ישורת אחרונה: מפת מפלגות הימין | סיכום פוליטי - סרוגים

ישורת אחרונה: מפת מפלגות הימין | סיכום פוליטי

שבוע ויומיים ממועד הבחירות לכנסת: העימות בין נתניהו לגנץ שחבל שלא יקרה ויכל להעיר את הציבור, בימינה סבורים שאת יום הבוחר יוכלו לסיים עם 8 מנדטים ומה למדתי מאילאיל שחר?

ישורת אחרונה: מפת מפלגות הימין | סיכום פוליטי
  (צילום: חיים גולדברג/ סרוגים)

ביום שלישי האחרון פתחתי את עיתון 'ידיעות אחרונות', ככתבת פוליטית חיפשתי את הכותרות על מערכת הבחירות. רק אחרי כמה דפדופים הגעתי לסיקור הנדרש שקיבל במה אי שם בעמוד 12, זאת שבועיים בלבד פחות יום ממועד הבחירות לכנסת ה- 23. זו מערכת הבחירות המנומנמת? הפוליטיקאים שלא עובדים? הציבור שמיואש? לפי ח"כ מתן כהנא מימינה: "הכל נכון, זה האתגר הגדול שלנו. להעיר את האנשים", אמר לי השבוע. באותו יום עלה 21 שנה אחרי העימות הטלוויזיוני הישיר ששודר בפעם האחרונה בערוץ 12 בין המועמדים בנימין נתניהו מהליכוד מול יצחק מרדכי ממפלגת המרכז, המהלך לקיים בשנת 2020 עימות מתוקשר נוסף בין ראשי המפלגות הגדולות ראש הממשלה נתניהו ליו"ר כחול לבן בני גנץ.

אחרי שתי מערכות בחירות, מפגש ישיר ובלתי אמצעי בין יריבים מרים שבו הם נדרשים לענות על כל השאלות שעומדות על סדר היום יכולות להיות המקפצה שתביא לניעור הציבורי שהפוליטיקאים כל כך מתחננים אליו. העימותים מהווים מבחן חשוב למועמדים, כלי לציבור המצביעים בשביל לבצע את הבחירה, ונחשבו בעבר תמיד כאחד משיאי מערכת הבחירות.

ישורת אחרונה

בראיון לערוץ 20 פנה נתניהו אל גנץ: "אני מוכן לבוא הנה או במקום אחר. נדבר מול הציבור. אין לי טלפרומפטרים, נגיד את הדברים האמיתיים. מה עשינו ומה נעשה למען מדינת ישראל. אני מזמין אותך לעימות טלוויזיוני, אהלן, וסהלן". גנץ הגיב בחשבון הטוויטר שלו: "מה קרה נתניהו? נבהלת שיש תאריך לעימות שלך מול עדי התביעה אז אתה מייצר ספין? ב-17.3 אתה הולך לבית משפט ומדינת ישראל חייבת להתקדם", ובכך התחמק שלא באלגנטיות מהמעמד.  בסבב הבחירות הראשון באפריל 2019, דווקא אמר גנץ כי הוא "מוכן לעימות". אם גנץ יעמוד במילתו – אנחנו בדרך לרגע טלוויזיוני היסטורי: עימות בין שני מועמדים לראשות הממשלה.

במקביל, פוליטיקאים נוספים תפסו טרמפ על ההצעה, כמו גם כלי התקשורת ומגישים שהציעו להיות הבמה לאירוע שככל הנראה לא יתקיים. ‏ח"כ ‎אחמד טיבי פנה לנתניהו ברמיזה לעימות מולו: "אם הבחירות האלה הן אכן ביבי או טיבי – יש אדם אחד שנתניהו באמת צריך להתעמת מולו. מהיכרותי עמו הוא יתייצב.. יאללה בוא", במקביל ליברמן הזמין את נתניהו ואילו שר הביטחון בנט אמר על ליברמן: "אני מזמין אותו לעימות, בכל מקום ושעה, נדבר על ביטחון והבטחות 48 שעות". האם עימות זה פורמט רלוונטי גם במאה ה-21? בוודאי, זה הכי מעניין והכי קשה לפוליטיקאים להסכים לכך והסיכוי האחרון בשבוע שנותר להגדיל את אחוזי ההצבעה בתקווה שיביאו להכרעה ברורה. בעוד ב-1999 זכור העימות כהפסד לנתניהו, העימות בבחירות 2015 שנערך בין בוז'י הרצוג מהעבודה שישב באולפן ערוץ 12 ואילו נתניהו ישב בביתו זכור לו כניצחון ובכל זאת לצער כולנו נראה שלא יהיו עוד עימותים פוליטיים כאלה בישראל.

מפת מפלגות הימין

ככה נראית מפת מפלגות הימין שבוע ויומיים אחרונים למועד הבחירות: להיות עם ולהרגיש בלי. ראשי גוש הימין חתמו השבוע על מסמך נאמנות שלישי במספר לראש הממשלה נתניהו אך לא מפסיקות לריב בניהן, תמימות נשפכת על פניהם של ראשי המפלגות כשהם נתקלים בשאלות על ירי בתוך הבלוק. מתוך נקודת הנחה שלאף אחד אין בעלות על אזרחי ישראל, יהדות התורה מכוונת לציבור שלא מתכוון להצביע ימינה או שמתכוון להצביע לעוצמה יהודית שלפי הסקרים האחרונים לא תעבור את אחוז החסימה. ש"ס אומרת שתמיד הייתה ביתם של אנשי הפריפריה והציונות הדתית. במקביל, ימינה מתעלמת כמה שיותר מנוכחתו של איתמר בן גביר וחבריו ומעל כולם הליכוד שמייצר אימפקט מטורף כשנתניהו מסתובב בערים בכל רחבי הארץ ומייצר באזז שהניצחון קרוב.

ביהדות התורה הכינו נשק נגד ימינה עם עשרות תגובות, ציטטות של בנט ושקד ליום הדיון לאחר שציפו מהם למלחמה חוזרת בעקבות פניית המטה הסרוג לקהל החרד"לי, אבל במטה ימינה יש החלטה גורפת להיות המבוגר האחראי בקמפיין הנוכחי ולא להיגרר למלחמות בתוך הגוש, זו החלטה אסטרטגית ומודעת מראש שלא להשיב למתקפות הליכוד ויהדות התורה וכבר כתבנו וציינו זאת בעבר. הנתונים מסקרים פנימיים שנעשו בשבוע האחרון בימינה מצביעים על יציבות לאורך כל התקופה האחרונה עם 7 מנדטים, לטענתם ללא זליגה – לא למפלגות בתוך הגוש ולא מחוצה לו. למרות זאת בימינה בהחלט חוששים משאננות של המצביעים שעלולה להביא את המפלגה לתוצאה לא טובה, זאת אומרת, אף מתחת לאחוז החסימה. הבעייתיות של ימינה מוכרת מסבבים קודמים – מקבלים פחות ממה שהסקרים מנבאים להם. עם זאת, ניכר שהמסרים שמועברים בקמפיין עושים את העבודה והבייס מתחיל יותר ויותר להבין את גורליות הבחירות הקרובות כשיותר ויותר פעילים רדומים חוזרים לפעילות. אם המגמה הזו תימשך בימינה סבורים שאת יום הבחירות יוכלו לסיים עם 8 מנדטים ואולי שרה בק תהיה בכנסת.

תקשורת מאוזנת

6 ימים בלבד לקחה כל הפארסה מאז שהעיתונאי והמגיש אראל סג"ל צילם סרטון עם ראש הממשלה נתניהו והושעה בעקבותיו מהגשה בתאגיד, עד שהיא נגמרה עם חזרתו לתפקידו בכאן 11 לצד העיתונאי קלמן ליבסקינד. ביום השיבה קיימתי שיח פוליטי עם ראש מחלקת החדשות בגלי צה"ל אילאיל שחר על ההשעייה וההימצאות של הרדיו בו היא עובדת בשאלת האיזון הנדרש. כאמור, לא סתם ראש הממשלה בחר להתראיין השבוע דווקא אצל אנשי התקשורת אמיר איבגי ויעקב ברדוגו ולא בתכניות אחרות בתחנה. "אנחנו באמת משתדלים להביא את כל הקולות בגלי צה"ל", אומרת שחר. "המפיקים שלנו פונים לכל ראשי המפלגות וראש הממשלה בוחר את הבמות שהוא בוחר. אנחנו כל יום פונים לבני גנץ, לראש הממשלה, גם לגבי אשכנזי, למשה יעלון, לאביגדור ליברמן ונפתלי בנט- לכולם. אנחנו משתדלים לייצר איזון".

אילאיל ניסתה ליישב את הקונפליקט שבין התחושות הזועמות בציבור על היעדר במה מספקת לכל הדעות ותחושת חוסר האמון: "אנחנו באמת משתדלים שיהיה הכל מהכל, את כל הקולות, פלורליזם ולתת חופש כמעט מוחלט תוך כדי שמירה על קווים מנחים. במסגרת האתיקה העיתונאית אנחנו מנסים לייצר ריבוי קולות, אני מקווה שאנחנו מצליחים". את הגדרת ההצלחה של אילאיל שעוזבת אחרי 14 שנה את גל"צ ועוברת לתאגיד כאן לתפקיד סגנית מנהל חטיבת החדשות ניתן יהיה למדוד די בקלות על פי מה שנראה על המסך. ימים יגידו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
איש בל יישאר בבית
מפוכח | 21-02-2020 10:51
מי שלא ילכו להצביע ביום הבחירות ומי שיזרו את קולם לרוח עבור מפלגה שאין לה סיכוי לעבור את אחוז החסימה, תוצאה רעה לעם היהודי של הבחירות תהיה על מצפונם.
מי שמפוכח יצביע למי שליבו אומר לו-עוצמה
למפוכח | 21-02-2020 12:44
לא נצביע לאנשי ימינה הנוכלים שגם משקרים וגם מפרים הסכם ונוסף לזה צבועים ולא ישרים - אז מה אתה דוחף להצביע לנוכלים לא הגונים!!!
איש בל יצביע ימינה
איש בל יצביע ימינה | 21-02-2020 11:27
לאנשים חסרי מצפון וערכים אין קמצוץ זכות לדבר על מצפונם של אחרים
2
ברדוגו השופר המושחת
חחח | 21-02-2020 11:02
בבקשה לבדוק כיצד הפך ברדוגו לאיש עשיר השווה עשרות מיליוני שח. הכל בגלל שהוא משרת פוליטיקאים כמעאכר מפוקפק וזוכה לשלמונים במסווה של יעוץ.
3
הודעה לקוראת שרה בק
משה | 21-02-2020 12:19
אל תקני חליפה להשבעה בכנסת, את במקום לא ריאלי
4
ימינה מתחזית למפלגה יענו דתית
אוריאל לוי | 21-02-2020 12:40
הלכו עם האח לפיד לעקירת הדת, ומחרימים את האויב בן גביר ומרזל וגופשטיין. ראשי המפלגה הקימו כותל לרפורמים ותומכים בגיור רפורמי. גיבו את העינויים לקטין האומלל מדומא ורדיפת האויבים שלכם - נוער הגבעות. שמים מחללת שבת בראשם כדי שתדאג לשבת הציבורית. שמים ארבע נשים בתשיעיה הראשונה בלי כיסוי ראש, כדי שידאגו לצניעות. סמוטריץ בגד בפרץ. סילמן בגדה בבית היהודי. פרץ בגד כעצמה ובמוטי יוגב. מפלגה של נוכלים. והכי חמור, לראשונה בתולדות האומה, הנפיצו היתר הלכתי לשקר לחגנוב ולהפר הסכם חתום. מה גנבו? מנעו מעצמה להתארגן עם גופים אחרים. גנבו מהם בשנייה האחרונה את הטפסים. גנבו מהם בבחירות הקודמות את המקום החמישי והתקציב למקום חמישי, אף שהתמנו בזכותם לשרים והתחייבו מראש להתפטר. הן לצדק ימלוך מלך ושרים למשפט ישורו. אבל לכם מותר לבגוד לשקר ולגנוב. מי הדתי שיבחר בכם???
5
אממד א5
פופר | 21-02-2020 18:10
בני גנץ חאיב לתת את אחוזה של אמיחרז של אצישטרה שלא איה ואת אכבלה של 4מיליון שקל ליראות מי חתום אל אכסף ואך אלשיך איה מאורב במיחרז אלשיך וגנץ הם חברים אוה חבר מאבי חבר גנץ אכסף חאיב לאחזור למהדינה ואתא גנץ חאיב לאיחקר עוד ליפנה אבחירות אל פארשת ממד א5 ואל אפילגש שאלחה מאחול ואל א.מונות אים אחברה מאחול אולי איה מרגלת ואולי איה יודאעד דברים סודים אמישטרה חאיבת תחקור את גנץ אל אקשר ארומנתי אים אבחורה מאחול גנץ צאריך לאי חקר אל כול אפרשות
גנץ הנוכל
אלופת ישראל | 23-02-2020 8:50
מה זה השגיאות כתיב? אתה ערבי או שזה בכוונה? נהייתה לי סחרחורת מלקרוא את זה. אבל הכל נכון
6
יש מפלגה ויש מפלגה
יאיר בן שרה | 21-02-2020 20:07
אחת שהאותיות שלה א.מ.ת והשניה שהאותיות שמתאים לה פ.ש.ע תחליטו לי כדאי להצביע.