אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

מה קורה כאשר הילדים באים לגן לסירוגין?

בצל המאבק בקורונה רצף הלימודים בגן נקטע ושרשרת הלמידה ניתקת ומתחברת מחדש בכל כמה ימים. איך הדבר משפיע על הילדים? מה ניתן ללמוד מההשוואה למדינות אחרות וכיצד ניתן להתמודד?

מה קורה כאשר הילדים באים לגן לסירוגין?
  צילום: שאטרסטוק

אחד העקרונות המשמעותיים בחינוך בגיל הרך הוא איכות החינוך והקפדה על קביעות, רצף, צמיחה והתפתחות מפעילות לפעילות. כאשר הילדים נמצאים בגן ימים רבים יותר לאורך השבוע מזומנות להם חוויות ופעילויות רבות יותר, שיש בהן יצירה ומשחק על פי ההתעניינות והקצב שלהם ולא על פי לוח זמנים צר ומוכתב מראש.

בימים אלה של התמודדות עם נגיף קורונה החלוקה לקבוצות בגני הילדים תוכננה כמענה להתמודדות עם מניעת תחלואה והיא תהיה זמנית ככל הנראה. לפיכך, מגוון הפעילויות והמשך שלהן יפחת, מצב שעלול לפגום בהעמקת תהליכי הלמידה, שיש להן מקום נרחב יותר כאשר הן נפרסות על פני שבוע שלם.

עוד באותו נושא

הגנים נפתחים: איך חוזרים לשגרה לא שגרתית?

חלוקה כזו קוטעת את הרצף ושרשרת הלמידה ניתקת ומתחברת מחדש בכל כמה ימים, מצב שאינו מומלץ. בקרב חלק מהילדים עלולות להתפתח ציפיות לא ממומשות, חוסר העקביות עלול במקרים מסוימים לעורר חרדה, בכי וקושי להסתגל ולעיתים אף חוסר רצון להגיע לגן. הגננות יצטרכו להתמודד עם תהליכי הסתגלות מחודשים בכל כמה ימים, יותר מכפי שהיו אמורות להתמודד בתחילת שבוע באותה קבוצה של ילדים.

עם זאת, במדינות רבות בעולם, דוגמת ארה"ב, אנגליה, הולנד ושוויץ, מערכת החינוך פועלת פחות משישה ימים בשבוע ובלא שנגרם נזק כלשהו לילדים. אי נוכחות של הילדים שישה ימים בשבוע במשך שש שעות בכל יום במסגרת החינוכית איננה מזיקה להתפתחותו של הילד כמו הנזק שיכול להסב לו חינוך לקוי.

השהות במסגרת חינוכית איכותית התואמת התפתחות ראויה של הילדים היא העיקרון החשוב ביותר, בין שמדובר במסגרת גן הילדים ובין שמדובר במסגרת האחרת שבה נמצאים הילדים כשאינם שוהים בגן. סיבה נוספת לשהותם של הילדים במשך שבוע שלם בגן הילדים היא מתן מענה לצורך של משפחות שההורים בהן עובדים מחוץ לבית.

בתקופה זו שבה הילדים שוהים בגן הילדים חלק מהשבוע ובבית בחלקו האחר, חשוב שלוח הזמנים הנהוג בגן יישמר גם בבית. סדר היום בבית מזמן שגרה שונה מזו הנהוגה בגן, אך מומלץ לשמור על קצב קבוע בגן ובבית, שתורם להתפתחות הילדים, לתחושת רוגע ולהפחתת חששות. כדאי לשים לב לשעת ההשכמה בבוקר, לארוחות הגדולות ולארוחות הביניים, לזמן המשחקים ולאיכותם. חשוב בעיקר להיות קשובים לשינוי התנהגותי קטן או גדול, לנסות לדייק בהבנת הקשיים של הילדים ולהכיל אותם בהדרגה, בהקשבה, בגמישות ובאהבה – אלה הדברים הדרושים כדי להצליח ולהסתגל בתקופה זו.

 

ד״ר פנינת טל, היא ראש החוג לגיל הרך במכללת לוינסקי לחינוך

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו