"ברך את מדינת ישראל" • תגובה לדברי הרב קלנר
קראתי את דברי הרב קלנר במכתבו ובשרי נעשה חידודין חידודין, כיצד ניתן לראות את המציאות במשקפיים כ"כ שחורות. רק לפני כחודש 49 מנהגי מדינות מכל העולם עלו לירושלים להזדהות עם עם-ישראל?
בשיפולי מרן הרב קוק זצ"ל אאחוז גם אני בלשונו "הנני כותב לא מפני שיש בי כח לכתוב אלא מפני שכבר אין בי כח לדום". קראתי את דברי הרב קלנר במכתבו ובשרי נעשה חידודין חידודין, כיצד ניתן לראות את המציאות במשקפיים כ"כ שחורות.
איך ניתן להתעלם מעוצמת החיים המפעמת במדינתנו כאשר רק לפני כחודש 49 מנהגי מדינות מכל העולם עולים לירושלים להזדהות עם עם-ישראל ומדינת ישראל ביום השואה הבין-לאומי. ברור לכל המתבונן שמהלך זה לא היה קורה אם היינו בשפל המדרגה בו היה עמנו לאחר השואה האיומה. רק מפני עוצמתה של מדינתנו האהובה, ומכוח שם ישראל המתנוסס עליה ראו בכך מנהיגי האומות צורך לבוא ולהיות חלק מהדבר הגדול הזה.
איך ניתן להתעלם מעוצמת החיים התורניים, מפריחת הישיבות ולומדי התורה. כאשר ארץ ישראל היא מרכז התורה הגדול בעולם. איך אפשר להתעלם מכך מדינת ישראל היא השותפה גדולה בהחזקת עולם התורה במאות מליונים, מגלי התשובה והתקרבות ליהדות, מן הצימאון הרוחני המנשב ברחובותינו – וכל אלו לעומת הקריסה הרוחנית שישנה בגלות.
איך ניתן להתעלם מההשקעה המרובה של מדינת ישראל במצווה היקרה השקולה כנגד כל המצוות, מצות ישוב הארץ בבניין ערים וישובים, בפיתוח הכלכלה והחקלאות ובקיום דברי הרמב"ן בספר המצות "שלא נעזבנה בידי זולתנו מן האומות ולא לשממה".
נכון, יש סיבוכים.
נכון, ישנם בעיות וסיבוכים גדולים גם ביחס בין מערכת המשפט והממשלה. חלקים מסוימים בחברה שמנסים בכוח להחליש ולקעקע את זהותה היהודית של המדינה. ישנן חולשות בעניין אחיזתנו בכל מרחבי ארצנו.
אך כתב כבר מרן הרצי"ה קוק במאמרו "המדינה כהתקיימות חזון הגאולה" שהקביעה של חז"ל שמהלך הגאולה הוא "קמעא קמעא" קובע לא רק את ההתקדמות מהלך הגאולה אלא גם את כל הנסיגות, כל העיכובים והכישלונות. כל זמן שלא נתמלא אור הגאולה הרי מצוי מקום למיני פגמים וקלקולים, דווקא מפני זה אנו נדרשים להוסיף אור וחיזוק רוחני, ולדחוף להוספת אומץ ועלייה ושיפור.
מתוך התבוננות אמונית אי-אפשר שלא לראות, שכל ההתנגדות הגדולה לחיזוק הרוח היהודית הוא דווקא מפני התרבות האור והתחושה של השוליים שאף אם הם מחזיקים בעמדות כוח, הם מאבדים את שלטונם. עלינו רק להמשיך ולהרבות אורה של תורה והצללים ינוסו. ואור הגאולה ימשיך ויתגלה עלינו.
מוסיף שם מרן הרצי"ה על הפסוק בישעיה "כי עין בעין יראו בשוב ד' ציון". שהתאמת העין שלנו מלמטה לעין האלוקית מלמעלה. אין משמעותה רק לראות גם ובעיקר את הצדדים החיוביים, את ההתקדמות של אור הגאולה. אלא להשלים את מבטינו בין העין שלמטה הרואה את הסיבוכים והקשיים, לבין העין שלמעלה, האלוקית. הרואה את החזון הגדול והחלומות הגדולים אליהם אנו שואפים. ורק בכך אנו מקבלים מבט שלם היכול לתת פתרונות והבנה כיצד לקדם ולשפר, כיצד נוכל להיות שותפים ופועלים עם אל" להמשך גאולתנו.
אי-אפשר לסיים בלי דברי מרן הרב קוק זצ"ל באורות ישראל: "מדינת ישראל, יסוד כסא ד' בעולם, שכל חפצה הוא שיהיה ד' אחד ושמו אחד, שזהו באמת האושר היותר עליון. אמת, שאושר נשגב זה צריך הוא לביאור ארוך כדי להעלות אורו בימי חושך, אבל לא מפני זה יחדל מלהיות האושר היותר גדול".
לכן מתוך מבט שלם המקיף מהעין האלוקית הגואלת את ישראל ועד העין האנושית הראוה גם את סיבוכי הגאולה והצללים המעכבים. נמשיך "ונתפלל אבינו שבשמים צור ישראל וגואלו ברך את מדינת ישראל" החיה וקיימת ומתקדמת. להמשך עליה במדרגות הגאולה כפי שהובטח לנו ע"י נביאי ישראל. בציפייה לישועה שלימה ובניין ביהמ"ק.
==
הרב נעם ולדמן, ראש ישיבת ניר קרית ארבע-חברון מבית איגוד ישיבות ההסדר
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו