אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

100 שנה למכללת הרצוג, ריבלין: "יום חג לכולם"

מכללת הרצוג חוגגת מאה שנה להקמתה ונושאת פניה אל יעדי העתיד של החינוך היהודי בארץ ובעולם, השנה כולה תיוחד לאירועים שונים לציון המאה החינוכית הזו. נשיא המדינה בברכה מיוחדת | צפו:

מה גורם למוסד להישאר רלוונטי גם לאחר 100 שנים? איך ממשיכים להתחדש ולחדש, ובעיקר לחנך בעולם של שינוי מתמיד?

השבוע החלו במכללה האקדמית הרצוג לחגוג וללמוד את הנקודות הללו במסגרת חגיגות מאה שנים למה שהיה בית המדרש הראשון למורים דתיים – בית מדרש של המזרחי.

בחודש שבט תר"פ (1920) החלה קבוצת תלמידים ראשונה ללמוד בבית  המדרש למורים של המזרחי. הייתה זו ראשית הכשרת המורים הדתיים בארץ. את בית המדרש הקים הרב משה אוסטרובסקי, איש תנועת המזרחי, והעומד בראשו היה ר' אליעזר מאיר ליפשיץ, ששימש בתפקיד עד פטירתו בשנת תש"ו (1946).

אחרי פטירתו של הרא"מ נקרא בית המדרש על שמו, ובשנות השמונים הפך למכללה אקדמית לחינוך.  הרא"מ ליפשיץ השכיל לשלב בסמינר את המיטב שבשני העולמות, התורני והאקדמי, כשהוא מצרף לתורה ולאקדמיה את הצלע השלישית – את  הכשרת המורים וקידום תוכניות הלימודים.

בכך הניח הרא"מ ליפשיץ את היסודות למשנתה החינוכית והרעיונית של המכללה, משנה שברבות השנים נהייתה לתשתית החינוך הממלכתי-דתי בישראל.

בשנת תשע"ג החל תהליך איחוד בין מכללת ליפשיץ למכללת הרצוג. מכללת הרצוג נוסדה לפני קרוב לחמישים שנה כמכון להכשרת מורים על יד ישיבת הר עציון, בהנחייתם של ראשי הישיבה הרב יהודה עמיטל והרב אהרן ליכטנשטיין זכרונם לברכה.

המכללה הוותיקה והצעירה, מרכיבות כיום ביחד את המכללה האקדמית לחינוך הרצוג. המכללה מתפרסת על פני ארבעה קמפוסים בירושלים ובגוש עציון, בהם לומדים למעלה מ-3000 סטודנטים. מעבר לכך אלפים רבים של לומדים משתתפים במגוון פעילויות המכללה בארץ ובעולם.

בימים אלה, המכללה חוגגת מאה שנה להקמתה ונושאת פניה אל יעדי העתיד של החינוך היהודי בארץ ובעולם, השנה כולה תיוחד לאירועים שונים לציון המאה החינוכית הזו.

את האירועים פתח ערב חגיגי שנערך השבוע ביום שני בקמפוס היכל שלמה בירושלים ועסק בהנחלת המורשת היהודית בחברה הישראלית. בשיח המרכזי של הערב השתתפו הסופרים הרב חיים סבתו, ד"ר סיון הר- שפי, וגב' יוכי ברנדס.

שלושת הסופרים הסכימו בדבריהם שהדרך להעביר מסרים היא אומנות וחוויה, והיא משלימה או אף עדיפה על פני הוראה ישירה של תורה. לדעת הרב סבתו כדי שדברים ייכנסו אל הלב הם צריכים לצאת מן הלב, וכשם שמצווה לומר דבר הנשמע, כן מצוה לא לומר דבר שאינו נשמע, ובכלל, מי שיש יראת אלקים בלבבו דבריו נשמעים.

יוכי ברנדס הגדירה עצמה כסופרת מגמתית, הרוצה להפיץ יהדות לקהל רחב, ובבואה לכתוב ספר חדש היא מחפשת סיפור מעניין ומושך ולהשמיע קולות שבדרך כלל אינם נשמעים: שאול ולא דוד, בית שמאי ולא בית הלל, ועל ידי זה לתת ביטוי לקול הנשי.

המשוררת ד"ר סיון הר-שפי תיארה את המפגש האמוני כבלתי אמצעי, כמפגש המתנהל שלא דרך הלימוד, אלא דרך השירה המחברת לחוויה בעצמותה. היא הדגישה שבשירה יש מקום לספק ובירור, ולא לוודאות ומוחלטות.

כמו כן נערך במהלך הערב טקס הוקרה אישי לפרופ' חיים גזיאל, עם פרישתו מתפקידו כראש בית הספר ללימודים מתקדמים ע"ש הרא"מ ליפשיץ, שהוביל מר שלמה בקיש יו"ר עמותת מכללת ליפשיץ.

הערב שלווה מוזיקלית ע"י להקת "עלמא" נפתח בדברי ברכה של רקטור המכללה המאוחדת ד"ר עזרא קהלני ונחתם בדברי ברכה מפי ראש המכללה, הרב פרופ' יהודה ברנדס שסימן את הערב כפתיחתם של חגיגות המאה.

הרב פרופ' יהודה ברנדס ציין"בסיכומן של מאה שנה, אנו שואבים את כוחנו מרוחם של מייסדי מכללות ליפשיץ והרצוג ומוריהן הדגולים, ונושאים את פנינו להמשיך את המורשת ולשאת על שכמנו את המשימה של הכשרת המורים לדורות הבאים של החינוך בארץ ובעולם היהודי.

צילום: מכללת הרצוג
אם בכתבה נמצאה טעות או פרסומת לא ראויה. דווחו לנו >
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
מכללת הרצוג מי שמע?מי ידע?שקיים דבר כזה בכלל!
גימי-יהודי מיהודה | 30-01-2020 16:40
ח ח ח ח ח ח ח ח