גויים או יהודים? מי הם באמת בני הפלאשמורה? - סרוגים

גויים או יהודים? מי הם באמת בני הפלאשמורה?

נראה שהחלטת הממשלה להעלות עוד מאות מבני הפלאשמורה מאתיופיה לארץ פתחה תיבת פנדורה. שאלת יהדותם שוב עולה לכותרות ומהווה סלע מחלוקת בתוך העדה האתיופית ומחוצה לה. אז מי הם בני הפלאשמורה ומאיפה הם באו?

author-image
גויים או יהודים? מי הם באמת בני הפלאשמורה?
  (צילום: תומר ניוברג\ פלאש90; תמונה קטנה: יונתן זינדל/ פלאש90)

נראה שהחלטת הממשלה להעלות עוד מאות מבני הפלאשמורה מאתיופיה לארץ פתחה תיבת פנדורה. שאלת יהדותם שוב עולה לכותרות ומהווה סלע מחלוקת בתוך העדה האתיופית ומחוצה לה. אין כאן המקום להאריך בתיאור ההשתלשלות ההיסטורית שהיא מקור הספק ביהדותם לכן נציין אותה בקצרה.

בני הפלאשמורה הינם צאצאי יהודים מקהילת 'ביתא ישראל'. הם נאלצו להתנצר באתיופיה במהלך המאה הקודמת, בעקבות קשיים גדולים שעמדו בפניהם באתיופיה. תנאי הקיום של היהודים באתיופיה היו קשים מנשוא ולכן נחשבו למעין אונס שבגינו נאלצו היהודים להתנצר.

ניתן לחלק את קהילת הפלאשמורה למספר קבוצות: קבוצה קטנה של תושבי ערים שהמירו את דתם, כדי ללמוד במוסדות להשכלה גבוהה ולהתערות בחברה. 2. קבוצת הרוב עליה נמנו תושבי הכפרים, שהתנצרו עקב מלחמת הישרדות קשה שנאלצו לנהל בתור מיעוט שגר בחברה נוצרית.

חשוב לדעת שהדברים, על היבטיהם השונים, הובאו באריכות לפני פוסקי הלכה ורבנים ראשיים לישראל בעבר והם נתנו את פסקם.

הרב חיים אמסלם (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

כך למשל פסק הרב שלמה משה עמאר, בעבר הראשון לציון והרב הראשי לישראל וכיום רבה של העיר ירושלים: "אין להטיל ספק ביהדותם של אנשי הפלאשמורה" ויש להחיל עליהם את חוק השבות. הדברים זכו להסכמת הראשון לציון הרב עובדיה יוסף, אשר מינה את הרב עמאר לשליחו לבירור הסוגיא.

על פי החלטת הרבנות הראשית כיום, כל העולים לארץ מהפלאשמורה זקוקים לגיור לחומרא, ולכן הם עוברים גיור במהלך השנה הראשונה לעלייתם לארץ.

עם זאת, ידועה גישתם של הרבנים הליטאים המחמירים הסוברים שכל יהודי אתיופיה הינם גויים גמורים ולכן אין להעלותם לישראל ובוודאי שלא לגיירם. אך שיטתם לדחות כל מי שנזקק לגיור אף אם הוא מזרע ישראל וצאצא של יהודים ידועה, וברוך השם שלפחות בעניין זה לא אומצה על ידי כל הרבנים החרדים בדורות האחרונים.

אין ספק שהמצב מורכב. באתיופיה מחכים רבים שחלקים ממשפחתם עלו ארצה והם נותרו מאחור. הם רוצים להצטרף אל העם היהודי בכל נפשם ומאודם. על כן הדעת והלב מורים כי יש להעלותם לישראל בדיוק כמו שהועלתה שאר גולת אתיופיה ולגיירם בדרך מקרבת ומאירת פנים.

דרך זו הנשענת על הנהגתם ופסיקתם של גדולי רבותינו הספרדים בכל הדורות, מונהגת אצלנו ומדריכה אותנו במכון "זרע ישראל", הממשיך ומפיץ מסורת גיור הלכתית מקרבת ומקילה המכוונת לתת פתרונות ולסלק מכשולים תוך הסתכלות רחבה על צורכי הכלל בישראל, לבלתי ידח ממנו נדח.

אני קורא מכאן לרשויות המדינה ולקברניטיה לזנוח את דרכם של הקיצונים, לאמץ את הדרך המקלה והמקרבת ולהביא פתרון למשפחות הרבות של העולים, הקרועות בין ישראל ובין המחנות באתיופיה.

=======

הרב חיים אמסלם יו"ר תנועת 'עם שלם' וקרן 'זרע ישראל'

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
10 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
תמוה.משום מה,נשכח לשאול את דעתה של ביטא ישראל
שוקי26 | 25-02-2020 17:26
לא עדיף להביא קולות מתוך הקהילה האטיופית שצריכים להתמודד עם ההשפעת הבאת אנשים שלא נקלטים לתוך הקהילה בצורה טבעית?
2
די כבר עם התעמולה להבאת גויים גמורים לארץ
מיכל | 25-02-2020 17:47
באתיופיה יש מאה מליון אתיופים. כולם ישמחו לשדרג את תנאי חייהם ולהגר למדינת ישראל. זה שרבאיי רפורמי אוסף קבוצות של גויים גמורים ללא כל קשר ליהדות, מלמד אותם לשיר הבא נגילה, לצעוק שמע ישראל ולהצטלם עם כיפה וציצית, לא הופך אותם ליהודים. אין צורך למלא את מדינת ישראל הגויים. זהו הופך דרכה של תורה
תגובה למיכל
בדיחי משה | 26-02-2020 11:53
משה רבנו לא אכל בדץ התחתן עם הגויה ציפורה .לפי החרדים הוא אחד מאנשי הפלשמורה . התחתן גם עם כושית .ילדיו נולדו לאמא גויה .לכן לא יהודים . תחי הרבנות
3
מגוחך
גג | 26-02-2020 10:34
הם עם צלבים, ורואים את עצמם כנוצרים גמורים. הם קרובי משפחה של קרובי משפחה של מי שנחשבו פעם כזרע ישראל. אתה מרבה צרות בישראל.
4
אנשי הפלשמורה
ציפי | 26-02-2020 11:46
מי שלא יצביע ליכוד מסתכן בהחזרה
5
ההמצאה "זרע ישראל" היא המצאה שלך
אודי | 26-02-2020 15:07
אכן הפלשמורה אינם יהודים אלא גויים גמורים, וזה דווקא טוב כי אם הים היו יהודים היה חשש ממזרים ועכשיו אין חשש כזה ואם ירצו להתגייר יוכלו
6
הם גויים נקודה! וגורמים זרים מושתלים כאן באתר
יעקב | 28-02-2020 1:57
ומשלמים הרבה כדי לפרסם דברי שקר. הכל במטרה להרוס את המדינה מבפנים.
7
למה שלא ייחשבו יהודים?
שני | 29-03-2020 11:26
מעניין שלבנים לא צריכים להוכיח כלום,אבל שחורים כן
טועה
טל | 12-10-2020 15:56
לאישתי מאוקראינה עושים בעיות בהוכחת יהדותה, יש לה אם יהודיה ובכל זאת.
8
לא נכון- פלאשמורה כן יהודים משפחתי מבתא ישראל
חמודה | 05-05-2020 21:00
וחלקם פלאשמורה עלינו במבצע שלמה ומשה.. ואחרכך אספו את הפלאשמורה מהכפרים וגם הם עלו הבעיה זה האיחוד משפחות בן פלאשמורה מתחתן עם גויה לדוגמא אז לא מעוניינים לעלות אותם ולכן יש קרע בין המשפחות כי לא כולם יהודים שם אלא קרובי משחה ...