אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

יש פתרון מהיר לסרבני הגט, למה לא משתמשים בו?

פרשיית סרבן הגט הנמלט אחרי שעיגן את אשתו 12 שנה, מעלה תהיה קשה על בתי הדין שאינם נוקטים במה שהתורה מאפשרת להם ופותרים את הבעיה ביום אחד. כמה מכות של שוט בחדר צדדי בבית הדין והאיש יאמר "רוצה אני" בלי הרבה ברירות.

יש פתרון מהיר לסרבני הגט, למה לא משתמשים בו?
  פתרון מהיר. (shtterstock)

בריחתו של סרבן הגט שי כהן מעלה לדיון מחדש את סוגיית הטיפול באותם בעלים המעגנים את נשותיהם.

המקרה האחרון אולי מייצג: 12 שנה מעכב כהן את אשתו מלתת לה גט, כשגם שש שנים בכלא לא עושות עליו רושם והוא ממשיך בעקשנותו שלא לשחרר את אשתו ולתת לה לפתוח דף חדש וחיים חדשים בלעדיו.

אמנם בשנים האחרונות בתי הדין הרבניים עושים מאמצים כבירים כדי לשכנע את אותם סרבנים להתיר את הנשים, אך נראה שהם אינם עושים די. הסנקציות בהן נוקט בית הדין הן קלות מדי ונמרחות על משך שנים רבות. חודשים רבים עוברים עד שבית הדין מפעיל את איסור היציאה מהארץ ועיקול חשבונות הבנק ושנים רבות לוקח עד שאותו סרבן נכנס לכלא.

מהמקרה שלנו ניתן ללמוד כי שש שנים עברו עד ששי כהן הגיע לבית הסוהר. למה לא קודם? למה אותה אישה אומללה צריכה לחכות כל כך הרבה. השאלה מתחזקת למול ההלכה האומרת מפורשות מה עושים במקרה של סרבן גט.

כך כותב ר' משה ברבי מימון (הרמב"ם) לפני שמונה שנה: "מִי שֶׁהַדִּין נוֹתֵן שֶׁכּוֹפִין אוֹתוֹ לְגָרֵשׁ אֶת אִשְׁתּוֹ וְלֹא רָצָה לְגָרֵשׁ – בֵּית דִּין שֶׁלְּיִשְׂרָאֵל בְּכָל מָקוֹם וּבְכָל זְמַן מַכִּין אוֹתוֹ עַד שֶׁיֹּאמַר 'רוֹצֶה אָנִי', וְיִכְתֹּב הַגֵּט, וְהוּא גֵּט כָּשֵׁר." (הלכות גרושין פרק ב' הלכה כ).

בלי חוכמות. מרגע שהדיינים פוסקים כי הבעל צריך לתת גט, נותנים לו ארכה מסוימת של שלושים יום ואם לא, מכניסים אותו לחדר, עם איש הוצאה לפועל שמכה אותו בשוט עד שהבעל מתרצה. אגב, במקרה שהבעל מתעלף או נזקק לטיפול רפואי, שולחים אותו לבית החולים, ואחרי שהוא מחלים, הוא מגיע לטיפול נוסף בבית הדין, עד שייתן גט או שימות – מה שיבוא קודם.

טיפול כזה שנמצא בסמכותו ההלכתית של בית הדין, לא רק שיועיל במקרה של סרבני גט עקשניים כמו במקרה שלפנינו, אלא גם יפתור את מצוקתה של האישה הרבה יותר מוקדם.

השאלה הגדולה, היא מדוע בית הדין לא משתמש בסמכות הזו? אולי כדאי לחוקק את 'חוק סרבני הגט' שיתן לבית הדין את הכח (תרתי משמע) לעשות את מה שהוא צריך.

אם בכתבה נמצאה טעות או פרסומת לא ראויה. דווחו לנו >
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
20 תגובות - 20 דיונים מיין לפי
1
שמעתי שמכניסים אותו לחדר ואומרים לו:
| 06-03-2013 19:06
אשתך תצא מפה או גרושה או אלמנה... הבחירה בידך
2
יש בעיה לישם
בני | 06-03-2013 19:52
ההיתר ההילכתי לא מספיק,כי אין במדינת ישראל היתר חוקי לעונשי גוף. כך שהדברים לא קשורים לבית הדין.
3
הדיינים חוששים לדעת ר"ת שחולק על הרמב"ם,לכן זה לא מופעל
אחד שיודע | 06-03-2013 19:54
4
May be
Joao | 06-03-2013 21:09
May be all the idea of buyig a woma ad have her possessio is wrog...May be the all idea of guet is wrog...I thik reality prove it better the ayoe
5
הרבה יותר טוב גירושין אזרחיים
מני | 06-03-2013 21:38
כי ככה מי שירצה על פי הדת טוב ואם לא אז לא ה"פתרון"שאתה מציע הוא לא פותר כי ההלכה קובעת שגט הנעשה בכפייה פסול ושיהיה ברור גם כפייה של מאסר וכדומה הגט פסול ובציבור החרדי הרבה נמנעים מלקחת גרושות ברבנות כי יש חשש ממזרים אני התגרשתי ברבנות ואני מצהיר לכל מי שמוכן לשמוע שאשתי היא עדיין אשתי על פי ההלכה ובניה יהיו ממזרים והיו אנשים שלשמחתי סירבו להתחתן איתה בשל כך
6
לא מקובל על כל הפוסקים
חיישינן לגט מעושה | 06-03-2013 23:17
הדבר במחלוקת כבדה בין הרא"ש לרמב"ם מדרש מסורבת/ רבקה לוביץ' באותו היום השיבה להם אחת ממסורבות הגט כל תשובות שבעולם, ולא קיבלו הימנה[1]. אמרה להם לחכמים: תנו לי גטי ואצא. אמרו לה: האיש מגרש, ואין האיש מגרש אלא לרצונו[2]. אמרה להם: כפוהו לגט, שהרי "מכין אותו עד שיאמר רוצה אני"[3]. אמרו לה: אין אנו יכולים לכופו, שמא נמצא זה גט מעושה, ונמצאת אשת איש יוצאה לשוק וילדיה ממזרים. באותה שעה נעקר החרוב ממקומו מאה אמה. ראו חכמים ולא השגיחו בדבר. אמרה להם: אם כך, הריני אלמנה חיה אמרו לה: כבר נאמר "טב למיתב טן דו מלמיתב ארמלו"[4]. אמרה להם: אבל כך וכך עשה לי בעלי, והוא מאוס עלי, ואיני כשבויה להבעל לשנוי לי[5] אמרו לה: מי אנו שנשים ראשינו בין הרים גדולים, ויש לחוש לרא"ש[6] באותה שעה, חזרו אמת המים לאחוריהם, ולא השגיחו בדבר. אמרה להם: הפקיעו קידושי, שעשה לי דבר שלא כהוגן[7]. אמרו לה: אין לנו סמכות[8]. אמרה להם: בטלו קידושי בטענת "מקח טעות" - שלו ידעתי שכך וכך יעשה לי, לא הייתי מתרצית להנשא לו.[9] אמרו לה: אין אנו יכולים. באותה שעה היטו כתלי בית המדרש ליפול, והמה מטים והולכים. אמרה להם: בית דין - אביהם של יתומים הוא, וכי אין אני יתומה וגלמודה? אמרו לה: אין זו טענה, ואין אנו שומעים טענותייך כלל. שמא בקש ממך דבר, ולא נתת לו?[10] אמרה להם: אכן, הירבה עלי תנאים לגט, ואיני יכולה לעמוד בהם. יצתה בת קול ואמרה: מה לכם אצל אשה זו שבעלה מאוס עליה, ואינה צריכה ליתן לו דבר בשביל שתקבל את גטה. אמרו חכמים: לא בשמים היא. ואין אנו משגיחים בבת קול. באותה שעה היה בוכה הקדוש ברוך הוא ואומר: ניצחוני בני, ניצחוני בני. [1] בבא מציעא נט ע"ב [2]גיטין מ"ט ע"ב [3]בבא בתרא מ"ח ע"א [4]כתובות ע"ה ע"א [5]רמבם הלכות אישות פי"ד ה"ח. הרמב"ם פסק שבטענת 'מאיס עלי' כופין על הבעל לתת גט לאשתו. דעה זו של הרמב"ם לא התקבלה להלכה. [6]הרא"ש היה המתנגד הראשי לרמב"ם, אחת מטענותיו של הרא"ש "למה נכניס ראשינו בין הרים גדולים לעשות גט מעושה שלא כדין להתיר אשת איש. ועוד כי בעוונותינו בנות ישראל הן פרוצות בזמן הזה, ואיכא למיחש שמא נתנה עיניה באחר, וכל המעה בטענה זו מרבה ממזרים בישראל". ועוד אומר הרא"ש: בנות ישראל בדור הזה שחצניות הן, אם תוכל האשה להפקיע עצמה מתחת בעלה, באמרה לא בעינא ליה, לא הנחת בת לאברהם אבינו יושבת תחת בעלה. ויתנו עיניהם באחר וימרדו בבעליהן. על כן טוב להרחיק הכפייה. ויותר התימה הגדול על הרמב"ם ז"ל שכתב... ומה נתינת טעם לכוף את האיש לגרש ולהתיר אשת איש, לא תבעל לו, ותוצרר אלמנות חיות כל ימיה, הלא אינה מצווה על פריה ורביה. וכי בשביל שהיא הולכת אחרי שרירות לבה ונתנה עיניה באחר, וחפצה בו יותר מבעל נעוריה, נשלים תאוותה ונכוף האיש, שהוא אוהב אשת נעוריו, שיגרשנה? [7] הצעה לחידוש השימוש בכוח ההפקעה הוצעה על ידי הרב ריסקין, תחומין כ"ב ותגובתו בתחומין כ"ג. [8] ראו תגובתו של הרב זלמן נחמיה גולדברג בתחומין כ"ג. תגובתו מבטאת דעת הרוב המוחלט מבין הדיינים. [9] גישת הרב רקמן מארה"ב לבטל קידושין בטענת 'מקח טעות'. [10] מהרשד"ם.
7
לצבי מרגליות
אביתר | 07-03-2013 0:47
לעצם הדין אתה צודק, אולם נראה אם במדינת פלשתין הנאורה יתירו לדיינים ליסר סרבני גט, בטח לא בתקופת הקדנציה של אותם אנשים שמתימרים להביא "אור" למדינתנו ולגרש את החושך החרדי כמו לפיד וחבר מרעיו אנשי בית סורר שחברו עמו.
8
פשוט מאוד אין פוסקים כרמב"ם
| 07-03-2013 0:51
פשוט מאוד אין פוסקים כרמב"ם רוב ראשונים ואחרונים פוסקים שזה לא עוזר , גט צריך לתת מרצון חופשי וגם הרמב"ם סובר שצריך להגיע לרצון הבעל אלא שהוא סובר שאחרי שמכים את הבעל הוא מתרצה ואם הכן אח"כ שואלים את הבעל אם באמת הוא התרצה לתת גט ואומר שלא אין לאשה אלא חרס בעלמא
9
בבית דין יש תמיד אפליה לטובת הנתבע
יצחק | 07-03-2013 4:31
גם בנזיקין, אין פוסקים פיצויים של נזק צער ובשת. התרוץ הוא שאין יודעים איך להעריך את גובה הפיצוי הראוי. אז קובעים מראש שהפיצוי יהיה אפס. כך עושים צדק?
10
כשהאישה תכבד את הבעל כראוי בתורה אולי יהיה רלוונטי לדבר
ימגדנש | 07-03-2013 4:34
11
מי היה מאמין ש"סרוגים" ורבקה לוביץ' יהיו באותו צד
| 07-03-2013 11:49
שכוייח למגיב 6
12
בתי המשפט מונעים כפיה בשוטים- בחו"ל היו כופין בעלים
בתי המשפט מונעים | 07-03-2013 14:58
בתי המשפט החילונים מונעים מדייני ישראל לנהוג כהלכה, בחו"ל היו מקיימים את הדין וכופין בשוטים, החוק החילוני לא מאפשר כפיה כזו. ב) נקודה חשובה לא פחות, כאשר האשה מעגנת את בעלה וסוחטת את כספו , אף אחד לא נזעק להגן עליו, הידעת כי -200 גברים מתאבדים כל שנה עקב סחטנות הנשים ?
13
זה הופך אותנו לפימיטיביים
| 07-03-2013 16:07
הצעה גרועה-אנחנו לא ערב הסעודית ואנו נימנעים בישראל מנתינת עונשי גוף במכות וכריתת איברים ולכן לא מלקים בכל מקרה גם אם ההלכה כרמב"ם
14
לא הכל ורוד
יש | 07-03-2013 16:48
יש שני מניעות: א. כפי שכתבו לפני, לא הכל מסכימים עם הרמב"ם. ב. למצב הזה גרמו ארגוני הנשים! היום יש כח לאשה שרוצה להתגרש לאמלל את בעלה בקלות ולכל החיים. לדוגמא: אשה שמתלוננת כי בעלה אלים כלפי הילדים - הבעל ייעצר ללא חקירה, יפתח נגדו תיק, וכו' וכו'. אם בעל מתלונן - במקרה הטוב שולחים כמה שוטרים כדי לערוך 'בירור' עם הגברת, כי 'לא ייתכן להשאיר ילדים בלי אמא'. לכן לפעמים, הנשק היחיד! שנמצא בידי הבעל להגן על חירותו, לראות את ילדיו ועל כספו - הוא מניעת הגט עד שהאשה תרד מדרישותיה הרצחניות. ואני מדבר מידע
15
מדרש מסורב כניסה לקורס מבוא בפיזיקה
רבקה שטותוביץ' | 07-03-2013 20:34
מדרש מסורבת/ רבקה לוביץ' באותו היום השיבה להם אחת ממסורבות הכניסה לקורס מבוא בפיזיקה כל תשובות שבעולם, ולא קיבלו הימנה[1]. אמרה להם לחכמים: יודעת אני פיזיקה, יען כי גמרתי כיתה ג' בהצטיינות, ואף שמעתי ברדיו כמה שיחות חולין של אי אלו פרופסורים לשעבר. אמרו לה: האם למדת את הנושא בצורה מסודרת?[2]. אמרה להם: ודאי, הרי יודעת אני שבכל אנטי קווארק ממוצע יש ממרח פרוטונים הנראה כעיסת שוקולד של קוואנטים[3]. אמרו לה: אין אנו יכולים להתייחס לכל אידיוט ששמע כמה מילים בנשא מסויים וכבר יש לודעה מוצקה בענין. המשיכה אותה חכמה ללהג בשטויותיה. באותה שעה התפקעו כמה מן הפרופסורים בצחוק גדול, עד אשר נראה היה כאילו זזה האוניברסיטה ממקומה מאה אמה (4).
16
תגובה לכמה מגיבים.
נשמה | 07-03-2013 21:53
מני אתה אדם מזעזע ואני מקווה שלגרושתך יש חיים טובים ומאושרים ומאחלת לך ההיפך. ימגדנש התגובה שלך כ"כ רדודה. שני הצדדים צריכים לכבד אחד את השנייה ואין הבדל בינהם ואם אתה כבר מחפש בהלכה אז תזכור את המשפט אוהבה כגופו ומכבדה יותר מגופו. בתי משפט מונעים ויש - ידוע שישנם גם גברים הסובלים מנשותיהן או מסורבי גט. הסיבה לכך שמדברים על מסורבות גט ופחות על מסורבים היא כי יש יותר מסורבות.
17
ל-15 הגיע הזמן שתבין איפה אתה חי
| 08-03-2013 0:27
גם אני לא מתלהב מרבקה לוביץ' ומהגישה שהיא מבטאת אבל זלזול זה ממש לא הדרך להתמודד עם זה. הדבר האחרון שאפשר להאשים אותה זה שהיא לא מבינה ומדברת בחוסר ידע. יש לה ידע עצום ורחב במקורות ומתוכו היא מוציאה את דעותיה. מי שרוצה להתמודד איתה באמת צריך בקיאות במקורות לא פחות ממנה ולהוכיח עניינית למה היא טועה.
18
לפי בן דהן יותר נשים מעגנות גברים ומסרבות לקבל גט!
בן | 08-03-2013 11:29
לפי בן דהן, גם יש יותר נשים מעגנות גברים ומסרבות לקבל גט! את זה כולם מסתירים
19
האמת נעדרת
| 08-05-2013 20:04
רק לידיעת כל החכמולוגים שמגנים תמיד על האישה רק שתדעו מניסיון על פי רוב האישה היא הרעה שלוקחת הילדים ומרחיקה אותם מהבעל ועוד מעללים כמו תלונות שווא על אלימות שלא היתה והכל לנקום בבעל אז התוצאה שהבעל לא רוצה לתת גט לא להפסיד את הילדים ובואו נראה אם המצב היה הפוך שהאישה תקבל גט והילדים ישארו עים הבעל וכי היתה מסכימה? ועוד עניין ההלכה הזו של הרמבם זה תקף רק אים יש חיוב עפ ההלכה לגרשה כגון אלימות או אין להם ילדים ורוב המקרים היום ברבנות הם לא כאלו אלא האישה פתאום החליטה שלא מתאים לה ופשוט לוקחת את הילד והולכת לאמא שלה ונשים אלו יתנו את הדין בעולם האמת
20
קצת מושג
מאור | 31-12-2013 13:21
אסור להכות!!! על פי החוק הישראלי לתת מכות זו תקיפה. גם בית דין רבני לא יכול לתת מכות.