אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

בבתי הכנסת השבת יתפללו גברים בלבד?

האם קהילה יכולה להקצות מקום לנשים ולגברים גם יחד במסגרת הגבלות הקורונה שחלות על בתי הכנסת, או שמא מכיוון שגברים חייבים להתפלל במניין ונשים פטורות מכך, יש חובה לתת את כל המקומות המותרים על-פי-חוק לגברים בלבד?

בבתי הכנסת השבת יתפללו גברים בלבד?
  (צילום: גרשון אלינסון/ פלאש90; תמונה קטנה: ללא קרדיט)

האם קהילה יכולה, ומתוך כך אולי גם מחוייבת, להקצות מקום לנשים ולגברים גם יחד במסגרת הגבלות-הקורונה שחלות על בתי הכנסת? או שמא מכיוון שגברים חייבים להתפלל במניין ונשים פטורות מכך, יש חובה לתת את כל המקומות המותרים על-פי-חוק לגברים בלבד? (יודגש כי השאלה מתעוררת רק במקום שבו יש קשר בין תפילה בבית כנסת לבין תפילה במניין וקריאת-התורה; ואילו כאשר הקהילה מתפצלת למניינים במקומות שונים אין שום סיבה שדווקא הגברים יתפללו בבית הכנסת).

אם נקלף מן הדיון את כל עניין יחסי גברים-נשים במרחב הציבורי, בסופו של דבר השאלה היא כזו: האם כאשר ישנו משאב משותף הנחוץ לקיום מצווה, חובה לחלק אותו בין אלו המחויבים במצווה או שמא גם אלו שאינם חייבים אך רוצים לקיים אותה זכאים לקבל את חלקם?

עוד באותו נושא

מניין נוסף על חשבון עזרת נשים? הרב שרלו משיב


5

נתחיל מסיפור. סיפור שמובא בספר המנהגים של רבי אברהם קלויזנר, על אדם אחד שהיה דואג לעצמו בכל שנה לאתרוג פרטי בנוסף על האתרוג הציבורי של הקהל. שנה אחת, שלחו אנשים מעיר אחרת וביקשו שייתן להם את האתרוג שלו, משום שבעירם אין אפילו אתרוג אחד. "מוטב", הכריע מהרא"ק, "שיברך על של קהל וישלח להם כדי שיוצאים רבים ידי חובתם".

הכרעתו של הרב קלויזנר הועתקה בדורות הבאים על ידי פוסקים רבים, ויש שלמדו מהם שקיימת חובה כללית לדאוג לכך שכמה שיותר אנשים יקיימו כמה שיותר מצוות, בלי להתחשב בשאלת הבעלות והזכויות הממוניות.

כך למשל כתב 'המגן אברהם' בהלכות חנוכה שמי שיש לו שמן בצמצום ולחבירו אין כלל, מוטב שיחלק את השמן ביניהם כך שכל אחד מהם ידליק לפחות נר אחד בלילה, גם אם משום כך ייאלץ לוותר על הרצון להדליק כמהדרין מן המהדרין.

ראוי לציין שרבי יעקב בן שמואל מצויזמיר, בשו"ת 'בית יעקב', חלק על הגישה הזו. ולדעתו אין אדם צריך לוותר על קיום מצווה בממונו על מנת לזכות את חבירו. הוא מדייק בלשונו של מהרא"ק שדווקא עבור מצווה של רבים ראוי היה לוותר, אך אדם יחיד לא צריך לוותר על קיום מצווה באופן מהודר עבור חבירו. אולם רוב הפוסקים לא קיבלו את שיטת הבית יעקב, ולדבריהם נראה לכאורה שאכן ראוי לקהילה למקסם את מספר האנשים היוצאים ידי חובתם.

ובנידון דידן: הגברים. יחד עם זאת, יש לפקפק על מסקנה זו משני טעמים עיקריים: א. עמדת הפוסקים הנ"ל מבוססת על מושג ה'ערבות' ההלכתי, המטיל על כל אדם אחריות מסוימת גם לגבי קיום המצוות של חברו. אולם לדעת הרא"ש (כפי שהוסבר ב'דגול מרבבה') נשים לא ערבות לקיום מצוות של גברים שהן לא חייבות בהן. ממילא, לא ברור שמחובתן לוותר על מקומן עבור תפילה במניין של גברים.

עוד באותו נושא

מה השלב הבא? לבטל את עזרת הנשים בבתי הכנסת?


18

ב. תפילה במניין איננה חובה הלכתית גמורה אלא מעלה גדולה שיש להשתדל ולקיים אותה. ממילא יש מקום להבין שהדין לא חל עליה מלכתחילה. כך כתב בשו"ת 'בצל החכמה' לגבי אדם שיש לו שתי טליתות, שאין הוא חייב להשאיל טלית אחת לחבירו משום שלבישת ציצית איננה חובה הלכתית גמורה אלא מעלה בלבד. ממילא, יש בסיס הלכתי מוצק לקבוע שאין הנשים, שהן בעלות זכות שווה בבית הכנסת, צריכות לוותר על מקומן עבור גברים.

יתירה מזאת, בכל דברי הפוסקים הופיעה הלשון "מוטב", ולא "חובה" או אפילו "מצווה". דהיינו יש עדיפות, כאשר הדבר כרוך בהפסד סביר, לוותר על מנת שהחבר יקיים את מצוותו. אולם אין חובה לעשות זאת, וככל שהמחיר גבוה יותר כך סביר יותר שאין גם תביעה מוסרית או רוחנית לשלם אותו.

לאור כל האמורים, נדמה שמלכתחילה לא קיימת כל חובה הלכתית להקצות את כל מקומות התפילה לגברים בלבד. ולאור הפגיעה הגדולה שעלולה להיגרם, הן לנשים והן לקהילה כולה, מהפרדה כזו – אין מקום לנהוג כך. מעתה על כל קהילה וקהילה לדון בסוגיה בינה לבין עצמה ולמצוא פתרונות יצירתיים כדי לאפשר למירב בני ובנות הקהילה להתפלל במניין, בלי לקפח את חלקו של אף אדם.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
29 תגובות - 19 דיונים מיין לפי
1
רשום: ותתפלל חנה
אני | 27-05-2020 15:10
תפילת נשים לא פחות חשובה, תראו מה קרה לגבי שמואל הנביא, ורבי ישמעאל כהן גדול, ורשום: דרש רבי עקיבא בזכות נשים צדקניות יצאו ישראל ממצרים
מה רע בטיב טעם? נסית את הנקניקיות של מזרע?
שלומית | 30-05-2020 20:42
לאוכל בטיב טעם יש טעם, לא כמו הפלסטיק בהכשר הרבנות.
איילת שקד נצפתה עורכת קניות בטיב טעם בחג!
צביעות | 30-05-2020 10:23
בסניף טיב טעם בשיכון דן בעיר הקודש תל אביב.
ראשית יש הרבה בי"כ שפותחים עזרת נשים
יפיתי | 27-05-2020 15:47
ראשית יש הרבה ביכ שפותחים עזרת נשים, לגרעין הקבוע, המבוגר, ומי שצריכה לומר יזכור. היתר תתפללנה בבית, בורא עולם בימים אילו, מקבל את תפילת הנשים שבבית, לא פחות מאשר בביכ. יגיעו ימים שנוכל לחזור לשם, וגם במהרה למקדש הגדול ,וברור שלגברים יש להם חיוב קודם. צריכים לבחון תמיד מה ההלכה אומרת, ולא הרגש הנשי .
2
חבל מאוד
אברהם | 27-05-2020 15:32
תמשיך להנדס את ההלכה בהתאם לדעותיך הפופוליסטיות
3
יש לי משחק מומלץ
יוסי | 27-05-2020 15:56
תנסו לנחש בכל שאלה שהוא דן עליה, מה תהיה התשובה. תמיד התשובה הפופוליסטית יוצאת. מדהים.
4
לא פרקטי
יוסי | 27-05-2020 16:06
כל עוד אין מספיק מקום לגברים הנשים צריכות לוותר. כמו למשל ביום כיפור שרק אחד מההורים יכול להתפלל מה נעשה חצי יום? לפעמים לעבוד את ה' בתמימות בלי להתפלסף זה מבורך.
5
רבנים לחלת
פנינה | 27-05-2020 16:34
הוציאו את הנשים לחל״ת המושל בכיפה הם רבנים .עצוב שעל פיהם ישק דבר .מן הראוי לגוון .אולי נשים דעתן קלה .אך תפילתם מי ימצא
6
בורות
אברהם | 27-05-2020 16:39
כל הדימוי שלך אינו ברור. כל הנושא בפוסקים שאדם יוותר על קיום המצוה בממונו עבור אחרים מדובר שמוותר בשביל אדם אחר המחויב בדבר ולא לגבי נשים הפטורות. והנושא של אין ערבות בנשים מדבר לגבי זה שאישה לא יכולה להוציא איש בקיום המצוה שלה ולא לגבי זה שעל ידה הגבר בר חיובא יפסיד את הענין המצוותי.
7
נשים פטורות, גברים לא. שישבו בבית ויכינו קיגל
אלחנן | 27-05-2020 16:56
ממילא דעתן קלה והן אינן עוסקות בעזרת נשים בקדושה אלא בשיחות רכיל. טוב יעשו גם בשגרה אם ישארו בביתן ויקשיבו למצוות בעליהן.
8
הנשים מסיחות את דעתם של הגברים מתפילה
ברוריה | 27-05-2020 18:18
אני רואה את המבטים של הגברים כאשר נערות ונשים צעירות מגיעות לבית הכנסת. זה גורם להפרעה רצינית לתפילה. רק נשים מבוגרות או מכוערות צריכות להגיע לבית הכנסת.
9
בכלל אין לנשים מה לחפש בבית הכנסת
יהודית | 27-05-2020 20:14
שיערכו שולחן חגיגי, יתבלו את הסלט, יטליאו גרביים, יכבסו תחתונים . מה יש להן לעשות בבית כנסת? גם ככה אלוקים מתעלם מתפילותיהן בענייני זוטות.
10
נשים דתיות פטורות מתפילה, האמונה באה מהבעל
בתאל | 27-05-2020 22:20
תפקיד האישה הדתיה הוא לחזק את הגבר והבנים הזכרים שיוכלו להתפלל ולעבוד את השם. האישה תפקידה לשרת הבעל ולגדל בנות שישמשו נשים לגברים בדור הבא. לא צריך בשביל זה בית כנסת.
נראה לי שזו אותה אחת שמדברת עם עצמה
פויה | 31-05-2020 5:37
תלכי להיבדק!
תשובה לבת אל
המורה להיסטוריה | 31-05-2020 1:28
מעניין שלדעתך השכלה היא למעשה בעלת אופי ואיכות חילונית. האם ייתכן שאת מודה שבלימודי דת לא ממש רוכשים השכלה? שבשינון פסוקים והלכות שאבד עליהן הכלח, או פרשנויות סרק שהמציאו דורות רבים של גברים כדי לשמר את ההגמוניה הגברית רבנית, אין למעשה ערך ? יכול להיות שזה מה שאת אומרת? שתפקידך הינו לשמש את בעלך בכל מובן שהוא ?
תשובה למורה להיסטוריה
בתאל | 30-05-2020 20:41
האישה הדתיה צריכה ללמוד בשביל להיות מסוגלת לפרנס את הבעל. ההשכלה החילונית הכללית מסייעת להתמצא בעולם ולמצוא עבודה מועילה ומכניסה. אבל זה תפקיד האישה. הגבר תפקידו ללמוד תורה ולבעול את האישה.
אז תפקיד הנשים לשרת את הבעל?
המורה להיסטוריה | 29-05-2020 11:06
זה מה שמלמדים בחינוך הדתי שמקבל יותר תקציבים מהחינוך החילוני? אז למה לא לסגור את התיכונים לבנות? לשרת את הבעל אפשר גם בלי בגרות, לא? ובשביל מה נשיםצריכות בכלל ללמוד לקרוא? אי אפשר לשרת את הבעל וללדת ילדים בלי לדעת קרוא וכתוב? אז למה יש לנשים בכלל זכות בחירה ? למה לא להפוך את הנשים לשפחות לבעלים שלהן? זו היהדות?
11
מצוה גדולה שחלק ישלימו מנין למבוגרים בחצרות
חג החסד | 28-05-2020 9:36
בפרט אלה שלא כרים כל הלילה
12
לא הבנתי איך זה ייתכן??? כנסו
T | 28-05-2020 12:28
הרי הנשים בבית צריכות לבשל ולהחליף טיטולים ואם הן סיימו הן יכולות להתייפות לכבוד בעליהן כדי שיחשקו בהן וילדו עוד ילדים מתוקים. אז מתי עליהן להתפלל?
תסתכלי על זה אחרת
גברת פילפלת | 31-05-2020 11:36
נשים יכולות לתקשר עם אלקים בכל מקום ולא צריכות מניין. והגברים, נתנו להם פרוטוקול של מניין כי הם זקוקים לכך. וחוץ מזה מה הזלזול שלך בתפקיד הקלאסי של גידול ילדים והחזקת הבית היהודי. הבית היהודי הוא הגאווה הגדולה של העם היהודי לדורותיו, והזלזול של הפמיניסטיות של ימינו בדבר הגדול הזה הוא לא לעניין והוא חלילה בכיה לדורות.
אפשר גם להסתכל על זה אחרת
שאלה של הסתכלות | 31-05-2020 11:32
נשים הן קרובות לאלקים ויכולות לתקשר איתו בכל מקום ולא חייבות דווקא מניין. גם חנה הנביאה במשכן התפללה אל ה' בלי שהיה שם מניין. וכך כל אישה יכולה להתפלל אל ה' בתום לב ולא צריכה דווקא מניין. ואילו הגברים של ימינו, בוא נחשוב כולנו ביחד כמה חשוב שהם ילכו 3 פעמים ביום להתפלל במניין, ומה יקרה להם בלי הגבולות האלו של המחויבות לתפילה במניין.
13
כזה פלפול ארוך על כזה שטות
רוני | 28-05-2020 14:05
כזה פלפול ארוך עם תוצאה כזאת עלובה... פשוט חבל על המלל
14
מוטב לנערים שלא יחשבו שהם גדולי תורה
חיים | 28-05-2020 14:43
פסקי הלכה הפכו לכלי שמשרת את האגו של הפוסק בסוגיות כאלה יש לאמץ את הכלל והמשכיל בעת ההיא ידום
15
פלפולי עניות
לוי | 28-05-2020 16:07
הרב אברהם שכח, שנשים מחוייבות בתפילה אחת ביום. וזאת לדעת הרמבם. המחמירה. כך שכבר חיוב הגבר יותר חזק. ואם נוסיף את עניין המניין שהביא הרב אברהם, שאינו חובה כל כך, אז העדיפות.לתפילת הגברים יותר חזקה. לסיום, גם הדוג שהביא,של המגן אברהם לא עומדת כאן.שם מדובר בשני אנשים שווים וביכולת לקיים את המצווה בצורה שווה, אך פחותה. בין תפילת יחיד לתפילה במניין, אין בכלל מה להשוות(הגבר מפסיד, קדושה, קדיש, סת ועוד בו בזמן שהאישה רינה צריכה זאת כלל). בקיצור, קל לירות את החץ ואז לסמן את המטרה. ועוד מטרה שאוהבים היום. שיוויון.
16
סתו-ם ת'פה
פויה | 28-05-2020 17:26
רב בשקל ושתי אגורות
17
קטע! תמיד ברור מה תהיה מסקנתו.
יעקב | 31-05-2020 3:00
אברהם. הנח לנו ילד. תתבגר. תגדל ותחזור אלינו. פופוליסט ויהיר.
18
אפילו לדמות מילתא הוא לא יודע
נח | 31-05-2020 14:43
בדוגמא שהוא הביא, בעל האתרוג לא יפסיד את המצוה כי הוא יברך על של הקהל, לעומת הנדון שלנו שאם יקצו מקום לנשים שאינן מחייבות, הגברים לא יתפללו במניין. גם כן רב…
מדוייק
יעקב | 31-05-2020 20:53
מדוייק
19
הכותב רפורמי ועם הארץ כאחד
וילהלם שניאור | 31-05-2020 15:38
הסר טלפיך מספרי בלכה