אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

"מי שאוכל דברי חלב בחג – מסייע ביד עוברי עבירה"

בניגוד לדעה הרווחת אין מצווה לאכול דברי חלב בחג שבועות, לעומת זאת קיים איסור מהתורה לחזק את ידיהם של עוברי העבירה, המפיקים מוצרי ע"י צער בעלי חיים ועצם הרכישה של אותם מוצרים היא חיזוק ידיהם | אסא קיסר בטור על טבעונות ויהדות

"מי שאוכל דברי חלב בחג - מסייע ביד עוברי עבירה"
  (צילום: גילי יערי/פלאש90)

שבועות זה לא חג של חלב:  חג השבועות הוא חג יהודי מהתורה, בניגוד לדעה הרווחת אין מצווה לאכול דברי חלב בחג זה.מוצרי החלב במרכולים מופקים ע"י צער בעלי חיים וקיים איסור מהתורה לחזק את ידיהם של עוברי העבירה, עצם הרכישה של אותם מוצרים היא חיזוק ידיהם של העבריינים. כיום יש שפע גדול של טעמים נפלאים כשרים וללא צער בעלי חיים.

עוד באותו נושא

"בנות, הרסתן לנו את חג שבועות". צפו


7

שמו המלא של החג בתורה הוא "חג הביכורים" או "חג הקציר" והיא החובה להביא לבית המקדש קורבן מן הצומח מראשית "ביכורי" האדמה (ראשית בכורי אדמתך תביא בית ה' אלהיך) ביכורים הם הבשלת פירות מ -"שבעת המינים" שהבשילו ראשונה. יש המסבירים שהטעם הוא הבאת קרבן "שתי הלחם" שהם שתי חלות מפני שהם הבאת הקורבן הראשון המובא מתבואת חיטים חדשה (כך או כך מדובר בטהרת הצומח).

כינוי שמו של החג 'חג השבועות' – נקרא על שם שחל בסיום ספירה של 'שבעה שבועות' עד זמן מתן התורה, כי לא ניתן בתורה תאריך לחג אלא כתוב כי לאחר הפסח יש לספור שבעה שבועות וביום החמישים לחוג את החג.

איך הגענו לחגוג בדברי חלב?

"מנהגים" חשוב להבהיר שמנהג הוא לא הלכה פסוקה ולא חובה אלא כשמו כן הוא מנהג, בעבר היה מנהג לקשט את בתי הכנסת בעצי אילנות והגר"א ביטל מנהג זה כי שאר העמים קישטו אף הם באילנות בחג שלהם. כך הוא טבעו של "מנהג" בא והולך על פי טעם המקום הזמן והדין. אנו יודעים על מנהגים שונים בן עדות ישראל, למשל יהדות תימן נהגה מנהגים שונים בתכלית מיהדות אשכנז. (ביהדות תימן לא נהגו באכילת מאכלי חלב).

המנהג לאכול דברי חלב ודבש בשבועות הגיע מיהדות צרפת ואשכנז במאה ה 14 והטעם הוא רמז מתוך לשון מטפורית 'דבש וחלב תחת לשונך' ונמשלה תורה לדבש וחלב והוא ציור ’משלי‘ לדבר ערב ומתוק לחייך ומתוך שאנו רוצים לסמל שהתורה ערבה ומתוקה נהגו לאכול את המאכלים הללו שיש בהם מתיקות.

טעם נוסף למנהג זה הוא כי בזמן זה עם ישראל קיבלו דיני כשרות ונתברר להם שכל כליהם נטרפו, ועל כן אסורים הם בשימוש. לא נותרה בידם הברירה אלא להסתפק במאכלי חלב, עד שיכשירו את הכלים. ויש עוד עשרות טעמים שונים והם כולם "דרושים" והכלל השווה שבניהם הוא שאסור לקיים מנהג שעובר על מצוות התורה. כי בזמנם של אבותינו שקיימו מנהג זה לא הייתה תעשייה מודרנית אלא אדם גידל בחצרו פרה וגם העגל היה יונק מאתה ולא הייתה התעללות בהם חלילה. אך בזמננו שדברי החלב מגיעים תוך עבירות חמורות, איסורי תורה של "צער בעלי חיים" אז אסור לקנותם מדין "מסייע ביד עוברי עבירה" ולכן אין להעלות אותם על שולחן החג. ובשפע הגדול שיש בזמננו ניתן להחליפם במוצרים טבעיים ערבים ומתוקים.

צילום: שאטרסטוק

מדוע נקראת ארץ ישראל ארץ זבת חלב ודבש?

"ארץ זבת חלב ודבש". ר' אליעזר אומר: 'חלב' – זה חלב הפירות, 'דבש' – זה דבש תמרים (מכילתא דרשב"י, יג). "כאשר נשבעת לאבותינו ארץ זבת חלב ודבש. שתתן טעם בפירות" (רבינו בחיי, דברים כו).

"זבת חלב ודבש – דפירהא שמינין כחלב וחליין כדבש" (יהונתן בן עוזיאל, דברים ו, ג). "ארץ זבת חלב ודבש שלא לבד הזכיר להם מתנת ארץ נושבת אבל ארץ שמנה ומצלחת בכל פירותיה כי ה' הוא הטוב והמטיב" (עקידת יצחק, דברים שער פט).

"כי הלא הוא יתברך אמר להעלותנו ממצרים אל ארץ זבת חלב ודבש, היא ארץ שנשתבחה בשבעה מינים" (אלשיך במדבר כ)."ארץ זבת חלב ודבש, שהוא ארץ שפירותיה שמנים ומתוקים" (אלשיך דברים ו).

ארץ ישראל השתבחה בשבעת המינים ורק מהם היו מביאים לבית המקדש ואין בהם לא חלב צאן ולא דבש דבורים. "כִּי ה' אֱלֹהֶיךָ מְבִיאֲךָ אֶל-אֶרֶץ טוֹבָה: אֶרֶץ נַחֲלֵי מָיִם–עֲיָנתֹ וּתְהמֹתֹ יצְֹאִים בַּבִּקְעָה וּבָהָר. אֶרֶץ חִטָּה וּשְׂערָֹה וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן; אֶרֶץ-זֵית שֶׁמֶן וּדְבָשׁ" (הדבש המוזכר כאן הוא דבש תמרים) וכן המרגלים החוזרים מתור בארץ מתארים את טובה של הארץ "וגם זבת חלב ודבש הוא וזה פריה" והביאו עמהם מפרותיה ולא מחלב הצאן.

גם לפי שיטת האומרים חלב הצאן, הרי שמדובר בזיבת החלב שנוטף מעצמו ראה רש"י דבר שיצא בלי יגיעה (מגילה ו, א). וטעם זבת -מגזרת זב מבשרו, דבר שיצא בלי יגיעה (אבן עזרא הפירוש הקצר, שמות לג).

וברמת הרעיון: החלב הוא פועל יוצא של הריון, ולכן הוא סמל לפריון, לשפע, לתנובה. ומכאן ארץ זבת חלב.

חג שמח!

==================

אסא קיסר הוא הוא טבעוני, דתי, אקטיביסט, מרצה בנושא יהדות וטבעונות וכותב הספר "ולפני עיוור השלם".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
37 תגובות - 27 דיונים מיין לפי
1
ולא
לא | 27-05-2020 11:01
טבעוני דתי אקטיביסטי. כאילו שהיה צריך להוסיף את הביאור הזה בסוף הטקסט.
2
דברי הבל של תמהוני, שבטוח ששגיונותיו הם מעל
קרניבור גאה | 27-05-2020 11:09
הכל, כולל מנהגי ישראל (והרי מנהג ישראל דין הוא).
3
פאר הדור והדרו, הרה"ג אסא קיסר שליט"א
רועי | 27-05-2020 11:11
אהבל, תן מתכון טוב של עוגת גבינה במקום לבלבל את המח בדברים שאתה לא מבין
4
כל הצמחוניים והטיבעונים למיניהם שונאי אדם
מכיר אותם | 27-05-2020 11:20
עסוקים כל היום בלהסתכל בצלחותיהם של אחרים, סובלים מתיסמונות דיכאוניות וכעסים בגלל מחסור בויטמינים מקבוצת B שמצויים לרוב בבשר ובדגנים
אני הכרתי את אסא אישית ואמנם הוא לא מושלם אבל
סמו | 09-07-2020 15:39
לא הייתי אומר עליו שונא אדם
5
אסא'לה
יהודה | 27-05-2020 11:27
בוא ננשום,נרפה,נרגע ששששש יופי
6
ומה עם אכילת בשר?
א | 27-05-2020 11:41
יש מצווה בחג כמו בכל חג לאכול בשר. זה בסדר?
יש מצווה לעשות ברכות הנהנין
אני | 27-05-2020 19:33
כל הנהנה מן העולם הזה בלא ברכה, כאילו גוזל להקבה ולכנסת ישראל. עצם הלוז לשון עצמות, בתואל רמאה, שומרת את החוויות וההנאות שהיו בעולם הזה בשביל אחר תחיית המתים לזמן הנצח צדיק אוכל לשובע נפשו לא 10 פרות אחרת רוצח שלא לצורך קיומי מינימאלי לא אמורים לאכול לתאווה או בשביל עצמנו גם אפילו לא סלט בשביל תאווה אלא לאכול נטו מינימום שצריך לקיום ובשביל לברך את הניצוצות האוכל לא אוכלים בשביל עצמנו בנוסף הברכות מעלות את ניצוצות הנשמה ובירורים מדומם לצומח מצומח לחי מחי למדבר בגלגולים אומנם אי אפשר להגיד על האוכלים שהם רוצחים וודאי שלא הם אפילו לא ראו את הפרה
אין שמחה אלא בבשר ויין
אני | 27-05-2020 15:13
בזה שאתה לא אוכל את הבשר שהרגו ושחטו אתה מצער אותו יותר
אין מצווה כזאת
הלל | 27-05-2020 14:08
יש מצווה לשמוח ויש מצווה לא לצער בעלי חיים. אין מצווה לאכול בשר
7
למה אתה הורג ממקקים אולי בשביל שהם שחרים
יצחק | 27-05-2020 11:43
האם הטיבענים הורגים מקקים ?
8
שאלת תם.
י.מ.נ | 27-05-2020 11:45
אדון יקר. משום מה התעלמת מן העובדה שבחג יש עניין של אין שמחה אלא בבשר וביין גם חכמי תימן שלא נהגו מינהג מאכלי חלב הקפידו על בשר ויין, אז כטבעוני - אולי עדיף לאכול בשר? ולהזכיר לך שמעבר לבכורים יש גם קורבנות - אייל אחד פר אחד ושבעה כבשים- קורבנות המוספים של חג השבועות.אז מה לעשות נתעלם מהם?
כדאי לדייק
אבל קטונתי | 27-05-2020 14:26
השמחה בבשר המובאת בשמו של רבי יהודה בן בתירא מתייחסת אך ורק לזמן הקרבת הקורבנות ולא לבשר תאווה. כאשר בית המקדש אינו קיים – אין שמחה אלא ביין (תלמוד בבלי, פסחים קט עא). 'תניא רבי יהודה בן בתירא אומר: בזמן שבית המקדש קיים אין שמחה אלא בבשר שנאמר וזבחת שלמים ואכלת שם ושמחת לפני ה' אלוהיך, ועכשיו שאין בית המקדש קיים, אין שמחה אלא ביין, שנאמר: ויין ישמח לבב אנוש'.
אין מצווה אלה ביין. בשר לא מוזכר.
דנה | 27-05-2020 14:09
מיתוס לקידום סבל בעח בלבד
9
טוב שיש להזויים האלו את אתר סרוגים
אילתי | 27-05-2020 11:58
אחרת מי היה נותן להם במה ? אין כמוכם סרוגים!
10
מצווה מהתורה לשחוט יומיום בעלי חיים לקורבן
ספר ויקרא | 27-05-2020 12:31
והכותב מדבר על צער בעלי חיים מחליבת פרות. אין גבול
שחיטת קרבנות
רפי | 27-05-2020 12:53
היא הרבה פחות צער בעלי חיים מחויבת פרות, שגורמים להם כל פעם להוליד ואז לוקחים להם את העגלים. חוץ מזה, התורה מדברת על קרבנות ולאו דווקא על תעשיית הבשר המפלצתית שיש היום.
11
מה עוד הקריבו בבית המקדש בחג הקציר?
תלמיד קטן | 27-05-2020 12:33
ציטוט מהכתבה: והיא החובה להביא לבית המקדש קורבן מן הצומח היו מקריבים עוד כמה דברים בחג זה בבית המקדש... מקווה שהכותב לומד מקרא או לפחות מתפלל תפילת מוסף בחג... (או שזה גם מנהג שיש לשרשו מן הסידור/מקרא). אז רק להזכיר: היו שוחטים ומקריבים: שני פרים, איל, שבעה(!) כבשים, שעיר עיזים - סהכ: 11 בעלי חיים - וזה חוץ משתי עולות קבועות שבכל יום ויום. ואולי הוא גם משמיט מהתפילה את המילים: ושם נעשה לפניך את קרבנות חובותינו?!
12
בטח זה אותו אחד
ההוא | 27-05-2020 12:46
שכתב כתבה שאסור לאכול בשר בכללי
13
עוד הזוי אחד
יהודי פשוט | 27-05-2020 13:54
אין לי מה לכתוב כאן יותר
אתה אכן הזויי
טבעוני | 27-05-2020 14:21
למגיב התגובה הזאת כלפי פעיל למען שמירת מצוות עם ישראל
14
כל הכבוד
חנן | 27-05-2020 14:07
כתבה נהדרת, אכן צער בעליי חיים קשה מאוד קורה במוצרים האלה ומדובר באיסור מדאורייתא.. מקווה שאצליח בתהליך בעה ואתקדם עם משפחתי
15
תודה על העלאת הנושא לסדר היום.
עם ישראל חי | 27-05-2020 14:19
אכן צער בעלי חיים מעציב, אני נמנע מבשר. הייתי שמח להפסיק עם חלב וביצים אך קשה עוד.. הלוואי
16
גם תפילין ומזוזות מגילות וספרי תורה אל תרכשו!
שלום | 27-05-2020 15:14
כל זה עשוי מבעלי חיים!
17
אתם חייבים לפרסם כל השטויות שרצות ברשת?
דוד | 27-05-2020 15:26
עדיף כבר לפרסם תמונות של דוגמניות
18
צודק, התעשייה אכזרית מאד, צריך לשנות אותה
נ | 27-05-2020 15:59
.,
19
תגובה
יוסף זייני | 27-05-2020 16:01
אין מצוה לאכול דברי חלב זה רק מנהג אבל יש מצווה לאכול בשר
טעות בידך
א"א | 27-05-2020 22:39
השמחה בבשר המובאת בשמו של רבי יהודה בן בתירא מתייחסת אך ורק לזמן הקרבת הקורבנות ולא לבשר תאווה. כאשר בית המקדש אינו קיים – אין שמחה אלא ביין (תלמוד בבלי, פסחים קט עא). 'תניא רבי יהודה בן בתירא אומר: בזמן שבית המקדש קיים אין שמחה אלא בבשר שנאמר וזבחת שלמים ואכלת שם ושמחת לפני ה' אלוהיך, ועכשיו שאין בית המקדש קיים, אין שמחה אלא ביין, שנאמר: ויין ישמח לבב אנוש'.
20
שתי הלחם על טהרת הצומח?
דני | 27-05-2020 20:48
עד מתי אתה מעוות עלינו את הכתובים: עַד מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת הַשְּׁבִיעִת תִּסְפְּרוּ חֲמִשִּׁים יוֹם וְהִקְרַבְתֶּם מִנְחָה חֲדָשָׁה לַה'. מִמּוֹשְׁבֹתֵיכֶם תָּבִיאּוּ לֶחֶם תְּנוּפָה שְׁתַּיִם, שְׁנֵי עֶשְׂרֹנִים סֹלֶת תִּהְיֶינָה, חָמֵץ תֵּאָפֶינָה בִּכּוּרִים לַה'. וְהִקְרַבְתֶּם עַל הַלֶּחֶם שִׁבְעַת כְּבָשִׂים תְּמִימִם בְּנֵי שָׁנָה וּפַר בֶּן בָּקָר אֶחָד וְאֵילִם שְׁנָיִם, יִהְיוּ עֹלָה לַה' וּמִנְחָתָם וְנִסְכֵּיהֶם אִשֵּׁה רֵיחַ נִיחֹחַ לַה'. וַעֲשִׂיתֶם שְׂעִיר עִזִּים אֶחָד לְחַטָּאת וּשְׁנֵי כְבָשִׂים בְּנֵי שָׁנָה לְזֶבַח שְׁלָמִים. וְהֵנִיף הַכֹּהֵן אֹתָם עַל לֶחֶם הַבִּכּוּרִים תְּנוּפָה לִפְנֵי ה' עַל שְׁנֵי כְּבָשִׂים קֹדֶשׁ יִהְיוּ לַה' לַכֹּהֵן.
21
כתבה חשובה ומעניינת
רנה | 27-05-2020 23:15
זהו חג הטבע. חלב הוא לא טבע
22
שקר שקרן מסית ומדיח
גיטי | 28-05-2020 0:42
תתבייש לך, יש מנהג שיש לו סימוכין בדברי חזל, וספרי ההלכה של כל גדולי הדורות, לא להקשיב לכופרים
23
כופר!!! מנהג ישראל תורה היא!!!
ישראל | 28-05-2020 2:13
מנהגי ישראל שהתקבלו ללא עוררין, יש להם כוח זהה לחלוטין לכל שאר המצוות. המנהגים הם הסתעפות של המצוות והם חלק בלתי נפרד מהן. אפשר להבין את המצוקה של מי שבעד גרימת אפס אחוז של צער לבעלי חיים. הפתרון אינו טמון בשיבוש ההיסטוריה ובפיתוח תזה שקרית לפיה מנהג ישראל לאכול מאכלי חלב החל רק לפני 500 שנה. הפתרון הוא לעודד את הציבור משך כל השנה לאכול מאכלי חלב אורגניים ממשקים פרטיים.
24
פרות נועדו או להמבורגר או לתת חלב
ישראל | 28-05-2020 2:43
בעלי החיים נועדו או להיות קבב ושניצל או לתת בייצים וגבינות ,אני אישית מעדיף מבחינה מוסרית את אופציה ב ,האמת שאפשר וצריך לשפר את התנאים של בעלי החיים שמספקים לנו מזון כדי למנוע צער בעלי חיים ,טבעונות זה כבר נראה לי קיצוני מידי ,לגבי בשר הדיון לא רלוונטי תוך שנה וחצי בשר אמיתי יפותח לציבור כמו חלקאות ולא מבעלי חיים שנשחטו
25
קש תבן וגבבה
אמנון | 28-05-2020 7:27
במקום לאכול אותם תוציא אותם מראשך ואולי אז......
26
איזה כתב מטומטם
שמעון | 28-05-2020 10:51
דתי טבעוני, איזה מטומטם צריך להיות בשביל להיות יצור סותר שכזה, הרי הדת כוללת כל כך הרבה אכילת בשר
יהדות? ממש לא
שחר | 28-05-2020 14:57
עד המהפכה התעשייתית אף אחד מאף דת לא אכל הרבה בשר. תחזור אלף שנה אחורה ותגיד להם שאתה אוכל בשר כל ארוחת צהריים, תגיד לי איך יסתכלו עליך.
27
מי שרוצה להיות טבעוני שיהיה טבעוני לעצמו
פירו | 28-05-2020 18:40
יאללה נמאס ממכם טבעונים חסרי אינטליגנציה מתי תבינו שאף אחד לא חייב להיות טבעוני