אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

הרב יצחק נריה: "שמרו על ההנחיות, אין לארגן מניינים"

בעקבות החלטת הממשלה לאסור התקהלויות של מעל 2 אנשים, הרב יצחק נריה פנה לציבור בקריאה לשמור על ההנחיות ולא לארגן מניינים. לדבריו, יש חובה "לא לקדש את המניין, אלא לקיים את רצון ה'"

הרב יצחק נריה: "שמרו על ההנחיות, אין לארגן מניינים"

בעקבות החלטת ראש הממשלה שלא לקיים מניינים בכלל ולאסור התקהלויות של מעל 2 אנשים, הרב יצחק נריה פנה לציבור בקריאה לשמור על ההנחיות ולא לארגן מניינים אלא להתפלל ביחיד. לדבריו, יש חובה "לא לקדש את המניין, אלא לקיים את רצון ה'".

עוד באותו נושא

צמצום דרמטי: תפילות רק ביחיד, אין התקהלות מעל 2


12

"אני מודה כי הרבה שאלות מתרוצצות במחשבתי, לא רק שאלות אלא גם נימוקים, תירוצים, טענות וסברות. אבל מעל לכל הרגש, ומעל כל הקושיות ניצבים להם בעוז דברי חז"ל "אין הולכים בפיקוח נפש אחר הרוב!!!", וממילא חוששים אף למיעוט" אמר הרב. "וכמו שאמר הגר"ח מבריסק שהיה מקל לחולים לאכול בצומות, שהוא לא מקל בצום, אלא מחמיר בהלכות פקוח נפש".

"אני מבקש מהרבנות הראשית לצאת בהוראה ברורה כי אם זו ההגדרה הרפואית – אזי אין להתפלל במניין, וגם לא ברחוב" הבהיר. "אף על פי כן אני מבקש להעמיק ולהתבונן מעט על מעלת התפילה במניין, ונראה כי המעלה היא: א. אמירת דברים שבקדושה. קדיש, ברכו, קדושה, ברכת כהנים וספר תורה. ב. הן אל כביר ולא ימאס תפילת רבים. נראה לי כי למרות האיסור ואולי מתוך האיסור יש יכולת להרוויח את המעלות הללו גם בתפילת יחיד".

לדבריו, "אי אפשר לומר דברים שבקדושה ללא עשרה, אבל אפשר להרבות קדושה באופנים אחרים. וכמה יש לנו להתחזק בזה. קדושת הדיבור, קדושת המחשבה קדושת העיניים. אחרי שסבא זצ"ל נפטר היה לי מאוד קשה לשיר את השיר שהלחינו אחרי פטירתו "קדושה אני מבקש". בכנות, כמה אנו רוצים קדושה? אני הרגשתי שלשיר את זה בלי כוונה זה שקר.תקופה זו מחדדת את הרצון שלנו להתקדש, מעוררת בנו את הקדושה שיש בכל אחד מישראל, את הציווי הנפלא לכל עדת ישראל 'קדושים תהיו', ובפרט את ההסבר העמוק של הגר"ש שקאפ בהקדמתו לשערי יושר, שקדושה זה לעשות למען הכלל".

"אחי ואחיותי הזהירות הזו היא העשייה הגדולה למען הכלל!" הוסיף וקרא. "גם אם יש לנו קושי להתקדש בעוד מובנים הרי הימנעות ממניין כעת זו קדושה במובנה האמיתי לעת כזו. עשייה למען הכלל".

עוד ציין כי "הקב"ה אינו מואס בתפילת רבים, הסביר מו"ר אבי שליט"א שאם היחיד לא מבין שיש ערך עצמי לרבים, והוא רק משתמש בתפילת הרבים כסולם לטפס עליו לקבל את בקשתו הפרטית, הוא מחלל את המובן העמוק של תפילת הציבור. כלומר הכלל לפני הפרט רגשותיו רצונותיו ותפילותיו".

"ובכל זאת גם שערי דמעות לא ננעלו, אדרבה הבה נזיל דמעות. ובכל יום אנחנו חוזרים ומשננים קרוב ה' לכל קוראיו לכל אשר יקראוהו באמת. הבה זה זמן להחזיר את האמת שנעשתה לה עדרים עדרים והיא עצמה נעדרת.המגפה הזו משנה סדרי עולם. אין איש יודע כיצד יראה העולם אחרי המגיפה. אל לנו להתרגל להתפלל במרפסת אבל בעיקר אוי ואבוי אם נאבד צלם אנוש. אוי ואבוי אם לא נזהר זהירות יתירה בחיי אדם, ובזהירות של כל פרט נשמר הכלל".

אם אלו ההוראות הרי שאני משוכנע שזה הציווי האלוקי כעת, כי התורה הקדושה מצווה אותנו וחי בהם" סיכם. "ואם לדעתך טעינו, והחמרנו מידי בפקוח נפש, אזי נכשלנו בדבר הנפלא שהלוואי ונכשל בו והוא אהבת חינם".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
עזבו תפילה חפשו תיקון.
משה אהרון עו"ד | 30-03-2020 23:13
כי זה כל האדם 2 - בלוג אישי - משה אהרון הבידוד שמציף את חרפת הבדידות 30/03/2020 22:46:38 בסד אין לך דבר נורא יותר מבדידום של אנשים מבוגרים. בימים רגילים עניין זה לא תופס כותרות והבעיה די מוצנעת ואפילו לא מטופלת. עתה במסגרת מגיפת הקורונה שניחתה עלינו וגם הצעירים החלו סובלים מהבידוד והבדידות אנו נחשפים יותר ויותר גם למצוקתם של הקשישים הבודדים. האדם הוא יצור חברתי. והבדידות של החלשים שבינינו היא קודם לכל חרפה כלל חברתית. כתם על החברה כולה. חברה שלא מסוגלת להיות רגישה לעניין זה ולדאוג לקשישיה ובמיוחד לערירים שבהם . לחברה כזו אין תוחלת איסטרטגית.במוקדם או במאוחר היא תלך ותדעך. תלך ותרד מטה מטה גם בשאר המדדים החברתיים ועד לכליונה או התפרקותה. הצירוף הזה של בידוד ובדידות וודאי כתוצאה ממגיפה המונית מוליך אותי לכלל הירהורים על הסיטואציות התנכיות הרלוונטיות. הבדידות הפרטנית הייתה נגזרת בדרך כלל על מצורעים. אלה נקראו לצאת מחוץ למחנה לשבת בדד ולהמתין עד לשיפור במחלתם [או עד שאפקט ההדבקה של המחלה קהה]. בידוד זה מחוץ למחנה היה גם הזדמנות לחשבון נפש אישי ובעיקר תמריץ לאושש חזרה את שריר ההשתלבות החברתית של המצורע שכנראה נפגע והוביל גם למחלתו. בשונה משילוח הפרטני של המצורע מחוץ למחנה במגיפות המוניות לא ניתן היה להוציא את כל המחנה מחוץ למחנה. במקרים אלו ממש כמו בסיטואציה שלנו- היה צורך במגננה של התכנסות פנימה . חשבון הנפש במקרה זה על פניו היה קולקטיבי - כלל ציבורי. ושאלת השאלות שכל מאמין שואל את עצמו על מה זה ולמה. ? ומשום שבניגוד לימי התנך אין בידינו נבואה שתסייע להניח בפנינו פישרם של הדברים . אנו מצווים לפשפש ולהעלות כל מיני עילות אפשריות לפרוץ המגיפה. בבחינת : ונביא לבב חוכמה. ועל מנת שיעלה בידינו לתקן את הטעון תיקון ואף אנו ננסה לעשות כן. אם כן איזו ערווה חברתית פשתה בנו שהצדיקה עלינו את זו המגפיה שהביאה עלינו גם בידוד ובדידות קשיש ם - כצעירים אגה צעירים, וטרם שנשיב על השאלה, נעשה אתנחתא לומר משהו לצעירים שבבינינו. כל המדיות מוצפות בטרוניות של צעירים וגם מבוגרים על סבל הבדידות שנכפה עלינו אני אישית ,לא חדל מלהרהר ולחשוב על אבותינו בשואה האיומה. עת נמלטו הם מציפורני הצורר ונאלצו הם נשים, זקנים וטף חודשים ואף שנים : להסתרר בבורות ביערות או במרתפים חשוכים. ואני אישית בימי הקורונה האלה מתבייש בכלל לחשוב - על תלונה או טרוניא. נשוב לשאלה על מה ולמה ? אני מבקש לטעון ובקליפת אגוז כי משום שהזנחנו את קשישנו בבדידותם ובערירותם. הנחנו להם לגורלם להתמודד עם קצבה עלובה שלא היה בה ואין בה די גם לתרופה וגם לרפואה................ על כל זה באה עלינו המגפה הזו. ליתן לנו גם הזדמנות וערוץ לתרגל תיקון של העיוות הנורא. וככל שנחלץ לטפל בהם ולחקוק את החובה הזו כנורמה חברתית אבסולוטית . כך תמהר הקורונה להתקפל ולהניח לנו. - כך אני אישית מאמין ועתה וודאי תשאל השאלה ואם כך מדוע המגיפה הינה נחלת העולם כולו והתשובה נעוצה באותם המטוסים השבים שהניסו חזרה את כל צעירנו ששוטטו בעולם או קבעו את מושבם בארץ ניכר . משל כאילו אמרה גם ההשגחה : אתם הצעירים ברחתם והותרתם את ההורים הקשישים בודדים מאחור המגיפה כבר תניס אותכם חזרה להיות שוב קרובים אליהם ובארץ מכורה
2
למה אתם לא כותבים שזה תוכן שיווקי?
חלי | 30-03-2020 23:46
שקיפות קצת.
אכן תוכן שיווקי
מאן דהוא | 31-03-2020 7:42
כל אחד כאן רב
3
אולי מספיק
באמת??? | 31-03-2020 13:45
מזל שכבודו אמר את דברו...כל העם המתין בדריכות...תתחילו להתנהל ברצינות ולא לפרסם כל מי שמוכן לשלם לכם...בזיון התורה