הרב אפרתי: אנחנו על סף פיצול סופי של הציונות הדתית - סרוגים

הרב אפרתי: אנחנו על סף פיצול סופי של הציונות הדתית

הרב ברוך אפרתי נשאל על התכנות של פיצול בציונות הדתית ומשיב שמצב כזה כבר קיים בין אלו המתקרבים לחילונים ולרפורמים לבין אלה שרואים בתורה את הערך העליון ומתקרבים לכיוון החרדי. "אם אחד החלקים יעזוב את השו"ע, אזי הפיצול יהיה סופי."

הרב ברוך אפרתי
הרב אפרתי: אנחנו על סף פיצול סופי של הציונות הדתית

שאלה

לכבוד הרב

האם הציונות הדתית מאוחדת או שהיא כבר התפצלה לשני מחנות על רקע דתי?

חודש טוב.

תשובה

שלום

ישנו פיצול שכבר קיים בציבור שלנו.

חלק אחד נמשך יותר לעולם החילוני ולתנועה הרפורמית, בנסיון להכשירן או לפחות לקבלן כעובדה מוגמרת כמו שקיים הדבר בארה"ב. ציבור זה מאד מושפע מהתרבות המערבית, ועיקר זהותו בזה היא נעוצה.

התורה היא דת ולא עומק של חיים בציבור זה, ויסוד חייו הוא החיים עצמם ולא בית המקדש וחזרת הנבואה לישראל. מערכת המשפט הנוכחית כשירה בעיניו והוא אינו שוקק לחזרת חושן המשפט.

החיבור עם התנועה הרפורמית מבוסס על ההתאמה בנקודת המוצא של שני אלה- האדם הוא העיקר, ועליו שעון העולם המוסרי והערכי שלו, ולא על רבש"ע וההתגלות. חלק מציבור זה אמנם אומר שהוא מתנגד לרפורמים, אך ככלל התנועות מתקרבות אחת לשניה בלבוש ובסגנון הדיבור התורני, וגם בהנחות היסוד על מדינת ישראל ואופייה. הדבר מתבטא גם בחיבורים פוליטיים כפי שנוכחנו לאחרונה לראות. יש להניח שהתקרבות זו תביא לאיחוד המגמות ויצירת תנועה רוחנית חדשה של ציונות דתית שאינה מחויבת לתושב"ע במלוא הקיפה, באופן מוצהר.

החלק השני נמשך יותר לתורה כפי שהיא כבר אלפי שנים, ללימוד הגמרא בעיון ולדביקות בהלכה ללא שינוי שלא ע"פ כללי הפסיקה. חלק זה פוסל את התנועה הרפורמית ומכריז עליה מלחמה. הוא אינו רואה בה צד לגיטימי לדיון, אלא אויב מר של תורת ד' במדינת ישראל. העולם החילוני בראייתו של ציבור זה הוא אפיזודה חולפת, שיש לקחת ממנה את האור אך להבין שהם לא ישארו כך אלא יחזרו אל ד´ וטובו בתורה.

ציבור זה מחובר במידה מסוימת לעולם החרדי, בשל הצד המשותף העמוק של השניים- רבש"ע כיסוד לכל, ולא האדם ונטיותיו האישיות כעיקר. יש מחלוקת בין ציבור זה לעולם החרדי על פרטים מסוימים כגון ציונות וערכה של תחיית האומה, אך נקודת המוצא אחת היא- חיי עולם שנטע ד´ בתוכנו בתושב"ע. העולם החרדי מתקרב גם הוא כלפי חלק זה בציונות הדתית וקרוב להניח שיתאחדו באופן זה או אחר בזמן לא רחוק.

הימין והשמאל הפוליטי אינו בהכרח קשור למחלוקת הנ"ל. יש גם אנשי ימין מובהקים מהחלק הראשון, כאלה שיאבקו על א"י אך לא יפריע להם לקרוא עיתונות דתית עם תמונות לא צנועות ותרבות של ראליטי וכדומה. ומאידך יש אנשי שמאל המחוברים לצד השני.

כל עוד שני החלקים נאמנים לשו"ע, יש חיבור יסודי. אך אם אחד החלקים יעזוב את מקור המים החיים- השו"ע, אזי הפיצול יהיה סופי. זה בהחלט יתכן.

כל טוב

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
31 תגובות - 31 דיונים מיין לפי
1
מדויק, מצוין, קצר, ולענין
ידידיה | 11-04-2013 22:49
יישר כח.
2
חשוב מאד
יוגב | 11-04-2013 22:54
!
3
ובבית הלל לא חצו קוים עדיין?!
מוזר | 11-04-2013 23:02
יש פיצול כבר מזמן מזמן
4
תגובתי פנימה
עמיר | 11-04-2013 23:05
בתשובה הזו הפגנת את התכונה הנפשית שמביאה אותך אל תפיסת העולם שלך. אתה פשוט רואה בשחור לבן. אני מניח שאתה רואה את עצמך כתלמיד של הרצי"ה, הרב צבי טאו- עיין לאמונת עתנו כרך א- האם החורגת היא זו שאומרת גזורו. בתור תלמיד של הרבנים הנ"ל אתה בטח מכיר את הנצי"ב שאומר שסיבת חורבן הבית היא שכל אחד חשד בחברו שהוא צדוקי. תחליף צדוקי ברפורמי ואידך זיל גמור... אתה מביא פירוד. אתה משחק באש! האמת חזקה ורחבה הרבה יותר ממה שעניך הצרות יכולות לראות. אני כותב את הדברים בתור אחד ששייך לציבור המכונה (בכינוי הטפשי) חרדל"י.
5
ברוך אפרתי תפסיק לפלג אותנו,
| 12-04-2013 0:41
שב בשקט בביתך ותעשה שם מה שבא לך, הנח לציבור שהוא חכם ומכיל ממך. אם זה היחס שלך לדתיים מה היחס שלך לשאר עמ"י?? לא הרב צבי יהודה ולא הרב טאו וודאי שלא הרב קוק הרמב"ן או כל אחד מגדולי ישראל חושבים שדרך התורה היא פילוג.
6
כמו ביחץ........................
נריה | 12-04-2013 0:43
החצי הגדול גדול נמשך ואוהב את החילונים , אפילו יותר ממה שהוא שונא את החרדים לדבר השם
7
פשיטה ציונים דתיים שפויים כהרמבם וחרדלים הזויים כשטינמן
שמריה | 12-04-2013 1:16
לרב אפרת נותר רק לבחור צד . החרדלים תאונת עבודה שקרתה בישיבות בני עקיבא שהתקבלו בהן לעבודה מורים לתלמוד שחורים חרדים שנכנסו להשחיר נשמות כפעולה מסיונרית והוציאו מתחת ידם אנדרוגנוס בין שני העולמות כקודשים שנפל בהם מום ירעו עד שיסתאבו , זו המסקנה !!!
8
לא נכון... העולם לא שחור או לבן..
אהרון | 12-04-2013 1:26
ב''ה קודם כל לגבי סוגי האנשים: בגדול צריך להבדיל בין שאיפה למציאות.. זה שאדם נופל במצווה כל שהי (אפילו אם זה באופן קבוע..) זה לא אומר שהוא רפורמי וזה לא אומר שהוא חפיפניק.. והראיה שכאשר תשאל אותו הוא יגיד שצריך להלחם ברפורמים... וגם באלה שמכשירים את העברות... ואם תשאל אותו מדוע אתה לא מקיים הכל?, הוא יענה: כי אני חלש/כי קשה לי/ וכד... ויש כאלה המקיימים את המצוות אך בתוך תוכם הם רפורמים- הם רוצים לקדם רפורמה.. והם אף פועלים לשם כך.. לגבי חילוקי המגזר הדתי לאומי - צריך לחלק אותו לשני ציבורים... הוא מעולם לא היה ציבור אחד!!! יש את המזרחי- רבני ישיבת ‏הגוש הרבנים הגאונים: מאיר בר-אילן, יהודה לייב מימון ויוסף דב סולובייצ'יק זצ"ל . ויש את דגל ירושלים … אותה יסד מרן הראי"ה קוק זצ"ל ובנו רבינו ‏הרצי"ה זצ"ל ותלמידיהם. ביום יום קשה להבדיל אך בשעת משבר ניתן בקלות... למשל בגירוש: תלמידי הרב קוק זצ''ל-הרבנים אמרו לא לבצע (אם ע"י סירוב, אם ע"י בריחה וכד') ורבני הגוש אמרו כן.. (ותמיד יש יוצאים מן הכלל בשני הציבורים..) ובכל ציבור יש שני קבוצות עיקריות אצל המזרחי: 1 רבנים המתפשרים על כל דבר שניתן (בחוגים מסויימים מכנים אותם נאו רפורמים) ע"י סברות שמעולם לא נתמכו בשיטתיות הלכתית.. תמיד יש להם מקור אך כמעט תמיד הוא דעת מיעוט שגדולי דורו חלקו עליו.. ופרשנות דבריו מוטלת בספק הם רואים במצב היום כקרוב לאידאלי, אפילו ללא נבואה ובית מקדש, וחלקם אף לא שואפים לזה.., משלימים עם התרבות המערבית, הם רואים את האדם במרכז, הם לא קוראים להפוך את מדינת ישראל למדינת הלכה (בניגוד למה שרבניהם אמרו) חלקם לא דוגלים בארץ ישראל השלימה 2 רבנים שפוסקים על פי כללי ההלכה ומנמקים דיבריהם בפסקי גדולי הדורות מתמודדים עם התרבות המערבית ומודעים לסכנות שבה.., הם דוגלים בארץ ישראל השלימה ומצפים לנבואה ולבית המקדש ולהקמת הסנהדרין... הם רואים את ה' במרכז, הם כן קוראים להפוך את מדינת ישראל למדינת הלכה, לדוגמא הקבוצה הראשונה לא תילחם ברפורמים, כמו כן, הם תמיד יהיו בצד החילוני ולא בצד החרדי, הם יכולים להיות שמאלנים והם לפעמים יתנו יד לארגונים כמו קולך.. והקרן החדשה לישראל.. לעומתם הקבוצה השנייה היא כן תלחם ברפורמים ולא תמיד תהיה נגד החרדים!! וגם תלחם בקולך וכד' שני קבוצות אצל דגל ירושלים: 1 קבוצה של רבנים הרואה עצמה שליחה של כלל ישראל.. כולל החילונים.. ורואה בתורת הרב קוק זצ"ל כתורה לדורות.. ולכן בעד גיוס חרדים-כי זה מצווה, אך הם נגד הרפורמים לגמרי.. נגד מי שחלקם מכנים "הנאו רפורמים..." בעד קירוב מאהבה, ונגד שינויי כלשהו ביהדות ובהלכה... בקטע הפסיקה הם חרדים לכל דבר.. אלא שבהשקפה הם רואים במדינה כמצווה, ובחילונים כצדיקים -כשמתגייסים לצבא, ובחרדים כמשתמטים מהמצווה הזאת.. והם דוגלים בארץ ישראל השלימה ומצפים לנבואה ולבית המקדש ולהקמת הסנהדרין.. וחלקם אף פועלים לשם כך.. ככלל מתנגדים לתרבות המערבית ולוקחים רק את הטוב שבה.. - דברים ספציפיים, הם רואים את ה' במרכז, הם כן קוראים להפוך את מדינת ישראל למדינת הלכה 2 קבוצה שנייה שיש לה ריגשי נחיתות לעומת החרדים, והם מנסים לחכות אותם, הם טוענים שדברי הרב קוק זצ"ל נכונים לבעבר יותר מאשר להיום, ובשעת משבר הם תמיד יצדדו בחרדים למרות שהשקפת החרדים רחוקה מאוד מהשקפת הרב קוק זצ"ל.. למשל לגבי גיוס חרדים הם יבהלו ממה שהחרדים מפחידים את כולם, וישכחו את דעת רבם הרב קוק זצ"ל ויחכו את דעת גדולי התורה החרדים... כשישאלו אותם מה דעתם הם לא יגידו כדי לא לצטלם נגד החרדים.. והם דוגלים בארץ ישראל השלימה ומצפים לנבואה ולבית המקדש ולהקמת הסנהדרין.. אך חלקם מאמינים שזה לה'.. ולא לנו לקרב זאת.. מתנגדים לחלוטין לתרבות המערבית.. הם רואים את ה' במרכז, הם כן קוראים להפוך את מדינת ישראל למדינת הלכה. זה הכלל ותמיד יש יוצאים מן הכלל, וגם לפעמים יש שילובים, אך אלה הזרמים העקריים..
9
לצערי אני חושב שאתה טועה ובגדול...
נתנאל | 12-04-2013 1:41
10
החרדיות בא"י הא סוג של נכות הדורשת טיפול שורש והחלמה
עקיבא | 12-04-2013 8:11
החברה החרדית בא"י הסתאבה לנכות תרבות לימוד התורה כביכול על ידי כולם בפטור גורף נצלני מתגרה . עבודה לרוב בשחור וגמילות חסדים בשנור המותיר הון עתק פטור ממסים בידי יזמי שירותי דת וחברה . סנוביות חרדית להדהים ותרבות ההסתה נגד האחר והמדינה והסתרה של אמת תוך חתירה לחבלה במפעל הציוני על ידי החזרה מסיונרית בתשובה אינסטנט. אדרבה יקומו החרדלים ויבנו משנה סדורה לחרדים להייגאל מיסורי סיאובם ונזכה כולנו להיסחף לעבודת השם בריאה תוך השלמה עם המפעל הציוני ושכלולו .
11
מי שיתפלגו זה רק כת המור של הרב טאו ושלוחותיו מהקו
גל נחמן | 12-04-2013 9:50
פלג זעיר זה שולח זרועותיו לכל חלקי הציבור במסווה של ממלכתיות,כאשר האג'נדה המרכזית הינה ,חרדיות קיצונית ובדלנות. אני לא רואה את הרב דרוקמן או הרב ליכטנשטיין או הרב אריאל מפלג את הציבור,הם מחפשים את המאוחד ביננו. הרבנים טאו,האחים שטרנברג והרב צוקרמן מתנשאים ומתבדלים. ידוע שדרך טובה ובדוקה כדי להרגיש שאתה שווה יותר מכולם היא הבדלנות. אני טוב מכם,תורתי עדיפה על תורתכם. המשיח יגיע רק מאחדות, ולכן הוא לא יגיע מקרית יובל,זה בטוח.
12
אני לא מכיר את הרב, אבל הפתיע אותי מאוד :) צודק בהחלט
אדיר | 12-04-2013 10:11
זה ממש ככה, יש המון דתיים כיפות סרוגות שמתנהגים כמו חילוניים עם כיפה, אבל מנגד יש דתיים כיפות סרוגות שדבקים במצוות, בתפילות ובלימוד התורה לא פחות מהרבה חרדים שאני רואה. חזק וברוך הרב! שבת שלום
13
לדעתי הפילוג כבר קיים . אחד מחילוקי הדעות בינינו הוא
| 12-04-2013 10:56
עיצוב צורתה ודמותה של המדינה. מה שמטריד הוא בעוד החלק הלייט מעדיף להיות יהודי בביתו וישראלי מערבי בצאתו, ניצח בבחירות ומעצב את דמות המדינה כרצונו, החלק הדתי יותר נשאר כרגע פסיבי, שבוי בידי המפלגה הדתית היחידה בכנסת. ואין רואים פעילות מצידו כאילו הכלבסדר, ולא היא.
14
בולט שאותם המתנגדים לדברי הרב אפרתי מבין המגיבים מנמקים
== | 12-04-2013 11:06
עצמם בהתנשאות בלתי נסבלת כאילו הם פאר הבריאה (איך אמר פעם אורי אורבך? הדתיים הנורמלים). גם החשש מפלוג, למה? שחלילה לא יהיו חילוקי דעות? שחלילה לא יקימו מפלגה משלהם ואתם תשארו עם שניים וחצי ח"כים? אם אין ברירה ולדעתי חילוקי הדעות הם עמוקים ויסודיים, יהיה פילוג, וזה לא יהיה על מנהג זה או אחר, זה הרבה יותר עמוק. חבל אך זה המצב.
15
אם אתם רוצים לדעת איך הציבור הציוני עובד. כנסו...
רוזנטל | 12-04-2013 11:15
לא לזה הרב הקוק ובנו הרצי"ה התכוונו שהקימו את הזרם הדתי לאומי גם מסירות הנפש של הרצי"ה על ארץ ישראל הייתה אמיתית ולא תוך כדי ניהול מו"מ חשאי על גובה הפיצויים והכספים למוסדות לכן אין ספק שהציבור הדתי לאומי צריך מהפכה שתסלק מבן שורותיו את כל אלה שרוכבים על האידיאולוגיה הקדושה הזו למען הנאות אישיות ורווחים כספיים ובעז"ה אחרי הברור הזה הציבור יהיה איכותי ואמין יותר ואז יוכל לקבל את הנהגת המדינה לידיו
16
נראה שיותר משיש פילוג הרב אפרתי מייחל לו
אלעד | 12-04-2013 13:44
הקבוצה המדוברת המתקרבת ל"רפורמים" היא ממש לא "ציבור" שיש לדבר עליו מכיוון שהם מועטים ביותר. רוב הציבור הדתי פשוט נצמד לאיך שהציבור הזה נראה לפני 40 ו70 שנים. מי שהתרחק מכך והחליט לאמץ את הגישה החרדית, זה בסדר. אבל מה להם ולציבור הדתי לאומי? ובכן, מתישהו היה איחוד מוזר למדי בין ה"מזרחי" ו"הפועל המזרחי" לרב קוק. זה חיבור שלא ממש היה בעבר. חלק מהחיבור נבע מישיבות בנ"ע בראשות הרב נריה זצ"ל שהיה תלמיד של הרב קוק. יחד עם הקמת ישיבות ההסדר, זה יצר סוג של סינרגיה בין העולמות. אבל זה חיבור לא טבעי כי יש הבדלים בין הדעות. זה לא הבדל באמונה בבורא עולם או יסודיות השו"ע כמו שהרב אפרתי רוצה להאמין, אלא מה האידיאולגיה והצורה שהציבור צריך להראות בו. מבודל מהכלל, בנפרד, דבק בחומרות הלכתיות מפליגות או מחפש את המשותף ויוצר עולם יהודי רחב יותר. ל2 הקבוצות יש חשיבות והן יכולות לחיות בשלום אחת לצד השניה. אבל לרב כנראה חשוב יותר לחדד הבדלים ואף לברך עליהם. זכותו. זכותנו לא לקבל זאת
17
ל-15: קצר וקולע!
| 12-04-2013 14:00
18
אצל הנאו רפרמים
ידידיה | 12-04-2013 14:36
אין רחניות אין ספרי מחשבה אין תלמדי חכמים הם שמרים מצוות כי צריך ואת מה שקשה לא עשים
19
הנזק התדמיתי העצום לציבור הדת"ל נגרם ע"י
נוער בית אל | 12-04-2013 16:28
כל אותם עסקנים ריקים מתוכן שנצמדים לרבנים וראשי ישיבות ועושים בהם כרצונם ואז תוך זמן קצר הישיבות הפכו לעסקים כלכליים שעוסקים בנדל"ן מנהלים דרך המוסדות עסקים חובקי עולם עד איי מרשל גורפים הון ודואגים לכל המקורבים שיוכלו "לינוק" מהכספים שהם מגלגלים והכל בכיסוי של אידיאולוגיה ודת ומי שמעיז לחשוב שמשהו שם לא בסדר מראים לו את הדרך החוצה והנוער האמיתי רואה את זה ונגעל ועוזב את זה או לכיוון החרדים או לכיוון החילוני
20
איך בוגר מרכז הרב מסוגל לכתוב מאמרים כאלה?
| 13-04-2013 21:47
מַחֲלֹקֶת הַדֵּעוֹת עַל-דְּבַר הַדְרָכַת הַכְּלָל, אִם בַּזְּמַן הַזֶּה, שֶׁרַבּוּ פָּרִיצִים נוֹשְׂאֵי דֶּגֶל הַהֶפְקֵרוּת בְּיָד רָמָה, רָאוּי לְהַפְרִיד אֶת הָאֻמָּה, שֶׁהַכְּשֵׁרִים נושְאֵי דֶּגֶל שֵׁם ד' לֹא יִהְיֶה לָהֶם שׁוּם יַחַש עִם פּוֹרְקֵי-הָעל הַפּוֹשְׁעִים, אוֹ שֶׁמָּא כּחַ הַשָּׁלוֹם הַכְּלָלִי מַכְרִיעַ אֶת הַכּל, ­ כָּל עִקָּרָהּ שֶׁל פְּלֻגְתָּא זוֹ בָּאָה מִפְּנֵי הַשִּׁפְלוּת הַכְּלָלִית, שֶׁעֲדַיִן לֹא נִגְמְרָה הַטָּהֳרָה לְגַמְרֵי בִּיסוֹד הָאפִי שֶׁל הָאֻמָּה, מִצַּד חִיצוֹנִיּוּת נַפְשָׁהּ, וְהִיא מִטַּהֶרֶת וְהוֹלֶכֶת. אֵלֶּה הַכִּתּוֹת יַחְדָּו הִנָּן בָּזֶה בְּמַדְרֵגַת שְׁתַּיִם נָשִׂים זנוֹת שֶׁבָּאוּ אֶל שְׁלֹמה: הַדִּבּוּר "הֲבִיאוּ חֶרֶב" נִסָּיוֹן הוּא מֵחָכְמַת אֱלֹהִים שֶׁבְּמַלְכוּת יִשְׂרָאֵל: אוֹתָהּ הָרְאוּיָה לְהִדָּחוֹת, הִיא הַטּוֹעֶנֶת: "גְּזרוּ", וּבְהִתְמַרְמְרָה מַבְלֶטֶת הִיא אֶת אֲמִתַּת הַטִּינָא שֶׁבַּלֵּב שֶׁהִיא חָשָׁה בְּעַצְמָהּ, שֶׁכָּל עִנְיָנָהּ הוּא רַק "גַּם לִי גַּם לָךְ לֹא יִהְיֶה, – גְּזרוּ!", וְהָאֵם הָרַחֲמַנִיָּה, אֵם הָאֱמֶת, אוֹמֶרֶת: "תְּנוּ לָהּ אֶת הַיָּלוּד הַחַי, וְהָמֵת לֹא תְמִיתֻהוּ", וְרוּחַ-הַקּדֶשׁ צוֹוַחַת: "תְּנוּ לָהּ אֶת הַיָּלוּד הַחַי, הִיא אִמּוֹ!". אֵין קֵץ לָרָעוֹת הַגַּשְׁמִיּוֹת וְהָרוּחָנִיּות שֶׁל הִתְפָּרְדוּת הָאֻמָּה לַחֲלָקִים, אַף-עַל-פִּי שֶׁפֵּרוּד גָּמוּר, כְּהָעוֹלֶה עַל לֵב הַמְנַתְּחִים בְּאַכְזְרִיּוּת אִי-אֶפְשָׁר הוּא וְהָיה לֹא יִהְיֶה. זאת הִיא מַמָּשׁ מַחֲשָׁבָה שֶׁל עֲבוֹדָה זָרָה כְּלָלִית, שֶׁהִנְנוּ בְּטוּחִים עָלֶיהָ שֶׁלּא תִּתְקַיֵּם, "אֲשֶׁר אַתֶּם אמְרִים: נִהְיֶה כַגּוֹיִם כְּמִשְׁפְּחוֹת הָאֲרָצוֹת לְשָׁרֵת עֵץ וָאָבֶן, חַי אָנִי נְאֻם ד' אֱלֹהִים אִם לֹא בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבְחֵמָה שְׁפוּכָה אֶמְלוֹךְ עֲלֵיכֶם!", וּכְכָל מַחֲשָׁבָה שֶׁל עֲבוֹדָה זָרָה הִיא מַח ֲרִיבָה וּמַדְאִיבָה – אֲפִלּוּ כְּשֶׁלּא בָּאָה וְלֹא תָּבוֹא לִידֵי מַעֲשֶׂה. יְסוֹד צִדְקַת הַצַּדִּיקִים בְּכָל דּוֹר וָדוֹר נִתְמָךְ הוּא גַּם עַל-יְדֵי הָרְשָׁעִים, שֶׁעִם כָּל רִשְׁעָתָם כָּל זְמַן שֶׁהֵם דְּבוּקִים בְּחֵפֶץ לִבָּם לִכְלָלוּת הָאֻמָּה, עֲלֵיהֶם נֶאֱמַר, "וְעַמֵּךְ כֻּלָּם צַדִּיקִים", וְחִיצוֹנִיּוּת הָרִשְׁעוּת שֶׁלָּהֶם מוֹעִילָה הִיא לְאַמֵּץ כּחָם שֶׁל צַדִּיקִים "כְּדוּרְדַּיָּא לְחַמְרָא", וְהַפֵּרוּד הַמְדֻמֶּה חוֹתֵר הוּא תַּחַת יְסוֹד הַקְּדֻשָּׁה כֻּלָּהּ, כְּמַעֲשֵׂה עֲמָלֵק שֶׁזִּנֵּב אֶת הַנֶּחֱשָׁלִים, פְּלִיטֵי הֶעָנָן, "שָׁלַח יָדָיו בִּשְׁלֹמָיו, חִלֵּל בְּרִיתוֹ". (אורות התחיה אות כ') מסע המחנות / מאת הרב אברהם יצחק הכהן קוק בעמדנו על סף השנה החדשה הבאה עלינו ועל כל ישראל לטובה, במצב של תקווה והתעודדות לעומת כל הדיכאון אשר עבר עלינו בשנה זו העומדת לחלוף מול עבר פנינו, וממעמקי הלב נאמר עליהם "תכלה שנה וקללותיה ותחל שנה וברכותיה", ואנו נזקקים לפשפוש המעשים ולהתקרבות לאורח התשובה המביאה גאולה ורפואה לעולם, לפי מצבנו בעולם בכלל ובארץ ישראל שלנו בפרט, הננו צריכים לציין את הגוון המיוחד הדרוש להיות מובלט אצלנו בכיוון היסודי הזה. דומה לנו שהננו מחולקים לשני מחנות. תמיד רגילים לצלצל אצלנו בשני השמות המהווים את הקהל שלנו בכללו, והם "חרדים" ו"חופשים". שמות חדשים אשר מאז לא היו רגילים להיות מתבטאים אצלנו כלל. ידענו שאין בני האדם שווים במדרגותיהם, בייחוד במה שנוגע לתוכנם הרוחני, שהוא יסוד החיים, אבל שיהיה שם מוגבל ומיוחד לכך המתאר סיעות ומפלגות, מזה לא ידענו. וכדומה שבזה ודאי יש לנו לומר שהימים הראשונים היו טובים מאלה, והלוואי שנוכל להשכיח מאתנו, בכלל, את אלה שני השמות העומדים לנו לשטן על דרך החיים האיתנים והטהורים הראויים להיות שבים אלינו באור ד' אשר יאיר לנו. ההבלטה של שני השמות הללו וההסכמה הדמיונית המקשרת את האישים הפרטיים - שכל אחד מהם יתאמר לומר: אני הנני ממחנה זה, השני אומר גם הוא: אני הנני מחנה זה, וכל אחד ואחד הוא מרוצה מעמדתו - הרי הוא סותם את הדרך של התיקון ושל ההשתלמות משני הצדדים. "החרד", כלומר מי שהוא חושב את עצמו שהוא שייך למחנה זה שקוראים לו "חרדים", הרי הוא מביט הבטה מלמעלה למטה אל המחנה השני "החופשים". ובמה שנוגע למחשבות של תיקון, של חיפוש מעשים ושל תשובה, הלא מיד הוא שולח סקירת עין אל המחנה השני העומד לפניו בכל מערומיו מתורה ומצוות והוא חושב בדעתו, שהתשובה במלוא מובנה הלא שם היא דרושה, אליהם הדברים מכוונים, להם ולא לו. ו"החופשי", כלומר, מי שהוא עומד בזה המחנה שהוא מתאמר בשמו המודרני הזה, הרי הוא בוודאי חושב, שכל הרעיון של תשובה הרי הוא נוסח "חרדי" שאינו שייך לו כלל. ונמצא, שמכאן ומכאן הננו עומדים קרחים, ומוצא לרפואת מכאובינו הנפשיים מאין יבוא? זה העיכוב האחד. ועוד עיכוב שני, מה שהוא איננו קל מן הראשון, כמו קיר ברזל עומד לפנינו בין מחנה למחנה, וההארה הכללית ממקור האחדות האלקית הקדושה המוכרחת להיות שורה על עם ישראל הגוי כולו, הרי היא כמו מתעלמת מעינינו והננו ממששים כעיוורים באפילה. אין לנו עצה אחרת, אמנם כי אם להסיר את שמות הבעלים הללו מעל מחנותינו. באמת, לא שני מחנות כי אם שלושה מחנות הננו מונים מאז. מסורת ישנה היא ש"ציבור" הוא כולל במובנו כפי הנוטריקון שלו "צדיקים בינונים ורשעים", אבל זהו דווקא תיאור אישי, ועל כל אדם בפרט למדנו ש"אפילו כל העולם כולו אומרים עליך צדיק אתה, היה בעיניך כרשע". וטוב מאוד לאדם שיהיה שקוע לחשב חשבון עצמו, ולחטט במומיו הנפשיים ולהביט בעין יפה על אחרים שיוכל באמת להיות שיש במצפונם גם אוצר טוב הסמוי מן העין. והננו צריכים להחליט, כי כוח כמוס של הצעדה לטובה ישנו בכל המחנות ובכל אישי האומה, ובייחוד בכל אלה שהערך הכללי של ישראל ותקוותו יקרים להם באיזו מידה שהיא. נתוודע איש אל אחיו בשם ישראל הכללי, לא בשם מפלגתי ומחנתי. נדע, שיש לנו בכל מחנה הרבה מה לתקן והרבה מה לקבל מהאור והטוב זה מזה, ואז תופיע עלינו האורה העליונה הכללית אשר בה ניוושע תשועת עולמים, ותתקיים בנו התפילה המוקדשת קודש קודשים, שהננו עתידים להביעה בכל כך המיית נפש "ויעשו כולם אגודה אחת לעשות רצונך בלבב שלם". הרב קוק זצ"ל, מתוך "היסוד" גיליון ס', כ"ו אלול תרצ"ג
21
צודק ב-100000000000000000000000000000000000%
חיים | 13-04-2013 22:29
ניתוח מדויק מאוד של מציות
22
לא למד שהאויב של הטוב הוא היותר טוב
זלמן | 13-04-2013 23:34
מי שנוקט בגישת 'ייקוב הדין את ההר', מביא בסופו של דבר לנזקים עצומים. נוכחנו שהציבור ברובו חכם יותר מאלה המתיימרים לדבר בשם היהדות.
23
אכן קיים חשש שהחרדלים מתנתקים מהשולחן ערוך
| 14-04-2013 0:41
לטובת חומרות חדישות ועבודה זרה לעסקנים
24
מה לעשות שלמתנגדי הרב אפרתי יש זמן לטקבק
עומר | 14-04-2013 14:54
האחרים, פשוט עסוקים. הרב אפרתי צודק וצדיק. לא מפחד מאיש. מהזעם הנושב מכיוון המגיבים, רואים כמה חששו שמישהו יקום ויאמר זאת בקול רם.
25
כל הכבוד.
חרדי. | 14-04-2013 15:11
סוף סוף יש אחד שאומר את האמת בגלוי. רק שאלה לי לאיש המכובד הזה:למה אתה עדיין בציונות הדתית? הרי אתה מדבר בנוסח כפי שכתוב בספר "דת הציונות".
26
ל 19 תקרא לילד בשמו "ישיבת בית אל"
| 14-04-2013 15:29
27
הרב אפרתי
| 15-04-2013 8:43
הרב אפרתי הצדק איתך ואנחנו מזמן ראינו את המציאות בשטח ושינינו את אורח חיינו לטובת התורה ולומדיה
28
הפיצול הוא להלכה ולא למעשה. תיאוריה ולא פרקטיקה
סאנצז | 15-04-2013 14:35
חבל על הדיבורים. הדינמיקה של החיים חזקה מכל. אני חי בהדר גנים שם יש נציגות של כל הספקטרום החברתי של הסרוגים ואת ממש בדברי הרב (שאותו אני מכבד מאד).
29
תמהני
מומו | 18-04-2013 23:06
על ידידי ורעי הרב ברוך. אפשר לבקר ולחלוק על כיוונים ודרכים בלי להצהיר על פילוגים ופיצולים. שונות תמיד היתה ותמיד תהיה, ובציבור יש גם רשעים, ובכ"ז הם חלק מהציבור. אני חושב שיש כאן איזושהי בהלה מהשינויים שמתחוללים בציונות הדתית, ובתוכם איזושהי לגיטמציה עצמית של הדתיים-לייט. זה באמת תהליך בעייתי, אבל אני חושב שצריך לתת למציאות להתגלגל תוך כדי נסיון להשפיע עליה, במקום לאיים עליה במכות..
30
אדם אמיץ במיוחד... אכן המצב עגום... ד"ל ברמיזא..
מבין | 22-04-2013 14:37
31
הוכחות לפיצול הקיים
תמיר | 23-04-2013 12:07
בפרשת בראשית מתוארת לידתם של קין והבל וליד כל אחד מהם רשום ואת ורש"י מפרש כי לכל אחד מהם נולדה תאומה ,תוך כדי קריאת התורה אני שומע את אחד המתפללים (מדובר בבית כנסת דתי ציוני) אומר על פרוש רש"י מה ההמצאה הזאת .כלכך היה לי עצוב לשמוע זאת (אציין שמדובר במתפלל שמשתדל לעשות הכל חוץ מלהתפלל. בפעם אחרת אדם ציוני דתי (?) שאל אותי אם אני באמת מאמין שיש עולם הבא ,והתכלית שלנו בעולם הזה הוא להנות ולהגשים את השאיפות . אציין שמנגד ישנם אנשים נפלאים בזרם של הציונות הדתית אנשים יראי שמיים ,אוהבים את הזולת ואת א"י .ולכן במידה ואנו רוצים להשפיע על הרבנים שלנו להיות המובילים של הציבור שלנו ולש כל עם ישראל . אני קורא לכל המתחזקים שביננו אל תנטשו אותנו לטובת הציבור החרדי (החלפת כיפה ורבנים ) אלא תהפכו להיות המובילים ותשפיעו על הכלל