אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

הלכות פורים בקיצור: מה חייבים בלילה ומה ביום?

מי חייב בקריאת מגילה? מה עושים בסעודת פורים? מתי מתפללים מנחה? ומה עושות נשים? הרב ברוך אפרתי עם הלכות פורים לפי כל הדעות והמנהגים

הלכות פורים בקיצור: מה חייבים בלילה ומה ביום?
  (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

מגילה

עוד באותו נושא

ירושלמים: האפשרויות שלכם למתנות לאביונים

נאמר 'אקרא דומם ולא תענה ולילה ולא דומיה לי' – מכאן שיש לקרוא ביום ולילה. הוקשה 'עשיה' ל'זכירה', שנאמר 'נזכרים ונעשים', לכן עיקר המצווה שתיקנו מרדכי ואסתר היא ביום. מצוות הלילה היא רק מגילה, והיא מדרבנן ולא דברי קבלה (תיקנו בלילה בשל הפסוק 'לא דומיה').

מבטלים ת"ת עבור קריאה ברוב עם (גמרא). אפילו הכהנים והלויים היו מפסיקים עבודתם עבור מגילה (תוספות).

נשים חייבות במגילה (גמרא). שאף הן היו באותו נס.

אם קוראים להן, לדעת רמ"א מברכות 'לשמוע מגילה', ולרוב הפוסקים 'על קריאת מגילה' (ערוה"ש, גר"א).

ברדיו וכדומה לא יוצאים ידי חובת קריאת מגילה (סברת הגרש"ז שזהו קול אחר אלקטרוני). ברמקול לא יוצאים (חזון עובדיה).

נשים מוציאות אנשים לדעת רש"י, ואינן מוציאות לדעת בה"ג (סברת הבה"ג – קול באשה ערווה, וגם החיוב שלהן שונה. הן חייבות מדרבנן ולא מדברי קבלה). שו"ע – מוציאות ידי חובה אנשים. אך כתבו הגדולים (ערוה"ש) שזה רק אם אין כל ברירה כי בשו"ע הביא את שתי הדעות. יש להזכיר דברי הגמ' האומרת 'תבא מארה על מי שאשתו ובניו מברכין לו'.

נשים מוציאות נשים מעיקר הדין. אך כתבו הגדולים (קו"נ בשם תו'ס בסוכה) שאסור לאשה לקרוא לציבור דזילא בהו מילתא (שעה"צ, כה"ח ועוד). לדעת הרב אליהו ז"ל אפילו בדיעבד, שאם קראה, יש לקרוא להן שוב ע"י גבר. (ואף ביחיד, לדעת מג"א בשם מדרש הנעלם רות אסור לאשה לקרוא, והובאו דבריו במשנ"ב).

בברכה אחרונה על קריאה לנשים יש מחלוקת, ולכן עדיף להימנע.

אין לאכול לפני המגילה כפי האיסור וההיתר לפני תפילת שחרית.

מחצית השקל

יש אומרים שנותנים ג' מטבעות של חצי שקל במדינה (רמ"א. שנאמר ג' פעמים 'תרומת ד" או 'מחצית' בתורה) ויש אומרים רק מטבע אחד של חצי שקל (גר"א). ויש אומרים לתת שווי מחצית השקל, והוא כ22 ₪ (כה"ח).

רק גברים מגיל מעשרים שנה חייבים (רמ"א בשם ברטנורא). אמנם לדעת הרמב"ם ותו'ס יו"ט – מיג' שנים.

מעיקר הדין נשים וקטנים פטורים (מג"א). אך כתב בעל 'תורה תמימה', שכולם חייבים, כנגד שקלי המן. וכן המנהג הרווח לתת כנגד כולם, אפילו כנגד עובר במעי אמו.

עדיפות הנתינה היא לישיבות, ואחר כך לצדקה או לבניין מקומות קדושה.

משלוח מנות

יש לשלוח דברים שאפשר לאכול (פר"ח). גם משקה הוא מנה (תרומת הדשן מגמ' רבי שלח לר' אושעיא עגל ויין ויצא יד"ח). אך ראוי שתי מנות מאכל (גרסת ר"ח, שאמר לו יצאת יד"ח מתנות אביונים ולא משלוח מנות). ודוקא שני מינים.

את ערך המשלוח יש לשער כערך חשיבות הנותן, ושיהיה כדי שיעור סעודה.

חוששים לשמועת ספק קידושין ולכן לא ישלח איש לאשה ולהיפך, אלא איש לאיש ואשה לאשה (רמ"א. ויש שחששו מדין סבלונות שיאמרו קידשה לפני כן – מג"א). בנים ובנות מגיל מצוות חייבים במשלוח מנות, וראוי להקנות להם את המוצרים לפני כן.

לדעת 'ערוך השולחן' יוצאים ידי חובה במשלוח מנות לקטן. אך יש שחלקו על כך ולכן יש לתת לפחות משלוח אחד למבוגר.

ה 'כתב סופר' כתב שאם המקבל לא יודע ממי המשלוח, לא יצא. לכן לפחות משלוח אחד יש לתת בצורה שידעו מי הנותן. השולח בשר לספרדי, יקפיד שהבשר יהיה גלאט חלק.

מתנות לאביונים

עוד באותו נושא

ירושלמים: האפשרויות שלכם למתנות לאביונים

יש לתת שתי מתנות לשני אביונים. מתנה – כסף או אוכל, אבל לא כלים. בריטב"א כתב שאין קצבה, ויוצאים אף בפרוטה (ויש חולקים). אך כתב הרמב"ם שמתנות לאביונים חשובים יותר ממשלוח מנות ולכן יש להדר.

נותנים לכל מי שפושט ידו (שער הכוונות). מחילת חוב אינה בגדר מתנה לאביון (מהרי"ל).

ישנה מחלוקת אחרונים אם האביון צריך לדעת ממי קיבל. ולכן טוב להחמיר אם אפשר, ואם האביון אינו מתבייש, אזי שידע מי נתן לו.

סעודה

יש להקפיד לסעוד בבשר, יין ולחם.

חייב איניש לבסומי בפוריא. לדעת הרמב"ם – ירדם בשכרותו. לדעת הרי"ף והרא"ש – כפשוטו, ישתה וישתכר 'עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי'. לדעת רבינו אפרים – אין חובה לבסומי בפוריא (לדעתו הגמ' חזרה בה בגלל עובדא דרבי זירא). למעשה – הרמ"א כתב שישתה מעט יותר מלימודו ויישן, ובזה יצא ידי חובה. כי שכרות גורמת עבירות. באר הגולה כתב, שישתה עד שלא ידע לחשב תק"ב שהוא גמטריא של המילים ארור המן וגם ברוך מרדכי. והעיקר שישתה בצורה שלא יחטא, ואם יודע שתצא משכרות זו יראת שמים, מותר וטוב להשתכר כמנהג הישיהות.

יש ללמוד תורה בסעודה, שנאמר 'ליהודים היתה אורה', ודרשה הגמרא – אורה זו תורה.

 

"מבוסמים אנחנו יותר מדאי מדמיונות חיצוניים,

ובשביל כך אין אנו מרגישים את האמיתות הפנימיות שלנו,

את סוד האמת"

(הרב קוק)

 

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
הלכות אזני המן
מרדכי היהודי | 10-03-2020 17:48
הרב אפרתי נכנסתי לבית הכנסת .מה לעשות לא נשקתי את המזוזה .בשנים קודמות נזפו בי .מה יהיה השנה ?