פוליטיקה במשבר, בריאותי! | סיכום פוליטי - סרוגים

פוליטיקה במשבר, בריאותי! | סיכום פוליטי

הקורונה לא פסחה על משכן הכנסת שהשביעה השבוע את הכנסת ה-23 באחד מהאירועים המוזרים והסויראליסטים; הבקשה הלא לגיטימית בציוץ של לפיד ומה הקו האדום של כחול לבן במו"מ מול הליכוד?

author-image
פוליטיקה במשבר, בריאותי! | סיכום פוליטי
  (קרדיט: דוברות הכסת, גדעון שרון)

זאת הייתה השבעת הכנסת הכי מוזרה שהייתה לי, והייתי כבר בשתיים השנה. בשעות הצהריים מגיעים לשער הכניסה לכנסת, קודם לכן כבר קיבלו הכתבים הודעה מהדובר המסור של הכנסת, שמוליק דהן, כי רק בעלי אישורים קבועים יורשו להיכנס למתחם. עוברים את הבידוק הרגיל ומקבלים סרט כחול לאנשי התקשורת, זה יהיה למשך היום חבל ההצלה שמשחרר במעט את ההסגר החלקי שהטיל על עצמו משכן הכנסת, בכדי גם להצליח לשמור על החגיגיות וגם לא לעבור על נהלי משרד הבריאות (2 מטר בין אדם לאדם ואסורה ההתקהלות של יותר מ-10 אנשים במרחב אחד, שגם אם תעירו מתוך מהשינה יידעו להגיד). מגיעים לחנייה הריקה שביום רגיל מלאה עד אפס מקום ובהשבעות קודמות מפוצצת בלי בכלל אפשרות להיכנס בעקבות עשרות האורחים הבכירים והחשובים ובני המשפחה של הח"כים הנרגשים, והפעם רק בכמה עובדים, יועצים בודדים ומאבטחים. בשלב הזה נכנסים בשערי המשכן, לראשונה עוברים בדיקת חום עם מכשיר אינפרא אדום וממשיכים לטקס ההשבעה. הח"כים מחליפים בניהם שלום עם המרפקים תוך כדי חיוכים מפודחים מהסיטואציה, אחד מהם אומר בציניות, "חשבנו ששום דבר לא יכול עלינו ובא העולם הגדול ונותן לנו כאפה שגם הבכירים ביותר יכולים למצוא את עצמם חולים, הנגיף לא מבדיל בין חברי כנסת לשרים", דברים אלו יבואו לידי ביטוי יומיים אחר כך כשהשרים צחי הנגבי, אריה דרעי ועוד כמה חברי כנסת הוכנסו לבידוד לאחר ששהו באירוע ופגישה עם ראש מועצת מרחבים שהתגלה כחולה בנגיף.

התסריטאי הגדול בעולם

מבחירות פעם שלישית ועד מגיפה עולמית, מספר האירועים ששפשפנו את העיניים למראה הלא ייאמן גדל פלאים בשנה האחרונה, אחד מהם היה במליאת הכנסת אליה נכנסו ראש הממשלה ויו"ר כחול לבן לבדם ובצורה סוראליסטית הצהירו "מתחייב אני", לכנסת שעוד לא יודעים ומכירים את צורתה. בטרם יצא, נתניהו זוכר לסמן עם הידיים "תתרחקו" לעבר נשיא המדינה ויו"ר הכנסת, תנועה מתועדת רבות מהשבוע האחרון. לאחריהם נכנסו שלשות-שלשות שאר השרים וחברי הכנסת, כשרק הבמאי הגדול בעולם יכל להצמיד את אחמד טיבי עם בוגי יעלון, עומר ינקלביץ' עם היבא יזבק וחילי טרופר שהתרחק מהשתיים באופן שהיה קשה להסתיר.

פוליטיקה במשבר

מדהים לראות את ההתנהלות בימי משבר של שורת הפוליטיקאים בישראל בימים אלו. ביום שלישי השבוע שכבר היה ברור שההגבלות על הישראלים מחריפות וההחלטה על סגר לא רשמי כבר תלויה ועומדת, יצא מספר 2 ברשימת כחול לבן, ח"כ יאיר לפיד, בפוסט בפייסבוק תחת הכותרת, "נכון ל-17 למרץ 2020, אתם לא חיים בדמוקרטיה". בהמשך תיאר לפיד את  הקורונה כ"מגיפה חסרת תקדים. היא מצריכה צעדים חסרי תקדים", אלא שכאן עבר לזלזל, אין לי מילים אחרות בהחלטות הממשלה למלחמה בנגיף. "מעלה את השאלה – מי אנחנו? איזו מדינה יש פה? האם אנחנו דמוקרטיה רק כשזה נוח, או שאנחנו נחושים לשמור על אופיה וחוקיה של המדינה האהובה שלנו גם כשהתנאים קשים? ממשלת ישראל הלא נבחרת אמרה לנו היום שאין יותר רשויות מלבדה. היא אמרה לנו גם שאסור לנו לצאת מהבית. אם אתם רוצים לערער על ההחלטה, או אפילו לבקש שמישהו יבחן אותה – אין לכם את מי לשאול. נכון לרגע זה, בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין סגרו את הדמוקרטיה הישראלית", חתם לפיד. הדברים של יו"ר יש עתיד הגיעו בעקבות הוויכוחים שניהלו ח"כ מיקי זוהר ואבי ניסנקורן על גודל הוועדות ופעילותן, מחלוקת שהייתה  צריכה להסתיים הרבה לפני שהתחילה בימים בהם אלפים נצורים בביתם, מפוטרים מעבודתם ובעלי עסקים בקריסה, אבל שום דבר לא מכין אותך לכך שח"כ יקרא בשם היריבות הפוליטית לסכן חיים של אזרחים, כשהוא טוען כי הנחיית הממשלה להישאר בבתים אינה לגיטימית – גם אם היא מחוייבת ביקורת נדרשת ונצרכת. במקום זאת, גלה אחריות ותצטרף למסע הלאומי במאבק במגפה.

אבל יש גם התנהגות אחרת. ערב-ערב עומדים ראש הממשלה נתניהו יחד עם צמרת משרד הבריאות ומשרד האוצר בשיתוף שרי הממשלה ונותנים לציבור הנחיות, בעוד ביקורת נשמעה נגד חוסר הבהירות של הדברים וההצהרות שניתנות שלא בפני עיתונאים, ערך שר הבטחון נפתלי בנט כמה מסיבות עיתונאים וענה על שאלות, תיווך לציבור את המשבר בצורה מפורטת וחלקה. למעשה, בנט החרוץ והיצירתי לקח סיכון שנקט בשיטת המנהרות מצוק איתן, אז הזהיר בקבינט מפניהן וכיום מאתגר את המערכת דרך בניית המלוניות לחולי הקורונה במצב קל, מהלך שהתרחש בהיערכות שיא בתוך 3 ימים מאז התקבלה ההחלטה בשבת ועד לביצוע והכניסה ביום שלישי בערב. רק צה"ל יכול לעמוד במשימה במהירות כזו, אבל יותר מזה, התיווך לאזרחים של שר הביטחון הוא חשוב מאד, מאד, מאד. הקלטת ווצאפ שקיים ביום שני בערב הופצה לאלפי אזרחים מודאגים והסרטונים בפייסבוק הפכו לפופולאריים במיוחד. כך גם משרד החינוך שיצא לדרך עם אולפני שידור לכיתות א'-י"ב  בשפה העברית ובשפה הערבית, היו בעיות טכניות, יש רבים שאין להם מחשבים בבתים, אבל בסך הכל לאורך היום ובכל הזירות השתתפו על פי משרד החינוך יותר מ- 200,000 תלמידים בלמידה מרחוק. שר החינוך רפי פרץ, אמר כי"צפינו כבר לפני שבועיים כי המשבר עלול לפקוד אותנו ונערכנו מבעוד מועד". או הנחיית שר הכלכלה שהודיע כי מחירי האלכוג'ל לא יעלו על 9.90 ש"ח ל-100 מ"ל. זו התנהלות מצופה משרים, הביקורת תגיע, יהיו עוד שאלות קשות על המשבר שנקלענו אליו, אבל היכולת של השרים לרדת לציבור היא הקריטית בימים אלו, את התוצאות נדע לשלם בימים טובים יותר.

האם לשבת עם נתניהו בממשלת חירום?

ראש הממשלה קרא השבוע ליריביו "להשאיר את הציניות ולשבת יחד", אך בכחול לבן המחלוקת חריפה: האם לשבת עם נתניהו בממשלת חירום? לגנץ יש חלון מאוד צר, של פחות מחודש לעשות מהלכים אמיצים. הוא ומקורביו מעוניינים בממשלת אחדות גם אם נתניהו ראש הממשלה בה ראשון, אבל יעלון ולפיד מתנגדים. מה השתנה? הרי גם בפעם שעברה כחול לבן לא חשבו שנתניהו יעמוד במילתו ויפנה את כיסאו אחרי הזמן הקצוב, אבל במפלגה מבינים שהזמנים השתנו, שמצב החירום בישראל מחייב החלטות קשות. ברגע שיפקע המנדט של גנץ ויעבור לנתניהו בפעם השנייה לאחר כישלונו שלא הצליח להקים ממשלה או בהמשך ישירות לכנסת, זה אומר למעשה המשך כהונת נתניהו לעוד סבב של בחירות, בלי קשר להתפרצות הקורונה. בינתיים הליכוד משך זמן על וויכוחים סביב הסדר הכנסת, אבל כל מריחה כזו מקרבת ממשלת מיעוט. עד כה, צבי האוזר, יועז הנדל, עומר ינקלביץ׳, חילי טרופר, גבי אשכנזי יצאו באמירות תקשורתיות או בשיחות סגורות נגד ממשלת מיעוט, עוד שנייה גנץ יהיה במיעוט בתוך ממשלת המיעוט שלו.. אבל האמת היא שחוץ מהאוזר והנדל שמתנגדים פומבית, כל השאר בסוף יתאימו את עצמם להחלטת הסיעה – תהא אשר תהיה.

במקרה של מגעים מתקדמים לממשלת אחדות, שאלתי השבוע את אחד הבכירים בכחול לבן, מה יהיה הקו האדום שלכם? מה התפקיד עליו לא תסכימו לוותר לליכוד? הוא חשב שניות ארוכות ולבסוף השיב: "שר המשפטים", מבחינת שני הצדדים זהו התפקיד שיכול להצית מלחמה ולהביא לפיצוץ. בכחול לבן מבינים שזה הנשק של נתניהו במצבו המשפטי וכשהשר אמיר אוחנה עומד בראש לא תהיה להם שליטה, והם לא מוכנים שהוא ימשיך לעמוד בראש. לכאורה, החלוקה אומרת שלכל גוש עומדים 16 שרים והוא מחלק אותה כברצונו במשא ומתן מול הסיעות שלצידו, אבל על התפקידים המהותיים באמת: בטחון, משפטים, בריאות וחינוך יתנהל קרב לא פשוט.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
10 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
שבו עם ביבי
אוחנה | 20-03-2020 11:32
שבו ..בבקשה שבו ואפשר במרחק של 2 מטר או 3 מטר מנתניהו
חוזים לא עושים עם נאשם במירמה ושוחד
חז"ל | 21-03-2020 18:03
ביבי שקרן , תזכורת קצרה מהזמן האחרון , מי זוכר את פנוי חאן אל אחמאר ? מי זוכר את סיפוח הבקעה , החלת החוק ביהודה ושמרון , ברית הגנה עם ארהב , לגליזציה של הקנביס ותוכנית המאה .... ועוד מיליון הבטחות של השקרן הפתולוגי , שחושב שהשמש זורחת לכבודו ..... מה שיש לנו זה הסחות דעת מהאמת הפשוטה .... : אנחנו בהסגר , אין כנסת , בתי משפט סגורים, והכל רק כדי שלא נעסוק בשאלות האמתיות : מי אחראי לחוסר בציוד מגן לצוות הרפואי ? מי אחראי לחוסר בחדרי בידוד בבתי חולים ? מי אחראי לחוסר במכונות הנשמה ? לחוסר בערכות בדיקה , לחוסר במטושים , לחוסר במסיכות בידוד לאזרחים ..... מי אחראי לכך שהמשק מושבת כמעט כולו ? כבר יש חצי מיליון מובטלים ..... ואנו עומדים לפני קריסה כלכלית .... וזה במדינה שכל יום יכולה להיות מותקפת בהתקפה כימית מצד מדינות כמו אירן מי אמור היה להכין את המדינה לתרחיש כזה ? בטוח שזה שאישר צוללות למצרים לא הכין אותנו לזה ....כנראה היה עסוק עם מילצן, מוזס או אלוביץ .... או אולי עם הבן דוד הגאון וההשקעות בטיסנקרופ .
לא יושבים תחת נאשם בעברות שוחד ומרמה!!
מפוכח | 20-03-2020 23:28
יתכבד ויפנה את מקומו למי שקיבל את מרבית המנדטים. לבית המשפט ומשם לכלא
2
ליברמן לך הביתה.
מוטי | 20-03-2020 11:42
אתה תמחק בבחירות הבאות וזה ברור לך ,תתנגד עד כמה שזה תלוי בך .תרגע אתה לא השחקן הראשי במגרש ,(למרות המשחקים שלך כשר בטחון על הפגיעה בראש החמס הניה תוך 48 שעות .) אין ספק שאתה דואג לכולנו שלא תקום ממשלה בישראל .ושינאתך לביבי כבר עברה מזמן את גבול הטעם הטוב .אתה גמור מחוק מהפוליטיקה .גם יוצאי ברהמ התיאשו ממך.אתה חסר תקנה.
עם מיליון מובטלים ומי יודע כמה מתים
ביבי ימחק | 23-03-2020 6:29
.
ליברמן שקרן! ורמאי!
בני | 20-03-2020 12:11
שקרן!
3
הלוואי
אדם | 20-03-2020 12:24
שהקורונה תחסל את ליברמן ולפיד עוכרי ישראל
בגלל דיעה שונה
התמים | 20-03-2020 13:09
אתה מאחל מוות לפוליטיקאים רק משום שהם חושבים אחרת ממך ? ואתה קורא לעצמך אדם ?????
4
תיקון קטן
התמים | 20-03-2020 13:13
הביקורת נגד ביבי במשבר הקורונה איננה על הנחיות לא ברורות. הביקורת היא על כך שמערכת הבריאות הורעבה במשך שנים. ראשי המערכת התריעו שהיא בקריסה. אבל המדיניות של ביבי העדיפה לשפוך כספים במקומות אחרים כדי לחזק את הקואליציה שלו. כך בתקציב יש בור ענק, ומערכת הבריאות מגיעה למשבר הזה מוחלשת ולא מצויידת. עכשיו כולם רצים לכבות שריפות. לטובת כולנו נקווה שנצליח - אך אסור לטשטש את המחדל שקדם למגפה ושעליו התריעו רבים.
5
פוליטיקקה! אתם האזרחים לא מעניינים אותם
את משעממת אותנו | 20-03-2020 14:50
אז מה אם יורים טילים על אשקלון אני ואני ואני