הרב אפרתי: אנחנו על סף פיצול סופי של הציונות הדתית
הרב ברוך אפרתי נשאל על התכנות של פיצול בציונות הדתית ומשיב שמצב כזה כבר קיים בין אלו המתקרבים לחילונים ולרפורמים לבין אלה שרואים בתורה את הערך העליון ומתקרבים לכיוון החרדי. "אם אחד החלקים יעזוב את השו"ע, אזי הפיצול יהיה סופי."
שאלה
לכבוד הרב
האם הציונות הדתית מאוחדת או שהיא כבר התפצלה לשני מחנות על רקע דתי?
חודש טוב.
תשובה
שלום
ישנו פיצול שכבר קיים בציבור שלנו.
חלק אחד נמשך יותר לעולם החילוני ולתנועה הרפורמית, בנסיון להכשירן או לפחות לקבלן כעובדה מוגמרת כמו שקיים הדבר בארה"ב. ציבור זה מאד מושפע מהתרבות המערבית, ועיקר זהותו בזה היא נעוצה.
התורה היא דת ולא עומק של חיים בציבור זה, ויסוד חייו הוא החיים עצמם ולא בית המקדש וחזרת הנבואה לישראל. מערכת המשפט הנוכחית כשירה בעיניו והוא אינו שוקק לחזרת חושן המשפט.
החיבור עם התנועה הרפורמית מבוסס על ההתאמה בנקודת המוצא של שני אלה- האדם הוא העיקר, ועליו שעון העולם המוסרי והערכי שלו, ולא על רבש"ע וההתגלות. חלק מציבור זה אמנם אומר שהוא מתנגד לרפורמים, אך ככלל התנועות מתקרבות אחת לשניה בלבוש ובסגנון הדיבור התורני, וגם בהנחות היסוד על מדינת ישראל ואופייה. הדבר מתבטא גם בחיבורים פוליטיים כפי שנוכחנו לאחרונה לראות. יש להניח שהתקרבות זו תביא לאיחוד המגמות ויצירת תנועה רוחנית חדשה של ציונות דתית שאינה מחויבת לתושב"ע במלוא הקיפה, באופן מוצהר.
החלק השני נמשך יותר לתורה כפי שהיא כבר אלפי שנים, ללימוד הגמרא בעיון ולדביקות בהלכה ללא שינוי שלא ע"פ כללי הפסיקה. חלק זה פוסל את התנועה הרפורמית ומכריז עליה מלחמה. הוא אינו רואה בה צד לגיטימי לדיון, אלא אויב מר של תורת ד' במדינת ישראל. העולם החילוני בראייתו של ציבור זה הוא אפיזודה חולפת, שיש לקחת ממנה את האור אך להבין שהם לא ישארו כך אלא יחזרו אל ד´ וטובו בתורה.
ציבור זה מחובר במידה מסוימת לעולם החרדי, בשל הצד המשותף העמוק של השניים- רבש"ע כיסוד לכל, ולא האדם ונטיותיו האישיות כעיקר. יש מחלוקת בין ציבור זה לעולם החרדי על פרטים מסוימים כגון ציונות וערכה של תחיית האומה, אך נקודת המוצא אחת היא- חיי עולם שנטע ד´ בתוכנו בתושב"ע. העולם החרדי מתקרב גם הוא כלפי חלק זה בציונות הדתית וקרוב להניח שיתאחדו באופן זה או אחר בזמן לא רחוק.
הימין והשמאל הפוליטי אינו בהכרח קשור למחלוקת הנ"ל. יש גם אנשי ימין מובהקים מהחלק הראשון, כאלה שיאבקו על א"י אך לא יפריע להם לקרוא עיתונות דתית עם תמונות לא צנועות ותרבות של ראליטי וכדומה. ומאידך יש אנשי שמאל המחוברים לצד השני.
כל עוד שני החלקים נאמנים לשו"ע, יש חיבור יסודי. אך אם אחד החלקים יעזוב את מקור המים החיים- השו"ע, אזי הפיצול יהיה סופי. זה בהחלט יתכן.
כל טוב
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו