האתגרים של ציפי חוטובלי במשרד ההתיישבות - סרוגים

האתגרים של ציפי חוטובלי במשרד ההתיישבות

ציפי חוטובלי נכנסת לתפקיד שרת ההתיישבות, משרד חדש שהקמתו תלוייה באישור החלטת ממשלה וייעגן תחתיו את כל מוסדות הציונות הדתית: הקשיים, האתגרים, חוסר הידיעה והציפיות

author-image
האתגרים של ציפי חוטובלי במשרד ההתיישבות
  (צילום: אולביה פיטוסי/ פלאש 90)

ראש הממשלה נתניהו החליט למנות את השרה ציפי חוטובלי לתפקיד שרת ההתיישבות, משרד חדש שייקבע בצורה מסודרת בהחלטת ממשלה בשבוע הבא. בתפקידה השרה חוטובלי תהיה אחראית על החטיבה להתיישבות, הגרעינים התורניים, המכינות הקדם צבאיות והשירות הלאומי שיעברו תחת חסות הליכוד לאחר שהחזיקו בו לאורך השנים מפלגת המפד"ל והבית היהודי.

לקראת הקמת המשרד החדש שכאמור יעגן תחתיו את כל מוסדות הציונות הדתית ריכזנו את הדגשים, הנקודות המשמעותיות והאתגרים, ביקר תקציביים שניצבים בפתח כל אחד מהיחידות שקשורות במובהק למגזר הסרוג.

שירות לאומי

בישראל פועלות 8 עמותות שונות שמאגדות 18000 בני ובנות השרות הלאומי אזרחי. כיום, עומד מספר הבנות הדתיות על אותו מספר משרתות, אך בשנתיים האחרונות הולך והופך למיעוט לאור השתלבות אוכלוסיות נוספות: 5,000 מהמגזר הערבי, 1500 חיילים ו- 2000 בעלי צרכים מיוחדים.

תדמית השרות הלאומי – מטרת האגודות היא שהשרות הלאומי ששינה את פניו יקבל את המודעות לנושא השירות האזרחי-לאומי וייחשב כתרומה משמעותית ולא יכונה בשפת רחוב 'משתמטות ומשתמטים' וייראה כבריחה רק מהשירות הצבאי. ברמה הפוליטית, יש רצון שיתאבדו על השירות הלאומי בקדנציה הבאה כולם לקבל אותו, שכל הגדולים יריבו להחזיק בתיק.

מיונים- בכדי להתקבל לתקן מסויים בשרות הלאומי צריכים המתנדבים לעבור כמה עמותות, עשרות סיירות בהן הם מבקרים במוסד בו הם מבקשים לשרת ולעיתים רבות לא מתקבלים, מה שגורם לבלבול רב וחוסר חשק להמשיך בהליך המיון. מינויים בשירות הלאומי זו דרמה אירגונית, מייצר מצב שבנות ובנים מעדיפות/ים לוותר על השירות הלאומי בעקבות הביורוקרטיה. על כן, הדבר הביצועי הראשון הוא לעבור לדיגיטל  להקים אתר שיאגד תחתיו את כל המקומות המיועדים לשירות לאומי בכל העמותות.

אידוק הקשר עם הצבא–  כל אחד שמקבל פטור משירות בצה"ל ישקול לעבור לשירות הלאומי. זאת אומרת, מי שלא הולך מסיבות כאלו ואחרות לצבא מופנה לשירות הלאומי. בנוסף לסוגיית הדיור, כאשר עוברים בני ובנות השירות להתגורר מחוץ לבית ואמורים לקבל תנאים נאותים, זאת ברגע אחת הגזרות שיהיה דיור עד 50%  מהתקנים ואילו כל השאר יעברו לתקן בית.

נקודה מורכבת במיוחד ומלאת כאבי ראש היא הסדרת עמותות השרות הלאומי שמקיימות ביניהם תחרות עיקשת ולעיתים רבות אף מכוערת על מספר התקנים ששווים תקציבים על כל בן או בת שירות". החל מעוד שנתיים אמורות העמותות לקבל רישיון פעילות ל-7 שנים: בעוד גישה אחת אומרת שכל אחת מהן תתמודד במכרז פתוח, הגישה השנייה מציעה לגבש קריטריונים שיקבעו אילו עמותות יפעלו.

סמכויות שנתלשו ואי וודאות

גרעינים תורניים

למעלה מ-250 גרעינים וקבוצות משימתיות פועלות כיום לטובת החברה. החל מ"התנועות הכחולות" כדוגמת דרור ישראל, בוגרי הנוער העובד והלומד, השומר הצעיר ומחנות העולים דרך גרעינים ליוצאי אתיופיה או היהודים ההרריים ועד לרשתות הגרעינים התורניים שעלי תורה וקרן קהילות.

האתגר כעת הוא חוסן הקהילות שנובע מחוסנן של המשפחות שמהוות אבני היסוד של הקהילה. לאחר פעילות ארצית בתקופת הקורונה בעשרות רשויות של צוותי חוסן קהילתיים- מסתמן שיציבות הארגון והיכולת הכלכלית לפעול קריטיים להישרדות הגרעינים ולפעילות במרחב העירוני.

בנוסף, טלטלת בחירות ואי עמידה בתשלום רציף של כספי התמיכה הביאה לקשיים עצומים. בגרעינים מקווים שיוסדר התשלום במשרד ההתיישבות באופן שיאפשר פעילות תקינה. עד עתה טרם שולמו מקדמות לשנת 2020, כמו בשאר העמותות המתוקצבות ואילו רק אחוזים נמוכים זכו לתמיכה מתקציב שנת 2019.

מכינות קדם צבאיות

כ-60 מכינות קדם צבאיות דתיות וחילוניות פועלות כיום בישראל, שיושבות תחת אגף חברה ונוער במשרד החינוך והאגף הבטחוני חברתי במשרד הביטחון. על המעבר הם הופתעו לשמוע דרך התקשורת, כאשר במהלך נאומו של ראש הממשלה נתניהו ביום ראשון האחרון במהלך השבעת הממשלה הוא הכריז על מינוי חוטובלי והודיע כי תחתיה יפעלו גם המכינות.

"לא דיברו איתנו, לא מכירים את המעבר"

"לא דיברו איתנו, לא מכירים את המעבר", אומר הרב יצחק ניסים בתגובה. משכך, לא יודעים להבין את הנגזרות וההשלכות שתלויות במעבר בין משרד החינוך והבטחון למשרד ההתיישבות. לדבריו, "אחרי השנים האחרונות, יש מנגנונים של תשתית וסיוע ובקרה בכל אחד מהמשרדים שבנינו. כל מה שקשור לבטיחות, נהלים – אלו דברים שיהיה קשה להעביר".

החטיבה להתיישבות

פועלת במסגרת ההסתדרות הציונית העולמית, במטרה לקדם התיישבות ביהודה שומרון ואף בנגב והגליל. "הנושא של ההתיישבות הוא דבר חשוב ומרכזי, אני שמח שיש תיק התיישבות כיוון שהדבר הזה חשוב לממשלת ישראל. אנחנו שמחים שאישה רצינית עומדת להיות הרפרנטית של הדבר הזה", אומר לסרוגים גאל גרינוולד יו"ר החטיבה להתיישבות.

אתגר תקציבי – עיגון תקציב רציף ולא חלק מהסכמים קואליציוניים. "אני רוצה לדעת מה יהיה התקציב של החטיבה להתיישבות, ולאפשר לה לקדם על ידי כך את ההתיישבות בכל חלקי הארץף משתולה בצפון עד באר אורה בצפון אילת – אנחנו לא רק ביהודה ושמרון, גם כמובן, אבל פועלים בכל הארץ, כמו שהחטיבה פעלה בכל השנים האחרונות", מצביע גרינוולד על הנקודה הקריטית מבחינתו. "צריכים להיות במצב שהחטיבה תוכל לפעול בצורה יעילה, מצד אחד מדברים על אגודה כשרה על פי כל המשגיחים הכי הכי מחמירים אבל יחד עם זאת צריך מערכת יעילה".

על התדמית של ההתיישבות אומר שהיא "חיובית והחטיבה עושה עבודה יפה, הפעילות שלה מוערכת בכל מערכות ההתיישבותיות כולל של השמאל, השומר הצעיר כי אנחנו פועלים בכל מקום, משתדלים להיות אנשים עניינים שפועלים לקידום מדיניות הממשלה ומבצעים אותה".

הדבר המשני לדבריו שצריך לסדר הוא עודף הביורוקרטיה – "להבטיח שהמערכת פועלת באותו לבל, להסדיר את העומס הביורוקרטי בלי לוותר על אותם גורמי בקרה שנדרשים כדי להיות בטוח שהמערכת מתנהלת כשורה. החכמה היא למצוא את האיזון מצד אחד לאפשר למערכת להיות יעילה ומצד שני להיות בטוח שהיא פעולת על פי סדרי עבודה תקינים. לא רוצה שזה יתנהל כמו מכולת או עסק פרטי שכל אחד ייתן כסף".

מינוי יו"ר חדש- ברמה הפוליטית בעוד חצי שנה מסתיימת כהונתו של גרינוולד כיו"ר החטיבה (חבר הנהלת ההסתדרות הציונית) והקונגרס הציוני וההנהלה יבקשו לאשר מועמד אחר. המינוי הפוליטי לא קשור לשר ספציפי אך מקודם על ידי מפלגות ומחולק ביניהן. כך, שגם יושב ראש חדש זו משימה לתחילת הכהונה הקרובה.

מוקדם יותר במהלך טקס חילופי השרות במשרד התפוצות, אמרה שרת ההתיישבות ציפי חוטובלי  כי "בעת הזאת נדרשת תוכנית ממשלתית רחבה לקליטת עלייה, שגם ההתיישבות ביהודה ושומרון תיקח בה חלק מרכזי".

חוטובלי לשלושה חודשים בלבד?

ראשי הארגונים לא ממהרים להתבטא היכן היו רוצים לראות את המוסדות שלהם פועלים, הם יודעים שלא יהיה חכם מצידם להתייחס פוליטית היכן ואיפה המשרד ממוקם ותחת איזה שר. במיוחד לאור זאת כי השר הבא צחי הנגבי אמור להחליף את חוטובולי בעוד שלושה חודשי בלבד. המשמעות לכך היא שההקמה תיפול על חוטובלי וההמשך יעשה הנגבי.

אך לסיכומו של דבר, אתגרים רבים ניצבים בסוגיות הקריטיות של הציונות הדתית, שחלק מנציגיה נשארו באופוזיציה והמשרד החדש יכול להשקיע במהירות ובעיליות בפתרונות ובתכניות לעתיד, ואלי על ידי כך להוכיח את האמירה של ראש הממשלה כי "אנחנו דואגים  להרבה מהאינטרסים בליבת הציונות הדתית, שהיא בשר מבשרינו".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
14 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
כל זה בשלושה חודשים. עד שתוגלה ללונדון
מני | 19-05-2020 19:39
אכן הרבה עבודה לשלושה חודשים...
2
האתגר העיקרי, לנתק המתנחלים מכסף ציבורי.
גבעת שמואל | 19-05-2020 20:26
ניתוח כרורגי לא יספיק
3
שאלה לקוראים, האם הגברת חוטובלי לובשת פאה?
אלחנן | 19-05-2020 20:50
השרה הולכת בשער חשוף או עם פאה?
לנשים אמוניות אין שער ערווה כי הן שותקות
תגובה לתשובה | 20-05-2020 7:11
השרה לא צריכה לגלח את איברה כי לנשים אמוניות לא צומח שם שיער מלכתחילה. הן יודעות שקול באישה ערווה ולכן הן שותקות.
זאת פיאה
אסתר | 20-05-2020 0:25
היא חובשת פיאה
שיער
אברהם | 19-05-2020 21:13
זה מה שמעניין אותך, וזה מה שבראש שלך.....
זאת פאה
תשובה | 19-05-2020 21:10
השרה גילחה את השיער בכל הגוף. גם בכוס.
4
שרת השטייטל
חחח | 19-05-2020 21:09
תפקיד מומצא שנועד לשמן את המפדלניקים שקצת נעלבו מהשארת ימינה בחוץ. הפריץ יודע היטב מה אוהבים המפדלניקים: כסף!!! (וגם פטורים, הטבות וג'ובים במשרות מומצאות).
5
0 אחד גדול
בעעעעע | 19-05-2020 21:35
אשה עלובה שלא עשתה כלום בחיים,
6
עוד אוכלת חינם, תתביישי!!!! ותמשיכי ללקק לשרה
אבי | 19-05-2020 22:49
גועל
מינויה כשרת ההיתיישבות
גד אלבז | 20-05-2020 4:58
חכ חוטובלי . מוכשרת וערכית אוהבת התורה העם והארץ. עלי והצליחי
7
חולצה אדומה??
ציפי | 20-05-2020 8:24
אולי איני רואה טוב..
8
השרה
יאיר | 20-05-2020 9:53
מעריך אותך ובטוח תעשי טוב יותר
9
עוד משרד רקוב
חטואל | 20-05-2020 13:45
חוטבלי יכולה לגרבץ לנו כך תהיה לה תעסוקה במקום לשבת במשרד מושחת ולגרבץ לעצמה.