אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

מותר להשתמש במגבונים לחים בשבת עבור חיטוי?

השימוש במגבונים עלול להיות בעייתי ביום שבת, מפני שבלחיצה על המגבון נסחטים ממנו מעט מים. הרב יוסף צבי רימון עושה סדר

מותר להשתמש במגבונים לחים בשבת עבור חיטוי?
  (צילום: יח"צ)

שאלה: שלום הרב, לאחר החזרה לבתי הכנסת ולמקומות העבודה, אנו צריכים לחטא היטב מקומות רבים. האם יש דרך בשבת (וביום טוב) להשתמש במגבוני חיטוי כדי שכל אחד יוכל לנקות את מקום הישיבה/המדף לפניו לפני שישתמש בו בתפילה?

תשובה: השימוש במגבונים עלול להיות בעייתי בשבת מפני שבלחיצה על המגבון נסחטים ממנו מעט מים. בגמרא (שבת קי"ג) מבואר שאדם צריך להיזהר שלא לעבור באמת המים, שמא לאחר שיצא ממנה יסחט את בגדיו מן המים ויעבור על איסור סחיטה. אולם בגמרא לא מבואר מהו החיוב של סוחט. רבנו תם בספר הישר (רפ"ג. הובא גם בתוספות כתובות ו. ד"ה האי מסוכרייתא; וזו דעת הרשב"א בכתובות ו., ועוד) כותב שישנם שני איסורים בסחיטת בגדים: סוחט משום מלאכת מלבן וסוחט משום מלאכת דש. סחיטה משום מלבן אסורה, כאשר המטרה היא ניקיון הבגד הנסחט, וסחיטה משום דש אסורה כאשר אנחנו מעוניינים במשקה הנסחט.

ביחס למגבונים, ברור שאין בעיה של סחיטה משום מלבן, משום שהמטרה איננה ניקיון המגבון אלא אדרבה, המגבון מתלכלך בשעת השימוש בו, ובאופן זה בוודאי אין משום מלאכת מלבן (רמ"א, או"ח ש"ב, י; משנ"בס"ק מח). אך האם יש במגבונים בעיה של סחיטה משום דש?

יש שאסרו שימוש במגבונים בשבת משום איסור דש. לדעתם, יש וודאות שיצא נוזל מתוך המגבון, ומתברר שהאדם שמשתמש במגבון מעוניין בנוזלים היוצאים ממנו, ולכן יש לדעתם חשש איסור תורה בשימוש במגבונים בשבת (ארחות שבת, ח"א, עמ' תקעג; שו"ת שבט הלוי,ח"חסימן נ"ט, שחזר בו להחמיר, בעקבות הארחות שבת). אולם למעשה נראה שיש סברות טובות להתיר, ונבאר בקצרה את הדברים.

התנאים לאיסור סחיטה בבגדים

הראשונים נחלקו האם יש איסור דש בסחיטת בגד. לדעת חלק מהראשונים כלל אין איסור דש בסחיטת בגד (אפילו אם צריכים את הנוזל) משום שאין דישה אלא בגידולי קרקע ולא בבגדים (רמב"ן שבת קיא:) או משום שאיסור דש קיים רק בסחיטת נוזל שנולד בבגד ולא בסחיטת נוזל חיצוני שנספג בבגד (רש"י שבת קמה.; רי"ד שם קמג.; אך ייתכן שלדעת רש"י יש בכך איסור דרבנן).

אך לדעת רבנו תם (שם) ורוב הראשונים (רשב"א, רא"ש, ר"ן) יש איסור תורה בסחיטת בגד אם צריכים את הנוזל. לשיטתם, אם לא צריכים את הנוזל הרי שסחיטת הבגד מותרת לכתחילה (כיוון שאין זו דרך דישה), וכן כתבו התוספות (שבת ע"ג). אולם לדעת ר"י בתוספות (כתובות שם) והר"ן (מא. באלפס) יש איסור דרבנן בסחיטת בגד כשלא צריך את הנוזל, ונראה שהשו"ע (ש"כ, יח) חושש לדעה זו.

לכן, אם האדם זקוק לנוזל שבלוע במגבון, מתברר שיש לחוש לאיסור תורה (כדעת ר"ת). אולם, אם האדם אינו זקוק לנוזל שבמגבון הרי שיש לחוש רק לאיסור דרבנן.

האם בשימוש במגבון אנו זקוקים לנוזל?

בכל מגבון ישנו נוזל הנמצא בשטח החיצוני של המגבון ואינו ספוג בתוכו. בדרך כלל מי שמשתמש במגבון זקוק רק לנוזל זה. אין לו כל צורך בנוזל הפנימי. הצורך בנוזל הפנימי הוא רק כדי שהמגבון לא יתייבש ויישאר עליו מספיק נוזל חיצוני, ולמי שמשתמש במגבון אין כל צורך בשימוש בנוזל הפנימי. כאשר מדובר על תינוק, ההיתר ברור עוד יותר: עדיף שנוזל זה לא יצא. אנו רוצים שהתינוק יהיה נקי אך לא רטוב. רטיבות עלולה להפריע ואף לגרום גירוי לעור התינוק. לכן ברור לכאורה שאין איסור תורה בשימוש במגבון כיוון שלאדם שמשתמש במגבון אין צורך בנוזל היוצא ממנו.

פסיק רישא

מה הדין כאשר הנוזל בכל מקרה יוצא מהמגבון? לכאורה אם יש ודאות שהנוזל יצא, הרי זה "פסיק רישא" ולכן הסחיטה אסורה אפילו אם האדם לא מעוניין בנוזל שיוצא מן המגבון. ואמנם מדובר כאן על פסיק רישא דלא ניחא ליה (ולמרות שרק לא אכפת לו, קיים הדין באותה צורה), אך גם בכך אנו אוסרים (שלא כדעת הערוך שהתיר באופן זה).

עם זאת, מדובר כאן על פסיק רישא דלא ניחא ליה באיסור דרבנן (כיוון שהאדם לא מעוניין בנוזל היוצא מן המגבון). במקרה זה, דעת רבים מן הספרדים להתיר לאור פסיקת השולחן ערוך (שט"ז, על פי הסבר הרב עובדיה יוסף), ואם כך יהיה מותר לספרדים להשתמש במגבונים בשבת. אולם האשכנזים אוסרים (רמ"א של"ז, ש"מ, ועוד), ולכן לכאורה לאשכנזים יהיו אסור להשתמש במגבונים בשבת.

אולם למעשה גם לאשכנזים מותר להשתמש במגבונים בשבת. המשנה ברורה (שכ"א, ס"ק נזושעה"צ ס"ק סח, ובמקומות נוספים) פוסק שבמקום צורך ניתן להקל בפסיק רישא דלא ניחא ליה באיסור דרבנן. המציאות שלנו היא בוודאי מקום צורך, ולכן ניתן להתיר שימוש במגבונים אם אינו מעוניין בנוזל שיוצא.

ניגוב בנחת

כל מה שכתבנו עד כה אמור במקרה שמשתמשים במגבון בכוח ולכן יש ודאות שיצא ממנו נוזל. אולם כאשר האדם מנגב בנחת רוב הסיכויים שלא יצא נוזל כלל מבפנים, ואם כך גם אם בפועל יצא נוזל מהמגבון אין כאן פסיק רישא אלא רק דבר שאינו מתכוון, ודבר זה מותר לכתחילה. ואמנם ישנם סוגים שונים של מגבונים, אבל כיום רוב המגבונים (בודאי בחברות הטובות, אך אפילו בחברות יותר פשוטות) עשויים באופן שהמגבון איננו ספוג כולו בנוזל, ולא ייסחט בשימוש רגיל, ולכן אין וודאות שתהיה סחיטה. ואם יש מגבון בסוף החבילה שהוא רטוב מאוד והשימוש בו בוודאי יביא לידי סחיטה – לא ישתמשו בו בשבת.

====

הכותב הוא ראש בתי המדרש של המרכז האקדמי לב ויו"ר עמותת סולמות

(צילום: המרכז האקדמי לב)

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
פיקוח נפש דוחה שבת
מוטי | 04-06-2020 16:00
ומכיוון שכך, אם מותר לנסוע בשבת לצורך פיקוח נפש, הרי למרות שאינני רב אני חושב שבהחלט מותר להשתמש במגבונים בשבת לצורך פיקוח נפש, וחיטוי בימינו נחשב חד משמעית לפיקוח נפש.
אם זה פיקוח נפש תשאר בבית
י | 04-06-2020 18:11
בשביל תפילה לא מחללים שבת
2
שמח בשטייטל
חחחח | 05-06-2020 9:43
אנשים מבוגרים עם מוח דנים האם מותר להשתמש במגבון... בשביל מה יש מוח עם בכלל לא משתמשים בו?