נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק מת בגיל 94 - סרוגים

נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק מת בגיל 94

נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק מת בגיל 94, זאת לאחר שסבל מסיבוכים בריאותיים בעקבות ניתוח שעבר לפני כחודש. אמש בנו הודיע כי אושפז בטיפול נמרץ בעקבות הידרדרות במצבו

נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק מת בגיל 94
  (צילום: שאטרסטוק)

נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק הלך היום (שלישי) לעולמו בגיל 94 – כך דווח בכלי התקשורת במצרים.

בנו של הנשיא לשעבר, עלאא מובארק, אישר את הדיווחים בחשבון הטוויטר שלו. "הבוקר אבי, הנשיא מובארק, עבר לחסדי אלוהים" כתב. "אנחנו שייכים לאללה ואליו נחזור. הו אלוהים, סלח לו ורחם עליו". גם הנשיא הנוכחי עבד אל-פתח א-סיסי הספיד את מותו של המנהיג המצרי, ואמר כי "בנשיאות אבלים על מותו של הנשיא לשעבר חוסני מובארק, מנהיג הצבא וגיבור מלחמה. אנו משתתפים בצער המשפחה".

לפני כחודש מובארק עבר ניתוח במעיים, ומאז הוא נותר מאושפז בבית החולים הצבאי בקהיר לאחר שסבל מסיבוכים בריאותיים רבים. כבר לאחר הניתוח הועלו שמועות על מותו, אך הן הוכחשו בכל פעם על ידי השלטון.

אמש בנו עלאא הודיע כי אביו הועבר לאשפוז ביחידת טיפול נמרץ בעקבות הידרדרות במצבו, אך לא סיפק פרטים נוספים. הבוקר הבן טען כי "חל שיפור במצבו, אך הוא עדיין לא במצב בריאותי יציב". ככל הנראה, הידרדרות נוספת במצבו הובילה למותו.

תיעוד מהארכיון: מובארק נפגש עם יצחק רבין בסיני

מובארק, שכיהן כנשיא המדינה במשך 30 שנה, נחשב בעבר כאחד המנהיגים החזקים והמשפיעים ביותר במזרח התיכון ובעולם הערבי. הוא עלה לשלטון בשנת 1981 לאחר רצח הנשיא אנואר סאדאת, והיה היחיד שהתמודד בבחירות לנשיאות בשנים 1987, 1993, ו-1999. ב-2005 איימן נור התמודד לראשונה מולו בבחירות, אך הפסיד לאחר שהנשיא המכהן זכה ב-88 אחוז מהקולות.

לאורך כהונתו כנשיא מובארק הקפיד לשמור על הסכם השלום עם ישראל שנחתם על ידי קודמו, אך בשנת 1982 הקפיא את היחסים עם ישראל בעקבות מלחמת לבנון הראשונה. למרות הלחצים מצד הפלסטינים ומדינות ערב האחרות, מובארק סירב לבטל לחלוטין את הסכם השלום, אך עדיין נרשמו שנים רבות של מתיחות ביחסים הדיפלומטיים בין ישראל למצרים. מובארק הגיע לישראל כנשיא רק פעם אחת במהלך כהונתו, כשהשתתף בהלוויתו של ראש הממשלה יצחק רבין.

כהונתו של מובארק הסתיימה בשנת 2011, כשהוא התפטר מתפקידו בעקבות הפגנות "האביב הערבי" נגדו. לאחר התפטרותו מובארק נעצר והועמד למשפט על הרג מפגינים, כשבסופה הורשע ונידון למאסר עולם. בינואר 2013 התקבלה בקשתו למשפט חוזר, וכחצי שנה לאחר מכן הוא שוחרר למעצר בית. בנובמבר 2014 הוא זוכה במשפטו החוזר מהאישום בהרג מפגינים וכן מפרשת השחיתות השלטונית, בה הואשם בעבירה על החוק במסגרת הסכם סחר הגז עם ישראל.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 1 דיונים מיין לפי
1
חובבנים, כל האתרים יודעים שהוא מת בגיל 91
אני | 25-02-2020 13:33
רק אצלכם כתוב 94...
הם העתיקו ממאקו
מגיב | 25-02-2020 15:45
הם העתיקו ממאקו