אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

ההבדל הקטן שבין המצה ובין איסור חמץ הוא תמצית היהדות

אם התורה הרחיקה אותנו כל כך מחמץ, עד שאסרה אותו עלינו לא רק באכילה אלא אפילו 'בבל יראה' וב'בל ימצא', ואם כך מדוע לא זו בלבד שלא אסרה עלינו את המצה אלא עוד הטילה עלינו חובה לאכול אותה, למרות שהיא המצרך הקרוב ביותר לחמץ? הרב פילבר מסביר על חשיבות המצה.

ההבדל הקטן שבין המצה ובין איסור חמץ הוא תמצית היהדות
  פלאש90

כבר אמרו חז"ל: "הכל תלוי במזל אפילו ספר תורה שבהיכל" (זהר, במדבר קלד).

אחת המצוות שנתמזל מזלה בבית ישראל הוא חג הפסח, לא רק המירוק וההכנות המרובות שקודם החג, אלא בעיקר החומרות וההידורים הרבים שקיבלו על עצמן קהילות שונות בישראל, כמו מנהג אי אכילת קטניות, או אי שרית המצה במים וכדומה, והכל כדי להתרחק ממשהו חשש של חמץ.

אין ספק בלבי שאילו לא היתה התורה מחייבת אותנו לאכול מצה בערב פסח, היתה המצה המצרך הראשון שיהודים היו אוסרים על עצמם בפסח, שהרי המצה העשויה מקמח ומים היא המזון הקרוב ביותר לחשש של חמץ.

ואכן היו יהודים טובים שמלבד כזית מצה בליל הסדר שחייבים לאוכלו מן התורה, לא הכניסו לפיהם בכל שאר ימי הפסח משהו של מצה.

ולכאורה יש לשאול על תורתנו הקדושה: אם התורה הרחיקה אותנו כל כך מחמץ, עד שאסרה אותו עלינו לא רק באכילה אלא אפילו 'בבל יראה' וב'בל ימצא', ואם כך מדוע לא זו בלבד שלא אסרה עלינו את המצה אלא עוד הטילה עלינו חובה לאכול אותה, למרות שהיא המצרך הקרוב ביותר לחמץ?

חמץ ומצה, המצוה והאיסור, הם תמצית היהדות כולה. במקורות חז"ל מסמל החמץ את יצר הרע, שאחד מכינויו הוא "השאור שבעיסה". ואכן כמו השאור המתסיס את העיסה כך היצר הוא הכח המפתה ומגרה את האדם לחטא. והשאלה הגדולה היא כיצד על האדם להתנהג ולהתמודד עם הכח הזה? אומות העולם ראו בהתרחקות מן היצר או בחיסולו של היצר את התשובה ההולמת להנצל מן החטא.

לכן הכומר הנוצרי אסור בנישואין, וכל המרבה בהתבודדות מן החברה או בסיגוף הגוף הרי זה משובח. לפי השיטה זו העיור שאינו רואה, והחרש שאינו שומע, והאילם שאינו מדבר, ושאר בעלי המומין הם המושלמים יותר מבחינה מוסרית, מפני שהמגבלות שלהם  מונעות מהאדם לחטוא.

המצווה היא להתגבר

לא כן סוברת התורה, הגיבור אינו זה ההורג את יצרו או המדכאו ומחלישו, אלא "איזהו גיבור הכובש את יצרו", שאז הנכבש נשאר בשלמותו אלא שהכובש שולט עליו ומשתמש בו לטובתו. האמת היא שהיצר כשלעצמו אינו טוב ואינו רע, אלא הכל תלוי בשימוש שהאדם עושה בו,  אם ישתלט האדם על יצרו, ירסן אותו וידע לרתום אותו למשימות חיוביות, כי אז מקיים האדם באמצעות היצר מצוה, ואם חלילה יתן האדם דרור ליצריו, יאפשר להם להתפרץ ולפעול ללא ביקורת והכוונה, כי אז מביאו היצר לעבירה.

ועל זה אמרה התורה: "ואהבת את ה' אלקיך בכל לבבך" – "בשני יצריך", והמצוה הראשונה בתורה היא "פרו ורבו" שאפשר לקיימה רק בחיים משותפים עם אשה, והתורה בכללה מחייבת אותנו להיות מעורבים עם הבריות עד ש"הפורש מדרכי ציבור אין לו חלק לעולם הבא".

על הכתוב "אנשי קודש תהיו לי" היה רגיל רבי מנחם מנדל מקוצ'ק לומר: מלאכים בשמים – אומר רבונו של עולם לישראל – יש לי אלפי רבבות, איני רוצה שתהיו מלאכים, המשיכו להיות אנשים, אלא שאת האנושיות שלכם תחיו בקדושה, קדושה אנושית אני רוצה מכם.

יוצאים ידי חובה רק במצה

מצות המצה ואיסור החמץ הם מסמלים את שליטתו ואי שליטתו של האדם על יצריו, המצה והחמץ שניהם באים מאותו מקור, מעירוב הקמח במים, כשהקמח מסמל את הגוף החומרי והמים את החלק הרוחני שבאדם (כדרשת חז"ל: 'נמשלו דברי תורה למים'), ועירוב המים והקמח יוצר את הבצק (שהוא הפוטנציאל של החמץ שהוא היצר הרע בנמשל) והבצק כשלעצמו אין בו לא עבירה ולא מצווה.

והנה התורה לא זו בלבד שאינה מחייבת אותנו להתרחק מהפוטנציאל הזה אלא היא עוד מחייבת אותנו להזדקק לו, ולעשות ממנו מצה, שהרי אין יוצאים ידי חובת מצה בפסח אלא  רק בדבר שמחמיץ. להודיענו שהמצווה והעבירה אינה תלויה ביצר אלא בהתנהגותו של האדם, האם הוא ישלוט על יצרו או שחלילה יצרו ישתלט עליו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
תן הידור מצווה אחד שחידשה הציונות הדתית
חוץ מהפאשיזם הציוני | 29-03-2013 16:17
מעניין שכמו כל הפלגים שהתנתקו לבסוף מהיהדות גם אתם עסוקים במציאת קולות ובהתחמקות ממצוות, מעניין שדתי לאומי הוא לרוב שם נרדף לדמות המזלזלת במצוות, פוסחת תדיר על שני הסעיפים ומתחבטת תדיר איך לפתור את עצמה מתרי"ג הבעיות שנכפו עליה. החסידים חידשו בהידורים , כמו גם הליטאים והספרדים - ואתם? אפס! יצרתם יהודי בדרך כלל עם כיפהל'ה קטנה שהיהדות היא לו לעול, לא חידשתם מאומה בקדושה, ביראת שמיים, כלום, אבל מסתבר שבכל הנוגע למצוות הציונות אתם דווקא יודעים חומרות והידורים מהם ואף חידשתם כמה חידושים. אם כך מדוע זה אין לכם חידושים בתחומים אחרים ביהדות? שמא היהדות אצלכם היא כלי שרת ביד הלאומנות? שמא פשיסטים אתם יותר מדתיים? אשמח לקבל תשובה.
2
יהודים טובים
Yehuda | 31-03-2013 11:02
אינני יודע מהיכן הכותב הנכבד דלה אינפורמציה זו? הגר"א כותב שכל כזית מצה במשך כל ימי הפסח הוא מצוות עשה--אם היו יהודים שלא אכלו מצה ורק המוכרח אולי וכנראה הסיבה הייתה חוסר אפשרות לשמור על מינימום דיני הכשרות-אם אני צודק כתבה זו מופרכת לגמרי-ואתם המפרסמים נושאים באחריות לבילבול ציבור שלם מועדים לשמחה לכל בית ישראל
3
אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה דיבה ולשון הרע
צדקיהו | 31-03-2013 16:41
מדוע אתם עוברים על דברי עצמכם ומפרסמים תגובות הכוללות דברי הסתה דיבה ולשון הרע אין משמעות אחרת לתגובה 1-2
4
מהי יהדות אמיתית?
ירחמיאל | 02-04-2013 11:42
מאימתי הציונות הכוללת אחוות אחים - לא לפרוש מדרכי ציבור - ישוב הארץ חסד עם הזולת - לא ללכלך ולהשמיץ- מאימתי כל אלו ומצוות רבות אחרות אינן יהדות. האם יהדות זה רק התנשאות, ביטול הזולת, לחיות על חשבון אחרים, והידור במצוות השייכות לבטן - אתמה!