הרב יצחק נריה: "שמרו על ההנחיות, אין לארגן מניינים"
בעקבות החלטת הממשלה לאסור התקהלויות של מעל 2 אנשים, הרב יצחק נריה פנה לציבור בקריאה לשמור על ההנחיות ולא לארגן מניינים. לדבריו, יש חובה "לא לקדש את המניין, אלא לקיים את רצון ה'"

בעקבות החלטת ראש הממשלה שלא לקיים מניינים בכלל ולאסור התקהלויות של מעל 2 אנשים, הרב יצחק נריה פנה לציבור בקריאה לשמור על ההנחיות ולא לארגן מניינים אלא להתפלל ביחיד. לדבריו, יש חובה "לא לקדש את המניין, אלא לקיים את רצון ה'".
"אני מודה כי הרבה שאלות מתרוצצות במחשבתי, לא רק שאלות אלא גם נימוקים, תירוצים, טענות וסברות. אבל מעל לכל הרגש, ומעל כל הקושיות ניצבים להם בעוז דברי חז"ל "אין הולכים בפיקוח נפש אחר הרוב!!!", וממילא חוששים אף למיעוט" אמר הרב. "וכמו שאמר הגר"ח מבריסק שהיה מקל לחולים לאכול בצומות, שהוא לא מקל בצום, אלא מחמיר בהלכות פקוח נפש".
"אני מבקש מהרבנות הראשית לצאת בהוראה ברורה כי אם זו ההגדרה הרפואית – אזי אין להתפלל במניין, וגם לא ברחוב" הבהיר. "אף על פי כן אני מבקש להעמיק ולהתבונן מעט על מעלת התפילה במניין, ונראה כי המעלה היא: א. אמירת דברים שבקדושה. קדיש, ברכו, קדושה, ברכת כהנים וספר תורה. ב. הן אל כביר ולא ימאס תפילת רבים. נראה לי כי למרות האיסור ואולי מתוך האיסור יש יכולת להרוויח את המעלות הללו גם בתפילת יחיד".
לדבריו, "אי אפשר לומר דברים שבקדושה ללא עשרה, אבל אפשר להרבות קדושה באופנים אחרים. וכמה יש לנו להתחזק בזה. קדושת הדיבור, קדושת המחשבה קדושת העיניים. אחרי שסבא זצ"ל נפטר היה לי מאוד קשה לשיר את השיר שהלחינו אחרי פטירתו "קדושה אני מבקש". בכנות, כמה אנו רוצים קדושה? אני הרגשתי שלשיר את זה בלי כוונה זה שקר.תקופה זו מחדדת את הרצון שלנו להתקדש, מעוררת בנו את הקדושה שיש בכל אחד מישראל, את הציווי הנפלא לכל עדת ישראל 'קדושים תהיו', ובפרט את ההסבר העמוק של הגר"ש שקאפ בהקדמתו לשערי יושר, שקדושה זה לעשות למען הכלל".
"אחי ואחיותי הזהירות הזו היא העשייה הגדולה למען הכלל!" הוסיף וקרא. "גם אם יש לנו קושי להתקדש בעוד מובנים הרי הימנעות ממניין כעת זו קדושה במובנה האמיתי לעת כזו. עשייה למען הכלל".
עוד ציין כי "הקב"ה אינו מואס בתפילת רבים, הסביר מו"ר אבי שליט"א שאם היחיד לא מבין שיש ערך עצמי לרבים, והוא רק משתמש בתפילת הרבים כסולם לטפס עליו לקבל את בקשתו הפרטית, הוא מחלל את המובן העמוק של תפילת הציבור. כלומר הכלל לפני הפרט רגשותיו רצונותיו ותפילותיו".
"ובכל זאת גם שערי דמעות לא ננעלו, אדרבה הבה נזיל דמעות. ובכל יום אנחנו חוזרים ומשננים קרוב ה' לכל קוראיו לכל אשר יקראוהו באמת. הבה זה זמן להחזיר את האמת שנעשתה לה עדרים עדרים והיא עצמה נעדרת.המגפה הזו משנה סדרי עולם. אין איש יודע כיצד יראה העולם אחרי המגיפה. אל לנו להתרגל להתפלל במרפסת אבל בעיקר אוי ואבוי אם נאבד צלם אנוש. אוי ואבוי אם לא נזהר זהירות יתירה בחיי אדם, ובזהירות של כל פרט נשמר הכלל".
אם אלו ההוראות הרי שאני משוכנע שזה הציווי האלוקי כעת, כי התורה הקדושה מצווה אותנו וחי בהם" סיכם. "ואם לדעתך טעינו, והחמרנו מידי בפקוח נפש, אזי נכשלנו בדבר הנפלא שהלוואי ונכשל בו והוא אהבת חינם".
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו