נציב התלונות על שופטים: לנזוף בשופטת שאמרה לברלנד לקחת מנטוס

נציב התלונות על שופטים: לנזוף בשופטת שאמרה לברלנד לקחת מנטוס

נציב תלונות הציבור, השופט בדימוס אורי שהם, המליץ לנזוף נזיפה חמורה בשופטת שרון לארי בבלי שאמרה למנהיג שובו בנים, אליעזר ברלנד, שיקח מנטוס לטפל בבעיותיו הבריאותיות כחלק מהארכת מעצרו במסגרת פרשת עושק שחור

נזיפה לשופטת שאמרה לברלנד לקחת מנטוס
  השופטת לארי בבלי שרון (קרדיט: דוברות הרשות השופטת)

נציב תלונות הציבור על שופטים, השופט בדימוס אורי שהם, מצא את התלונה שהוגשה על השופטת שרון לארי-בבלי כמוצדקת, בנוגע להתבטאויות שהשמיעה בדיון על הארכת מעצרו של מנהיג קהילת שובו בנים, אליעזר ברלנד. נוכח חומרת הדברים, המליץ הנציב לנשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות,  לזמן אליה את השופטת ולנזוף בה נזיפה חמורה, אשר תירשם בתיקה האישי.

במהלך בירור התלונה נמצא, כי כאשר בא-כוחו של ברלנד, עו"ד עמית חדד, פירט במהלך הדיון את הבעיות הרפואיות מהן סובל מרשו, בשל גילו, אמרה השופטת: "הבנתי שהוא לא פרגית בת 17". בנוסף, בתגובה למצבו הבריאותי אמרה לו השופטת "שייקח (או 'שיאכל') מנטוס".

עוד באותו נושא

השופטת על מצוקתו של ברלנד: "תנו לו מנטוס"


21

כזכור, ברלנד נחשד כי  הציע לחולים במחלות קשות ליטול סוכריות מנטוס, לאחר שקיבל תמורה כספית אותה ביקש מהם, וכל זאת בהבטחה כי מדובר בתרופה שתגרום לריפויים. מאז הדיון המדובר, התפתחה הפרשה הידועה בכינוייה 'עושק שחור', וכעת ברלנד נאשם בגין עבירות רבות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ניסיון לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עושק וניסיון עושק, וכן עבירה של נסיון לשידול חבלה חמורה. כתב האישום החמור נוגע ב-17 פרשיות שונות.

בתגובתה לתלונה מסרה השופטת לארי-בבלי, כי האמירה המיוחסת לה בעניין ה"מנטוס" לא צריכה היתה להיאמר, והיא מביעה את צערה הרב על כך. האמירה בעניין ה"פרגית" הינה לדבריה "ניסוח רע". השופטת מסרה, כי שגתה והיא מתנצלת על אמירותיה.

בהחלטתו בתלונה קבע הנציב, כי אין מחלוקת, וגם השופטת סבורה כך בדיעבד, כי אמירותיה בעת הדיון היו מיותרות ופוגעניות, וכי לא היה להן כל מקום בדיון שהתנהל בעניינו של החשוד. הנציב עמד על כך, שחובת הריסון והאיפוק העצמית של שופט היא אחת החובות הבסיסיות המייחדות את מלאכת השפיטה, ובין היתר הפנה לכללי האתיקה של השופטים.

עוד באותו נושא

אלימות נגד צלם סרוגים: "יא מלשין, נגיע אליך"


11

הנציב שהם הוסיף, כי על שופט להקפיד על התבטאויותיו, לא כל שכן כאשר מתברר בפניו עניין הזוכה לסיקור תקשורתי נרחב, שבו קיים הד משמעותי לכל התבטאות של השופט. על השופט, כך מורים לנו כללי האתיקה, להדר לא רק בכבודם של בעלי הדין המתדיינים בפניו, אלא בכבודו של כל אדם, ומצופה היה מבית המשפט כי יברור את מילותיו ושלא ישתמש בביטויים בלתי ראויים, דבר שלא נעשה, למרבה הצער, על ידי השופטת.

אמירות מסוג זה, ציין הנציב, מעלות חשש של ממש לפגיעה באובייקטיביות ובניטראליות המתחייבת מבית המשפט, וזאת אפילו מדובר בהתבטאויות אשר לא פגעו בהתנהלות התקינה של הדיון לגופו של עניין, ואף אם בית המשפט פעל על פי סדרי הדין הנהוגים. התבטאויותיה של השופטת פגעו לא רק בדימוייה של השופטת כגורם אובייקטיבי וחסר פניות, אלא במערכת המשפטית כולה, דבר שאין לעבור עליו לסדר היום.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
אוי לנו משופטים/ות כאלה
אחת | 20-04-2020 20:29
אולי בבוא יומה תזדקק למנטוס , תחפש רבנים שיברכו אותה לבריאות ? תתבייש לה מי היא בכלל חסרת מידות ומתנשאת הרב ברלנד קודש קודשים.