מחזירים עטרה ליושנה: ההנהגה הצעירה משקמת בתי כנסת - סרוגים

מחזירים עטרה ליושנה: ההנהגה הצעירה משקמת בתי כנסת

עשרות חברי ההנהגה הצעירה שיפצו אתמול (ג') את בית הכנסת המרכזי בשכונת נווה שאנן בדרום ת"א. השלב הבא: איסוף תרומות בסך שישים אלף שקלים לשיפוץ בית הכנסת.

author-image
מחזירים עטרה ליושנה: ההנהגה הצעירה משקמת בתי כנסת
  מחזירים את ההדר לבית הכנסת (ההנהגה הצעירה)

"עובר אורח שיצעד היום בסמוך למתחם יתקשה לזהות שמדובר בבית כנסת. השלטים שהעידו על כך בימיו הגדולים כבר מזמן לא כאן, החלונות בחזית המבנה מנופצים בחלקם ושברי אבנים מוטלים על המדרכה הסמוכה.

מראה בית הכנסת מבפנים הוא שילוב קטלני של עשרות פרטי תפילה והקדש מונחים במקומם כאילו רק אתמול בערב התפללו פה ערבית, לצד הררי אבק, פסולת ושברי לבנים וקירות המכסים את ספסלי המתפללים והספרים" כך תיאר יובל גורן במעריב את מראה בית הכנסת, לפני כחצי שנה.

כחלק מתוכנית שיקום בתי הכנסת המוזנחים בדרום תל אביב, הגיעו אתמול (ג') כ-30 חברי ההנהגה הצעירה לבית הכנסת המרכזי והוותיק של שכונת נווה שאנן "בית האולפנה", ניקו שטפו ושיפצו אותו במשך שעות ארוכות. גם את המקווה השרוף שעל יד בית הכנסת הם החלו לשפץ, אך נותרה לפניהם עבודה רבה.

במהלך ניקיון המקום מצאו הצעירים פריטים עתיקים רבים, למשל: עצומה משנת 1996 על המצב הקשה בשכונה עם כניסתם של העובדים הזרים לשכונה, הזמנה לבר מצווה משנת תשל"ב (1972), גזיר עיתון משנת 1945 שמתאר: "משנהפך האזור למרכז עירוני ונבנו מסביב בתים רבים בצפיפות רבו באי בית התפילה בחגים ומועדים עד שנעשה המקום צר בשבילם" ועוד. כשקוראים את התיאור על הפעילות השוקקת בבית הכנסת קשה להאמין שזה אותו מקום שאותו ניקו הצעירים.

בהמשך העבודה חשפו חברי ההנהגה הצעירה מחדש את שמות המתפללים על הספסלים שנשארו קבועים במקומם. החברים גם אספו את הגמרות והספרים שהיו זרוקים ברחבי בית הכנסת וסידרו אותם מחדש, לאחר שניקו אותם מאבק, במדפים.

תוך כדי עבודה, הגיעה למקום חנה, מוותיקות השכונה. היא סיפרה לצעירים שבית הכנסת שנוסד בתחילת המאה הקודמת היה מפואר בעבר וכמה קשה לה לראות יום יום את בית הכנסת עומד מוזנח ועזוב. הצעירים סיפרו לה על הפעילות ובתגובה התרגשה ואמרה: "אני רואה שכבר תיקנתם את המנורות". עוד הוסיפה "זה שהתפללתם פה עכשיו מחזיר אותי שלושים שנה אחורה לימים המפוארים של בית הכנסת כשהילדים שלי עוד היו מתפללים כאן"

השלב הבא הוא מבצע התרמה גדול להשגת סכום של כשישים אלף שקלים לשיפוץ בית הכנסת. לאחר שישיגו את הכסף, יוכלו הצעירים לקנות חלונות חדשים ולתקן את הריהוט ושאר חלקי בית הכנסת. בכוונתם לאסוף את הסכום הדרוש תוך חודשים ספורים, זאת מכיוון שהם כבר בקשר עם גורמים שהביעו עניין לסייע ולהקים במקום מכינה קדם צבאית, לקיים שיעורי תורה קבועים, להביא קבוצות של בני נוער לשבתות חיזוק ובעתיד אף להביא גרעין משפחות לשכונה, נווה שאנן.

את פעילות ההנהגה הצעירה מלווה גם הגרעין התורני 'שקמים', שנמצא בשכונת שפירא הסמוכה. איתי גרנק מהגרעין אומר: ״בית האולפנה- זוהי התחלה של מציאות חדשה בדרום תל אביב שבתי הכנסת שבים לחיים, בהמשך נמשיך לעוד בתי כנסת ושכונות בדרום תל אביב, אנו מתחילים מבצע התרמה גדול ונעודד את הציבור לבוא ולהשתקע בדרום תל אביב״

יעקב לנדוירט, רכז אזור מרכז של הנהגה הצעירה אומר: "בית הכנסת, הבית של כולנו, היה נטוש, מלא אבק וזבל מכל הבא ליד. אנחנו לקחנו את דרום תל אביב כפרויקט הגדול שלנו יחד עם שיקום בתי הכנסת. זאת הייתה ההתחלה. התחלנו חזק, ולאט לאט נגביר עוד את הפעילות פה בעיר. עכשיו בית הכנסת הזה נקי ומסודר, כמו שבית כנסת צריך להיראות".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
כל הכבוד להם
דוד | 06-03-2013 13:44
עלו והצליחו