אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

5 סרטי אימה שיצא להם המשך – וחבל שכך

ז'אנר האימה נמצא בפריחה חסרת תקדים, וזוכה למקומו הראוי בעולם הקולנוע לאחר שנים ארוכות של לעג. לרגל עליית הסרט "מקום שקט 2" שמסתמן כמו יקום בהתהוות, ולצידו גם "הילד 2". חזרנו לכמה מהסרטים המוכרים

5 סרטי אימה שיצא להם המשך – וחבל שכך
  צילומסך

מדי שנה עולים למסכים סרטי אימה מקוריים, נועזים וכאלה שגם אפילו באמת מצליחים להפחיד. אך לצד הרנסנס הזה, התבלטה גם תופעה חדשה ומעניינת בז'אנר: יקום שלם של סרטי אימה. במסגרתו היוצרים לא מסתפקים בעשיית סרט אחד אלא מנסים ליצור ולהגדיר עולם שלם של סרטי אימה שמנחילים תרבות חדשה ומבוססים על שפה משלהם.

יש כאלה שזה הצליח להם בצורה אדירה ("לזמן את הרוע", "הטיהור") ויש כאלה שפשוט לא. לרגל עליית הסרט "מקום שקט 2" שמסתמן כמו יקום בהתהוות, ולצידו גם "הילד 2". חזרנו לכמה מהסרטים המוכרים שכוננו יקום משל עצמם ו – חבל שכך.

המסור

סדרת המסור כוננה מחדש את עולם האימה וזכתה בצדק למעמד של קאלט בתולדות ז'אנר. היא גם הייתה סדרת הסרטים הכי רווחית בז'אנר האימה והחזיקה בתואר הזה עד שנת 2018 (אותו הפסידה לטובת סדרת "לזמן את הרוע"). בין סצינות ה-'גור' הקיצוניות, תזמון ההפצה המיוחד  (כל סרטי הסדרה הופצו בערב ליל כל הקדושים) ועד לתחכום והטויסטים המפתיעים שמחברים את כל הסדרה לכדי סיפור אחד גדול –סדרת 'המסור' הצליחה להביא לז'אנר האימה משב רוח ייחודי ומרענן ולרכוש לעצמה מקום של כבוד בהיכל התהילה. אך למרות ההישג המרשים וההתלבות שהתעוררה לפני כל יציאת סרט,  את האמת צריך להגיד: פרקי הסדרה החלו להתפזר מהסרט הרביעי ואילך.

רמת המופרכות העלילתית וההיאחזות במותג הפכה את סדרת הסרטים למסחטת כסף ותו לא. הדבר הורגש במיוחד מאז צאת הסרט הרביעי ואילך, שלחלוטין כבר סטו מנתיב העלילה והתאפיינו בסצנות אקשן ומרדפים סטייל 'נשק קטלני'. גם החלפת הבמאי כמו קווי העלילה המוכרים, שינוי  לחלוטין את הקו המוכר והאהוב של המותג וגרמו לצופים להסתבך בעלילה מפותלת, מבולגנת ומסועפת למדי. הצופים המשיכו להפגין נאמנות ולצפות בסרטים מכוח האינהרציה, אך הם לא הסתירו את תרעומתם ומחו בתוקף על הריסת המותג.  נכון לכתיבת שורות אלו, פרק חדש של המסור, מעין ספין אוף, צפוי לנחות על המסכים במאי הקרוב. ונראה שלמרות התלונות – מדובר עדיין במותג שכוחו במותניו מאז יצא לראשונה ב-2004.

הצלצול

קלאסיקת האימה הקנונית שהפציעה ב-2002, הפכה לתופעה תרבותית וכלכלית חסרת תקדים וסללה את הדרך לעוד סרטי אימה דומים (היי הטינה, נגיע גם אליך). הסרט, שהצליח לשנות את מאזן האימה, הוכיח שכדי ליצור סרטי אימה אפקטיביים לא בהכרח צריכים אפקטים ממוחשבים ורוצח עם סכין ומסכה ביד. עלילת המסתורין, ההפחדה הפסיכולוגית וכמובן – ילדה מפחידה במיוחד שהצליחה ליצור טראומה בקרב דורות שלמים, עשו לגמרי את העבודה והצליחו לייצר לסרט מעמד של קאלט שהכניס בקופות למעלה מ-250 מיליון דולרים. מה שלחלוטין חיזק את ההחלטה להוציא עוד סרטי המשך שפשוט היו חסרי הצדקה. הסרט השני שיצא כ-3 שנים אחר כך היה פשוט משעמם, מאולץ וזכה לקיתונות וביקורות קשות. גם הסרט השלישי, שיצא ממש לפני כשנתיים והתהדר בשחקנים אחרים ועלילה חדשה, אכזב בקופות ולא הצליח לעורר עניין. סדרת הצלצול היא ההוכחה החיה לכך שלעיתים כל המוסיף גורע.

הטינה

שרה מישל גלר חייבת את הצלחתה לסרטי הטינה מ-2 סיבות: 1. הסרט הראשון שיצא ב-2004, החזיר אותה למרכז העניינים אחרי היעדרות ארוכה מהמסך והפך אותה לאחת השחקניות הרווחיות באותה שנה. 2. בסרט השני גמלו יוצרי הסדרה חסד לגלר, ונפטרו מדמותה כבר בתחילת הסרט. כך למעשה נצלה גלר מחרפת הביקורות ומסרט שפשוט בדומה ל"צלצול", לא הצדיק בשום סיבה את קיומו והמשכו. זו גם הסיבה שהסרט השלישי, שיצא ב-2009 , הופץ ישירות לדי וי די, מהלך שרק ממחיש את עוצמת בינוניותו ושאפשרה ליוצריו לנסות לסחוט עוד מעט מהלימון. אפשר לומר במידה רבה שהטינה והצלצול הם בני דודים. הדמיון בין השניים זהה בהמון חזיתות וגם סרטי ההמשך שלהם היו מאכזבים במיוחד ולא דגדגו את הצלחת הסרט הראשון. ועם כל זה לא מספיק, אז ממש לפני 3 חודשים יצא לאקרנים אתחול מחדש של "הטינה", שהופקד הפעם בידי סאם ריימי . אם לא שמעתם עליו – אל תחששו. גם הוא התגלה מהר מאוד ככישלון וזכה לרדת אחרי שבועות ספורים מהמסכים ונעלם כלעומת שבא.

צעקה

סדרת "הצעקה" הגדירה ועיצבה את עולם האימה כפי שאנו מכירים היום, והיא מהווה את אחת מיסודותיו של ז'אנר האימה. למעשה, קשה לדמיין את הז'אנר בלי סרטי הצעקה שהסצינות האייקוניות שלו מהוות עד היום רפרנסים לסרטי המשך אחרים. וזה עוד לפני המסכה האלמותית שמככבת כבר כמה עשורים בתחפושות פורים וזכתה למעמד משלה. אם כך, אתם שואלים, מדוע הסדרה מופיעה ברשימה? מהסיבה הפשוטה – 'הצעקה' חטא באותו החטא שחטאו קודמיו לרשימה –  המותג ניסה לשכפל את כוחו ולתעתק את עצמו לדור המילניום שרק נולד בעת שהסרטים הראשונים יצאו. כתוצאה מכך, קיבלנו את "הצעק4ה" (הטעות במקור) שניסה להיות מודע לעצמו מצד אחד, אך חסר התחכום והשנינות שאפיינו את סרטי המקור שהיו מהפכניים. הסרט, שיצא ב-2011 ניסה לקרוץ לדור המילניום אך עשה זאת בצורה מגושמת ולא אלגנטית כשהוא לועג במכוון ובמודע לז'אנר "הפורנו עינויים" ואף מקיים במהלכו דיון על סרטי "המסור". המהלך האובר מודע הזה נועד כביכול להראות את הרלוונטיות שלו לדור המסכים. אך בפועל, התוצאה הייתה סרט דלוח שלא חידש כלום ואף העניק לניב קמבפל את אחד מתפקידיה המביכים ביותר על המסך.

פעילות על טבעית

עוד סרט מהפכני שזכה להצלחה מסחררת במיוחד, והפך בין לילה להצלחה קופתית חסרת תקדים.כל במאי מתחיל יודע שז'אנר הפאונד פוטג' הוא שדה מוקשים של ממש. מאז "המכשפה מבלייר" , מעטים הם הסרטים שהשכילו להשתמש בו בצורה אפקטיבית ויעילה. "פעילות על טבעית" שיצא לראשונה ב-2009 , השכיל לעשות בו שימוש נכון ופשוט היה סרט מותח, פורץ דרך וחשוב מכך – הוא באמת הצליח להפחיד ולהפתיע. סרטי ההמשך שהגיעו לאחריו כבר סטו לחלוטין מקווי העלילה וניסו לעשות כמעשה "המסור". כך שבסיום כל אחד מהסרטים התגלה מעין 'טויסט' שמחבר אותם לסרטים הקודמים ויוצר עלילה אחת גדולה. המהלך המאולץ הזה הרגיש לא אותנטי והדגיש שסדרת הזרטים הזו סיימה את תפקידה. סרטי ההמשך גם לא זכו להצלחה גדולה ולמעט כמה סצינות בודדות קשה בכלל לזכור שהם יצאו.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 1 דיונים מיין לפי
1
איכס
אורי | 12-03-2020 0:26
אביב עגיב אתה פסיכופט, סרוגים אתם בושה, והציבור הדתי לאומי הפך להזייה לא ברורה.
אורי
עדי | 12-03-2020 12:40
מהכתיבה שלך אני מוצאת שאתה בן אדם ממורמר עם תסביכים קשים . תטפל בעצמך