אין אפשרות אחרת, חייבים ממשלת אחדות עכשיו! דעה - סרוגים

אין אפשרות אחרת, חייבים ממשלת אחדות עכשיו! דעה

כבר יותר משנה שמדינת ישראל נמצאת בשילוב הולך ומתפתח של ארבעה משברים שונים: פוליטי, חברתי, כלכלי ובריאותי. התמונה הקשה שעולה מהמשברים הללו מובילה למסקנה אחת: חייבים ממשלת אחדות

author-image
אין אפשרות אחרת, חייבים ממשלת אחדות עכשיו! דעה
  צילום: קובי גדעון לע"מ

כשאני מתבקש להסביר, כמו במאמר הזה, מדוע אני תומך בממשלת אחדות, מתחשק לי לצעוק מנגד: איך אפשר בכלל אחרת, במצב הנוכחי?  כבר יותר משנה שמדינת ישראל נמצאת בשילוב הולך ומתפתח של ארבעה משברים שונים:

משבר פוליטי: בשלוש מערכות בחירות לא הצליח אף אחד משני ראשי המפלגות הגדולות, ואף גוש פוליטי, להרכיב ממשלה צרה משלו. גם ממשלת אחדות לא מצליחה לקום, בשל וטו הדדי: בנימין נתניהו לא מוכן לפרוש מתפקידו, למרות כתבי האישום והמשפט העומדים לפתחו. בלוק הימין שהתגבש סביבו גם הוא אינו מוכן להעמיד מנהיג אחר. ומנגד, מפלגת 'כחול לבן' וגוש המרכז-שמאל אינם מוכנים לקבל את נתניהו כשותף לאחדות. התוצאה: מבוי סתום ושיתוק. לראשונה בתולדות ישראל, ממשלת מעבר מכהנת כבר 15 חודשים ברציפות, והכנסת אינה מתכנסת באופן סדיר.

משבר חברתי: התיקו הפוליטי מוביל למלחמת השמצות והתקפות, ברמת ניסוחים שלא היתה כמותה מאז קום המדינה. תקופות בחירות היו תמיד תקופות שפל בשיח הציבורי, אבל הפעם התקופה הזו גם מתמשכת כבר למעלה משנה, וגם רמת השפל הגיעה לתחתית החבית – כולל נסיונות להציג מועמד אחד כדיקטטור מסוג ארדואן ומועמד שני כחולה נפש וסוטה מין. כל זה מביא לא רק את הפוליטיקאים, אלא גם את המחנות השונים בחברה כולה, לשיאים שליליים בביטויי השנאה ההדדיים.

משבר כלכלי: שיתוקה של הכנסת מבטא גם חוסר יכולת להעביר תקציב. המשמעות היא שמדינת ישראל מנוהלת כיום על-ידי המשך אוטומטי של תקציב דו-שנתי שתוכנן עוד ב-2017: הרבה לפני הקצנת האיומים מצפון ומדרום, ביטול הסכם הגרעין עם איראן שקירב את רמת הסיכון הנשקפת ממנה, והתפרצות מחלת הקורונה. התוצאה היא כמובן היעדר יכולת לענות לצרכים האמיתיים שבפניהם אנחנו עומדים.

משבר בריאותי: נגיף הקורונה, שהפך למגפה עולמית, הוא סכנה בסדר גודל שלא ידענו כמותה. בעולם מדברים על אחוזי הדבקה ותמותה גבוהים בהרבה מהנגיפים האחרים שידענו. הנגיף גם משתק את הפעילות הכלכלית והציבורית, ובכך מחריף עוד יותר הן את מספר האזרחים הנפגעים לא רק בריאותית אלא גם כלכלית, ואת סכנת הפגיעה הכלכלית למדינה כולה. מצב כזה מחייב גם כן ממשלה שתוכל להעביר תקציב מעודכן, ובעיקר – כזו שתיהנה מאמון ציבורי רחב.

אני מקווה שהתמונה הקשה הזו מספיקה כדי לשכנע בעצם הצורך בממשלת אחדות. יש לי עמדות משלי כיצד אמורה להיראות ממשלה כזו, אבל הן לא לב העניין פה. מה שחשוב כעת הוא השורה התחתונה: הקמת ממשלת אחדות רחבה ככל האפשר, מהר ככל האפשר, תוך הפסקת החרמות בין המחנות.

מתוך אמונה שכל אזרח צריך גם לפעול למען הדברים החשובים לו, ולא רק לכתוב עליהם, הצטרפתי בימים האחרונים ליוזמה ציבורית הקוראת להקמת ממשלת אחדות, שלה שותפים אזרחים מודאגים מכל המחנות והמיגזרים. בין החותמים על העצומה שניסחנו: השופט העליון בדימוס אליקים רובינשטיין, כלות פרס ישראל מרים פרץ ועדינה בר-שלום, מזכ"ל בני עקיבא יאיר שחל, הזמרים קובי אוז ודורי בן זאב, העיתונאי והשחקן ג'קי לוי, ועוד רבים וטובים.

חשוב מאוד שכל אחד מאיתנו לא רק יצטרף ליוזמה הזו, שניתן לחתום עליה באתר: www.atzuma.co.il/uniteordie . חשוב שכל אחד גם יפעל בעצמו לקדם אותה, בדרכים השונות העומדות לרשותנו: כתיבה ברשתות החברתיות (בצירוף ההאשטאג המופיע בכותרת ובתחתית מאמר זה), ולחצים ישירים על הפוליטיקאים – למי מאיתנו שיש לו קשרים כאלה.

בריאות טובה, בשורות טובות, וממשלת אחדות טובה לכולנו! #ממשלת אחדות עכשיו

 

הכותב הוא עמית מחקר במכון הישראלי לדמוקרטיה, עיתונאי במקור ראשון, ושותף ביוזמת 'ממשלת אחדות עכשיו!', שבה חברים ישראלים ממיגזרים ומחנות פוליטיים שונים

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
15 תגובות - 14 דיונים מיין לפי
1
הכול תלוי בביבי
אלקנה | 16-03-2020 13:43
ברגע שיפסיק להתעסק במשפט שלו ויתחיל לחשוב על המדינה, הכול ייפתר. עם כל הכבוד, ולא משנה כמה מוכשר הוא, לכל אחד יש תחליף.
2
תפנה לביבי
אוחנה | 16-03-2020 13:47
תפנה לביבי שישב עם גנץ ויסגרו. רק מה כדאי שתגיד לביבי שלגנץ יש היום 61 תומכים!!
3
בהצלחה גנץ! סומכים עליך!
הפטריוטים | 16-03-2020 13:55
קוראים לבני גנץ לעמוד בהבטחתו ולא לשבת עם בנימין נתניהו אלא להחליפו כפי שהציבור הישראלי בחר. גנץ קיבל מנדט לרפא את המדינה משחיתות. מגזענות. מהפקרות ציבור העובדים בזמן המשבר. מניצול ציני של מצב החירום למילוט נאשם בפלילים.
אני באמת לא מזוגל להבין את בוחריו.
גיל | 16-03-2020 15:10
זה נראה לכם מרפא מה שאתם עושים? להטיל וטו על בן אדם שבית המשפט עדיין לא פסק נגדו. בן אדם שהוא ראש הממשלה שמכהן הכי הרבה זמן בהסטוריה יותר מבן גוריון. ורבים חושבים שהוא מהטובים ביותר או אולי הטוב ביותר שהיה פה. בימיו המצב המדיני הכלכלי הבטחוני טובים מאד אולי הטובים בתולדות המדינה. יש מעל 2 מיליון אנשים שרוצים שהוא ימשיך בעבודתו. 2 מיליון אחרים שאין להם שום דבר מאחד מלבד שנאה אליו. מעל רבע מהם(הרשימה המשותפת) שונאים אותו בסך הכל על מדיניות יהודית לאומית שהוא מקדם. עצם זה שגנץ נראה להם אחרת ובו הם תומכים זה כבר היה גורם לי לא לרצות לבחור בו. כחול לבן גונבים את המדינה!! על חודו של קול אחד של היבא יזבק! בושה שאת מיכאל בן ארי שהילדים שלו לוחמים בצהל פסול והיא בכנסת זאת בושה שאין כדוגמתה. בני גנץ מדבר על ממלכתיות ועל ריפוי החברה הישראלית ובינתיים עוונותיו והפילוג שהוא עושה בעם היהודי כבדים הרבה יותר בעיני חצי מהעם מאשר השמפניות והסיקור החיובי שגנץ לא צריך לשלם בשבילו הוא מקבל אותו בחינם.
4
האמת
שוקע | 16-03-2020 14:41
רגע רגע גנץ עוד לא קיבל את המנדט מה זה החרא הזה? לא רוצים את ביבי
5
שפניהו פרייר
אא | 16-03-2020 15:07
ביבי לך לבחירות אחרי שהם אמרו שהם הולכים אם המשותפת הם גמרו יש מלא משפחות שקולות לצערי והרבה ששירתו בצבא שלא יבחרו בהם
6
ביבי זז ויש אחדות
אחדות אפשרית | 16-03-2020 15:12
יקח יום לסגור אחדות.
7
בגלל בנט הביץ' של ביבי אין שום תזוזה.
סרוג | 16-03-2020 15:56
העובדה שבנט בכיס של ביבי גורמת לחוסר גמישות מצידו. ברגע שבנט יזוז לאמצע ויגיד שמעתה הוא לא תומך ישירות בביבי אלא בממשלת אחדות, ביבי יזיע וישב ברצינות עם גנץ. אחרת נכנס לשיתוק.
8
עם מי שמוכן לשבת עם תומכי הטרור?
ממשלת אחדות? | 16-03-2020 16:41
סליחה, לא הבנתי... מפלגת שלושת הרמטכלים שמוכנים לשבת עם תומכי רבי המרצחים הם שותפים פוטנציאליים לממשלת אחדות? מה קורה פה?!? תפסיקו לבלבל אותי. רק אתמול קיבלתי דף מסרים שאומר להפציץ עם זה שאין מחילה לצעד שעשו! שאיבדו כל לגיטימציה ושלעולם אסור להם לאחוז במוסרות השלטון ועכשיו לשבת איתם? די תחליטו כבר! מתפוצץ לי הראש! עשיתם בדיוק אותו דבר אחרי הבחירות, קודם קראתם להם בוגדים, פוגעים בטחון המדינה, מושחתים וחולי מין ופתאום קראתם להם לשבת אתכם בממשלה ועכשיו עוד פעם?
9
אחדות בלי ביבי הוא נאשם
ליכודניק | 16-03-2020 18:38
אחדות עם כל מי שרוצה להצטרף לרוב שנבחר
10
"לא רוצים אחדות"
הגוש אותו גוש | 16-03-2020 21:20
צעקו בגוש ה58 זמן קצר לאחר פרסום תוצאות המדגמים, כשחשבו שיש 60 מנדטים. זו האמת לאמיתה מאחורי הצהרות על אחדות מצד גוש ה58. רק נאיביות אבסורדית תוביל אדם להאמין שאלו הצהרות כנות.
11
הליכוד ידיח את נתניהו לפני סוף החודש
שח-מט | 17-03-2020 0:51
כחול לבן לא ישבו לעולם בממשלה עם נתניהו. גנץ יקים ממשלה צרה בימים הקרובים בתמיכת 61 חכים. הליכוד יוזמן להצטרף לממשלה רק אחרי החלפת יור הכנסת ואישור החוק האוסר על נאשם בפלילים לקבל מנדט להקמת ממשלה או לכהן כראש ממשלת מעבר. חקירת נתניהו בפרשת הצוללות תתחיל מיד לאחר השבעת ממשלתו גנץ. במקביל תוקם ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת המחדלים שגרמו להפצה מהירה של נגיף הקורונה.
12
השתגעת? מעשה ידי טובעים בים ואתה מקים ממשלה?!
אהרון ברק | 17-03-2020 2:48
הנח להם לטבוע... מוטב יהיו טובעים ואל יהיו יהודים... סוף סוף הגולם המשפטי אותו המצאתי מתחיל לתת עבודה. ממשלת שמאל פלוס ערבים! החלום שלי לשלילת זהותה היהודית של המדינה הולך ומתגשם!!! עזוב אותך מאחדות יאיר. בחייאת.
13
ממשלת אחדות
צבי | 17-03-2020 20:42
אם הליכוד יוציא את הנאשם בשוחד אפשר להקים ממשלת אחדות
14
מה שבטוח לא יהיו בחירות נוספות
יעל | 17-03-2020 23:20
כחול.לבן יכולה להרכיב ממשלה עם תמיכה של הערבים מבחוץ.ואז הכנסת לא תפוזר וגם לא יהיה רוב לפזר את הכנסת בימין חייבים לחשוב על זה לצערי שנים ביבי הבית נגד השמאל ועכשיו הוא משלם על זה