מחנכים מגוונים לתלמידים מגוונים/ הרב צבי קורן

מחנכים מגוונים לתלמידים מגוונים/ הרב צבי קורן

תלמידים בחינוך הדתי חווים פער בין החינוך הדתי של הוריהם לבין מה שהם פוגשים אצל מחנכיהם. בעוד הם באים מבתים בהם מראים להם דוגמא אישית של מפגש של המסורת עם התרבות המודרנית, חלק מהמחנכים מבטאים שלילה כלפי חלקים רבים של אותה תרבות

author-image
בין תורת הבית לתורת המחנך: המלכוד של התלמיד המסורתי
  ארכיון. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט/ פלאש90; תמונה קטנה: ללא קרדיט)

"באסיפת ההורים הראשונה שלי כמחנך ניגש אלי אבא של תלמיד – תלמיד מכיתה אחרת, לא הייתי המחנך שלו – ואמר לי כמה חשוב שאני נמצא שם בצוות המחנכים, כי כל שאר הרמי"ם יותר שמרנים, והבן שלו לא מתחבר להשקפת עולמם, ובגלל השקפת העולם שלי אני מהווה דמות חינוכית דתית משמעותית בשביל הבן שלו".

את הדברים האלה שמעתי לאחרונה ממחנך צעיר באחת הישיבות התיכוניות. החוויה המתוארת כאן רלוונטית לכולנו, הורים ואנשי חינוך כאחד.

לא פעם תלמידים בחינוך הדתי חווים פער בין החינוך הדתי של הוריהם לבין מה שהם פוגשים אצל מחנכיהם. תלמידים רבים בחינוך הדתי באים מבתים בהם ההורים מראים להם דוגמא אישית של מפגש מורכב של המסורת עם התרבות המודרנית. בו בזמן, חלק מהמחנכים והמחנכות מבטאים בהשקפת עולמם יותר הסתייגות ושלילה כלפי חלקים רבים של אותה תרבות.

אבהיר – אין בדברי שמץ של ביקורת על אנשי חינוך נפלאים ומסורים שעושים את מלאכם נאמנה לשם שמים, אלא שימת לב לפער הנזכר בין חלק מההורים לחלק מהמחנכים.

יש הורים שהפער הזה איננו מדאיג אותם. אדרבה, לעתים הם שמחים שהילדים שלהם יפגשו מחנכים "יותר שמרנים" או "יותר דוסים" מהם. (אינני מביע דעה על המונחים שהזכרתי; אני מצטט מונחים שחלק מההורים משתמש בהם). הורים אלה חוששים שהילדים שלהם יושפעו בצורה שלילית מהחברה והתרבות הכללית שסביבם ולא ימשיכו בדרך הדתית שבה גדלו – בקיצור, שהילדים יהיו דתל"שים – והם סבורים שההשפעה של המחנך ה"יותר שמרן" תאזן את ההשפעה השלילית הזו, ואז "הילדים יצאו בדיוק כמוהם".

בחלק מהמקרים ייתכן שזה נכון, אבל במקרים רבים הגישה הזו מזיקה לחינוך הדתי של אותם תלמידים. לבנים ולבנות בדורנו יש הרבה שאלות על היחס בין התורה לבין מה שמקובל בעולם המודרני. גישה ששוללת את העמדה שממנה נשאלת השאלה ומשיבה בדחייה של רבים מהערכים המודרניים, ולא בהתמודדות מורכבת איתם, עלולה להשאיר את הבנים והבנות שלנו קירחים מכאן ומכאן: המענה של המחנכים שלהם לא "מדבר" אל נשמתם, ומענה אחר, מורכב יותר, הם לא מקבלים.

אבהיר שוב: אין בדברי ביקורת על אותם מחנכים, הם חייבים לחנך לקיום התורה כפי שהם מבינים אותה. אבל הרצון המשותף לכל מי שמחנך לאמונה ולמחויבות לתורה להביא את התלמידים והתלמידות לבחור בדרך הזו, מחייב מענה רחב יותר, מגוון יותר. אנו בתנועת נאמני תורה ועבודה איננו דוגלים בחינוך לגישה דתית אחת ויחידה, אלא למפגש עם השקפות עולם שונות, "שבעים פנים לתורה", כך שצעירים וצעירות יוכלו לסלול כל אחד וכל אחת את הנתיב התורני האישי שלהם.

הורים יקרים! אני ממליץ שתשימו לב לסוגיה זו כאשר אתם בוחרים מוסדות חינוך לילדיכם. רצוי שהילדים שלכם יפגשו מיגוון של מחנכים ומחנכות שיוכלו לתת מענה תורני לנשמות השונות של הילדים שלכם.

ואתם, צעירים וצעירות שהשקפת עולמכם ביחס לתרבות המודרנית הוא מורכב, אתם שמזדהים עם השאלות של התלמידים ויכולים לתת להם כלים לברור בין המועיל והמזיק בתרבות הזו – חשוב שתהיו בשטח כדי לתת מענה מורכב לצעירים וצעירות שיזדהו עם הגישה הזו, ולא ימצאו את עצמם במצב שנדמה להם שהנתיב של הנשמה שלהם איננו נתיב תורני. יש לכם שליחות חשובה בחינוך הדתי. תנועת נאמני תורה ועבודה קוראת לכם לבוא לשליחות החשובה הזו!

=======

הרב צבי קורן הוא ראש תחום חינוך בתנועת 'נאמני תורה ועבודה' ורב קהילה ברעננה

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
שילמדו בחמ״ד ולא אצל נאמני הקרן החדשה
דת״ל | 04-02-2020 12:05
כך יצאו בע״ה שומרי תורה ומצוות, ולא רפורמים.
2
לא להאמין
יהודי | 04-02-2020 16:30
במקום להסביר להורים שהמחנך השמרן יותר מאזן את השקפת הילד, נאמני תורה ועבודה מעדיפים כיוון של חילון. אולי עדיף בכלל שימליץ לשלוח למוסדות חילוניים, שם חלילה לא יזכירו לתלמידים עניינים תורניים.
3
להיתחדש
כאילו הכל מוצה | 04-02-2020 18:13
כל שיטת הגטאות הזו זה מהעולם האשכנזי. לייצר אל שתקוע בגטו. פוחד ולא שולט בחיים. גטאות חילוניות דתיות. חייתי בהוויה כל חיי והאמנתי באלוהים. מה עשיתי הפקתי תועלת מימנה כדי לשדרג אמונה עכשיו אני מבינה זאת. עשיתי מה שעשו הורי בערב וגם אני הייתי שם ובאתי בתור ילדה. אני רואה את האמונה בנבואה המשך האמונה שלי מישם. ההויה מלאה רמזים וסימנים מהם מביאים תועלת. הנה הוליווד היהודית השמאלנית הביאה לי כלים רבים להבנת מיהו האל. הגויים התנכיים גם אותם ניצלתי כי גם הם חיים בהויה ומנצלים אותה להבין את אלוהי התנך. המאה 21 הפנטסטית האנושית היא שגורמת לך להבין שצריך למעשה שדרוג כי כל הדתות המונותאיסטיות נהרסו כה הרוסות. היא פשוט הרסה אותם וזאת כאילו כדי לפנות דרך לאלוהי התנך. אלוהי הנבואה. המון המון נהרס במאה 21. מזכיר לי את ברית הקשת בענן. היא פשוט ניגמרה כניראה העולם על בלימה. גם הברית בינינו לבין אלוהים היסתיימה. אם האל איפשר זאת כניראה יש לו כוונה סמויה לאלץ אותנו להישתנות ולהיתחדש. ההיתחדשות באמונה זה נהירה לעבר אלוהי התנך ולנבואה.