מדינת ישראל: מחלת הרקע שמתחת לקורונה - סרוגים

מדינת ישראל: מחלת הרקע שמתחת לקורונה

בזמן האחרון חזרה לתקוף את ישראל מחלה נוראה וקשה, והיא לא קורונה: מדינת ישראל והחברה הישראלית חולות במחלת השנאה והדעות הקדומות

מדינת ישראל: מחלת הרקע שמתחת לקורונה
  אילוסטרציה, למצולם אין קשר לכתבה (צילום: חיים גולדברג/ סרוגים)

אם היו מתארים את מדינת ישראל כחולת קורונה, היו מתארים אותה כחולה בעלת מחלות רקע קשות. עם מחלת רקע אחת קשה במיוחד, שאומנם עד היום תקפה רק לעיתים, אך הקורונה גרמה להתפרצות מחודשת וחזקה במיוחד שלה.

בזמן האחרון חזרה לתקוף את ישראל מחלה נוראה וקשה, והיא לא קורונה: מדינת ישראל והחברה הישראלית חולות במחלת השנאה והדעות הקדומות. בימים האחרונים נשמעות נאצות בין מגזרים בחברה הישראלית, קולות שאם עד היום היו צריכים להיאמר בשקט ובחשש- כיום כבר מרשים לעצמם אותם המחרחרים להשמיע זאת בריש גלי. דברי הכללה והסתה נשמעים בטלוויזיה, וברשתות החברתיות האצבע המאשימה מופנית בחזרה.

ישנו משפט ישן שאומר שכדי לריב צריכים שניים. הכוונה היא שבזמן ריב אין טעם למצוא אשם, משום ששני הצדדים תורמים למריבה. כולנו אשמים, ועל כולנו האחריות להפסיק זאת.

כדי לצאת ולהשתקם ממשבר הקורונה לאחר שיגמר, נהיה חייבים לטפל גם במחלת הרקע. תהליך השיקום והריפוי ממנה יהיה קשה וארוך יותר מאשר מנגיף הקורונה עצמו, אך יהיה הכרחי כדי להתאושש ולהיבנות מחדש.

התהליך ידרוש עבודה קשה, שתכלול מפגשים יזומים בין קצוות בחברה הישראלי, משום שאין ספק כי האמירות המגוחכות הנשמעות מכל הצדדים, נובעות בראש ובראשונה מחוסר היכרות בסיסי. ובנוסף מיזמי הסברה על המגזרים השונים, על מנת לנפץ את הדעות הקדומות והמיתוסים.

עם ישראל ידע תקופות רעות וקשות רבות מספור, אך תמיד ידע להתאחד ולתמוך איש ברעהו כדי להתמודד. ותמיד זה הצליח.

כדי לצאת ממשבר הקורונה נצטרך קודם לצאת מהמשבר החברתי הפנימי בחברה הישראלית, ורק מתוך כך נוכל לחזור לתפארתנו.

 

דורון בלוך, בן 18, תלמיד ישיבה תיכונית 'חורב'

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
11 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
מה התגלה לציבור בזמן המגיפה?
חיים וייס | 10-04-2020 11:38
התברר שיש ציבור גדול שבעת צרה הוא מהווה סכנה לחברה. זהו ציבור נבער המנותק מהחיים המודרניים, נשמע רק לרבנים קשישים שמתקשים בהבנת המציאות, ונזקק לבסוף לעזרת הצבא בו אינו משרת כלל. מה עוד התברר? הלימוד בישיבות בכלל לא מועיל לאיש. אם כבר אז להפך. הוא הפך למקור הראשון להפצת המגיפה.
הדתים חושבים שהם מורמים מעם וזה לא בסיס
לתקשורת מכבדת | 11-04-2020 7:05
הדתיים והחרדים בפרט זוכים להרבה הטבות ששאר הציבור לא נהנה מהן .סטודנטים לא מקבלים קצבאות ותמיכה כלכלית בעת הלימודים , וזאת לאחר שתרמו 3 שנים למדינה בשרות צבאי , החרדים מקבלים והרבה , והכפות הסרוגות רובם משרתים שרות מקוצר .... חוסר השויון הבולט הזה הוא הבסיס למשטמה שחש הציבור החילוני כלפי הציבור הדתי . כל ההטבות הללו לא התקבלו בזכות כי אם בסחיטה של נבחרי הציבור שלהם .... וזה מוסיף חטא על פשע . מענין לכמה זמן מתכוון הבחור מהכתבה להתגייס ......
לפחות חלק מהשיח פה עינייני.. וזה כבר משהו
נעם | 10-04-2020 18:50
אני לא אומר שאין לחרדים על מה לעשות חשבון נפש. אבל המציאות היא שהציבור הזה מודר מאז קום המדינה. החרדים עלו ראשונים לארץ לחונן את עפרה ולבנות את חרבותיה. המשכילים החילונים העדיפו להשאר בברלין, ולכל היותר היו מגיעים לאוגנדה ללא החרדים. לוחמי המחתרות היו גם חרדים. השמאל נלחם יותר לשלוט באחיו היהודים מאשר בבריטים ובערבים. השיא היה באלטלנה רבין ירה להתביע את הספינה שנופפה דגל לבן ובהמשך בבחורים שקפצו ממנה ושחו במים עם דגלים לבנים. מטובי בחורינו נרצחו שם, רבין מעולם לא התנצל להיפך. הצבא שהוקם על מסורת הפלמח של גניבת תרנגולות אכילת נבלות ועוד הקיא מתוכו את החרדים. עד היום לא יתנו להם בחיים להגיע לדרגות פיקודיות משמעותיות גם אם ירצו. אפילו את הקצינים הדתיים הסרוגים עוצרים. ראה כמה קצינים מעולים כבר עשרות שנים וכמה אלופים?? במשך השנים המצב רק החמיר לעופר וינטר למשל עצרו את הקידום בשל אמירתו לחייליו שאנו נלחמים בשם אלהי מערכות ישראל. (אמירה שבמלחמות קודמות נאמרה חופשי על ידי קצינים חילונים שנזכרו טוב טוב שהם צריכים עזרה משמיים כשיצאו לקרב). להגיד שהעגלה ריקה זה כנראה מעליב ואני מקבל את הביקורת, אבל זה ממש לא משתווה לפיפס מהאמירות הקיצוניות שנאמרו על חרדים וגם על דתיים שכן משרתים בצבא. התועלת של הלימוד בישיבות לא נתנת אולי להוכחה, אבל גם הפקולטה למדעי ההסטוריה שמתקיימת על חשבון משלמי המיסים החרדים ובמשך שנים ניסתה להוכיח שדוד המלך היה רק אגדה.. לא הביאה כנראה יותר תועלת. תחשוב על זה ואנחנו נחשוב על הדברים שלך. חג שמח
2
לפעמים יש לנקוט עמדה ולקרוא לילד בשמו.
לדורון החביב | 10-04-2020 12:00
העובדות הן שנזקו של הציבור החראדי גדול ותועלתו קטנה. אפשר למדוד את זה בכל פרמטר שתבחר. לא שונאים את החראדים סתם.
מסכימה עם כל מילה
מיכל | 11-04-2020 19:34
אם רק הדתיים היו גרים במדינה - מזמן כבר לא הייתה מדינה.
3
שנזכה בקרוב - נַחֲמוּ נַחֲמוּ עַמִּי
שנזכה בקרוב - נַחֲמו | 10-04-2020 12:28
שנזכה בקרוב - נַחֲמוּ נַחֲמוּ עַמִּי יֹאמַר אֱלֹקיכֶם. נַחֲמוּ נַחֲמוּ עַמִּי יֹאמַר אֱלֹקיכֶם עָלָה מָוֶת בְּחַלּוֹנֵינוּ. נַחֲמוּ נַחֲמוּ עַמִּי יֹאמַר אֱלֹקיכֶם עָלָה מָוֶת בְּחַלּוֹנֵינוּ: – בואו ונבדוק ביחד המצב המר של הווירוס: המגיפה החריפה שלצערינו פוקדת את הקהילה החרדית בעולם כולו ובפרט בארצות הברית הביאה למותם של עשרות חרדים זיע – חלקם ממש צעירים בשנות הארבעים והחמישים לחייהם, כשהם מותירים אלמנות ויתומים רכים בביתם הי• בואו חשבון: * הקבה זרק אותנו מבתי הכנסת ובתחילה היה מותר להתפלל בחוץ ועכשיו לא. * עכשיו הקבה גם את התפילות שלנו הקבה דוחה ויש לנו להתפלל יחידי. * הקבה זרק אותנו החוצה מהישיבות, וחדרים של תינוקות של בית רבן. * גם הלימוד תורה שלנו לא כל כך מתקבלים בשמים. * הגאווה והיהירות שלנו בחברה החרדית הביאה אותנו לאסון גדול ונורא שאחד מכל שלשה חרדים חולים בקורונה רחל הי ויצילינו מכל צרה וצוקה ומחלה. ואנחנו מאמינים בני מאמינים שלא שואלים על הקבה למה כדכתיב לָמָּה יֹאמְרוּ הַגּוֹיִם! ולא יהודים!!! לכאורה רואים מכאן ש….. – ד' לא שומר על מי שלא שומר על עצמו ברוחניות. – ד' לא ככ מעוניין בלימוד התורה שלנו כפי שהיה עד עכשיו.... וחייבים לשפר. – ד' לא ככ מעוניין בתפילות שלנו כפי שהיו עד עכשיו…. ואנחנו חייבים לשנות דרך התפלות. – ד' מדבר איתנו דברי קשות ואנחנו מסרבים לשמוע רחל, וחייבים לחזור בתשובה שלמה. הנביא אומר שהקבה אמר ~ שָׂנֵאתִי מָאַסְתִּי חַגֵּיכֶם וְלֹא אָרִיחַ בְּעַצְּרֹתֵיכֶם: (עמוס פרק ה פסוק כא) כִּי אִם תַּעֲלוּ לִי עֹלוֹת וּמִנְחֹתֵיכֶם לֹא אֶרְצֶה וְשֶׁלֶם מְרִיאֵיכֶם לֹא אַבִּיט. הָסֵר מֵעָלַי הֲמוֹן שִׁרֶיךָ וְזִמְרַת נְבָלֶיךָ לֹא אֶשְׁמָע. חו. *אנא עם ישראל היקרים הגיע הזמן להתעורר לחיות כיהודים של פעם, בדיקדוק כל סעיף בשולחן ערוך. *נא ונא להתעוררו עכשיו עם כל הלב. המשיח כבר מגיע, עכשיו הזמן לשנות החיים לקראת הגאולה…. *ואני תפילה שד' ירחם עלינו בקרוב ממש, כי כעת עם ישראל עוד לא מבין רמזים, אז אני מבקש שהשם ית' ירחם עלינו וישלח משיח צדקינו לגאלינו, ושנזכה ליַגִּיעֵנוּ לְמוֹעֲדִים וְלִרְגָלִים אֲחֵרִים הַבָּאִים לִקְרָאתֵנוּ לְשָׁלוֹם, שְׂמֵחִים בְּבִנְיַן עִירֶךָ וְשָׂשִׂים בַּעֲבוֹדָתֶךָ, וְנֹאכַל מִן הַזְּבָחִים במהרה בימינו, אמן.
4
כן יש מחלה והיה ההסתה מצד אחד
דוד | 10-04-2020 13:25
אותו צד שלא שומר תורה ומצוות אותו צד שמחלל שבת בפרהסיה אותו צד שמבלה במנעמי החיים ועוזב את גבולות ארץ ישראל בשביל תענוגות. המגיפה לא נוצרה בעצמה בארץ ישראל,אותם גויים שלכל היותר ממוצא יהודי הביאו אותה לכאן. ולאחר מכן מסיתים נגד ציבור וקהילה ששומרת על עצמה משמד ולכן מתרחקת מהשלטון ומתנתקת מאמצעי התקשורת. את האשמה יש להטיל על החילונים הגמורים שגרמו למוות של תלמידי חכמים ורבנים ופגעו קשה בעם ישראל.
הרבנים שנתנו הנחיות הנוגדות את הוראות המדינה
הם האחראים לנדבקים | 11-04-2020 18:59
מי שאמר להמשיך ללמוד בחברותא גמרא , מי שאמר שהילדים ימשיכו ללכת לחדר , כשהאונברסטאות ובתי הספר נסגרו , הוא אחראי להדבקה ההמונית בריכוזי החרדים ..... שעד היום אנו עדים להתכנסויות אסורות שלהם ..... טול קורה מבין עיניך וקיסם מבין שיניך , והפוסל במומו פוסל .... לכו לעבוד, לכו לצבא ,שלמו מיסים , ואף אחד לא ישנא אותכם .
בורות
S. M. | 10-04-2020 19:14
לנצח תשאר מטומטם חסר דעה ועני. ממש אין סיבה לעזור לאנשים שאינם רוצים לעזור לעצמם, לא עובדים, לא תורמים דבר לכלל תושבי ממדינה ובעת צרה צועקים געוואלד. רוצים שכל הכופרים המשכילים והחכמים יעזרו לכם מכספם ומכוחם. הבוז לכם
כרגיל החילונים אשמים
ההסתה נמשכת | 10-04-2020 15:00
מסיתים שנים נגד חילונים ובעיקר נגד שמאלנים, ובסוף הם עוד אשמים בקרעים בחברה. מי התנשא מעל החילונים? מי קרא לשמאלנים בוגדים? מי סבור שיש צד אחד ״ערכי״, צודק ופטריוטי, בעוד הצד השני הוא עגלה ריקה ותו לא? דוד, הקורה שבין עיניך רחבה ועבה, וכנראה אינך מסוגל ליטול אותה בעצמך. אולי הקורונה תשנה משהו. אגב, חולי קורונה רבים הגיעו דווקא מק״ק ויליאמסבורג שבברוקלין. שבת שלום
5
אפקט הבומרנג
עינת | 11-04-2020 6:18
כמו שבמשך שנים החרדים התייחסו בבוז סמוי כלפי יהודי הגולה, הפגינו אלימות ממשית מזעזעת כלפי יהודים שהתברר שהיו ניצולי שואה - אז מה מפתיע שאבדנו אמונה באמונה המזוייפית שלהם? וזה נראה כמו עונש משמיים שקורונה תוקפת בעוצמה דווקה אוכלוסייה דתית.