עתה משנדמו צופרי יום הזכרון ואנו בעיצומו של יום העצמאות, עולה מחדש סוגיית ההפרדה והחיבור בין שני ימים אלו.
יש אומרים שצריך להפריד בין יום הזכרון ליום העצמאות. לא יתכן שאבלות וכאב יתהפכו בין רגע לשמחה וצהלה. יש לתת מקום לאבל בפני עצמו ולהבדיל בין יום הזכרון לבין יום העצמאות ביום אחד של מעבר אנושי.
מאידך, יש אומרים שעלינו להמשיך ולחגוג את יום העצמאות בצמוד לאבל יום הזכרון. 'בזכירה סוד הגאולה', כפי שהמציאות בפועל היתה, מתוך המלחמות הוקמה המדינה. הפרדה בין הימים תהיה מלאכותית, ודווקא תפגע בזכר הנופלים.
מעיון בפרשיות השבועות האחרונים, עולה לכאורה כעמדה הראשונה, שיש להבדיל בין השכול לשמחה.
בפרשת 'שמיני' קראנו על מיתת נדב ואביהו שני בני אהרון. מיתתם של שני צדיקים אלה ('בקרובי אקדש'), הובילה לכאב גדול בעם ובייחוד אצל אביהם אהרון הכהן. לא בכדי התורה מציינת את התנהגותו 'וידום אהרון', שהייתה ההיפך ממה שהיה מצופה ממי שמתאבל בכאב על בניו.
נפילת בני אהרון קרתה במהלך ימי שמחת המשכן, ומעט לפני ההכרזה האלוקית על עבודת יום הכיפורים המטהרת אותנו מכל עוונותינו.
לולי מתו בני אהרון, יש להניח כי פרשת 'אחרי מות' הייתה צמודה לפרשת 'שמיני'. מיד לאחר ר"ח ניסן היו מצווים ישראל על היום השמח ביותר בשנה, יום בו ד' יכפר עלינו לטהר אותנו מכל העוונות.
אולם מיתת בני אהרון גרמה לשינוי סדר הפרשות, כך שרבש"ע הכניס את פרשיות 'תזריע-מצורע' בין יום הזכרון והכאב על מיתת בני אהרון ובין הבשורה על יום העצמאות הרוחני שלנו- יום הכיפורים. כביכול רוצה התורה לחצוץ בין האירועים, לתת כבוד למתים ולא לחגוג בעודם מונחים כך בפני אהרון.
אולם מעיון נוסף נראה שהתורה דווקא מדריכה להצמיד את שני הימים.
הגמ' במסכת תמיד (לב.) מספרת שאלכסנדר מוקדון ביקש מחכמי ישראל לדעת כיצד להגיע לאפריקי. הם יעצו לו כיצד להגיע, ואכן לאחר מסע הוא הגיע לעיר שכולה נשים באפריקי וביקש להלחם בהן. הנשים שכנעו אותו לסגת, באומרם שאם ינצח נשים זה אינו כבוד גדול, ואם תנצחנה אותו זה ביזוי גדול, ולכן עדיף שלא יתקוף. אלכסנדר ביקש מהן לאכול, והן הביאו לו לחם עשוי מזהב, ונימקו שאם היה רעב ללחם היה נשאר בממלכתו, אלא ודאי הוא מחפש דבר אחר באפריקי. אלכסנדר נפעם מחכמתן, שב על עקבותיו, ובדך חזרה ישב לאכול על שפת נהר, ממנו הריח ריח של גן עדן.
על סיפור זה יש להקשות- מדוע אלכסנדר רצה באמת לכבוש את אפריקי? ומה החכמה הגדולה שאמרו לו הנשים בככר הזהב שנתנו לו? ומדוע בהליכה לאפריקי לא הריח את גן העדן אלא רק בחזרתו משם?
אלא שהשאלה הגדולה היא מדוע אנו נלחמים. אם המלחמה היא על כבוד אישי או ממון אישי, וכל אינטרס אישי אחר, אזי כשאדם נופל בקרב זו החמצה גדולה ומוות ללא תקנה. אולם אם אנו נלחמים על האידיאל הלאומי שלנו- מוסר ותורה אלוקית, אזי הנופל בקרב לא מסר נפשו לשווא ולא הפסיד את הכסף והכבוד וכו', אלא הוא חלק ממימוש האידיאל הגדול של ממלכת כהנים וגוי קדוש. מה מגמתו בחיים, אף הוא בחיים.
אלכסנדר רצה לכבוש את אפריקי מתאוות כבוד וממון אישיים. במדרגה נמוכה זו, אין ריח של גן עדן המסמל את הצד האידיאלי במלחמה. הנשים באותה מדינה לימדו אותו שאין ערך להלחם על לחם וממון שממילא יש לו בביתו, ואם אינו בא בשם המוסר והאידיאל, אין לו משמעות וכוח אמיתי למלחמה. רק בחזרתו ממדינת הנשים, עם תובנה עמוקה זו על מגמת הקרבות לקידום עולם עליון יותר- אזי יכל להריח בחניית חילותיו בנהר ריח גן עדן.
יום הזכרון אינו יום של דכאון או החמצה, אלא יום של תהליך גאולה כואב ומדמם שסופו ביום העצמאות. בתהליך של שני ימים צמודים אלו אנו מציינים את הקשר החי והאמיתי בין מגמת הלחימה של צבאנו למהותה של מדינת ישראל- צה"ל הוא צבא של קודש, המבקש להקים ממלכת ישראל בארץ השם, ולכונן כאן את מדינת ישראל שבעומק נשמתה רצונה הוא שיהיה שם השם אחד. ומתוך כך, יום הזכרון מאוחד עם יום העצמאות. המתים לא מתו לשווא אלא עבור הצד האידיאלי.
ההמתנה שהתורה עושה בין פרשיית מותר בני אהרון בפרשת 'שמיני', לבשורה על יום הכיפורים המשמח בפרשת 'אחרי מות', אינה הפרדה אלא חיבור עמוק בין שני הנושאים. החיבור הוא בעיסוק בשאלת המוות והטומאה בעולם- יולדת, נדה, מצורע. בכל אלה יש טומאה, אך היא מבשרת על התחדשות ועילוי לקראת מציאות טהורה יותר.
היולדת מביאה חיים לעולם מתוך הטומאה של לידתה, הנדה מתנקה במקור דמיה לקראת הכנת הגוף לפריון עתידי, המצורע מתקן דרכיו ושומר על לשונו בעקבות הרמז האלוקי בעונש הצרעת.
התורה מבקשת לקשור בין טומאת המוות לטהרת החיים- זכרון המוות, הטומאה הבאה אחריו, והשמחה הבאה לאחר שני אלה, קשורים בקשר חי ותהליכי בל ינתק. הצד האידיאלי במציאות מגיע מתוך הכאב וההכנה כלפיו.
לפיכך, מות בני אהרון מחובר עם שמחת יוה"כ, ע"י פרשיות הטומאה והטהרה. יום הזכרון מחובר לחג העצמאות, ע"י התובנה שלנו ששניהם אחד- המאבק על קריאת שם השם בעולם, מאבק המתחיל בקרב עם אבידות וסופו באור גדול.

מה דעתך בנושא?
1 תגובות
0 דיונים
נקודה למחשבה
נקודה למחשבה: לצערינו היום יום אבל לאומי בארץ ישראל!!!!! בגלל זה כל החנויות סגורות. לדוגמה על האבל, מסופר על הכופר המפורסם הרצל ימח שמו וזכרו שהיה מחלל שבת ואוכל נבלות...
נקודה למחשבה: לצערינו היום יום אבל לאומי בארץ ישראל!!!!! בגלל זה כל החנויות סגורות. לדוגמה על האבל, מסופר על הכופר המפורסם הרצל ימח שמו וזכרו שהיה מחלל שבת ואוכל נבלות וטריפות ביום הכיפורים, ורצה להקים מדינה חילונית לחלוטין, מדינה נגד הדעת, מדינה ללא כל סממנים יהודיים. הוא רצה לעלות יהודים ארצה על מנת ליישב את הארץ היהודית, ומה עשה? את העולים המזרחיים שהיו שומרי מצוות כמו התימנים והמרוקאים וכו' הרצל שר"י הושיבם באוהלים במקומות נידחים יחד עם ראשי הציונות שעשו להם זאת, וקיפחו אותם. הם התייחסו אליהם בזלזול והעבירו אותם על דתם. הציונים חטפו ילדים דתיים מביתם במיוחד תימנים, גזזו להם פאות והעבירו אותם על דתם לגמרי. והעבירו אותם על דתם לגמרי. והעבירו אותם על דתם לגמרי. גועל נפש. על מה בדיוק יש לחגוג? מדינה מטומטמטת. בנו של הרצל (שהתנצר ביארצייט של אביו!!) מספר: "גם כשנעשה אבי מנהיגו של העם היהודי סירב בעצת מקורביו להביא אותי בברית האמונה ולמול אותי. [זה מומר להכעיס - שומו שמים] הלא נעלם מכם שאבי הדליק בכל שנה ושנה את אילן המולד הנוצרי ולא חדל מזה אף בשנתו האחרונה. אבי ציוה על המחנכות שלנו, שיתפללו עמנו בוקר וערב את התפילות הנוצריות". (נגוהות מן העבר,י.נדבה, ת"א, תשכ"א, עמ' 69). האם זה לא מספיק? יש גם את דוד בן גוריון ימח שמו וזכרו שאמר דברים אנטישמיים לחלוטין, וכן אוסישקין, וכן חיים וייצמן, וכן כל מנהיגי הציונות שר"י. חשבתם פעם מדוע כאשר התרחשה השואה, למה לא פעלו הציונים בארץ בשביל להציל היהודים בשואה בגרמניה? בשנת 1943 כשהיהודים גוועו ברעב בגטאות אירופה, כשאלפים מהם נשלחו בכל יום לתאי הגזים, הכריז הרשע ואיש רע, יצחק גרינבוים 1879 – 1970, מדינאי ופובליציסט מראשי התנועה הציונית בפולין, המנהיג הציוני האחראי על פעולות ההצלה ושר הפנים בממשלת בן גוריון: "כששאלו אותי, הלא תוכלו לתת מכספי קרן היסוד להצלת היהודים בארצות הגולה אמרתי - לא!! ואני אומר עוד פעם לא!! לא!! לא!! לא!! צריך לעמוד בפני גל זה, הדוחה את הפעולות הציוניות לשורה השנייה. כשבאים להציע 2 הצעות, הצלת המוני היהודים באירופה או הגאולה בארץ, [הגאולה היינו השואה בארץ] אני בוחר בלי רגע של היסוס את הגאולה-שואה בארץ. ריבוי הדברים על הטבח גורם להפחתת התאמצותנו להגדיל את הכוח העברי בארץ" (מתוך "בימי שואה וחורבן"). גרינבוים היה יכול לתת כספים כדי להציל יהודים מגרמניה, מהשואה ומהגולה, אך לא רצה זאת מכיוון שזה דוחה את הפעולות הציוניות לשורה השנייה, וכמו שאמר: הגאולה בארץ, דהיינו השמד והשואה רוחנית בארץ, היא יותר חשובה מהצלת המוני יהודים מהגולה שהועמדו למוות! כולנו יודעים שראשי הציונות החילונית מהכת המטנופות היו אנשים שרצו להתבולל ושנאו את הדת היהודית ואת הדתיים, כולם היו משומדים בלי זיק של יראת שמים, ונגד התורה ונגד אלוקים, ועתידים לתן את הדין בקרוב. על כן אין להם זכות דיבור בכל מה שנוגע ליהדות. נקודה למחשבה: היום זמן חשבון הנפש, והדרך הציונית הוכיחה את עצמה מזמן כטועה ומטעה, לכן רבותי הקוראים, צר לי מאוד, אבל היום זה יום אבל לאומי בארץ ישראל!!!!
המשך 15:58 29.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר