בעקבי תורתו של הבן איש חי: ספר שהוא כוס תה - סרוגים

בעקבי תורתו של הבן איש חי: ספר שהוא כוס תה

את ספרו של הרב חזי כהן "שערי חיים" צריך לקרוא בסבלנות, בהמתנה בין פרק לפרק, בהרהור והשוואה. ממש כמו שלימדה אותי השכנה העיראקית בילדותי לשתות כוס תה רותח

author-image
בעקבי תורתו של הבן איש חי: ספר שהוא כוס תה
  (צילום: קרן פרימן/פלאש90)

ביקורת על ספרו של הרב חזי כהן – שערי חיים: בעקבי תורתו של הבן איש חי

ספרו של הרב חזי כהן הוא ספר מבלבל. במבט ראשוני, הוא נראה כספר רזה וקטן קומה שאין ביכולתו להקיף את משנתו של אחד מחכמי המזרח הענקיים שהיו בדורות האחרונים. גם כשמעלעלים בתוכן העניינים, עולה התחושה כי יש כאן ליקוט דרשות מספר מתוך ים שאין לו סוף שנאמרו עשרות שנים במשך שעות ארוכות. אבל מיד כשמתחילים לקרוא בספר – מתחלפת ההרגשה לתחושה של מבט מזוקק המשמש כטלסקופ אדיר המוצב כלפי כוכב מאיר שכזה.

עוד באותו נושא

שירת העשבים של הבן איש חי

הבלבול הזה נובע מאופן כתיבת הספר ששונה מכתיבתם של ספרים דומים בעידן שלנו. המחבר כתב את הספר במשך כעשרים שנה, תוך כדי הוראת הפרקים לתלמידים שונים ומגוונים. בכך, הוא הפך את הספר לכזה המשמש כיומן מסע לתהליך נפשי שעובר אדם דתי הפוגש את ההוויה החילונית והמודרנית. הרב חזי נותן לכך ביטויים כשהוא שוזר חוויות אישיות על אמו הצדקת או התלבטויות באמונה שעברו עליו.

בנוסף, הספר נכתב לאחר תנועת מטוטלת שמאפיינת את כל בני דורו של המחבר בציונות הדתית. אנשים שגדלו בעיירות הפיתוח או בפריפריה על תרבות של חכמי ספרד והמזרח והגיעו לעולם ישיבות שכלתני וליטאי או לאקדמיה ספקנית וקרה. הסתירה בין עולמם של הבית העיראקי המקושט בתמונת הבן איש חי בכל חדר ובין הלבטים התיאולוגיים מבית מדרשו של הרב קוק או הפקולטות לתנ"ך – היא חזיתית. אבל המחבר, שלא כמו רבים, השכיל להפוך את הסתירה הזו לבניין בבחינת דברי התלמוד: "סתירת זקנים בניין". הספר מתכתב עם קטעים ממשנת הרב קוק ומקורות נוספים שמלווים את בתי המדרש שבהם הסתופף.

 את הספר "שערי חיים" – צריך לקרוא בסבלנות

באופן הזה, הספר "שערי חיים" חושף את יסודות הבניין של משנת הבן איש חי. הוא מגרד את שכבות הדרשנות והפרשנות ונוגע ברבדים הכי עמוקים בתורה זו. הרב חזי מביא מעשיות ומשלים לאחר שהוא חווה את המסרים העולים מהם באופן אישי. בכך, הוא הופך את הסיפורים הללו ממשלי מוסר המצויים בפיו של כל דרשן מזרחי קלאסי, לתובנות עמוקות הרקומות ביד אומן. גם הדרשות של הרב נבחרו בקפידה, כשהן מובאות בספר בצורה של עימות או השלמה ויוצרות תפישת עולם שלמה.

את ספרו של הרב חזי ביקשתי לקרוא במהירות, כמי שכבר נחשף למשנתו של הבן איש חי. אבל מצאתי את עצמי לאחר כל פרק משתהה לא מעט. גלגלתי את הדברים במחשבתי, לקחתי את הסיפור או הדרשה וניסיתי לראות כיצד העיקרון שהמחבר העלה מהם פוגש אותי לא מעט. לא רק חשיפה להגותו של אדם רחב דעת, עשיר מחשבה ומקורי בפרשנות ותפישת עולם יש כאן. מעבר לחשיפה הראשונית יש שרטוט של קווי מתאר, בנייה של ראייה כוללת, קריאת השכמה או עידוד.

את ספרו של הרב חזי כהן – "שערי חיים" – צריך לקרוא בסבלנות, בהמתנה בין פרק לפרק, בהרהור והשוואה. ממש כמו שלימדה אותי השכנה העיראקית בילדותי לשתות כוס תה רותח. ללגום מעט, להתעלם מתחושת הצריבה הראשונית ולא לוותר על המתיקות של קוביית הסוכר המתמוססת לאיטה בתחתית הכוס.

==

הרב אבינדב אבוקרט הוא רב קהילת "אברהם יגל" גבעת שמואל

חזי כהן

שערי חיים: בעקבי תורתו של הבן איש חי

הוצאת ידיעות ספרים וישיבת מעלה גלבוע, תשע"ט

272 עמ'

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
להיתחדש
ותשוב לימי נעוריה | 14-02-2020 0:26
כל הכבוד שאתם מיתייחסים לחכמי עדות המיזרח. לי המיזרחית שחיה באזור ששיך לתימן אם כי חייתי תחת שילטון בריטי עדן משמח נורא שמתחילים לייחס חשיבות לחכמי ערב וגם לראשונים שבאו לארץ אותם אני מעריכה בבא סאלי וגם שם שבזי ושאר חכמי ערב. אני גאה בהם .בשבזי למשל הוא נביא ניפלא שיריו מלאים רוח נבואה מפעמת נוסעת בזמן. אני רואה בהם את הבסיס שלי ומשדרגת לכיוון הנבואה. הרי כולנו חיים במיזרח קדם. עדות המיזרח נישארו פה אלפיים שנה בערב, ובערב לא שכחו ימי לימוד קדומים. שזה צורת חשיבה עם כל הניואנסים הניפלאים. חייתי ניפלא בערב ומה שהיה לי שם אני משדרגת באופן טיבעי אל עולם הנבואה. אם הם שם היו נביאים ציונים לאומיים עיבריים ותנכיים ברוח הנבואה משה ודבורה. אני רוצה יותר עוד ועוד -הכי נסיעות בזמן נבואיות. באמת כל הכבוד לאתר שנותן יחס, למי שמנהל אותו. שבת שלום לעובדים למנהלים לבעלים.
2
ועוד קנצי למילין
חדד יניב | 15-02-2020 21:26
הרב חזי היקר, קראתי שליש מספרך, ואכן, כפי שהרב בכתבה סיפר, בשל העובדה שגם אצלי תורתו של הגרי''ח תפסה מקום מכובד בשש השנים האחרונות - כתבתי בתחילה הערותיי, אך הותרתים כשהמשכתי לקרוא בעקבות הניתוחים היפים שכבודו היקר. אפילו דרשתי פעם אחת בציבור בע''ש על סמך אחד ממאמריך.
3
חזק וברוך
יהודי | 15-02-2020 21:41
.