הקלות בדיני קטניות לטבעונים ובשעת הדחק - סרוגים

הקלות בדיני קטניות לטבעונים ובשעת הדחק

חשוב להיות מודעים למגוון השיטות המקילות הקיימות בגזירת הקטניות, ולבחון אם השימוש בהן בשעת הדחק עשוי לצמצם את הבעיה או אף לפתור אותה כליל, מבלי לפגוע בעיקר האיסור

author-image
הקלות בדיני קטניות לטבעונים ובשעת הדחק
  (צילום: שאטרסטוק; תמונה קטנה: ללא קרדיט)

בשנים האחרונות עולה מכיוונים רבים הקושי בקיום מנהג הקטניות האשכנזי. לעיתים מדובר בקושי עקרוני: יש הטוענים שטעמו המקורי של המנהג כבר אינו תקף, ויש הטוענים נגד קיום מנהגים המבדילים בין הקהילות והעדות שנתקבצו יחד במדינת ישראל.

אך ישנם גם מקרים הולכים ומתרבים של קושי מעשי בקיום המנהג: ריבוי משטרי-התזונה והדיאטות (צמחונות; טבעונות; הימנעות מפחמימות ועוד) אשר הנוהגים בהם מבססים את מזונם לאורך כל ימות השנה על קטניות; קשרי נישואין וחברות בין-עדתיים (המהווים ברכה גדולה כמובן) שהופכים את האירוח ההדדי לתופעה נפוצה, ואת ההימנעות מאכילת מזונו של המארח לבעייתית.

בעוד שבימים אלו תופעת האירוח כמעט לא קיימת, מצבים של חולי ובידוד עשויים להביא לקושי בהשגה ובהכנה של מזון איכותי נטול קטניות.

– כאשר ישנו מחסור אובייקטיבי במזון מגוון, גם אם המחסום הוא אישי כגון מחלת צליאק וקרוהן, הורו רוב ככל הפוסקים שמותר לחולה לאכול קטניות. אולם ככל שמדובר בבחירה אישית, בין מסיבות אידיאולוגיות ובין מסיבות בריאותיות כלליות שאינן מבוססות על מצב אישי הזוקק זאת, קשה יותר להתיר באופן גורף.  שהרי האידיאל הטבעוני איננו עדיף על האידיאל של שמירת המנהג.

גם אירוח של בן-אשכנז אצל יוצאי-ספרד (כגון הורי אשתו), איננו מפקיע כליל את האיסור (בנוגע לאישה עצמה, הדבר תלוי בשאלה אם קיבלה עליה לגמרי את מנהגי בעלה. ולדעת רבים רשאית האיש והאישה להחליט עם נישואיהם שכל אחד ימשיך לנהוג כמנהג אבותיו). יחד עם זאת, בשני המקרים מדובר פעמים רבות בשעת הצורך, שיש מקום להקל בה בדינים מסופקים לפי הכלל ההלכתי המורה לסמוך על דעת יחיד בשעת הדחק. והדברים קל וחומר במנהג הקטניות שכבר כתב עליו הראי"ה קוק "שאם יש לנו בו איזה פרטים של ספק נהיה נוטים בו להקל ולא להחמיר".

– משום כך חשוב להיות מודעים למגוון השיטות המקילות הקיימות בגזירת הקטניות, ולבחון אם השימוש בהן בשעת הדחק עשוי לצמצם את הבעיה או אף לפתור אותה כליל, מבלי לפגוע בעיקר האיסור:

א. סוגי הקטניות: בהגדרה ההלכתית של 'קטניות' יש מחלוקות רבות, בעיקר בשאלת היחס למינים שלא היו מצויים באירופה בשעת הגזירה. מינים נפוצים שאיסורם קרוב להיות מוסכם הם: אורז, אפונה, חומוס, חרדל, עדשים, פול, שומשומין, שעועית, תירס. מינים נפוצים הנתונים במחלוקת הם: בוטנים, גרעיני חמניה, כותנה, לפתית, סויה, קינואה. בחלקם פשט המנהג להחמיר ובחלקם פשט להקל, אולם במקרים שבהם אנו דנים נראה שאפשר לסמוך על המיקל.

ב. קטניות 'חיות': יש המתירים לאכול קטניות שהתבשלו כשהן 'חיות', כגון שעועית ירוקה או קלחי תירס ובשעת הצורך יש לסמוך עליהם.

ג. קטניות ללא מגע משקה: פוסקים רבים מתירים קטניות שלא באו במגע עם מים או עם שמן ושאר משקים, כגון: פופקורן (ללא שמן), פריכיות (שייוצרו כך במיוחד) וכדומה. מעטים יותר מתירים גם קטניות שטוגנו או נאפו בשמן ושאר מי פירות, אך בשעת הדחק יש מקום לסמוך עליהם.

ד. שמן קטניות: יש מן הפוסקים שהתירו לגמרי את השימוש בשמן-קטניות. פוסקים רבים אף יותר התירו את השימוש בשמנים העשויים מקטניות שמעמדן נתון במחלוקת מלכתחילה.

ה. תערובת קטניות: יש המתירים כל תערובת שהקטניות מהוות פחות ממחציתה, אם נתערבה קודם הפסח או לצורך מי שאינו נוהג באיסור קטניות. בהיתר זה כלולים הרבה מאד מוצרים תעשייתיים שכתוב עליהם שהם "לאוכלי קטניות", ואפשר לסמוך עליו בפשטות בשעת הצורך. מעטים יותר הפוסקים המתירים לערב קטניות לכתחילה ולבטלן בפסח עצמו, וראוי לסמוך על שיטתם רק בצירוף ספיקות נוספים.

חשוב להבהיר שנית: אין באמורים כדי להכריע באף אחת מן המחלוקות הנ"ל. אדרבה, בחלק מהן דומה כי ההכרעה המקובלת והסבירה במצבים רגילים היא להחמיר. אולם כשקיום המנהג מלווה בפגיעה משמעותית בשמחת החג, בשלום בית או בכבוד הבריות, אפשר לסמוך על השיטות המקילות (כאשר הצורך אינו גדול כל-כך, או שאפשר להסתפק רק בחלק מן ההקלות, ראוי לברר מהן ההקלות המבוססות יותר).

מתוך הבנה שדווקא ביטול מקומי של השיטות המחמירות יאפשר את המשך קיום המנהג בשמחה לאורך זמן.

[לסקירה מפורטת של כל הנושאים הנ"ל ראו: הרב איל בן דוד, ללא חשש קטניות; הרב יהודה פריס, תחומין יג; שו"ת דבר חברון או"ח סי' תצט; הרב אלישיב קנוהל, מוסף 'שבת' ז' ניסן תשע"ה; הרב צבי בן ראובן, אמונת עתיך 115.]

=======

הרב אברהם סתיו הוא מחבר ספרי הלכה ועיון ור"מ בישיבת 'מחניים'

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו