בבג"צ דן היום (שני), בעתירה שהגיש נתי סמדר בדרישה שהמשפחות השכולות יוכלו לפקוד את קברי יקיריהם ביום הזיכרון שיתחיל הערב.
סמדר שכל את אביו חיים סמדר הי"ד, שנרצח במהלך פיגוע בקריית היובל בשנת 2002, לאחר שהתנפל על המחבלת ומנע רצח של עשרות יהודים.
"התחושה מאוד כואבת, במיוחד ביום הזה שכל הזוועה עוטפת אותך, זה היום הכי משמעותי לנו מבחינת הכאב והשכול, אומר סמדר לסרוגים. "זה כואב שלנו לא מאפשרים לעלות לקבר, אבל לעסקים והפגנות אומרים: קחו, תקנו, תעשו מה שבא לכם, אבל את משפחות השכול סוגרים ביום הזה ונועלים אותנו בבתים, ולא נותנים לפקוד ולהתקרב לאבדן שלנו".
כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .
במהלך הדיון עלו כמה הצעות, בהם שמכל משפחה יגיע אדם אחד לפקוד את הקבר. "חשבנו על זה גם, שאדם אחד יעלה. אני ואחים שלי אמרנו שאחד יעלה ולאחר מכן יתקשר לאחיו כשהוא חוזר, לא יגע בשום דבר, והשני יעלה".
סמדר מוסיף, "דבר נוסף שאני לקחתי מהדיון הזה, הוא שלא יהיה מאבק באחים שלנו – עם השוטרים והחיילים במסע לקבר, אני רוצה למנוע את עוגמת הנפש הזאת של עימות בין משפחות עם שוטרים וחיילים".
לגבי השאלה אם יכבד את הפסיקה אמר: "אני והמשפחה שלי קבענו, שיש חוק במדינה הזאת וצריך לכבד אותו, אני מקווה מאוד שלא נגיע למצבים שנשמע דברים עצובים".
מי שמייצג את סמדר והמשפחות השכולות שדורשות לעלות, עו"ד איתמר בן גביר, מקווה שהוצאת צו על תנאי מבשרת על קבלת העתירה. "אני מקווה שביהמ"ש יאפשר למשפחות השכולות להגיע לקברי יקיריהם. לא שמעתי מהמדינה למה מאפשרים להפגנות להתקיים ולכל מי שאיבד את היקר לו מכל, לא לאפשר לעלות ולהתייחד עם יקיריהם. אם לא. אני חושש שנקבל מחזות מזעזעים של הורים שמנסים להגיע לקבר של יקיריהם, זה לא נכון".
כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

מה דעתך בנושא?
5 תגובות
0 דיונים
יהושוע
ביום האזכרה למות החלל שנפל על קידוש השם יש לאמר קדיש ומישניות והמהדרין מקימים שיעורי תורה לזכרו להפסיק את הנוהג של יום זכרון כללי שנקבעו על ידי חילונים,ונוהג של טקסים חילוניים...
ביום האזכרה למות החלל שנפל על קידוש השם יש לאמר קדיש ומישניות והמהדרין מקימים שיעורי תורה לזכרו להפסיק את הנוהג של יום זכרון כללי שנקבעו על ידי חילונים,ונוהג של טקסים חילוניים שלא רק קשורים לתורת ישראל אלה אף פוגעים בנשמות המתים. לימוד לזכרו וקדיש שוות מיליוני מונים מטקסים צבאיים שפוגעים בכבוד המתים
המשך 20:19 27.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
כי זה כל האדם 2 בלוג אישי - משה אהרון "קדיש" - לעילוי נשמת חללי התקומה בס"ד. הסופר שי עגנון בהתייחסו לתפילת הקדיש כתב בין השאר את הדברים הבאים : "לפיכך אנו...
כי זה כל האדם 2 בלוג אישי - משה אהרון "קדיש" - לעילוי נשמת חללי התקומה בס"ד. הסופר שי עגנון בהתייחסו לתפילת הקדיש כתב בין השאר את הדברים הבאים : "לפיכך אנו מתפללים אחר כל מת מישראל יתגדל ויתקדש שמיה רבא . שיגדל כח השם ולא יבוא תשות כח לפניו . יתברך ויתקדש בעולמות שברא כרצונו". אני מניח שהדברים מבטאים את הגישה הקלאסית ביחס לקדיש. לנחם את הקב"ה שנגרע עוד כח ממצבת עובדיו לעניות דעתי יש בקדיש יומרה הרבה יותר רצינית ועמוקה. לכתחילה הקדיש משמש כחוליית קישור מדבקת ומתסיסה את חלקי התפילה השונים . משל מפרק לפרק בתפילה יש צורך לתזכר על העיקר על התכלית של : "תהילתי יספרו". ולחתור שיהא : ה' אחד ושמו אחד כלומר גם גדול [שמו אחד] וגם קדוש [ה' אחד] אך בשלב מסויים הוחלט גם להופכו את הקדיש לתפילה יחודית ומיוחדת של האבלים . יש שילכו לקיצוניות רעיונית שאינה מקובלת עלינו . כאילו דווקא בשעת אבלם הגדולה נדרשים האבלים לבטא אמונתם הבלתי מעורערת באמירת הקדיש. כעין עוד נוסחה של קבלת ו"צידוק הדין" אך יש גם בדיוק את הגישה ההפוכה. אותה שמקובלת יעלינו יותר . לאמור : יש כאן כעין התרסה, והבעת כאב נורא על אובדן החיים . ולהזכיר לאלוהים שגם הוא הפסיד בבחינת : "ובשאול מי יודה לך"... שהמתים כבר אינם אפקטיביים יותר בעבור האלוהים. וכי רק החיים יכולים להמשיך לקדש ולהמליך את האלוהים.בעולמו החי ולכן עיקר התפילה שבקדיש היא : שאם הקב"ה רוצה להתגדל ולהתקדש בעולמו בדרך ליעד של : "ה' אחד ושמו אחד" כי אז שיקבל תפילתנו ליתן לנו לכלל ישראל חיים ושלום . ויסכור מבעדנו את פרץ המוות שהלם בנו הנה כי כן הקדיש בא לבטא : כעין טרוניא קשה ואולי אף התרסה בנוסח : אתה רוצה ששמך יתגדל ויתקדש בעולם . בבקשה לא במיתת בניך . אלא דווקא בחייהם . שלא בראת עולם אלא לחיים . וזה למעשה עיקר רצונך וציפייתך מהעולם ולכן אומנם גרעת "חייל אחד" לצרפו למחוזות המוות המצמית והמשבית אך בבקשה ממשיך ואומרהמתפלל בקדיש : תנה לנו חיים ושלום ,שנוכל למלא ייעודנו כלפיך ודווקא בחיינו ובחיותו של העולם אז כן ,כשהאבלים קוראים קדיש. הם בהחלט רשאים לחוש כעס, התרסה וכאב. שעניין זה הכאב על המוות והבקשה לחיים ייעודיים ואפילו בנימה מתריסה היא גם בהפוך דווקא מפייסת את האלוהים. ומרחיקה מאתנו במשהו את היסוד האפל של המוות
המשך 13:07 27.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יגאל
את קיומנו. אבל. אני לא בטוח שזה כולל את הזכות להדביק הקורונה.
13:03 27.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעל
אבא שלכם היה איש מיוחד מאוד
12:57 27.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אוחנה
"אני והמשפחה שלי קבענו, שיש חוק במדינה הזאת וצריך לכבד אותו, אני מקווה מאוד שלא נגיע למצבים שנשמע דברים עצובים". אני מוסיף שמותר לבקר את בגץ
12:57 27.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר