אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

סערה במגזר בעקבות שיעור של הרבנית רבקה לוביץ'

"האם משה רבנו היה ממזר?" זו כותרת שהעניקה הרבנית רבקה לוביץ לשיעור שנשאה אמש ועוררה סערה ברשתות החברתיות בקרב רבים מבני הציונות הדתית

סערה במגזר בעקבות שיעור של הרבנית רבקה לוביץ'
  (צילום: נאמני תורה ועבודה)

מאות דפי פייסבוק של אנשי הציונות הדתית עוסקים ביממה האחרונה בנושא אחד: הכותרת שנתנה הרבנית רבקה לוביץ' לשיעור שהעבירה אמש (שני) הוא "האם משה רבינו היה ממזר?".

הכותרת עוררה ויכוח גדול ברשת בעיקר בין אנשי הציונות הדתית, כשרבים מתוך אלו שתמכו בלוביץ' הודו כי הכותרת פרובוקטיבית וכי הדברים הוצגו בצורה לא מכובדת.

בין התגובות הבולטות הייתה זאת של הרב עמיחי אליהו שכתב: "האם רבקה לוביץ נורמלית? (מפאת כבוד הבריות לא שאלתי עליה את נוסח השאלה שהיא בחרה ככותרת לשיעור שלה)".

בהמשך כתב הרב אליהו: "למול הצמא הזה והנכונות לתת מענה אמוני, לחבק, לאהוב, לחזק ולתת את הלב. עומדים להם חבורה של "מקררים", אנשים שעסוקים לפורר כל פינה של חוסן אמוני – שבודקים האם משה רבנו ממזר, האם ניתן ליטול ידיים עם אלכוג'ל, האם ניתן לטבול באמבטיה, האם מרים הנביאה הייתה פילגש של פרעה, האם ניתן לאכול חמץ בפסח של השנה הזו, האם לבטל את מוסד הנישואין, האם ניתן לבטל את התהליך הגיור, האם הגיע הזמן לבטל את בתי הכנסת והמניינים ועוד. אין לי מושג מה עובר להם בראש או איך הם עדין חלק מהציונות הדתית".

הרב אבינדב אבוקרט התייחס אף הוא לכותרת השיעור וכתב: " משה רבנו לא היה ממזר. גם אהרן אחיו, וכל בניו הכוהנים אינם ממזרים. נכון, עמרם אביהם התחתן עם דודתו, מה שהופך את ילדיו לממזרים. אבל זה היה לפני מתן תורה, והדבר היה מותר הן לבני נח והן לבני ישראל. אבל משה רבנו סבל בחייו מהרבה האשמות. האשימו אותו בגנבת כספי התרומות למשכן, דיברו על אשתו הכושית, עוררו פרובוקציות שהוא מחפש כבוד והטיחו בו האשמות בהריגת מצרי. מאז מתן תורה, ההיתר של הנישואים במשפחת משה נגמר. אבל הפרובוקציות וההאשמות כלפיו, ממשיכות כרגיל עד ימינו".

מנכ"ל תנועת 'נאמני תורה ועבודה', שמואל שטח, התייחס אף הוא לסערה וכתב: "סגנון הפוסט האחרון של עמיחי אליהו: פרסומת. פרסומת. פרסומת. שיסוי. מבלי לפנות תחילה לרבקה לוביץ, מבלי להתייחס לתוכן דבריה (הנסובים, עם כותרת פרובוקטיבית, על דברים הכתובים בתורת ישראל ומפרשיה. כדאי לראות בפירוט שהעלתה כעת רבקה לוביץ).הוא פשוט מוציא שם רע.

לשם הדוגמא, עמיחי אליהו כתב ש"היא קראה לבטל את המושג ממזרות, על מנת שלא יקשה על נשים לבגוד בבעליהן במקרים של חוסר הסכמה". מיותר לומר שזהו עיוות נורא של טענתה בנושא הממזרות. אכן היא מעלה טענה קשה וייחודית מאוד בתחום הממזרות בניסיון לשנות את המצב הקיים, לטובת הממזר שלא חטא. סוגיה מאוד לא פשוטה. אך האופן שבו הוא מפרש את ניסיונה, אינו אלא גועלי ומלא הוצאת שם רע. אפשר ואף חובה לחלוק בחריפות, אך לא להכפיש סתם. מוטב לחטוא בהבנת דברים בתורה שלא כהלכה (אולי) מאשר לחטוא בוודאות בשמירת הלשון. כשם שצריך לשמור על החמץ שאנו מכניסים לפה בימים אלו, צריך גם לשמור על החמץ שאנו מוציאים".

מנכ"ל האיחוד הלאומי יהודה ולד כתב: "עזבו שניה את הכותרת הפרובוקטיבית האם משה רבנו היה ממזר,המחלוקת פה עמוקה יותר, הדרך של לוביץ וחבריה להתמודד עם חוקי התורה ב2020 היא בעיקר בלנסות לשנות ו'לייפות' את התורה וחוקיה,פחות בלהעלות ולתקן את האדם והחברה האנושית. זו הסיבה שפעם אחר פעם אותו בית מדרש תוקף את הרבנות הממלכתית השמרנית,מוציא פסקים חדשניים כנגד רוב גדול של רבני ישראל (טבילה באמבטיה, ביטול מושג הממזרות, היתר לחילול שבת ציבורי ועוד..) ורבני שכונות וכותבי טורים בעלונים הופכים לעיתים להיות רבנים ראשיים לכלל ישראל בפילפולי פייסבוק מרשימים, בדרך כלל כמו במקרה של לוביץ זה מגיע עם דרישה להפרדת דת ומדינה הפרטת הרבנות, או פירושים פרובוקטיבים לדברי חז"ל.

אין זה פלא שרבים מהפסקים מקבלים חיבוק מארגונים רפורמים ומאנשים הרחוקים מהתורה והמצוות ששמחים לראות רפורמה ושינויי בעולם ההלכה והמחשבה היהודי. אך כמדומני שהבלבול וההרס שהם יוצרים גדול מאוד. פירוק שרשרת הדורות וכל דרכי הפסיקה ,היחס לגדולי ישראל והכרת מקומם,חוסר אחריות ציבורית, החלשת יראת שמיים בהמון העם ועוד מסוכנים הם מאוד".

מוריה תעסן מיכאלי, פעילה בקבוצות של נשים דתיות כתבה: "ושוב, כמו אחת לתקופה מסויימת, הוכיחו מספר אנשים ובתוכם כאלה הנושאים את התואר והמשרה 'רב' כי דרך ארץ היא כלום ושום דבר עבורם, כי 'ואהבת לרעך כמוך' זה משפט נחמד רק כאשר הוא מתאים, כי לשון הרע, רכילות והוצאת שם רע הנמשלות לכל המצוות כולן זה שטויות כאשר יש מטרה עליונה יותר שכמובן הם אלו השופטים מה היא. בתמימותי חשבתי שלאחר שתתבטלנה התפילות אנשים יקפידו יותר בין אדם לחברו כי הרי על מה אמר הקב"ה שהוא אינו חפץ בזבחים ובעולות שלנו אם לא על כישלון חרוץ בנושאים אלה? אבל כמובן שכל אחד לומד רק מה שנכון בעיניו ולשפוך דם ברבים זה כנראה קדוש יותר מהכל".

אלירן תשובה, פעיל נוסף ברשתות החברתיות, כתב: "האם רבקה לוביץ' ממזרה? הצטרפו לשיעור שלה בזום, תבטלו את המיוט ותאמרו לה".

במרכז לצדק נשים בחרו להגן על הרבנית, ואמרו כי "אחד האתגרים המורכבים בעבודה של מרכז צדק לנשים הוא הטיפול במקרים קשים של ממזרים שמנועים מלהתחתן במדינת ישראל. אנו גאות במאבק התורני והמוסרי שאנחנו מובילות, ובטו"ר רבקה לוביץ שהיתה בין הראשונות שהביעה קול צלול אודות עומק הבעיה והיבטיה המוסריים. אנחנו עושות מאמצים יומיומיים כדי לפתור את הבעיה מהשורש ונמשיך בדרך זו.

לאחר מספר פוסטים פורסמו בעקבות השיעור שלה, פרסמה הרבנית לוביץ' פוסט בו כתבה: "אני מביאה להלן את המדרש שחיברתי לפני מספר שנים על ממזרותו של משה. תודה למרכז צדק לנשים שהיו לי הערב לבמה לתת את השיעור החשוב הזה. תודה לכל השומעים היקרים שעודדו אותי להמשיך במאבק המוסרי והנכון הזה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו