אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

שהלמידה מרחוק לא תהיה מרוחקת

להעביר יחידת לימוד בהיסטוריה או במתמטיקה דרך המחשב זה נחמד. למנוע בטלה וחוסר מעש דרך הוראה מקוונת זה חשוב ומשמעותי. אבל מה שהתלמידים באמת צריכים מאיתנו עכשיו זה לא למידה של תוכניות הלימודים הרגילות

שהלמידה מרחוק לא תהיה מרוחקת
  Photo by Chen Leopold/Flash90

אם יש משהו אחד שמוסכם על רוב רובם של המורים במדינת ישראל  זו העובדה שאי אפשר באמת להתנתק מהתלמידים בימים אלו. כן ישלמו, לא ישלמו. יחייבו למידה מרחוק או רק ימליצו. מה יחליטו ארגון המורים ומה ההסתדרות. אלו שאלות חשובות אבל הם לא באמת משנות את המהות – מורי ישראל מרגישים אחריות ולא באמת יצאו לחופש.

ולכן,  דווקא בשל כך, הימים הקרובים הם ההזדמנות הגדולה של מערכת החינוך ושעתם היפה של המורים והמורות להוכיח, קודם כל לעצמם, מה באמת תפקידה של מערכת החינוך.

מערכת החינוך עברה בימים אלו למצב מקוון. הגיעה שעתם היפה של רכזי התקשוב, אתרי התוכן הדיגיטליים, והמורים שאוהבים למידה מרחוק.

מאות רבות של  מורים השקיעו זמן ואנרגיות והכינו צורות למידה חדשניות ומעוררות השראה וזה ללא ספק מחמם לב ומראה עד כמה היכולות הוירטואליות יכולות להעביר את מערכת החינוך לרמה מקצועית הרבה יותר

אבל, וזה אבל גדול, בקרוב אנחנו בכל מקרה נעבור לשלב שבו כבר אין למידה 'רגילה' מרחוק. אם בגלל החלטות ארגוני המורים, אם בגלל חופשת הפסח 'הרישמית' שמגיעה בשבוע הבא, ואם בגלל השחיקה שכולנו נרגיש בקרוב. ודווקא בשל כך הגיע הזמן של מערכת החינוך לעבור ללמידה החשובה באמת. ללמידה חברתית ורגשית

להתמודד עם חוסר וודאות

להעביר יחידת לימוד בהיסטוריה או במתמטיקה דרך המחשב ולא בתוך כיתה זה נחמד. למנוע בטלה וחוסר מעש דרך הוראה מקוונת זה חשוב ומשמעותי. אבל מה שהתלמידים באמת צריכים מאיתנו עכשיו זה לא למידה של תוכניות הלימודים הרגילות. הם צריכים ללמוד איך להתמודד עם חוסר ודאות, עם הנחיות שמגבילות את התנועה שלהם, עם חרדות וחששות, וגם עם תחושות כאב פיזיות שהחרדות עלולות לגרום. עכשיו זה הזמן לעסוק גם בסוגיות כמו איך לשרוד קשיים כלכליים, או קשיים רגשיים וקשיים אישיים וחברתיים. וכמובן איך להתמודד עם מצב שבו בן משפחה או חבר קרוב יהיו בסכנת חיים בשל מחלה, תסריט שהוא ממש לא מופרך.

גם על התמודדות עם שגרת חירום ארוכה צריך לדבר. סיימנו שבוע ראשון של אווירת חופש אבל כשזה יתארך ויתמשך זה יהפוך למעיק הרבה יותר. וצריך לדבר על כיבוד הורים, כבוד לקשישים וערבות הדדית ולא להתעלם מכמות הדיווחים על אלימות במשפחה שעולה בחדות בימים אלו.

אלו (ויש עוד הרבה דוגמאות) הנושאים שמערכת החינוך באמת צריכה להתעסק בהם בתקופה זו.

זה הרבה יותר קשה מלהעביר 'סתם' שיעור על חומר לימודי רגיל. זה עולם שהוא קצת פחות מוכר לכולנו ופחות עוסקים בו ביום יום. אבל זו המשימה האמיתית שלנו כאנשי חינוך בעת הזאת. זה מה שהתלמידים צריכים מאיתנו באמת. וכמו שרבים מאיתנו התנסו בפעם הראשונה בהוראה דרך המחשב או הסמארטפון אפשר גם להתנסות בפעם הראשונה בצורות למידה רגשיות וחברתיות ולא בחומר הלימודים הרגיל.

למידה מרחוק יכולה להיות מרוחקת מאוד מעולמם של התלמידים. זה המחיר שלה. עכשיו הזמן דווקא להתקרב לתלמידים, אל עולמם ואל מה שבאמת מעסיק אותם עכשיו.

ומי יודע מה ילד יום? הלמידה המקוונת, כאמור, בכל מקרה תדעך בימים הקרובים. ודווקא בשל כך מערכת החינוך צריכה להיערך לשלב הבא של המערכה – איך מחזקים את העולם הרגשי של התלמידים מבלי העולם הלימודי הרגיל. זו המשימה הגדולה שלנו עכשיו.

עכשיו הזמן ללמידה שמתקרבת לתלמידים ושתומכת בהורים. למידה ש'חותרת למגע' למרות שהיא וירטואלית. חיזוק החוסן האישי והלאומי הוא למעשה התפקיד האמיתי של אנשי החינוך בטירוף שמתחולל מסביבנו ואין מי שיעזור להורים לעשות את זה חוץ מהם.

אנחנו במלחמה. ובמלחמה לא יוצאים לחופש. בטח לא עובדים חיוניים כמו מורים. אבל במלחמה כמו במלחמה, צריך להתאים את עצמנו למציאות המתפתחת. עכשיו הזמן ללמידה רגשית וחברתית. הרבה יותר מאתגר, אבל זה באמת מה שהתלמידים שלנו צריכים.

 

 צוריאל רובינס, מנהל מקיף אמי"ת באר שבע

אם בכתבה נמצאה טעות או פרסומת לא ראויה. דווחו לנו >
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו