אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

סערת טקס המשואות: חני מדליקה יום יום נשמות

נעמב טוכפלד, אושיית רשת וחסידת חב"ד, מתייחסת לסערה סביב הוראת רבני חב"ד לחני ליפשיץ לא להשתתף בטקס הדלקת המשואות, ולא מבינה את גודל ההפתעה: "חב"ד לא רואה עין בעין עם רעיון הציונות. זה ברור"

סערת טקס המשואות: חני מדליקה יום יום נשמות
  (צילום: הדס פארוש\ פלאש90)

נעמה טוכפלד, אושיית רשת וחסידת חב"ד, מתייחסת בפוסט ארוך בפייסבוק לסערה סביב הוראת רבני חב"ד לחני ליפשיץ לא להשתתף בטקס הדלקת המשואות, ולא מבינה את גודל ההפתעה: "חב"ד לא רואה עין בעין עם רעיון הציונות. זה ברור".

הפוסט המלא של נעמה טוכפלד

להדליק משואות

מידי שנה בשנה, מיד עם צאת פסח ועוד קודם לכן, הייתי מדרבנת את מתי בצלעותיו: טקס הדלקת המשואות. אני חייבת להיות שם. אתה דואג לזה? והוא דאג. והייתי מתרגשת ומתארגנת ומכינה את הילדים ואורזת שניצלים בפיתה עם חומוס ותרמוס עם תה, וסוודרים לילדים הפריבילגיים (הקטנים נשארו עם סבתא) והייתי עולה על הטוסטוס או על האוטו תלוי במספר הנפשות וצועדת בהולם לב לחגיגה הצבעונית ומלאת רגש הגאווה הלאומי, הפורטת על נימי הלב, הנוסכת כוח ועיזוז בנשמת האומה ומחכה בהתרגשות ובנפנופי ידיים למילים: תעלה המשואה.

עוד באותו נושא

בעקבות הוראת חב"ד: חני ליפשיץ לא תדליק משואה


68

הכל היה מרגש. וכיפי נורא. עד שהתחלנו לחשוב על זה. בהתחלה, מתי אמר, סליחה, אבל יש כמה בעיות. והוא פרט אותן אחת לאחת, ואני סירבתי לקבל ולשמוע. לא רוצה, אל תבוא. אבל כרטיסים- תשיג. לשנה אחרת, אמר לי- אני מצטער, אבל זה לא שייך. ועדיין השיג לי כרטיסים. והלכתי. ואחרי שוך הקרבות ישבתי וקראתי ולמדתי קצת, את דעת הרבי על הנושא, את הבעיות ההלכתיות ואת הרוח הכללית, וצר היה לי. מצד אחד, נפגשתי בדברי אמת, שאין להכחישם. גם אם רוצים. מצד שני, הרגשתי ויתור קשה. עד היום אני מרגישה וזו האמת. אבל בחרתי בזה, ובלב שלם. וזה רבותיי, כאין וכאפס על מה שעובר כרגע על שליחה אחת של חב"ד, חני ליפשיץ שמה. ליפשיץ, שנבחרה להדליק משואה בטקס יום העצמאות, קיבלה ברקס עצבני מוועד רבני חב"ד במכתב שאינו משתמע, החליטה לוותר על המעמד המכובד ומיד התעוררה סערה.

אני לא נוהגת להתייחס לשערוריות בעודן חמות מהתנור, בטח לא כאלה שיושבות לי על הצנטרום של הפיילה, אבל מהבוקר אני מתוייגת ומוצפת שאילתות בפייסבוק ובווצאפ ומשהו פה אומר לי שיש עת רצון ולכן חורגת ממנהגי. בקשה אחת: מותר לחלוק אבל שיתנהל דיון מכובד. הייטרים, אאוט, אהבת ישראל, אין.

נתחיל.

ואולי מהמובן מאליו: המכתב שהוציאו ועד רבני חב"ד הינו נוקשה, קשוח, עם טון מעט מאיים, לא סובלני בעליל ומילותיו הקשות הכו באלפי לבבות בעלבון צורב. גם אם יש עקרונות, ותיכף נדון בהם מעט, יש דרך להנגיש את הדברים ולומר אותם בצורה שתתקבל על לב. ארבעה וחצי משפטים, חרוצי פסיקים ונקודות, ומעוטרי חתימות שחורות של רבנים (תואר לא ממש פופלרי לצערי וחבל) ראוי היה להם שיכילו את התמצית של הדרך אותה הם מייצגים, דרכה של חב"ד: אהבת ישראל.

עוד באותו נושא

אח של חני ליפשיץ מחק את הפוסט: "איני יכול עוד"


37

ולגופו.

חב"ד היא תנועה רוחנית שהוקמה לאחר שאלפי רבבות ישראל ניגפו בגוף ובנפש מגזירות שמד גשמי ומדרך דתית נוקשה ולמדנית. מדובר היה במהלך אלוקי, אך זה לא היה קל. מאסרים, הלשנות ואינסוף קשיים ניסו לערער את האור החדש שירד לעולם, לשווא. חב"ד מבוססת על ערכים ועקרונות מהותיים הנוגעים עד עצם הנפש ומעבר לה, וככזו, היא מחוייבת לדבר אחד בלבד: רצון ה'. חב"ד אינה עוסקת בפופולריות על אף שהיא תנועה מאוד נאהבת מעצם היותה אוהבת. את הבורא, את ברואיו, כל אדם ואדם.עדיין, זה לא אומר שכל עיקרון הוא קביל והקצוות מעוגלים, להיפך.

באגרת הקודש "קטנתי" שכתב אדמו"ר הזקן לחסידים לאחר שחרורו ממאסר בעקבות הלשנות המתנגדים (יהודים חמודים, אלא מה) הורה להם הרבי שלא ילעגו למתנגדים ויקניטו אותם גם אם נורא מדגדג להם ולא זו אף זו, אלא שהם צריכים לעשות זאת באמת. מפנימיות הלב. אדמו"ר המהר"ש הוסיף על כך, שאם אדמו"ר הזקן לא היה כותב את שלושת המילים "במידת אמת ליעקב" באגרת זו, היה לו עוד חמישים אלף חסידים, חמישים אלף!! צבא אדיר. אבל הרבי תובע מדת אמת. הבנו?

אדמו"ר הזקן ויתר במודע, בראשית ימיה הצעירים של תנועה רוחנית שסימנה איום טריטוריאלי על הסדר הישן- על כוח ציבורי עצום ( קחו אושיית פייסבוק, תורידו ממנה חצי מליון עוקבים? אפילו לא קרוב) שיכול היה לבסס את דרכו בחצי מהזמן וברבע מהקושי אך בחר אחרת. וזה בגלל שלוש מילים: במידת. אמת. ליעקב. אמת. גם כשהיא לא פופולרית. גם כשהיא נוקבת. גם כשהיא מעצבנת פחד. אפילו כשהיא מסכנת משהו תפיסתי-מהותי אצלנו (כביכול), האמת מנצחת. תמיד. ומי שבוחר בדרך, צריך להיות ערוך להשלכות, לוויתורים, למסירות נפש גם. אם צריך.

חב"ד לא רואה עין בעין עם רעיון הציונות וצריך לומר זאת ברור. ארחיב על כך הפוסט נפרד, אבל ראשיתה של הציונות הוא בהוצאת הקב"ה מהתמונה והשתלשלותה הלאה רק מנכיחה את העניין. צריך לחדד: עם ישראל, ארץ ישראל- קדוש. שותפות ערבות הדדית אהבת העם והארץ, כל הזמן. ציונות? תלוי איך מגדירים אותה. במהותה הפוליטית נוכחית, ממש לא.

חני,לפני הכל ואחרי הכל ובתום כל הדיונים והפוליטיקות והאכזבות והברבורים המגדריים/מגזריים/ממושטרים- היא חסידה של הרבי. והיא קיבלה החלטה, לא קלה בכלל. מסירות נפש מהדור החדש. לא בגוף, לא בסיכון פיזי, אלא כזה הנוגע בעצם הנפש: מדד הפופולריות. האהדה.

 

גם אם המכתב הזה היווה גורם מכריע וגם אם לא, דעתו של הרבי ידועה בנושא, דעתה של חסידות חב"ד ברורה מאוד בגישתה לציונות, ולכל המסתעף, ואמנם נשמר כאן איזון עדין וזהיר של שותפות וערבות הדדית אך קיים גם חוסר הסכמה עקרוני על דברים מסוימים, וזה לגמרי בסדר. (שווה הרחבה בפוסט נפרד) אם לפני שבוע היא הייתה מושא קנאתם והערצתם של אלפי אנשים, היום אף אחד מהם לא היה רוצה להתחלף איתה לדקה. מדובר בנסיון קשה, צריך להלך פה בזהירות. לא לשרוף את המועדון אבל גם לא לוותר על יסודותיו. וזו גבורה גדולה לעשות זאת.

מסופר על אהרון הכהן, במדרש רבא לספר במדבר, שהיה רואה את נשיאי ישראל חונכים את המשכן ברוב פאר והדר, כל נשיא ביומו עם הרבה חגיגיות וטקס- והוא לא חלק מהמסיבה. חלשה עליו דעתו. במילים אחרות: התבאס. הנה, עבודת חייו, המשמש בקודש אצל המשכן, מגיעה לרגע השיא שלה, לקליימקס, לגזירת הסרט, למעמד החניכה החגיגי והוא מחוץ לסיפור?

אמר לו הקב"ה, חַיֶּיךָ, שלך גדולה משלהם, שאתה מדליק ומטיב את הנרות. הם אמנם, מוזמנים מכובדים לטקס ראוותני, חגיגי עם הרבה רעש, הם חונכים את המשכן. אבל אתה? מדליק ומיטיב את הנרות. אתה פה כדי להישאר. יום יום נכנס בקודש פנימה ומעלה את האור שמאיר את העולם כולו. אל תתבאס נשמה של אבא. שלך גדולה משלהם.

ולך וחני ליפשיץ, יקירה, אני רוצה לומר: את, שבחרת שלא להדליק את המשואה ולזכות בכבוד הגדול (ואין לי ספק שזו בחירה אישית שלך מעל ומעבר לכל רעשי הרקע) אבל את זוכה להיטיב את הנרות ולהדליק יום יום נשמות ולשמש בקודש, להאיר את העולם באהבת ישראל,שלך גדולה משל כולנו. בטח היום.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
מי הופתע??, חבד תמיד היו סאטמר עם חיוך
קימול | 23-04-2020 21:24
זה הכל,
2
אני מאד מאוכזבת
תהלה | 23-04-2020 22:52
אני מאד קשורה לרבי ולדרכו אבל מה שקרה פה דקר את ליבי. את מנסה להסביר ולצבוע את זה שלא יהיה כל כך שחור אבל הדרך של הנהלת חבד היתה מכוערת וחבל מאד שלא נתפסה ההזדמנות להתחבר לעם ישראל . יש תעתוע כי חבדניקים כאילו מאד פתוחים אבל זאת אשלייה אופטית. במקום לחבר ולהתחבר מוצאים סיבות להתנתק. אני גם חולקת עלייך בעניין הוצאת הקבה מהציונות ואת מוזמנת ללמוד את משנת הרב קוק זצל שהמהיג דרך של תורה ללא פשרות לעם ישראל בארץ ישראל . החכמה היא לאחד ולהתאחד . לעשות מבצעים זה טוב ויפה אבל צריך למצוא נקודות שמחברות בכל המובנים . היתה פה הזדמנות פז וחבל.
ציונות
ל3 | 24-04-2020 0:09
את מוזמנת ללמוד את תורתו של הרבי שהיא יותר מ400 ספרים ולהבין בצורה ברורה שהציונות הוציאה את הקבה
3
כפירה דתית וכפירה חילונית
יהודי | 23-04-2020 22:55
בהקשר לאתחלתא דגאולה, אמר הרב אורי שרקי: בהקמת המדינה היו 2 כפירות - הכפירה החילונית אמרה: זה לא ה' הקים את המדינה, זה אנחנו הקמנו!. הכפירה הדתית אמרה: זה לא ה' הקים את המדינה, זה החילונים הקימו!. הגיע הזמן להבין שמדינת ישראל היא רצון ה', כי ה' הוא זה שמנהל את ההיסטוריה ולא אנחנו!
כפירה דתית? חלילה
חני | 28-04-2020 5:22
שיטתו של הרבי מליובאוויטש היא שהקמת המדינה הינה נס גדול מאין כמותו, ודווקא משום כך מדובר בכפיות טובה כלפי אותו אלוקים: אחרי החסד הגדול שגמל עם בניו הם גרשו אותו ממעונו - אפילו לא היו מוכנים להזכיר אותו במגילת העצמאות, ורק לאחר פשרה הוזכר ברמז.
4
מדובר בדברים עדינים מאוד.
חיים | 24-04-2020 2:21
רבי יוסף יצחק זצל מליובאוויטש הרבי הקודם מחבד תרם לאצל וללחי ושבח את אומץ ליבם. כן בשעת ההצבעה באום ברך את שזר והבטיח לו שההצבעה תעבור. והכיר במדינה לאחר הקמתה. המאבק על צביון המדינה נמשך עד היום. הרבי ממ זצל ערך הקפה מיוחדת לחיילי צהל בשמחת תורה. כך שמדובר בדברים עדינים מאוד.
5
פוסט נעמה טוכפלד
יק | 25-04-2020 23:44
פוסט מפולפל למה את לא מסבירה מדוע לקחת תקציבים משכורות ממדינה שלא מכירים בה.כל מה שבניתם בקירוב הלבבות ירד לטמיון וחבל.אי אפשר להחזיק את המקל בשני הצדדים
6
לא מפתיע
אמיתי | 26-04-2020 11:02
זה דבר ידוע, לפחות עכשיו אנשים ידעו מה האג'נדה שלהם
7
הכל נכון חוץ מהכל
ציוני | 28-04-2020 9:42
חבד יכלה לקנות את עולמה כששאלו החסידים את הרבי אם לעלות לארץ או לא לפני יותר ממאה שנה, הרבי שלח אותם לקולחוזים - התוצאה - הרבה סיפורי מסירות נפש של חסידים אבל פי מאה סיפורים של מתבוללים שהיום אנחנו נלחמים לחבר אותם מחדש ליהדות, וזה הבסיס לכל העולים מרוסיה עם כל המורכבות שלהם. החסידים נמצאים עם דגל משיח בכל מקום ובכל הפגנה אבל לא ראיתי ישוב שחבד בנתה - כן יש את כפר חבד אבל בואו לא נעלה כאן את כל הפוליטיקה שיש שם... בקיצור - חבד זו חסידות של בודדים, של חוץ לארץ ולכן הם משקיעים את כל הנשמה בבתי חבד בחול. עם ישראל כבר עלה מדרגה והוא נמצא בארץ כעם. חבד מנגדת לכל המושג של עם בארצו - ואפשר להביא הרבה סיפורים - אז תעשו טובה - אל תהיו מיסיונרים ותשכנעו אותי כמה אתם צודקים, המשיכו בדרכם וה' ישמור עליכם מכל המגפות הנוראות - רק בקשה קטנה - תודיעו בפירוש שאתם לא שותפים למפעלינו כאן, נמשיך לאהוב אתכם ולחכות שתחזרו בתשובה שלמה...