חמץ בבתי החולים בפסח: בקשה לדיון נוסף בבג״ץ - סרוגים

חמץ בבתי החולים בפסח: בקשה לדיון נוסף בבג״ץ

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט נענה לבקשתו של הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף, להגיש בקשה לדיון נוסף על הכנסת חמץ לבתי החולים לאחר שבג"ץ החליט שאין סמכות לאסור זאת

author-image
חמץ בבתי החולים בפסח: בקשה לדיון נוסף בבג״ץ
  כניסה לבית החולים זיו, ארכיון (Photo by David Cohen/Flash90)

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט נענה לבקשת הראשון לציון הרב יצחק יוסף להגיש בקשה לדיון נוסף בבג"ץ על הכנסת חמץ לבתי חולים בחג הפסח.

כזכור, בית המשפט העליון (30.4.20) קיבל את העתירה שדרשה לאפשר הכנסת חמץ לבתי חולים בפסח – בהכרעתם של השופטים מזוז וגרוסקופף, נגד דעתו החולקת של השופט הנדל, שסבר כי יש להורות על מחיקת העתירה ולאפשר מציאת פתרון מוסכם עד לחג הפסח הבא.

עוד באותו נושא

בג"צ: אין למנוע הכנסת חמץ לבתי החולים בפסח


24

בפסק הדין נכתב כי האיסור הגורף על הכנסת מזון שהוא לא ירקות ופירות טריים או מזון ארוז הנושא תווית כשרות לפסח במהלך חג הפסח פוגע בזכויות יסוד מן השורה הראשונה לאוטונומיה של הפרט ולחופש מדת. עוד נקבע כי האיסור פוגע בכבוד המטופל ובהכרה בזכותו להגדרה עצמית ולמימוש בחירותיו והעדפותיו. בהינתן הנסיבות המובילות בדרך כלל לאשפוז בבית חולים, ונוכח מאפייני מתכונת האשפוז, אשר במסגרתה חדרו של המטופל הוא מרחב המחייה האישי היחידי העומד לרשותו, נקבע כי עוצמת הפגיעה בזכויות אלו היא ניכרת.

בית המשפט קבע כי לא קיימת הסמכה ברורה ומפורשת בדין המקנה לבתי החולים סמכות לפגוע בזכויות חוקתיות אלו.

בעקבות קבלת העתירה פנה הראשון לציון הרב הראשי לישראל הרה"ג יצחק יוסף שליט"א, נשיא מועצת הרבנות הראשית, באמצעות ראש לשכתו הרב יצחק אלחרר בבקשה ליועץ המשפטי לממשלה, ד״ר אביחי מנדלבליט, בבבקשה לקיים דיון נוסף בבג״ץ, עקב ההלכה החדשה שנפסקה בעתירה.

בפנייתו הביע הראשון לציון את חששו, כי מעבר לפגיעה בצביונה היהודי של מדינת ישראל – הרי שהכנסת חמץ לבתי החולים במהלך חג הפסח תגרום לשומרי כשרות להדיר את עצמם מבתי החולים תוך הימנעות מקבלת טיפול רפואי, ובכך אף לסכן חלילה את חייהם.

היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט נענה לבקשתו של הרב הראשי ואפשר לרבנות הראשית להגיש בקשה לדיון נוסף, ברבנות מקווים שזה יביא לשינוי בהחלטה שלא נתנה משקל מספק לדברים לצרכים של מרבית אזרחי מדינת ישראל – אשר נמנעים מצריכת חמץ ומכל מגע עמו בפסח וכאשר הם נזקקים להתאשפז בבתי החולים בחג הפסח ואשר עשויים להיפגע מכך אנושות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
7 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
מה יהיה? אתם בכח רוצים להשניא את הדת עלינו ?
דרור | 25-05-2020 14:56
בא לנו להקיא מהדת כבר, תראו מה עשיתו.
לאביגדור
מישהו | 20-06-2020 14:54
א. בוא נבהיר משהו, הדרך לגהינום רצופה בכוונות טובות, ממש כמו הכוונה שלך. ב. זה נקרא בשפה שפוטה כפייה, דבר לא חוקי למעשה ואף פלילי, אבל אם היית משלים 12 שנות לימוד במקום 12 שנות קריאה של ספר מדע בידיוני בודד, כנראה שהיית לומד את זה בשיעורי אזרחות בכיתה י' או יא'....
יום כיפור האחרון לראשונה לא צמנו. הדת הפכה
נדב | 25-05-2020 19:22
מאוסה. מסורת הפכה לכפיה. מתחשק לעשות לדתיים דווקא כדי שירגעו.
הכל מאהבה, גם הדאגה לאי הכנסת חמץ.
אביגדור | 25-05-2020 17:30
כל הפוסל, במומו הוא פוסל. הסר שנאה מליבך אח יקר.
2
ואם חלילה חילוני או נוצרי ימות ללא מרק מהבית?
המורה להיסטוריה | 25-05-2020 21:10
זה ישכנע אתכם? או שתמשיכו לטעון שזכותכם לאסור על האחר לאכול כרצונו רק כדי שאיזה אדם דתי לא יראה פירורי לחם במסדרון? זו היהדות שלכם? העדפת הפולחן על פני קדושת החיים ? ממתי הידיעה שאדם אחר אוכל מה שמתאים לו לפי אמונתו ואורח חייו מפריעה למישהו? הייתם מסכימים שצמחוני ימנע מכם בשר בתואנה שהוא לא יתאשפז כי עקרונותיו לא מאפשרים לו להיות ליד בשר? אתם הזויים
האמת? כן. זה בדיוק הרעיון ביהדות
ע | 26-05-2020 8:58
אין ביהדות שום 'רוחניות', יש רק 'מצוות' (=פולחנים לחבר הדמיוני) יש פולחני עשה ויש פולחני אל תעשה. והיהודי חייב לקיים את כולם באובססיביות שוות ערך להפרעה נפשית חמורה. אחד מהפולחנים הוא ש*כולם* חייבים לקיים את כל הפולחנים.זאת לא רשות, זאת חובה. ולכן חובה לכפות קיום הפולחנים בעל דרך אפשרית, כמו במאבק הנוכחי.
3
שיטת מצליח - אולי יגרילו שופט דתי
כרגיל | 26-05-2020 8:55
אצל שופט דתי חוקי החבר הדמיוני מעל לכל. במקרה כזה כמובן שהוא ישפוט נגד הכנסת חמץ, כי כפיית חוקי הדת היא ערך עליון ביהדות. סתם ככה, שתדעו: בכל מקום בעולם יהודים נכנסים לביח גם בפסח, ואין להם שום בעיה עם זה. בניו-יורק, בלונדון, בטולוז, באנטוורפן. דתיים לא באמת צריכים את העניין הזה, הרי הם לא אוכלים חמץ בפסח. כל מטרת המאבק היא כפיית חוקי הדת המטורפים על כל היהודים. כיפות סרוגות = דאעש עם חיוך.