מנין מרפסות וחצירות בצל הקורונה
בעקבות המצב הלא-פשוט שאנו נמצאים בו כעת, לא ניתן להתפלל במניין. חשיבות התפילה במניין – אינה נתונה לדיון. חז"ל אומרים שמי שמתפלל אחורי בית הכנסת נקרא רשע. מפני שאינו רוצה להתפלל יחד עם הציבור.
עבודת ה' בעם ישראל היא לא עבודה פרטית, אלא עבודת ציבור שמצטרפת מעבודות פרטיות של כל אחד ואחד.
אף על פי כן, בשעה שאי אפשר להתפלל במניין – אי אפשר.
בעקבות המצב יש שהתירו לצרף מניין של מרפסות. בו מתפלל אחד רואה אולי את כולם אבל האחרים אינם רואים זה את זה. או צירוף מניין משלש משפחות החולקות גדר, ועומדות בדרישת משרד הבריאות, אך אינן נמצאות במקום אחד.
הגדילו לעשות אחרים שהתירו לצרף מניין ב'זום' וכדומה. יחד עם אמירת קדיש ברכו וקדושה.
בעוד שלאפשרות הראשונה, ישנה התחלה של בסיס הלכתי כלשהו, גם אם היא רעועה ביותר; לאפשרות השניה אין כל בסיס.
התלמוד מתייחס לעניין זה בשני מקומות. במקום אחד אומרים חז"ל שאם ישנה חצר קטנה הצמודה לחצר גדולה והגדר שביניהם נפלה, ניתן "לספח" אדם הנמצא בחצר הקטנה לתשעה שנמצאים בגדולה, אך לא להיפך. זאת מפני שמהצד של החצר הקטנה אין כלל מחיצה, ואילו מצד החצר הגדולה ישנה מחיצה חלקית (כתוצאה מגודלה).
במקום אחר אומרים חז"ל שאפילו מחיצה של ברזל אינה מפסיקה בין ישראל לאביהם שבשמים.
מהו היחס שבין הסוגיות? חכמי ישראל דנו בכך רבות.
אי אפשר לעשות מניין מאנשים שאינם נמצאים במקום אחד
אולם על פי השולחן ערוך ועל פי כל קדמוני ישראל, אין שום אפשרות לייצר מניין מאנשים שאינם נמצאים במקום אחד. אדם שנמצא במקום אחר, יכול להצטרף רק אם יש בלעדיו מניין, וגם זה בתנאי שהוא רואה את הציבור, והם רואים אותו. וזו הדעה המקילה שבין חכמי ישראל הקדומים. חכמים אחרים התירו אפשרות זו רק בתנאי שאין בין המתפלל לבין הציבור צואה או זבל. וחכמים אחרים אסרו זאת כליל.
ואם אפילו בשתי חצירות צמודות ללא גדר ביניהן – לא התירו חכמים לצרף מניין, מנין האפשרות לאסוף בחצירות שונות, ואף ללא שיראו זה את זה? מנין היומרה ליצור מניין דרך 'זום'? אם רב מקומי לוקח את האחריות על קהילתו, ניחא. אבל הוראה כזו שחורגת מכל כללי ההלכה, וגם הפצה של הדברים לכלל הציבור?
הקדיש הוא חלק מהתפילה
והחמור ביותר הוא התופעה שמגיעה גם מהציבור, ופסיקת ההלכה שבעקבותיה – שמותר לאבל לומר קדיש בביתו ב'זום'. ההיתר מתבסס על הצורך הנפשי של האבל לומר קדיש. זה מובן וברור. אך הקדיש לא נועד לספק את צרכיו הנפשיים של האבל! אדרבה: לחבר את צאצאי הנפטר לרבונו של עולם, ומתוך כך לזכות הנפטר בעולם האמת. הקדיש מלכתחילה לא נוצר לשם האבלים. הקדיש הוא חלק מהתפילה.
מתוך כך אין לנו לנהוג אלא כפי הדרכת חז"ל: "היה עומד בחוץ לארץ – יכוין את לבו כנגד ארץ ישראל שנאמר: והתפללו אליך דרך ארצם; היה עומד בארץ ישראל – יכוין את לבו כנגד ירושלים, שנאמר: והתפללו אל ה' דרך העיר אשר בחרת; היה עומד בירושלים – יכוין את לבו כנגד בית המקדש, שנאמר: והתפללו אל הבית הזה; היה עומד בבית המקדש – יכוין את לבו כנגד בית קדשי הקדשים … נמצאו כל ישראל מכוונין את לבם למקום אחד".
ומי שרוצה לזכות למעלת המניין, גם כאשר אי אפשר לקיים מניין, ילך ע"פ הדרכת חז"ל: "ומנין לעשרה שמתפללין ששכינה עמהם – שנאמר: א-להים נצב בעדת א-ל. … ומנין שאפילו אחד שיושב ועוסק בתורה ששכינה עמו – שנאמר: בכל המקום אשר אזכיר את שמי אבוא אליך וברכתיך". ללמדנו שמי שרוצה לזכות בהשראת השכינה ללא מניין, שיעסוק בתורה, והשכינה תהיה עמו.
בשורות טובות, ורפואה שלימה לכל חולי עם ישראל, ובריאות לכל השאר.

מה דעתך בנושא?
14 תגובות
3 דיונים
מישהו
על
08:45 16.10.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לירן
הרשה לי לחלוק עליך כבודו ואין אני מתיימר להיות חכם בתורה. אדרבא, קטונתי. אך אני סבור אני כי מאחר ולא הייתה טכנולוגיה כלל בתקופת הקדמונים, לא עלתה בעיני רוחם המחשבה...
הרשה לי לחלוק עליך כבודו ואין אני מתיימר להיות חכם בתורה. אדרבא, קטונתי. אך אני סבור אני כי מאחר ולא הייתה טכנולוגיה כלל בתקופת הקדמונים, לא עלתה בעיני רוחם המחשבה שיום אחד ניתן יהיה לתקשר זה עם זה מרחוק. רשום כי אין בית דין יכול לשנות החלטתו של בית דין אחר, אלא אם גדול הימנו בחוכמה ובמניין. לדידי, חוכמה אינה רק תורה(כמו שאומרים: חוכמה בגויים ותורה בישראל), אלא גם חוכמות חיצוניות הנוגעות, לדוגמא, לרפואה, טכנולוגיה וכיוצא בזה. מבחינת מניין, ידוע כי אוכלוסיית העולם כיום גדולה משמעותית מימי קדם ואם כל רבני העולם יתאחדו, בטוחני כי מספרם יעלה על מספר האמוראים, אשר כבודם במקומם מונח. האינך חושב שזהו פתח לשינוי ההלכה כבוד הרב?
המשך 08:42 16.10.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א.ל.
הרי הכל מדרבנן, וחכמים יכולים להקל בשעת הדחק.
23:35 13.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
יישר כך על הכתבה, אם כי יש אפשרות לאפשר מניין חצרות, בתנאי שכולם רואים זה את זה, ושהמרחק אינו רב מדי (חובה לשמוע באופן ברור את החזן עצמו, ולא על...
יישר כך על הכתבה, אם כי יש אפשרות לאפשר מניין חצרות, בתנאי שכולם רואים זה את זה, ושהמרחק אינו רב מדי (חובה לשמוע באופן ברור את החזן עצמו, ולא על ידי הברה). אך הפתרון הכי טוב, בתיאום עם המשטרה, לארגן מניינים של עשרה ברחוב, ושמי שמספיק קרוב, שיצטרף מהמרפסת.
המשך 00:23 01.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמעתי שיעור
זו אכן לא השיטה המרכזית אך בשעת הדחק התירו לסמוך על כך כאשר החזן רואה עשרה אנשים
21:44 20.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ד.ש
המשנב סימן נה סק נב כותב להקל בשעת הצורך כשהציבור רואים אלו את אלו ונילמד דבר זה מהלכות זימון אעשבבית יוסף יש ניראה שמחמיר אך אין לפסול את המקילים
23:04 18.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אסף
מחילה מכבוד הרב. יש פה פשט בדברי מרן בסימן נה (אעפ שרוב האחרונים לא הבינו כך ולכן זה לא הפירוש המקובל). כמו כן זו הבנת המשנ"ב וכך פסק להקל. וכן החידא בברכי יוסף...
מחילה מכבוד הרב. יש פה פשט בדברי מרן בסימן נה (אעפ שרוב האחרונים לא הבינו כך ולכן זה לא הפירוש המקובל). כמו כן זו הבנת המשנ"ב וכך פסק להקל. וכן החידא בברכי יוסף שם על דברי מרן מפרש להקל בשעת הצורך. במצב כזה יש מקום גדול להקל. וכן
המשך 14:15 16.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיותר
חבל על כל התפילות. הקבה יצא לפנסייה עוד בתקופת השואה. הוא בכלל לא מקשיב, וספק גדול אם הוא עדיין בחיים.
19:11 10.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
אני מחיתי בך ובדבריך דברי בלע ורשעות.
20:16 27.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א.ו
המשנה ברורה מדבר על חצרות ומרפסות שפתוחים שלכתחילה אסור ובשעת הדחק אפשר להקל. זו שעת הדחק ואשריהם ישראל שמוסרים את עצמם לשמור על ההנחיות ולהתפלל במניין
20:47 04.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פיני
מתימר לחלוק על כמה וכמה מגדולי ישראל ואתם נותנים לו במה?
12:55 06.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מה זה??
יש כבר חולה קשה שניצל ע"י תפילה? ככל הידוע כל מי שניצל, נעזר במכונת הנשמה וטיפול תרופתי. לעומת זאת מי שיתפלל במניין, תרם להפצת המחלה. המסקנה: פחות תפילה, יותר רפואה ומילוי...
יש כבר חולה קשה שניצל ע"י תפילה? ככל הידוע כל מי שניצל, נעזר במכונת הנשמה וטיפול תרופתי. לעומת זאת מי שיתפלל במניין, תרם להפצת המחלה. המסקנה: פחות תפילה, יותר רפואה ומילוי הוראות.
המשך 17:56 04.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חוסר הבנה
מרפסות מבודדות
14:03 05.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
.
09:16 19.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר