אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

רב חטמ"ר מנשה: הצד הרוחני של חג הפורים

דווקא בחג שמסתכם ביום אחד אנחנו חייבים בארבע מצוות חשובות, למה חז"ל ראו צורך 'לדחוס' את היום הזה? ומה קשור השילוב בין החומר והרוח למהות החג?

רב חטמ"ר מנשה: הצד הרוחני של חג הפורים
  פורים ישיבת בית אל (צילום סרוגים) thumbnail

לוח השנה היהודי עשיר בחגים. לכל חג יש את המצוות המשוייכות אליו, בדרך כלל כמות המצוות תואמת את אורך חג, אך דווקא בחג הקצר ביותר בלוח השנה – חג הפורים, אנו מחוייבים בארבע מצוות שמתרכזות ביום אחד בלבד.

חג הפורים טומן בתוכו התרחשות רבה, שתי קריאות המגילה, ארגון משלוח המנות, חלוקת מעות לאביונים 'בו ביום' וסעודת פורים. דבר זה קצת משונה, שהרי מצוות פורים הן מדברי סופרים ולא מהתורה, מדוע אם כן חז"ל ראו לנכון "לדחוס" כל כך הרבה מצוות ביום אחד?

ניתן לחלק את מצוות חג הפורים לשני סוגים – מצוות שמטרתם להרבות שלום, אחווה, אחדות וקירוב לבבות בעם ישראל כגון משלוח מנות, מתנות לאביונים והשתתפות בסעודת פורים, ומצווה שנראה שמטרתה כלפי שמיא – מקרא מגילה, שזו גם המצווה היחידה שמברכים עליה בשם ומלכות.

אם נתבונן על סיפור נס פורים, נראה כי המן רצה להשמיד את עם ישראל מבחינה פיזית. לכן, רוב מצוות הפורים הן מצוות ששייכות לצד הגופני של האדם. מצד שני, אנו כל כך עסוקים בחגיגת הישארותנו הפיזית בחיים שאפשר חלילה לשכוח את הקב"ה כשחקן הראשי בסיפור, אשר מסובב את כל האירועים "מאחורי הקלעים" בתחפושת, לנס ההצלה.

ולכן, הברכה בתחילת היום תהיה דווקא על מקרא המגילה בה אנו קוראים על הנס הגדול שנעשה בהסתר הפנים, ומיד ממשיכים אנחנו למצוות "החומריות" של חג הפורים. מצוות אלו, בנוסף על "תחפושות" הפורים, ממחישות את עניין הנס הנסתר, הקיום הרוחני שמחזיק את הקיום הפיזי, החיבור בין חומר לרוח.

שילוב מנצח זה של חומר ורוח, המוביל את מצוות חג הפורים, מעיד על המהות האמיתית של החג. הרוחניות היא המובילה ונותנת את הכוח הגופני ומתוך אותה רוח אנו שואבים את קיומנו החומרי. ואפילו בהסתרה שבתוך ההסתרה, בוודאי גם שם נמצא השם יתברך.

חג פורים שמח לחיילי צה"ל ולכל בית ישראל!

——

הכותב בדרגת סרן ומכהן כרב חטמ"ר מנשה

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו