שבועות זה לא חג של חלב: חג השבועות הוא חג יהודי מהתורה, בניגוד לדעה הרווחת אין מצווה לאכול דברי חלב בחג זה.מוצרי החלב במרכולים מופקים ע"י צער בעלי חיים וקיים איסור מהתורה לחזק את ידיהם של עוברי העבירה, עצם הרכישה של אותם מוצרים היא חיזוק ידיהם של העבריינים. כיום יש שפע גדול של טעמים נפלאים כשרים וללא צער בעלי חיים.
שמו המלא של החג בתורה הוא "חג הביכורים" או "חג הקציר" והיא החובה להביא לבית המקדש קורבן מן הצומח מראשית "ביכורי" האדמה (ראשית בכורי אדמתך תביא בית ה' אלהיך) ביכורים הם הבשלת פירות מ -"שבעת המינים" שהבשילו ראשונה. יש המסבירים שהטעם הוא הבאת קרבן "שתי הלחם" שהם שתי חלות מפני שהם הבאת הקורבן הראשון המובא מתבואת חיטים חדשה (כך או כך מדובר בטהרת הצומח).
כינוי שמו של החג 'חג השבועות' – נקרא על שם שחל בסיום ספירה של 'שבעה שבועות' עד זמן מתן התורה, כי לא ניתן בתורה תאריך לחג אלא כתוב כי לאחר הפסח יש לספור שבעה שבועות וביום החמישים לחוג את החג.
איך הגענו לחגוג בדברי חלב?
"מנהגים" חשוב להבהיר שמנהג הוא לא הלכה פסוקה ולא חובה אלא כשמו כן הוא מנהג, בעבר היה מנהג לקשט את בתי הכנסת בעצי אילנות והגר"א ביטל מנהג זה כי שאר העמים קישטו אף הם באילנות בחג שלהם. כך הוא טבעו של "מנהג" בא והולך על פי טעם המקום הזמן והדין. אנו יודעים על מנהגים שונים בן עדות ישראל, למשל יהדות תימן נהגה מנהגים שונים בתכלית מיהדות אשכנז. (ביהדות תימן לא נהגו באכילת מאכלי חלב).
המנהג לאכול דברי חלב ודבש בשבועות הגיע מיהדות צרפת ואשכנז במאה ה 14 והטעם הוא רמז מתוך לשון מטפורית 'דבש וחלב תחת לשונך' ונמשלה תורה לדבש וחלב והוא ציור ’משלי‘ לדבר ערב ומתוק לחייך ומתוך שאנו רוצים לסמל שהתורה ערבה ומתוקה נהגו לאכול את המאכלים הללו שיש בהם מתיקות.
טעם נוסף למנהג זה הוא כי בזמן זה עם ישראל קיבלו דיני כשרות ונתברר להם שכל כליהם נטרפו, ועל כן אסורים הם בשימוש. לא נותרה בידם הברירה אלא להסתפק במאכלי חלב, עד שיכשירו את הכלים. ויש עוד עשרות טעמים שונים והם כולם "דרושים" והכלל השווה שבניהם הוא שאסור לקיים מנהג שעובר על מצוות התורה. כי בזמנם של אבותינו שקיימו מנהג זה לא הייתה תעשייה מודרנית אלא אדם גידל בחצרו פרה וגם העגל היה יונק מאתה ולא הייתה התעללות בהם חלילה. אך בזמננו שדברי החלב מגיעים תוך עבירות חמורות, איסורי תורה של "צער בעלי חיים" אז אסור לקנותם מדין "מסייע ביד עוברי עבירה" ולכן אין להעלות אותם על שולחן החג. ובשפע הגדול שיש בזמננו ניתן להחליפם במוצרים טבעיים ערבים ומתוקים.

מדוע נקראת ארץ ישראל ארץ זבת חלב ודבש?
"ארץ זבת חלב ודבש". ר' אליעזר אומר: 'חלב' – זה חלב הפירות, 'דבש' – זה דבש תמרים (מכילתא דרשב"י, יג). "כאשר נשבעת לאבותינו ארץ זבת חלב ודבש. שתתן טעם בפירות" (רבינו בחיי, דברים כו).
"זבת חלב ודבש – דפירהא שמינין כחלב וחליין כדבש" (יהונתן בן עוזיאל, דברים ו, ג). "ארץ זבת חלב ודבש שלא לבד הזכיר להם מתנת ארץ נושבת אבל ארץ שמנה ומצלחת בכל פירותיה כי ה' הוא הטוב והמטיב" (עקידת יצחק, דברים שער פט).
"כי הלא הוא יתברך אמר להעלותנו ממצרים אל ארץ זבת חלב ודבש, היא ארץ שנשתבחה בשבעה מינים" (אלשיך במדבר כ)."ארץ זבת חלב ודבש, שהוא ארץ שפירותיה שמנים ומתוקים" (אלשיך דברים ו).
ארץ ישראל השתבחה בשבעת המינים ורק מהם היו מביאים לבית המקדש ואין בהם לא חלב צאן ולא דבש דבורים. "כִּי ה' אֱלֹהֶיךָ מְבִיאֲךָ אֶל-אֶרֶץ טוֹבָה: אֶרֶץ נַחֲלֵי מָיִם–עֲיָנתֹ וּתְהמֹתֹ יצְֹאִים בַּבִּקְעָה וּבָהָר. אֶרֶץ חִטָּה וּשְׂערָֹה וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן; אֶרֶץ-זֵית שֶׁמֶן וּדְבָשׁ" (הדבש המוזכר כאן הוא דבש תמרים) וכן המרגלים החוזרים מתור בארץ מתארים את טובה של הארץ "וגם זבת חלב ודבש הוא וזה פריה" והביאו עמהם מפרותיה ולא מחלב הצאן.
גם לפי שיטת האומרים חלב הצאן, הרי שמדובר בזיבת החלב שנוטף מעצמו ראה רש"י דבר שיצא בלי יגיעה (מגילה ו, א). וטעם זבת -מגזרת זב מבשרו, דבר שיצא בלי יגיעה (אבן עזרא הפירוש הקצר, שמות לג).
וברמת הרעיון: החלב הוא פועל יוצא של הריון, ולכן הוא סמל לפריון, לשפע, לתנובה. ומכאן ארץ זבת חלב.
חג שמח!
==================
אסא קיסר הוא הוא טבעוני, דתי, אקטיביסט, מרצה בנושא יהדות וטבעונות וכותב הספר "ולפני עיוור השלם".

מה דעתך בנושא?
38 תגובות
8 דיונים
פירו
יאללה נמאס ממכם טבעונים חסרי אינטליגנציה מתי תבינו שאף אחד לא חייב להיות טבעוני
18:40 28.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמעון
דתי טבעוני, איזה מטומטם צריך להיות בשביל להיות יצור סותר שכזה, הרי הדת כוללת כל כך הרבה אכילת בשר
10:51 28.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שחר
עד המהפכה התעשייתית אף אחד מאף דת לא אכל הרבה בשר. תחזור אלף שנה אחורה ותגיד להם שאתה אוכל בשר כל ארוחת צהריים, תגיד לי איך יסתכלו עליך.
14:57 28.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אמנון
במקום לאכול אותם תוציא אותם מראשך ואולי אז......
07:27 28.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישראל
בעלי החיים נועדו או להיות קבב ושניצל או לתת בייצים וגבינות ,אני אישית מעדיף מבחינה מוסרית את אופציה ב ,האמת שאפשר וצריך לשפר את התנאים של בעלי החיים שמספקים לנו...
בעלי החיים נועדו או להיות קבב ושניצל או לתת בייצים וגבינות ,אני אישית מעדיף מבחינה מוסרית את אופציה ב ,האמת שאפשר וצריך לשפר את התנאים של בעלי החיים שמספקים לנו מזון כדי למנוע צער בעלי חיים ,טבעונות זה כבר נראה לי קיצוני מידי ,לגבי בשר הדיון לא רלוונטי תוך שנה וחצי בשר אמיתי יפותח לציבור כמו חלקאות ולא מבעלי חיים שנשחטו
המשך 02:43 28.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישראל
מנהגי ישראל שהתקבלו ללא עוררין, יש להם כוח זהה לחלוטין לכל שאר המצוות. המנהגים הם הסתעפות של המצוות והם חלק בלתי נפרד מהן. אפשר להבין את ה"מצוקה" של מי שבעד גרימת...
מנהגי ישראל שהתקבלו ללא עוררין, יש להם כוח זהה לחלוטין לכל שאר המצוות. המנהגים הם הסתעפות של המצוות והם חלק בלתי נפרד מהן. אפשר להבין את ה"מצוקה" של מי שבעד גרימת אפס אחוז של צער לבעלי חיים. הפתרון אינו טמון בשיבוש ההיסטוריה ובפיתוח תזה שקרית לפיה מנהג ישראל לאכול מאכלי חלב החל רק לפני 500 שנה. הפתרון הוא לעודד את הציבור משך כל השנה לאכול מאכלי חלב אורגניים ממשקים פרטיים.
המשך 02:13 28.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גיטי
תתבייש לך, יש מנהג שיש לו סימוכין בדברי חז"ל, וספרי ההלכה של כל גדולי הדורות, לא להקשיב לכופרים
00:42 28.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שאול
מינהג כשמו כן הוא הוא מינהג ולא חובה אני לא צריך את אסא קיסר שיגיד לי את אני מבין את זה לבד
18:54 29.05.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רנה
זהו חג הטבע. חלב הוא לא טבע
23:15 27.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דני
עד מתי אתה מעוות עלינו את הכתובים: עַד מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת הַשְּׁבִיעִת תִּסְפְּרוּ חֲמִשִּׁים יוֹם וְהִקְרַבְתֶּם מִנְחָה חֲדָשָׁה לַה'. מִמּוֹשְׁבֹתֵיכֶם תָּבִיאּוּ לֶחֶם תְּנוּפָה שְׁתַּיִם, שְׁנֵי עֶשְׂרֹנִים סֹלֶת תִּהְיֶינָה, חָמֵץ תֵּאָפֶינָה בִּכּוּרִים לַה'. וְהִקְרַבְתֶּם עַל...
עד מתי אתה מעוות עלינו את הכתובים: עַד מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת הַשְּׁבִיעִת תִּסְפְּרוּ חֲמִשִּׁים יוֹם וְהִקְרַבְתֶּם מִנְחָה חֲדָשָׁה לַה'. מִמּוֹשְׁבֹתֵיכֶם תָּבִיאּוּ לֶחֶם תְּנוּפָה שְׁתַּיִם, שְׁנֵי עֶשְׂרֹנִים סֹלֶת תִּהְיֶינָה, חָמֵץ תֵּאָפֶינָה בִּכּוּרִים לַה'. וְהִקְרַבְתֶּם עַל הַלֶּחֶם שִׁבְעַת כְּבָשִׂים תְּמִימִם בְּנֵי שָׁנָה וּפַר בֶּן בָּקָר אֶחָד וְאֵילִם שְׁנָיִם, יִהְיוּ עֹלָה לַה' וּמִנְחָתָם וְנִסְכֵּיהֶם אִשֵּׁה רֵיחַ נִיחֹחַ לַה'. וַעֲשִׂיתֶם שְׂעִיר עִזִּים אֶחָד לְחַטָּאת וּשְׁנֵי כְבָשִׂים בְּנֵי שָׁנָה לְזֶבַח שְׁלָמִים. וְהֵנִיף הַכֹּהֵן אֹתָם עַל לֶחֶם הַבִּכּוּרִים תְּנוּפָה לִפְנֵי ה' עַל שְׁנֵי כְּבָשִׂים קֹדֶשׁ יִהְיוּ לַה' לַכֹּהֵן.
המשך 20:48 27.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסף זייני
אין מצוה לאכול דברי חלב זה רק מנהג אבל יש מצווה לאכול בשר
16:01 27.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א"א
השמחה בבשר המובאת בשמו של רבי יהודה בן בתירא מתייחסת אך ורק לזמן הקרבת הקורבנות ולא לבשר תאווה. כאשר בית המקדש אינו קיים – אין שמחה אלא ביין (תלמוד בבלי, פסחים ק"ט ע"א). '"תניא רבי יהודה בן בתירא אומר: בזמן שבית המקדש קיים אין שמחה אלא בבשר שנאמר "וזבחת שלמים ואכלת שם ושמחת לפני ה' אלוהיך", ועכשיו שאין בית המקדש קיים, אין שמחה אלא ביין, שנאמר: "ויין ישמח לבב אנוש"'.
22:39 27.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נ
.,
15:59 27.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר