את מי ולמה מעניינת הועדה למינוי דיינים | סיכום פוליטי - סרוגים

את מי ולמה מעניינת הועדה למינוי דיינים | סיכום פוליטי

את מי למען השם מעניין מינוי דיינים? מבחינת החרדים זה מוקד כוח, ימינה רואים בזה סימפטום ליחסי הכוחות ובכחול לבן זה נטול חשיבות. ועל הריבונות: מילא הציבור לא יכיר, אבל השרים?!

את מי ולמה מעניינת הועדה למינוי דיינים | סיכום פוליטי
  (צילום: ללא קרדיט)

את מי למען השם מעניין הוועדה למינוי דיינים? מבחינת המפלגות החרדיות זה מוקד כוח נוסף, ימינה רואים בזה רק סימפטום ליחסי הכוחות ואת כחול לבן זה מעניין כמו שלג תשע"ט, שגם בו לא ירד.

מליאת הכנסת אישרה השבוע את הסעיף הקטנטן שהצליח לעורר רעש גדול להעביר מהשר יובל שטייניץ לשר לשירותי דת הרב יעקב אביטן את הסמכויות לכהן כיושב-ראש הוועדה לבחירת דיינים. מלכתחילה, הוועדה למינוי דיינים נמצאת לכאורה בידיים של שר המשפטים. כך, שבקואליציית 2013, אפשר לאהוב את זה או לא כשהחרדים נאלצו לשבת באופוזיציה ציפי לבני שרת המשפטים דאז, שעמדה כאמור בראשות הוועדה, לא הצליחה לבחור אפילו לא דיין אחד. לבני שיתקה את הוועדה בלי יכולת להגיע להסכמות. שנתיים לאחר מכן כשאיילת שקד קיבלה את ראשות משרד המשפטים, הודיעו החרדים 'לא יקום ולא יהיה' הציונות הדתית לא תעמוד בראשות הוועדה למינוי דיינים, מה עשו בבית היהודי? במקום להתרעם, הסכימו לאולטימטום שמי שיעמוד בראש הוועדה יהיה אדם ניטרלי מהליכוד. אוהו, אז נבחר השר יובל שטייניץ.

במהלך הקדנציה הצליחו להגיע בהסכמות למספר שיא של מינוי כ-32 דיינים, פילוח התוצאות מצביע על כך ששליש מהנבחרים משתייכים לחרדיות האשכנזית (יהדות התורה), שליש לחרדיות הספרדית (ש"ס), שליש לציונות הדתית (הבית היהודי) ונבחר נוסף שנחשב למועמד הליכוד. אמנם מרשימת הנבחרים הציוניים עולה כי שלושה מתמודדים ציוניים דתיים שנחשבו לליברליים ובעקבות כך החרדים הטילו עליהם ווטו – לא נכנסו, ולמעשה ראו בכך החרדים ניצחון משלהם אבל בבית היהודי שמחו על מינוי 9 נציגים ציוניים.

טקס השבעת דיינים לבית הדין הגדול בבית הנשיא (צילום: מארק ניומן/ פלאש 90)

לקראת ממשלת 2020, במשא ומתן הכושל בין ימינה לליכוד היה ברור משום מה לימינה שמשאירים את הוועדה בידי אדם ניטרלי, קרי הליכוד. בשיחה עם הרב דרוקמן ביום רביעי הוא מספר "עוד לפני שהיה ברור כן קואליציה, לא קואליציה, אני עצמי יזמתי ונפגשתי עם נציג הליכוד, כדי לדבר על זה שיו"ר הוועדה למינוי דיינים יהיה נציג הליכוד, הפעם הוא לא התחשב בזה". אז למה נתניהו "מסר" את הוועדה לחרדים? פשוט מאד, אף אחד אחר לא רצה אותה. את שר המשפטים הנוכחי אבי ניסקורן זה מעניין כקליפת השום, חסַר ערך ונטול חשיבות בעיניו בעוד אצל החרדים מדובר בהישג נעלה, אז אין סיבה שלא – ובצדק. מבחינת ימינה, זה עוד ביטוי לשליטה מוחלטת שמעניק נתניהו לחרדים בנושאי דת ומדינה, ללא קשר להעדפתם על חשבון הציונות הדתית.

"מה קרה? רבני צהר כועסים עלייך?"

בשעות הערב המאוחרות ביום שלישי, המלחמה בין ימינה לש"ס התפוצצה, מעט מחילופי הדברים לקבלת האווירה: "האקט הזה של העברת הוועדה למינוי דיינים לידי החרדים הציבור לא יסלח לכם", שקד כיוונה את האש לשרה חוטובלי. ח"כ משה אבוטבול מש"ס התפרץ לדברי שקד וצעק: "למה? אנחנו לא ראויים איילת? אנחנו לא ראויים? אל תתנשאו עלינו. לא להתנשא עלינו. מותר גם לנו להיות יושבי-ראש".

שקד המשיכה: "האם ש"ס הייתה מסכימה שחבר הכנסת סמוטריץ' יהיה בראשות הוועדה לבחירת דיינים?", אבוטבול הגיב: "בושה וחרפה. מה זאת הגזענות הזאת? למה, רק אתם פה? קצת בושה. קצת בושה. לפחות תסתירי את זה, לא להבליט את זה. מה זאת אומרת?" שקד הוסיפה ואמרה לאבוטבול כי "גם אם לנו היו 15 מנדטים ולכם היו חמישה מנדטים, ש"ס לא הייתה מסכימה שסמוטריץ' יהיה יו"ר הוועדה לבחירת דיינים, ואתה יודע את זה. אתה יודע את האמת". אבוטבול הגיב בעקיצה: "מה קרה? רבני צהר כועסים עלייך?"

לאחר מכן עלה לנאום ח"כ ינון אזולאי מש"ס שאמר לשקד כי "אני מתפלא על מה את נזעקת. הדיינים – ראש הוועדה עבר למי? לשר לשירותי דת", הוא הגן על אביו ז"ל. "את שכחת מה שמרן אמר כל החיים שלו. הוא תמיד אמר: שליש לחרדים הספרדים, שליש לאשכנזים החרדים ושליש לציונות הדתית". הוא הוסיף ותקף: "הלוואי שהיית הוגנת כמו שש"ס. ראינו את הזלזול שלך, איך זלזלת בסרטון ברב יצחק יוסף".

האמת היא שמלכתחילה שקד לא ביקשה לצאת נגד המפלגות החרדיות אלא לעלות למתקפה מול נציגי הציונות הדתית בליכוד, אבל הח"כים החרוצים של ש"ס שאף מילה לא במקום לא עוברת על ידם, נרעשו והחזירו פייט רציני. גם הרב דרוקמן, אמר כי הטענה היא לא נגד המפלגות החרדיות, כפי שהיו שרצו לטעון, אלא כנגד הליכוד.

3 תקנים פנויים בבית הדין הגדול

מה המטרה של ימינה בכל העצבים השבוע? למעשה שתוקם הוועדה בשבועות הקרובים, בימינה רוצים שאחד מהסיעה יהיה נציג משלהם בהרכב. מאחר והחוק שקידמו שולי מועלם ועליזה לביא, גם הוא על הראש של ש"ס ויהדות התורה שנשארו בחוץ מחייב 4 נשים בוועדה תרצה שקד להתמנות בעצמה, ואם תהיה אישה אחרת מהקואליציה יקדמו את סמוטריץ'.

אז על מה כל הרעש? לראשונה אתם קוראים כי יש 3 תקנים פנויים כרגע בבית הדין הגדול, בפנינה של הפנינה של בתי הדין עומדות שלוש משרות למינויי שלושה דיינים – כאמור 1/3 לכל מגזר. מבין הדיינים שמונו עד היום לבית הדין הרבני הגדול יש אנשי ענק: הרב עובדיה, הרב אלישיב, הרב גולדשמיט, הרב קפאח. שמות שאתה רק אומר אותם וצריך לטבול במקווה, אוטוריטות הכי גבוהות בעולם הרבני, ואף אחד לא רוצה להפסיד את זה.

ריבונות לכל דורש

ישיבת ראשי מועצת יש"ע עם ראש הממשלה נתניהו שהתקיימה ביום שלישי התחילה בצורה עניינית ובאווירה נינוחה רוב הזמן, אך לא פעם היו גם הרמת טונים בפגישה שהוגדרה "קולנית" על ידי גורם המעורה בפרטיה. הדיון המרכזי נסוב סביב הסכמת ראש הממשלה לדון במדינה פלסטינית. ביש"ע חוששים שבהסכם למשא ומתן שיובא לאישור הממשלה ואף לכנסת, יהיה כתוב באחד מהסעיפים 'הכרה במדינה פלסטינית', הם דורשים יותר מכך, שבהסכם יהיה כתוב שהוא איננו מדבר כלל על 'הכרה במדינה פלסטינית'. זאת אומרת, "אם יהיה בתוך ההסכם 'הכרה במדינה פלסטינית', העברנו לראש הממשלה את עמדתנו שאנחנו מתנגדים לזה בכל תוקף", מבהיר עוד הגורם. "הוא (רה"מ, ע"ג) שמע את עמדתנו, אבל לא קיבלנו תשובות ברורות". במהלך הפגישה טענו אנשי ראש הממשלה ויו"ר הכנסת יריב לוין, כי המפה לפי נוסחת הנשיא דולנד טראמפ שמציגים במועצת יש"ע לא מדוייקת: "המפה שאתם מראים לא נכונה", אמרו. לפי נתניהו, יהיו שינויים במפה שמועצת יש"ע לא יודעת עליהם ועל כך הם מאד מתרעמים.

נתניהו ושרה רעייתו עם ראשי ישע בוושינגטון (קרדיט: מועצת ישע)

הגורם מסביר: "מועצת ישע זה גוף ימין, אבל היא מורכבת מראשי הרשויות – 'אתה מתעסק בנו ומזיז גבולות, אבל בסוף יש כאן תושבים'. אף אחד לא מעלה על דעתו לעשות איחוד רשויות בין יפו לבת-ים בלי לשתף את ראשי העיר". מאחורי הקלעים עולה כי שעות מספר לאחר שהסתיימה הפגישה של ראשי מועצת יש"ע בכנסת עם סיעת ימינה, קיבלו הנוכחים מההתיישבות זימון לפגישה עם ראש הממשלה, גורמים במערכת הפוליטית טוענים שהשיתוף פעולה עם ימינה שהוגדר "כאצבע בעין" הוא זה שהביא לזימון וקיום פגישה שכזו.

לא יודעים, לא מכירים

מאז המאבק בימין הלך והדרדר, מועצת ישע מציגה קו מיליטנטי בהרבה ממה שנקטו עד היום זמביש ואנשיו. הם לרוב ממלכתיים, לא מדברים, מקדשים את ההסכמות עם המדינה ומעדיפים לרוב על את דרך האמצע. הפעם הם יצאו למלחמה שהם והאויבים שלהם לא יודעים על מה. ח"כים בליכוד מתבטאים: "אנחנו לא יודעים מה המפה וכנראה מי שמפרסם לא יודע גם, לא יודעים מה המפה שתצא בסוף מטעם ראש הממשלה". 3 פעם חוזר הצמד "לא יודע", מילא שהציבור לא יכיר את המפות המתרגשות, אבל נבחרי הציבור שותקים? שר החוץ לא מקבל את קווי הגבולות והאחרים מודרים מהדיונים. אם מישהו שותק אולי יש לו משהו להסתיר.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
10 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
הצביעות של סאטמר (מהר״א).
הצביעות של סאטמר | 05-06-2020 10:44
הצביעות של סאטמר (מהר״א). כשנפגש האד׳ מויז׳ניץ עם רה״מ נתניהו למען כלל ישראל השמיעו בחסידות האנטי ציונית מחאה נמרצת, אבל כשמדובר באינטרס אישי של סכסוך פנימי בקהילה בב״ב שוכרים את עו״ד בן גביר ציוני הלוחם למען עקרונות הלאומיות וההתישבות ביו״ש.
במינוי דיינים++ יש חילול ה'.שנגרם עי צבועים
הכל שיבטי נפוטיזי. | 06-06-2020 21:56
היום יש את האליטא החדשה. שהחליפה את המפאייניקים של אז. האליטא החדשה פועלת באסטרטגייה של המשך הבכיינות. כי ככה משיגים אהדה. למקורביהם הם מעניקים את מיטב הגשמייות אך את דלות בוחריהם הם ממשיכים להנציח. עמ להמשיך לקבל קולותיהם. מישהו שאל פעם איך ייתכן שבמשך 36 שנות שס . מתוכם כ30 שנה בקואליצייה. עדיין לא הקימו סימנרים לבנות ספרדיות? למה? כדי להמשיך לבכות שהחרדים האשכנזים מקפחים אותם ? ולהשיג כך אהדה?! גם אם היה לכאורה קיפוח בעבר בכל נושא, זה לא מתיר לכביכול מקופח להעליל ולקפח גורמים חלשים שאינם קשורים לקיפוחם. ולקפח בכלל. קיבלו כח ויורים ללא אבחנה. כל צמרת הנהגת הסרוגים במועדי א' עד ג' ניכשלו . המסורתי הממוצע אינו מיוצג. כי אינו מאורגן. צמרת הממשלה עסוקה בלרצות את הכוחניים. צעקנים . את האליטא הישנה והחדשה/החרדית.עשקנים. בנט.פרץ.סמוטריץ. שקד. בנתיים לא מספקים את בעיות האמת של שומרי המסורת . שכן משרתים בצהל ועובדים 9 שע. ב-יוש.פריפריה. תעשייה. יצרניים. משרדי שרותי הדת. ואחכ מתפלאים למה כוחם נחלש. שבוע טוב.
2
צביעות
יאיר | 05-06-2020 11:13
איך שממנים היום את הדיינים זה גועל נפש אחד גדול, וכשכך ממנים אני לא מחזיק שם מרוב הדיינים, מתוך היכרות דיינים רבים בכלל לא בקיאים בחומר מפחדים לפסוק דין אלא רק מורחים את הדיונים, ומנסים להגיע לפשרות כדי שלא יתבעו אותם
אלו מינויי שס-שמחפשים מקורבים
הרב הראשי למפלגת שס | 05-06-2020 11:53
אבל הבעיה היא במחנה שלנו שאין אחדות-וציבור נקרע-בין הבית היהודי-חרדלים-עוצמה-נועם-ימינה! וכך גדולי התורה שלנו-נדחקים החוצה. ראו-היה לנו גדול כמו הרב צבי סגרון זצל-שאף אחד לא דאג למינויו לדיין אעפ-שהיה גדול ובקי מהרבה מכל המינויים...אך אינו מקושר...
3
ציפי ליבני
יאיר | 05-06-2020 11:15
יאמר לזכותה שהיא היחידה שנלחמה במינוי קרובים איילת שקד עשתה במכנסיים והחזירה את כל המקורבים
4
מה זה משנה מאיפה הדיין? כולם קיצונים
דתל"ש | 05-06-2020 12:02
דווקא חלק מהשסניקים הם הדיינים הטובים. האשכנזים החרדים והחרדליים אותו זבל. הציונות הדתית מתה וחלק מהקוראים עוד לא יודעים את זה.
בזה אתה צודק, הדיינים השסניקים הכי טובים.
מאיר | 07-06-2020 1:21
אני חרדי שמצביע ימינה...וחבל לי שאתם הדתיים לאומיים מצביעים לליכוד, לא אוהב את שס בכלל, אבל הספרדים הכי טובים בגידול פוסקים ודיינים שפויים.
5
איילת שקד החילונית ובנט הליברל יבחרו הדיינים
חיים | 05-06-2020 17:41
אוי לאותה בושה.המפדל השורשית ,העמידה דיינים גדולי תורה בבתי הדין הרבניים.כיום ,הכל פוליטיקה ,הדת כקרדום לחפור בה.הגיע הזמן ,שכל מי שמוסד הרבנות והדיינות חשוב לו שנתאחד על מנת שרבנים ודיינים יראי שמים וגדולי תורה אמיתיים ייבחרו ולא עסקנים פוליטיים.
6
ניתוק הדת מהפוליטיקה
דוד | 05-06-2020 17:46
הגיע הזמן שרבנים ודיינים ראויים ייבחרו ,בלי קשר להשתייכותם הפוליטית.רב או דיין מטעם,זה כשהוא מינוי פוליטי.כל מי שרוצה לקדש שם שמים,יפעל לסילוק וניתוק הדת ,מהעסקנים הפוליטים ,שהורסים כל חלקה טובה ואינם פועלים לשם שמים.
7
ריבונות
יאיר | 06-06-2020 9:32
מי מסית את ראשי הישובים ביהודה ושומרון אם לא ימינה ? בטיפשותם ישפכו את המיים עם התינוק ויזכרו לדיראון