שידור חי מוועדת הבחירות: האם ח"כ היבא יזבק תיפסל? - סרוגים

שידור חי מוועדת הבחירות: האם ח"כ היבא יזבק תיפסל?

בליבת הדיונים בוועדת הבחירות עומדת הבקשה לפסילת ח"כ היבא יזבק מהרשימה הערבית המשותפת. נציג היועמ"ש: "התקרבה לקו המאד גבוה של הקו האסור", בן גביר: "היא לא יכולה להיות בכנסת"

שידור חי מוועדת הבחירות: האם ח"כ היבא יזבק תיפסל?
  Noam Revkin Fenton/Flash90

הדיונים בוועדת הבחירות לגבי הבקשות לפסילת מועמדים מלרוץ לכנסת התחילו הבוקר (רביעי) כאשר השאלה המרכזית היא האם חברת הכנסת השנויה במחלוקת, היבא יזבק מבל"ד, תיפסל מריצה לכנסת ה-23.

צפו בשידור החי:

חובה שהדיון יהיה ענייני ומכובד

בפתח הדיון הטעון בוועדת הבחירות, הבהיר השופט ניל הנדל לנוכחים: "חובה שהדיון יהיה ענייני ומכובד, אנחנו נשמע את כולכם ולא ניתן לאף אחד להשתיק את האחר. זה לא סוד שיש בניכם מחלוקות רבות, בסוף היום כנראה עדיין יהיה כך. המטרה היום היא להציג את הטיעון הטוב ביותר, ולא לתקוף את הטוען"

הוא הוסיף כי "כאשר מדובר בפסילת בוחר הסיבות הן טכניות, פורמליות אך כאשר עוברים לפסילת נבחר זה מהותי ולכן זה דורש דיון רציני. היכן הקו האדום? היכן הגבול? החוק מסמיך אתכם להתערב בעניינים הללו אם קימת עילה", פנה לחברי הוועדה.

יו"ר עוצמה יהודית עו"ד איתמר בן גביר המשיל מנאום התביעה, אותו נשא גדעון האוזנר נגד הצורר הנאצי אדולף אייכמן בדבריו כלפי יזבק: "במקום בו אני עומד לפניכם אני לא עומד לבד, יחד איתי עומדים עוד מליוני אזרחי מדינת ישראל, אלפים שנרצחו ונטבחו ונשרפו. יחד איתי עומד כאן ממש דני הרן הי"ד שהמחבל השפל סמיר קונטר ירה בגבו אל מול הבת שלו הקטנה. עומדת איתי כאן, עינת הרן הי"ד שאותו רוצח רוצץ את ראשה בסלע ועומדת איתי גם התינוקת קטנה והחמודה יעל הי"ד, שנחנקה למוות לאחר שאמא שלה ניסתה להסתיר אותה. דמם זועק, אך קולם לא יישמע. אהיה אני להם לפה. היא לא צריכה להיות בכנסת ישראל, היא לא יכולה להיות בכנסת ישראל. אין מדינה נורמלית אחרת שהייתה נותנת לה להיות בפרלמנט".

התקרבה לקו המאד גבוה של הקו האסור

ענר הלמן, נציג היועץ המשפטי לממשלה הביא את עמדתו: "דברים חמורים שכתבה ח"כ יזבק, אלו דברים קשים ומחפירים. היא התקרבה לקו המאד גבוה של הקו האסור, יש תנאים מחמירים שנקבעו בפסיקה בכדי לפסול רשימה או מועמד, היועץ המשפטי לממשלה לא תמים ואם הוא היה חושב שהיא מאמינה לכל כולם היינו אומרים שהיא שגתה ומודה ועוזב ירוחם, אבל הספק פועל לטובת מועמד", ובעקבות כך הם מאשרים את מועמדותה.

על הטענה כי פסלו את מועמדי עוצמה יהודית מיכאל בן ארי וברוך מרזל הוסיף הלמן כי  "כאשר מסתכלים על אותם מקרים קודמים היועמ"ש תמך בפסילה בעקבות כמות הראיות והזמן שבו הן נאמרו, וזה שונה מאד ממה שקורה בעניינה של יזבק". על השאל האם תתחרט? הוסיף: "כל אחד יכול להגיד אני מתחרט, אבל מי שזוכר, לברוך מרזל התיר פעמיים בית המשפט את ריצתו ב2003 וב-2015 לאחר שהודיע שהוא מתכוון והתחרט, בפעם האחרונה רמת האמון שניתנה לחרטה היא מסויימת ולכן הוא נפסל".

כזכור, ביום שני בערב הודיע היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לוועדת הבחירות כי עמדתו היא שיש לאפשר לחברת הכנסת היבא יזבק לרוץ לכנסת בבחירות הקרובות.

בהודעתו כתב היועץ: "לאחר בחינת הדברים בכובד ראש, היועץ המשפטי לממשלה סבור כי הגם שחלק מן התבטאויות של העותרת, כפי שפורטו בבקשות, מקרבות אותה קרבה של ממש לרף הפסילה, הרי שלנוכח הצהרותיה והבהרותיה בפני ועדת הבחירות, אין מדובר בתשתית אשר מצדיקה את פסילתה, בהתאם לאמות המידה הנוקשות שנקבעו בהלכה הפסוקה".

עוד באותו נושא

עוצמה יהודית: "דין אחד ליהודים ודין אחר לערבים"


35

"זאת בפרט, לאחר שהמשיבה הבהירה בתצהיר שהגישה לוועדת הבחירות כי היא מתנגדת לאלימות, ואף הבהירה בהמשך באופן מפורש כי היא לא קראה ולא התכוונה לפגיעה באזרחים או בחיילי צה"ל. כל זאת, בשים לב לכמות המועטה של הראיות המהותיות, פרישתן בזמן, היעדר ביסוס בדבר פעילות חוזרת ונשנית, ובפרט כאמור –הבהרות והצהרות מפורשות של המשיבה, המגובות בתצהירים אישיים, לצד החרטה שהביעה על חלק מן ההתבטאויות החמורות, וההסברים שנתנה ביחס לאחרות".

בתגובתה לבקשת היועץ, הודיעה יזבק כי היא אינה חוזרת בה מדבריה, אך טוענת כי אין בקריאתה לסיום ה'כיבוש' ביו"ש מוטיב של אלימות נגד כל אדם שהוא, בין אם במדים ובין אם לא.

יזבק כתבה: "אני עומדת מאחורי שני המשפטים שאמרתי, אכן האמירה שעמים רשאים לפעול למען שחרורם, מבטאת עמדה אוניברסאלית בהתאם למשפט הבינלאומי כי כל עם זכאי להגדרה עצמית. אך אין בעמדה אוניברסאלית שביטאתי קריאה או תמיכה כלשהי לשימוש באלימות".

עוד הוסיפה: "אכן אני עומדת מאחורי דבריי שהמשך הכיבוש אינו לגיטימי. ואכן אני רציתי במשפט הזה להחזיר את המראיינים לנושא הכיבוש. ואכן רציתי להשתמש במכוון במילים 'המשך הכיבוש' כדי להזכיר כי זוהי הבעיה המרכזית שהשיח הציבורי הישראלי מתעלם ממנה. אך אין בשני המשפטים שלי הנ"ל תמיכה או קריאה בשימוש באלימות לא נגד חיילים ולא נגד אזרחים".

"אני חוזרת ומדגישה שאני לא קראתי בראיון (וגם לא התכוונתי) לשימוש באלימות מכל סוג נגד אף אדם בין אם הוא במדים או לא במדים, אזרח, תושב או חסר מעמד".

דבריה של יזבק נמסרו לאחר שהיועץ הודיע על דרישתו לקבל הסברים לדבריה של יזבק, והזכיר אמירה מסוף הריאיון הטלוויזיוני שנערך בערוץ 13 בו נאמרו הדברים הבאים:

מראיין: "האם זה חלק מהתנגדות סבירה מבחינתך, ולגיטימית לכיבוש, לפגוע בחיילים או לפגוע ברמטכ"ל".

ח"כ יזבק: "החוק הבינלאומי בעצמו מאפשר לעמים שהם תחת כיבוש לפעול למען שחרורם".

מראיינת: "כלומר, את תופסת כלגיטימי פגיעה בחיילים?".

ח"כ יזבק: "מה שלא לגיטימי זה המשך הכיבוש".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
גבעת חלפון
ס.תחמס | 29-01-2020 9:31
הכל הצגה שרק מעודדת את הלאומנות הערבו פלסטינו. זו שהרימה ראש תחת מלכות בית בלפור בעשור האחרון. אם היועמש תומך בגברת, בגץ בוודאי יתמוך. ארגוני הזכות להרוס את מדינת היהודים יקבלו עוד חומר אותו יפיצו מסביב לכדור הארץ.ובא לציון גואל. או גועל. אין ספק, צריך כאן מנהיג ברמה של טראמפ שיגיד בפשטות: אי אפשר להחזיק בבית את מי שרוצה להחריב אותו ולכן צריך להיפרד.זה הזמן להקשיב לראש המעצמה החזקה בעולם. הוא כבר הוכיח שהחוכמה נמצאת לא רק בכנסת ישראל.
2
אין בדבריה אלימות????
אוחנה | 29-01-2020 9:38
מראיינת: כלומר, את תופסת כלגיטימי פגיעה בחיילים?. חכ יזבק: מה שלא לגיטימי זה המשך הכיבוש. לא לגיטימי הכיבוש!! לגיטימי מאד להרוג חיילים . זה בעצם מה שהערביה אמרה ...להרוג חיילים. תפסיקו עם הדיבורים ותעיפו אותה ....ואם אפשר לכלא
3
בן גביר
אאא | 29-01-2020 10:41
הקול של בן גביר ממש דומה לקול של יהרום גאון
4
יזבק
דינה | 30-01-2020 9:20
אחת כזאת שונאת ישראל לא צריכה להיות בכנסת. לשבת שם ולקבל משכורת שמנה.