התקשר אליי חבר בתמיהה; איך ייתכן שתנועת חב"ד שכל כך מלאים בחסד ועשייה בלתי רגילה ומאור פנים לכל יהודי בכל מקום ומצב בעולם, מפנים גב ומבטאים זלזול לערכי החברה הישראלית והתבדלות שאינה אופיינית להם ומסתייגים להשיא משואה לכבוד 72 שנות עצמאות מדינת ישראל ? מה זה אומר בעצם ?

עד כאן תמיהת חברי, ואני מבקש לעשות מעט סדר.

איני רואה כאן חידוש מרעיש למרות הרעש התקשורתי. תנועת חב"ד היו וישארו אנשים טובים ומסורים לכל יהודי באשר הוא עם כל הלב והנשמה אך לא למדינת ישראל. התפיסה המרכזית של אדמורי חב"ד לדורותיהם (בסגנונות שונים) ביטאה התנגדות נחרצת לציונות וראתה בה כמרכיב אנטי גאולי בעליל ואף יותר מכך.

כאשר הופיעה הציונות, האדמו"ר החמישי, הרש"ב זצ"ל, היה בין גדולי ישראל שנקטו עמדות מאוד חריפות נגד, הוא החליט שהיא יותר מסוכנת מההשכלה וההתבוללות, כי לדעתו המשכילים יודעים שהם טועים, לכן יש סיכוי שיעשו תשובה, אבל הציונים חושבים שהם צודקים, לכן אין להם תקווה.

אמנם הרבי האחרון של חב"ד ביטא ריכוך ביחס למדינה אך רק בדיעבד. משהוקמה המדינה והחיים היהודיים בה, אז נוצר הכרח לסייע ליהודים שחיים בארץ ישראל, וכך הוא פעל ועשה במסירות אך לא ראה ערך בהקמת המדינה לכשעצמה.

בספרו של הרב יצחק גינצבורג (שהינו מרבני חב"ד) 'קומי אורי', ניתן לראות ביטוי מובהק ליחס השלילי למדינה הרואה בהקמתה חטא ועיכוב בביאת הגואל. לשיטתו, המגמה היא להתנתק בהדרגה ממדינת ישראל ולהקים מדינה חדשה שתהיה על טהרת הקודש ולכשתתבטל (ח"ו) מדינת ישראל ותקום מדינה ע"פ חוקי התורה כך תיסלל הדרך לביאת המשיח.

אין בדברים אלו למעט את זכויותיהם של חסידי חב"ד ומסירות נפשם לכל יהודי כפרט, יש לדעת כי חב"ד מונעת מתפיסת עולם רחבה ומגובשת אך שונה מהותית מהתפיסה של אתחלתא דגאולה כפי שלימדנו מרן הראיה קוק זצ"ל באורותיו, הרואה במדינת ישראל יסוד כסא ה' בעולם ושלב מהותי בגאולת ישראל.

יחד עם זאת, ניתן לראות שהדור החדש של חסידי חב"ד בארץ יותר מעורה בחברה הישראלית ומגלה יחס חיובי מאוד למדינה ומוסדותיה ורואה את עצמו באופן כזה או אחר חלק ממנה, גם זאת התקדמות.

לענ"ד למרות כל האמור, אנו זקוקים גם למי שיזכיר לנו שעדיין הדרך ארוכה לגאולתינו השלמה ושמדינת ישראל אינה חזות הכל אלא רק שלב מהותי בדרך לתיקון השלם ואכן הרבה עוד נזקק לתיקון ועם זאת אנו שמחים ומודים לרבש"ע על גאולתינו ופדות נפשינו בהקמת מדינתינו ואיננו כפויי טובה על חסדו עמנו.

ניתן לתמצת זאת בדברי מרן הראיה קוק זצ"ל , כאשר נשאל ע"י נאמן רוחו ותלמידו הרב דוד כהן (הנזיר) זצ"ל בראשית היכרותו עם הרב, מה ההבדל בינו לבין תפיסת חב"ד, השיבו הרב; אני בונה אומה. אצל חב"ד תפיסת הפרט קודמת לכלל ועיקר עיסוקה היא בתורת הפרט, בשונה ממשנת הרב קוק שהתפיסה הכללית היא המהות המבדלת, כהגדרת הרצי"ה קוק זצ"ל; הפרט – מתוך הכלל ובשביל הכלל.

לסיכום, אין חדש תחת השמש, חסידי חב"ד ימשיכו להטיב עם כל יהודי במסירותם האופיינית ואנו נמשיך להשתדל, נוסף על כך, להפיח רוח ונשמה במדינתנו ורבש"ע יעשה את שלו להחיש את גאולתינו השלמה.

=======

הרב שמעון בן שעיה מלמד תורה במסגרות תורניות, פסיכותרפיסט ומטפל זוגי. הוא רב בארגון 'רבני דרך אמונה'