האם קהילה יכולה, ומתוך כך אולי גם מחוייבת, להקצות מקום לנשים ולגברים גם יחד במסגרת הגבלות-הקורונה שחלות על בתי הכנסת? או שמא מכיוון שגברים חייבים להתפלל במניין ונשים פטורות מכך, יש חובה לתת את כל המקומות המותרים על-פי-חוק לגברים בלבד? (יודגש כי השאלה מתעוררת רק במקום שבו יש קשר בין תפילה בבית כנסת לבין תפילה במניין וקריאת-התורה; ואילו כאשר הקהילה מתפצלת למניינים במקומות שונים אין שום סיבה שדווקא הגברים יתפללו בבית הכנסת).
אם נקלף מן הדיון את כל עניין יחסי גברים-נשים במרחב הציבורי, בסופו של דבר השאלה היא כזו: האם כאשר ישנו משאב משותף הנחוץ לקיום מצווה, חובה לחלק אותו בין אלו המחויבים במצווה או שמא גם אלו שאינם חייבים אך רוצים לקיים אותה זכאים לקבל את חלקם?
נתחיל מסיפור. סיפור שמובא בספר המנהגים של רבי אברהם קלויזנר, על אדם אחד שהיה דואג לעצמו בכל שנה לאתרוג פרטי בנוסף על האתרוג הציבורי של הקהל. שנה אחת, שלחו אנשים מעיר אחרת וביקשו שייתן להם את האתרוג שלו, משום שבעירם אין אפילו אתרוג אחד. "מוטב", הכריע מהרא"ק, "שיברך על של קהל וישלח להם כדי שיוצאים רבים ידי חובתם".
הכרעתו של הרב קלויזנר הועתקה בדורות הבאים על ידי פוסקים רבים, ויש שלמדו מהם שקיימת חובה כללית לדאוג לכך שכמה שיותר אנשים יקיימו כמה שיותר מצוות, בלי להתחשב בשאלת הבעלות והזכויות הממוניות.
כך למשל כתב 'המגן אברהם' בהלכות חנוכה שמי שיש לו שמן בצמצום ולחבירו אין כלל, מוטב שיחלק את השמן ביניהם כך שכל אחד מהם ידליק לפחות נר אחד בלילה, גם אם משום כך ייאלץ לוותר על הרצון להדליק כמהדרין מן המהדרין.
ראוי לציין שרבי יעקב בן שמואל מצויזמיר, בשו"ת 'בית יעקב', חלק על הגישה הזו. ולדעתו אין אדם צריך לוותר על קיום מצווה בממונו על מנת לזכות את חבירו. הוא מדייק בלשונו של מהרא"ק שדווקא עבור מצווה של רבים ראוי היה לוותר, אך אדם יחיד לא צריך לוותר על קיום מצווה באופן מהודר עבור חבירו. אולם רוב הפוסקים לא קיבלו את שיטת הבית יעקב, ולדבריהם נראה לכאורה שאכן ראוי לקהילה למקסם את מספר האנשים היוצאים ידי חובתם.
ובנידון דידן: הגברים. יחד עם זאת, יש לפקפק על מסקנה זו משני טעמים עיקריים: א. עמדת הפוסקים הנ"ל מבוססת על מושג ה'ערבות' ההלכתי, המטיל על כל אדם אחריות מסוימת גם לגבי קיום המצוות של חברו. אולם לדעת הרא"ש (כפי שהוסבר ב'דגול מרבבה') נשים לא ערבות לקיום מצוות של גברים שהן לא חייבות בהן. ממילא, לא ברור שמחובתן לוותר על מקומן עבור תפילה במניין של גברים.
ב. תפילה במניין איננה חובה הלכתית גמורה אלא מעלה גדולה שיש להשתדל ולקיים אותה. ממילא יש מקום להבין שהדין לא חל עליה מלכתחילה. כך כתב בשו"ת 'בצל החכמה' לגבי אדם שיש לו שתי טליתות, שאין הוא חייב להשאיל טלית אחת לחבירו משום שלבישת ציצית איננה חובה הלכתית גמורה אלא מעלה בלבד. ממילא, יש בסיס הלכתי מוצק לקבוע שאין הנשים, שהן בעלות זכות שווה בבית הכנסת, צריכות לוותר על מקומן עבור גברים.
יתירה מזאת, בכל דברי הפוסקים הופיעה הלשון "מוטב", ולא "חובה" או אפילו "מצווה". דהיינו יש עדיפות, כאשר הדבר כרוך בהפסד סביר, לוותר על מנת שהחבר יקיים את מצוותו. אולם אין חובה לעשות זאת, וככל שהמחיר גבוה יותר כך סביר יותר שאין גם תביעה מוסרית או רוחנית לשלם אותו.
לאור כל האמורים, נדמה שמלכתחילה לא קיימת כל חובה הלכתית להקצות את כל מקומות התפילה לגברים בלבד. ולאור הפגיעה הגדולה שעלולה להיגרם, הן לנשים והן לקהילה כולה, מהפרדה כזו – אין מקום לנהוג כך. מעתה על כל קהילה וקהילה לדון בסוגיה בינה לבין עצמה ולמצוא פתרונות יצירתיים כדי לאפשר למירב בני ובנות הקהילה להתפלל במניין, בלי לקפח את חלקו של אף אדם.
מה דעתך בנושא?
29 תגובות
4 דיונים
וילהלם שניאור
הסר טלפיך מספרי בלכה
15:38 31.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נח
בדוגמא שהוא הביא, בעל האתרוג לא יפסיד את המצוה כי הוא יברך על של הקהל, לעומת הנדון שלנו שאם יקצו מקום לנשים שאינן מחייבות, הגברים לא יתפללו במניין....
בדוגמא שהוא הביא, בעל האתרוג לא יפסיד את המצוה כי הוא יברך על של הקהל, לעומת הנדון שלנו שאם יקצו מקום לנשים שאינן מחייבות, הגברים לא יתפללו במניין. גם כן רב…
המשך 14:43 31.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעקב
מדוייק
20:53 31.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעקב
אברהם. הנח לנו ילד. תתבגר. תגדל ותחזור אלינו. פופוליסט ויהיר.
03:00 31.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פויה
רב בשקל ושתי אגורות
17:26 28.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לוי
הרב אברהם שכח, שנשים מחוייבות בתפילה אחת ביום. וזאת לדעת הרמבם. ה"מחמירה". כך שכבר חיוב הגבר יותר חזק. ואם נוסיף את עניין המניין שהביא הרב אברהם, שאינו חובה כל כך, אז...
הרב אברהם שכח, שנשים מחוייבות בתפילה אחת ביום. וזאת לדעת הרמבם. ה"מחמירה". כך שכבר חיוב הגבר יותר חזק. ואם נוסיף את עניין המניין שהביא הרב אברהם, שאינו חובה כל כך, אז העדיפות.לתפילת הגברים יותר חזקה. לסיום, גם הדוג שהביא,של המגן אברהם לא עומדת כאן.שם מדובר בשני אנשים שווים וביכולת לקיים את המצווה בצורה שווה, אך פחותה. בין תפילת יחיד לתפילה במניין, אין בכלל מה להשוות(הגבר מפסיד, קדושה, קדיש, ס"ת ועוד בו בזמן שהאישה רינה צריכה זאת כלל). בקיצור, קל לירות את החץ ואז לסמן את המטרה. ועוד מטרה שאוהבים היום. "שיוויון".
המשך 16:07 28.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
פסקי הלכה הפכו לכלי שמשרת את האגו של הפוסק בסוגיות כאלה יש לאמץ את הכלל "והמשכיל בעת ההיא ידום"
14:43 28.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רוני
כזה פלפול ארוך עם תוצאה כזאת עלובה... פשוט חבל על המלל
14:05 28.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
T
הרי הנשים בבית צריכות לבשל ולהחליף טיטולים ואם הן סיימו הן יכולות להתייפות לכבוד בעליהן כדי שיחשקו בהן וילדו עוד ילדים מתוקים. אז מתי עליהן להתפלל?
12:28 28.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שאלה של הסתכלות
נשים הן קרובות לאלקים ויכולות לתקשר איתו בכל מקום ולא חייבות דווקא מניין. גם חנה הנביאה במשכן התפללה אל ה' בלי שהיה שם מניין. וכך כל אישה יכולה להתפלל אל ה' בתום לב ולא צריכה דווקא מניין. ואילו הגברים של ימינו, בוא נחשוב כולנו ביחד כמה חשוב שהם ילכו 3 פעמים ביום להתפלל במניין, ומה יקרה להם בלי הגבולות האלו של המחויבות לתפילה במניין.
11:32 31.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גברת פילפלת
נשים יכולות לתקשר עם אלקים בכל מקום ולא צריכות מניין. והגברים, נתנו להם פרוטוקול של מניין כי הם זקוקים לכך. וחוץ מזה מה הזלזול שלך בתפקיד הקלאסי של גידול ילדים והחזקת הבית היהודי. הבית היהודי הוא הגאווה הגדולה של העם היהודי לדורותיו, והזלזול של הפמיניסטיות של ימינו בדבר הגדול הזה הוא לא לעניין והוא חלילה בכיה לדורות.
11:36 31.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חג החסד
בפרט אלה שלא כרים כל הלילה
09:36 28.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בתאל
תפקיד האישה הדתיה הוא לחזק את הגבר והבנים הזכרים שיוכלו להתפלל ולעבוד את השם. האישה תפקידה לשרת הבעל ולגדל בנות שישמשו נשים לגברים בדור הבא. לא צריך בשביל זה...
תפקיד האישה הדתיה הוא לחזק את הגבר והבנים הזכרים שיוכלו להתפלל ולעבוד את השם. האישה תפקידה לשרת הבעל ולגדל בנות שישמשו נשים לגברים בדור הבא. לא צריך בשביל זה בית כנסת.
המשך 22:20 27.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
המורה להיסטוריה
זה מה שמלמדים בחינוך הדתי שמקבל יותר תקציבים מהחינוך החילוני? אז למה לא לסגור את התיכונים לבנות? לשרת את הבעל אפשר גם בלי בגרות, לא? ובשביל מה נשיםצריכות בכלל ללמוד לקרוא? אי אפשר לשרת את הבעל וללדת ילדים בלי לדעת קרוא וכתוב? אז למה יש לנשים בכלל זכות בחירה ? למה לא להפוך את הנשים לשפחות לבעלים שלהן? זו היהדות?
11:06 29.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בתאל
האישה הדתיה צריכה ללמוד בשביל להיות מסוגלת לפרנס את הבעל. ההשכלה החילונית הכללית מסייעת להתמצא בעולם ולמצוא עבודה מועילה ומכניסה. אבל זה תפקיד האישה. הגבר תפקידו ללמוד תורה ולבעול את האישה.
20:41 30.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
המורה להיסטוריה
מעניין שלדעתך השכלה היא למעשה בעלת אופי ואיכות חילונית. האם ייתכן שאת מודה שבלימודי דת לא ממש רוכשים השכלה? שבשינון פסוקים והלכות שאבד עליהן הכלח, או פרשנויות סרק שהמציאו דורות רבים של גברים כדי לשמר את ההגמוניה הגברית רבנית, אין למעשה ערך ? יכול להיות שזה מה שאת אומרת? שתפקידך הינו לשמש את בעלך בכל מובן שהוא ?
01:28 31.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פויה
תלכי להיבדק!
05:37 31.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר