מועצת החינך הממלכתי דתי (החמ"ד) קובעת קריטריונים להפרדת בתי הספר הממלכתיים דתיים.

בששים השנים מאז הוקם מנהל החינוך הדתי לא גובשו נהלים המגדירים ההפרדה בין המינים בבתי הספר השונים, נכתב במסמך שפורסם היום ו"המועצה המכהנת עתה, בראשותו של היו"ר הרב אברהם גיסר, מבקשת להשלים ולעדכן את החסר והנדרש כל כך בתחום זה."

"אין אנו באים לקבוע מסמרות ולאכוף נורמות. להיפך, אנו נגשים לנושא מתוך ראיית התהליך כתהליך דינמי וערני. אנו מודעים לשסעים ולפילוגים רבים שתחום זה מעורר. על כן אחריות רובצת עלינו ואין אנו רשאים להפטר הימנה."

על פי הנתונים של מועצת החמ"ד מתוך כחמש מאות בתי ספר דתיים, בכ- 200 בתי ספר ישנה הפרדה מלאה בכיתות א-ו או א-ח, ב- 50 בתי ספר ישנה הפרדה חלקית מכיתה ד' ואיך ועוד 150 בתי ספר הם מעורבים.

עד היום בפתיחת בית ספר קטן, היו הלימודים במעורב, עד לגידול במספר התלמידים שהצריכו פתיחת כיתה שנייה בכל שכבה ואז החלו הויכוחים בין ההורים על הפרדת הכיתות בצורה מגדרית.

"בבתי ספר רבים בהם מבקשים להפריד בין בנות לבנים שלא על פי תקן מתוקצב נופל עול התקציב על ההורים. ישנן רשויות המשתתפות באופן משמעותי בהוצאה זו וישנן רשויות שלא  והכל עומד למשא ומתן לגיטימי ופוליטי ולשימוש במנופי כוח ציבוריים. מצב קבוע זה אינו תקין מכל בחינה חברתית ומוסרית. נושא ההפרדה נעשה זירה למאבקי כוח ולהפעלת לחצים." קובעים במנהלת החמ"ד.

את הבעיה רואים בחמ"ד בכך ש"בכל זמן שאין מדיניות הפרדה מוגדרת הולכים המתחים ומעצימים. תומכי ההפרדה משתדלים להפריד כבר מכיתה א' כדי להבטיח שבית הספר יהיה נפרד מכאן ואילך ומתנגדי ההפרדה מנהלים מאבקים קשים כנגד ההפרדה כמעט "בכל מחיר". מאבקים אלה מחזקים בראש ובראשונה את החינוך הפרטי ואת החינוך שאינו רשמי. בתי הספר הפרטיים ברובם מנהלים מדיניות קבלה ממיינת ומפלה וגובים שכ"ל גבוה מן ההורים. במצב דברים זה הכל מפסידים."

מסקנות הועדה הן בעצם קיבוע המצב הקיים לפיו בכיתות א-ג ילמדו במעורב ואילו בכיתות ד-ו או ד-ח תופרדנה הכיתות לכיתות בנים וכיתות בנות. כדי לשנות את המצב הקיים, יצטרכו שני שלישים מכלל הורי תלמידי בית הספר להחליט על שינוי בשני הכיוונים: הפרדת כיתות א-ג או עירוב כיתות ד' ומעלה.

כל הצבעה בנושא זה תהיה בתוקף לתקופה של שש שנים והיא תיערך בבית הספר ועל ידי מח' החינוך המקומית באופן שיקבל את אישור הפיקוח ומינהל החמ"ד.