אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

נגיעה ברווקות מאוחרת? יש מקום לתת היתר

אחרי שחשף אתמול שאלה שנשאל על ידי רווקה דתייה בגיל 34 אודות ההיתר לעבור על איסור שמירת הנגיעה, הרב יוני רוזנצוויג מפרסם את עמדתו ההלכתית וכותב כי במקרים נקודתיים יש להתיר לגעת

נגיעה ברווקות מאוחרת? יש מקום לתת היתר
  (צילום: שטארסטוק)

שמירת נגיעה לרווקים ורווקות.

הרב יוני רוזנצוויג פרסם אמש (שני) בעמוד הפייסבוק שלו שאלה שנשלחה אליו בנושא שמירת נגיעה לרווקים בגיל מאוחר.

בשאלה, שנשלחה אליו על ידי רווקה דתייה בגיל 34, נכתב בין היתר: "אני באמת חושבת שמעל גיל מסוים שמירת נגיעה פוגעת נפשית. זה לא טבעי, לא נורמלי. בתקופה של חז"ל לא הייתה רווקות מאוחרת ואנשים גם לא חיו עד גיל כ"כ מאוחר. ואין לי מושג אפילו מה הפתרון כאן. לאפשר החזקת ידיים? חיבוק? ליטוף? להחליט שמותר-אבל רק עד גבול מסוים?מהו הגבול שעוזר לשמור על שפיות וקיום נורמלי?מה התורה אמרה במקור, מהו האיסור שהוא באמת קו אדום ומהם פשוט גדרות שלא נגיע לשם?".

עוד באותו נושא

צפו: איך מתמודדים רווקים בגיל 30+ עם שמירת נגיעה?


12

אמש הרב רוזנצוויג הסתפק רק בפרסום השאלה מבלי לכתוב מהי עמדתו, אך הערב, אחרי שרבנים רבים פרסמו את עמדתם בנושא, הוא החליט לפרסם את שלו.

בעמוד הפייסבוק שלו כתב הרב רוזנצוויג:

(1) אתחיל במובן מאליו: מהבחינה הרגשית, אני מצטער צער רב עם הרווקים והרווקות שכבר זמן מחפשים ואינם מוצאים. הטקסט שפרסמתי אתמול היה קורע לב, חורך את הנשמה ממש. כשראיתי אותו – ידעתי שאם הכותבת תרשה לי, אני חייב לפרסם אותו. ואני רוצה לומר לכל הנאנקים תחת העול הזה: אני אתכם במסעכם המאתגר. אשמח להיפגש, לדבר, להיות אוזן קשבת וכתף תומכת. אתן מזמני כל אשר אצטרך כדי להיות שם בשבילכם. זה הדבר הכי בסיסי בסיפור הזה.

(2) אך אני יודע שמה שכתבתי ב- (1) מתפרש תחת השפעתה של עין טובה כלב רחום ורגישות אנושית שיש בה כדי להציע נחמה מסוימת, ותחת השפעתה של עין אדישה או כואבת כ"נחמת עניים" בלבד שאין בה מזור כלל. ותחת השפעתה של עין צינית – הדברים אולי אפילו נקראים כעין זעקת הקוזק הנגזל – "הרי אתה רב, מה אתה בעצם אומר? שאתה מצטער שאנחנו סובלים בגלל ההלכה, שלכאורה בידך היא לשנותה לטובתנו? תהיה אמיץ ותעשה מעשה!". ולכן יש שאצלם הדברים אינם מתקבלים על הלב בכלל. אז אני רוצה גם לדבר קצת על הלכה.

(3) בשנתיים וחצי האחרונות אני כותב ספר בנושא הלכה ובריאות הנפש. אחד הנושאים שבהם התייסרתי רבות, היה הנושא של נגיעה באישה בשעת נידתה. הנושא עלה בכמה הקשרים, אך שניים שאשתף אתכם בהם כאן בקצרה: (א) האם אישה הנמצאת בדיכאון, והיא נידה, וזקוקה למגע תומך מבעלה, יכולה לקבל ממנו מגע זה? (ב) האם אישה הסובלת מפוסט טראומה כתוצאה מפגיעה מינית, ומתקשה לפתח קשר עם גבר, והמטפל סבור שהדרך היחידה שתוכל להגיע לכדי נישואין זה אם יהיה מגע הדרגתי קודם הנישואין (כגון החזקת ידיים) כדי שהיא תרגיש בטוחה בקשר כזה (ותרגיש ביטחון שהאיש יכבד את הגבולות שלה וכדו') – האם ניתן להתיר מגע כזה?

אני כותב שהתייסרתי רבות בנושא הזה כי זה לא פשוט להתיר. מדובר באיסורים שיכולים להיות איסורי תורה לפי חלק מהשיטות ובחלק מהמקרים. כתבתי על כך עשרות עמודים, בחנתי את העניין, ולאחר מכן – שאלתי פוסקים מובילים בציבור, מהציבור החרדי ביותר כגון הרב אשר וייס והרב יצחק זילברשטיין, ועד לפוסקים בציבור הדתי-לאומי כגון הרב יהודה הרצל הנקין והרב יובל שרלו. היו פוסקים שאסרו מטעמים נכונים וראויים. והיו פוסקים שהתירו בצורה מסויגת מטעמים נכונים וראויים. והיו פוסקים אחרים שהתירו בצורה פחות מסויגת, (ועדיין רק בתנאים מסוימים), וגם הם מטעמים נכונים וראויים.

(4) מהרבנים כולם שמעתי על חשיבות האיסור הזה, על חשיבותה של שמירת נגיעה. אין מי שסבר שמדובר בעניין קל. אין מי שסבר שמדובר בעניין פשוט. אבל בהחלט היו אלו שסברו שבניין בית נאמן בישראל, או שמירה על בית זה ומניעת התפרקותו, שווים את הויתור (שוב – תחת תנאים הלכתיים מסוימים) על שמירת נגיעה, ולכל הפחות לזמן מוגבל.

(5) תאמרו: אפשר ללמוד משם לכאן! אך זו תהיה טעות, ואסביר. שואלים אותי לפעמים: האם אתה רואה הבדל בין הרבנים החרדים לרבנים הדתיים-לאומיים כשאתה הולך לשאול אותם שאלות בנושאים הללו? ותשובתי: לא, אני לא רואה הבדל, כי מדובר במקרה של חולי, באנשים שסובלים בצורה מאובחנת וברורה, ואין פוסק בעולם שלא רוצה לעזור. זה לא אומר שהם לא מחמירים לפעמים, אבל כולם רוצים לעזור.

עוד באותו נושא

הרב יוני רוזנצוויג: "את חטאי אני מזכיר היום"


10

ולכן זה שונה מענייננו, כיוון שיש הבדל בין פיתרון נקודתי לפיתרון מערכתי. אני לא חסיד גדול של שינויים מערכתיים גדולים, למרות ששואלים אותי הרבה על דברים כאלו. רוצים שאשדד את מערכת ההלכה בצורה כזו או אחרת, שאבטל חלקים מהשולחן ערוך וכו' – אבל אין זו דרכי. אני מאמין במערכת ההלכה – מאמין שהיא טובה לנו, שהיא מועילה, שהיא עוזרת. אני מאמין ששמירת נגיעה היא מוסד הלכתי חשוב, שראוי לשמר אותו ולהגן עליו. אני לא רוצה לראות אותו נפרץ. אבל אדם חולה – זה כבר משהו אחר. גם אם יש אלף כאלו, הפוסקים רואים בכך פסיקה נקודתית, ולא פסיקה מערכתית. זו גם פסיקה לזמן מאוד מוגבל (עד שיבריא). זו גם פסיקה שניתנת על יסודות אמפיריים (הרופא – איש מקצוע! – אומר שהאדם הזה חולה וצריך את דרך הטיפול הזו).

(6) לכן ברור שזה שונה מבעיית הרווקות המאוחרת. פיתרון מהסוג הנ"ל, שיתיר את האסור לכל הרווקים המאוחרים מגיל מסוים והלאה – זהו פיתרון מערכתי שלדעתי ההלכה האורתודוקסית תתקשה לחיות איתו. ולדעתי הוא יהיה טעות. ולא זו בלבד, אלא יותר מזה: האמנם הרווקים והרווקות רוצים להיות מושווים לאנשים שיש להם הפרעות נפשיות משמעותיות? האם הם בגדר "אוכלוסיה מוחלשת"? נראה לי שגם מבחינתם, השוואה זו אינה במקומה ואינה רצויה להם.

(7) ואף על פי כן, ולמרות הכל – הסבל קיים. ומבחינת הסבל שבא לידי ביטוי במכתב שפרסמתי אתמול – יכול מאוד להיות שיש מקום לתת היתר. האם רב יוכל לתת היתר נקודתי לאדם כזה או אחר במצב-עניינים כזה או אחר? אני חושב שכן. יכול להיות שחבריי הרבנים יגידו שזו טעות לכתוב כך או לחשוב כך. אבל אני לא מפרט כאן את התנאים להיתר כזה, וגם לא חושב שהוא יינתן כדי לפתור את "מצוקת הרווקים". הוא יינתן כדי לפתור מצוקה ספציפית, כשהרב משוכנע שזו הדרך הנכונה והראויה, הן מבחינה הלכתית והן מבחינה רוחנית. וברור שיהיו בה תנאים הלכתיים וסייגים למיניהם. אבל אני לא חושב שזה בלתי אפשרי. אני רק חושב שזה עניין אישי, ולא עניין חברתי. החברה צריכה להמשיך לשמור את האיסור כפי ששמרה אותו עד כה, כיוון שברמה העקרונית אנחנו מאמינים שהאיסור הזה מיטיב עמנו ולא מזיק לנו.

ובסופו של דבר, אחרי כל המלל שכתבתי – ברור שאי אפשר לרפא שבר גדול על נקלה. לא יועילו תכסיסי הלכה, ולא מילים יפות – הרווק או הרווקה צריכים מחר להמשיך בחייהם הבודדים, ושאלה האינסופית המקננת בלבם: האמנם יצליחו לבנות את הבית הנאמן המיוחל? ואנחנו – כל מה שאנחנו יכולים לעשות, מלבד לעודד ולנסות לשדך ולמצוא ולהפגיש, הוא לא לשכוח שהם בודדים, לא לשכוח שהם צריכים את התמיכה, להזמין אותם לקפה, לצאת איתם לארוחה, להזמין אותם לסעודת שבת.

הבדידות כה קשה, כה משתקת, כה מדכאת. כה כואבת.

אנחנו אתכם, חברים וחברות, כמה שנוכל להיות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
42 תגובות - 30 דיונים מיין לפי
1
אתה איש צעיר אין זה מקומך תעסוק בדברים אחרים!
חיים | 28-01-2020 20:16
מוטב שלא תביע את דעתך בנושאים חמורים כאלו שעליהם מושתתת היהדות!!! אתה איש צעיר תעסוק בבעיות בהלכות שבת ובהלכות ברכות!!! מוטב שלא תכווה באש לוהטת!!! זה יסוד היהדות ושאלה זו מונחת לפתחם של גדולי הדור בלבד!!!!
2
אם זה רב, אני אדמו"ר
יוני | 28-01-2020 20:25
בלה בלה בלה
3
זו איננה תורה
מאיר | 28-01-2020 20:31
כשרואים תשובה הלכתית כזאת, זה ממחיש את עומק השבר ואובדן הדרך של הציונות הדתית הלייטית. האם בשם הנאורות וההכלה אפשר לדבר על כל נושא?! להתיר איסורי תורה?? איך אתה מרשה לעצמך לדבר על עניינים שבינו לבינה ולפזר היתרים הלכתיים על סמך הרגש וההכלה של השואל, זה ממחיש כמה זו איננה תורה. בגלל דברים כאלה בדיוק הנושא הזה לא ניתן להיכתב לא בפייסבוק ולא בטוויטר ולא בשום מדיה שהיא, בגלל חסרי אחריות, כנל. חזור בך לפני שאנשים יעברו על איסורי תורה בגללך.
אני רק שאלה -
יצחק | 28-01-2020 20:49
איך מערת סרוגים בוחרת אילו פסקים לפרסם? רק מה שצהוב ? רק מה שבא מפי צעירים בראשית דרכם?
4
שילמד מהר פרקים כ"ב כ"ג במסילת ישרים
נתנאל | 28-01-2020 20:38
בביאור מידת הענוה. מור הרב אברהם שפירא זצל קבע שמי שלא יודע ארבעת חלקי שלחן ערוך שלא יפסוק לציבור.
5
אני זוכר
שימי | 28-01-2020 20:39
זה הרב שסיפר איך הדליק אור בשבת. אחר כך חזר בו. לא נורא. עוד שבועיים יחזור בו מהשטויות שכתב היום. רבעל'ה
6
אני רווק בן 34
יוסי | 28-01-2020 21:07
ועדיין משוכנע לגמרי שאתה קופץ למים עמוקים מידיי לרמה שלך. ברפורמה היו יותר עדינים בהתחלה
7
טיפש. תתיר לרווקות נגיעה והם לא יתחתנו לעולם.
דעת תורה | 28-01-2020 21:13
נגיעה פה ושם ומשם לחדר המיטות
אין צורך להתיר - במציאות המצב הרבה יותר גרוע
מרא דאתרא | 28-01-2020 23:13
וגם אף אחד לא שואל רב בנושא. שמירת נגיעה היא מושג ששומרים עליו אולי בתקופת התיכון אבל אחר כך? מעטים מאד האנשים ששורים וזוגות לא רק שלא שומרים אלא רחוקים מאד מאד משמירה.
8
אם יש לה חבר שרוצה ללטף למה שלא תתחתן??
אריה סופר | 28-01-2020 21:18
ניאו רפורמיים.
9
וסלחת לעוונינו כי רב הוא
מיכאל | 28-01-2020 21:25
אתה רציני?
10
חזל ירדו לסוף דעתו של אדם
דתי | 28-01-2020 22:00
אבל אתה כנראה יותר חכם מחזל. והכל בשם הנאורות שתדחה איסורי תורה. לא ראיתי שום הלכה בדבריך. לא רמבם, לא שוע, לא שולחן ערוך. כלום. רק התפלספות. זו התורה לא תהא מוחלפת. והלייטים הם אביהם של העמארצים של הדור הבא והסבים של האתאיסטים שבעוד 2 דורות.
נסחת מעולה!
כל הכבוד למגיב | 29-01-2020 1:30
!!!
11
מותר גם לקיים יחסי אישות כשזה מתוך מצוקה וסבל
טל | 28-01-2020 23:21
של רווקות מאוחרת?
כפיים
כל מילה זהב | 29-01-2020 1:31
למגיב 11
תשובה כנס
שרפר | 28-01-2020 23:43
אני לא יכול להתיר זאת באופן גורף, צריך לבדוק את המקרה כל מקרה לגופו אבל אכן אני חושב שיש מצבים שיש להתיר כמובן שזה לא דומה לחולי או רווקות מאוחרת אך יש בזה אומללות בררררררררר קיש קיש קריא, עם הארץ. ההלכה כדאית אני רוצים לשמר אותה. הוא חושב שההלכה היא חוק של הכנסת. הלכה היא הכרעה גמורה מה לעשות ומה לא לעשות. תפקידנו לא לתת ציונים אם ההלכה כדאית או לא. תפקידנו לא לתת עזרה להלכה שתישמר. תפקידנו לקיים אותה בלי פולישטיקים. בהחלט צר מאוד על רווקות מאוחרת. וצריך להתפלל על זה. אך לזון את היצר בתירוצים שקריים זוהי אפיקורסות.
12
האם יש בתורה עצמה
התמים | 29-01-2020 7:01
מילה אחת על איסור נגיעה ? קצת קשה להבין מדוע תחושות בהן חנן אותנו הקבה הן דבר שצריך לדכא. מדיע ליטוף מענג הוא דבר אסור ? איך צמחה שיטה שלימה שהפכה את היפה והנעים - לדבר שיש להיזהר מפניו ולהילחם בו ? בכל חברה יש כללים מסויימים. אבל התרבות היהודית, ממנה צמחה גם הנצרות, הפכה את הרגש והמין לנושאים שצריך למסגר ולדכא בחומרה - במקום שיהיו מקור לחדווה והנאה, כפי שהקבה תיכנן. אחרת - למה נתן לנו אותם ?
בתורה לא כתוב הרבה דברים
דנצ | 02-02-2020 0:58
בשביל זה יש את חזל. בחזל האיסור מפורש ויש הרבה פוסקים הסוברים שנגיעה של חיבה היא איסור דאורייתא. זה גם הוזכר במאמר לעיל.
הקב"ה ברא גם טעם מענג של מאכלים אסורים
חיים | 29-01-2020 20:21
לכן הם מותרים? טיעון מטופש. הקבה ברא את העונג שבקרבה בין איש לאשתו כדי שאיש ואשתו יחיו ככה. לא כדי שכל אחד יחיה איך שהוא רוצה.
בתורה כתוב: ....לא תקרב
צא ולמד | 29-01-2020 9:29
ומומלץ לך ללכת כמה שנים לישיבה ללמוד תורה, אז תחכים ותדע את המקור של כל דבר. בהצלחה.
13
ברוך מתיר אסורים
משה | 29-01-2020 7:56
מתחיל להזכיר את ההיתרים של שבתאי צבי שרי
התכוונת: מתיר איסורים
מיכאל | 29-01-2020 19:32
.
14
נגד גמרא מפורשת, סנהדרין עה עמוד א
חיים | 29-01-2020 9:39
מציע לרב רוזנוויצג לקרוא את הגמרא בסנהדרין עה א, ולהבין שלמרות כל הקושי אין עיצה ואין תבונה נגד ה'. פתרון לרווקות מאוחרת זה פשוט להתחתן, לצורך זה יש לרדת מהחלומות ולהסתפק גם במציאות חלקית, כי בלי זה לא יהיה להם כלום וחבל... אמר רב יהודה אמר רב מעשה באדם אחד שנתן עיניו באשה אחת והעלה לבו טינא ובאו ושאלו לרופאים ואמרו אין לו תקנה עד שתבעל אאמרו חכמים ימות ואל תבעל לו תעמוד לפניו ערומה ימות ואל תעמוד לפניו ערומה תספר עמו מאחורי הגדר ימות ולא תספר עמו מאחורי הגדר פליגי בה ר' יעקב בר אידי ור' שמואל בר נחמני חד אמר אשת איש היתה וחד אמר בפנויה היתה בשלמא למאן דאמר אשת איש היתה שפיר אלא למד פנויה היתה מאי כולי האי רב פפא אמר משום פגם משפחה רב אחא בריה דרב איקא אמר גכדי שלא יהו בנות ישראל פרוצות בעריות
אשריך.גמרא פשוטה..
אא | 30-01-2020 23:39
ט
15
מזכיר לי את הליצן "רב" הפייסבוק השני סתיו
פשיטת רגל מוסרית | 29-01-2020 9:44
אין לך שום סמכות להתיר, עוד ליצן רפורמי
16
אימון לחתונה - ממומלץ לרווקים!!!!!!!
זה הפתרון האמיתי | 29-01-2020 14:03
יש היום כל מני מכונים כאילה שעוסקים בזה - באימון קראת חתונה זה מה שהרווקים צריכים באמת
17
חבל שבגללך החרדים חושבים שלדת"ל יש פחות מ613
dv | 29-01-2020 18:54
חבל שבגללך החרדים חושבים שלדתל יש פחות מ613 מצוות
18
הכשלת הרבים
ב.נ | 29-01-2020 19:11
מתפלא על עורכי האתר שממהרים לפרסם לפני ששאלו את גדולי חכמי הדור (וגורמים להכשיל רבים בעבירה)
19
אחריות של רבנים
אפקי | 29-01-2020 21:06
תראה מה כתבת ותראה את הכותרת. ומה קורה עם מי שאין לו כח לקרוא עד סוף הפיסקה האחרונה? להיכן האחריות של הרב לכך שמתוך ריבוי המלל (כפי שהרב כתב), לא יטעו מי מהקוראים חיבור להתיר גם את מה שהרב התכוון לאסור?
20
אל תפלו בזה!
פלונית | 29-01-2020 21:14
אני בתור רווקה הייתי כבר מיואשת ומבחינה דתית גם כן כבר היו לי ירידות (בבושה אני כותבת זאת), ואז בסוף התחתנתי וסבלתי מחיי נישואין לא מתאימים בגלל ששום דבר לא התאים! זכרו: שמירת נגיעה לפני החתונה, ובימי הנידה, היא הדבק לחיי נישואין מאושרים. ולא צריך להתייאש בשום שלב מזוגיות אמיתית וקדושה ומחיי נישואין כדת משה וישראל! והכי חשוב שנדע ונבין שאבא שבשמים שאוהב אותנו נתן את החוקים בשבילנו בשביל הטוב שלנו, בשביל האושר שלנו, ובשביל שנוכל להקים בתים נאמנים ומאושרים בישראל. וגם אם ההמתנה ממושכת - להמשיך להמתין באמונה ולקבל באהבה את כל הניסיונות. והלואי ויכולתי להחזיר את הזמן אחורה ולהיות חזקה יותר באותה תקופה...
21
שאלה להוד מעלת קדושתו
מאור פנים | 30-01-2020 0:22
שלום לפוסק הדור האם כבודו מתיר לצעירים החרמנים ללכת לבית בושת? באם אין מדובר בפיקוח נפש? האם כבודו יסכים לפתוח אחד בביתו? ברגשי הוקרה למחריב התורה
מי שיצרו מתגבר עליו ...ילבש שחורים...
רון | 30-01-2020 8:10
ולא בכדי בתי הבושת מלאים בלובשי שחורים. הרבה מתוכם מהדרים במאמרו של רבי אילעי והולכים לעיר זרה (נ-נח-נחמן מ...)
22
Made in Gush Etzion
מאור פנים | 30-01-2020 0:23
תודה רבה לרב ליכטנשטיין.
23
סליחה, אבל
יוסי | 30-01-2020 8:27
רואים שהכותב לא מבין מה הוא שח. להזכיר את ר' אשר וייס ואת ר' יובל שרלו בשורה אחת, זו פשו בדיחה. גם הרב זילברשטיין שלדברי הכותב הוא מגדולי הפוסקים החרדים, שוב בדיחה. הרב זילברשטיין אינו מגדולי הפוסקים. הכותב אינו מצוי בתחום עיסוקו. התרת איסורי תורה לא באה בחשבון גם כשקשה. כל ילד שלומד קצת הלכה מבין את זה. והנסיון לעקם את התורה כדי להתיר איסורים, מזכיר את תקופתו של שבתי צבי.
24
שאלה
בראל | 30-01-2020 19:00
האם מאותה סיבה תתיר לזוגות מאותו המין להינשא? הסיפורים שלהם קורעי לב פי כמה וכמה
25
נגיעה זה יהרג ואל יעבור
י | 31-01-2020 14:32
איך בכלל יש התלבטות בעניין אני לא מכיר את הכותב אבל אני תוהה אם הוא רפורמי או עם הארץ וה' יכפר.
לרוב הפוסקים, ולהלכה - לא
ל25 | 31-01-2020 15:58
יש בזה מחלוקת ראשונים. יש דעות שזה כך, אבל להלכה הן לא נפסקו. תחשוב על זוג נשוי, האשה החלה לידה - ולכן טמאה, והם במקום שאף אחד לא יכול לעזור לה. אתה באמת חושב שאסור לבעלה לגעת באשתו הטמאה במצב כזה? (אני לא מדבר בבית חולים, נניח שהם היו בדרך, והחלה לידה למשל)
26
מה שעצוב זה שהרב לא באמת יודע את המציאות
סתם אחד | 31-01-2020 16:02
הוא כותב אני רק חושב שזה עניין אישי, ולא עניין חברתי. החברה צריכה להמשיך לשמור את האיסור כפי ששמרה אותו עד כה, כיוון שברמה העקרונית אנחנו מאמינים שהאיסור הזה מיטיב עמנו ולא מזיק לנו. הוא באמת חושב שהחברה שמרה את האיסור הזה עד כה? לא שאני חושב שצריך להתיר באופן גורף, אני לגמרי מבין את הבעייתיות, אבל למה להתעלם מהמצב האמתי שהיום יש ממש לא מעט שלא שומרים על זה? שהחברה תמשיך לשמור? איזו חברה?
27
רבנים ?
חיים מנדל | 01-02-2020 19:28
תמשיכו לשמוע רבנים הם גם אמרו . להשאר בגרמניה אלוהים ישמור על היהודים אני אדם מבוגר ששמע מאדם חרדי . ציטוט מכל משפחתי כולם שמעו לרבנים .כולם נספו אני היחידי ששקדתי כי ברחתי לארץ ישראל .זה מה שנאמר לא מחשבותי מחשבותיכם .
28
למה צריך להתיר????
אלון | 02-02-2020 0:43
מי שרוצה שיעשה מה שבא לו להתיר זה לקחת חסות על משהו שאין לך כח לקחת.
29
לכולם הכותבים בטח...
למה אישה דתיה שהפוריות שלה רק בזמן נידה תוכל להכנס להריון מתרים לה מה ההבדל כמו שרווק בגיל 50 אסור לו גם לה אבל פה בגלל שאלוקים זיכה אןתה בזוגיות אתם מאשרים לה לקיים יםסים בנידה לשם הבאת ילד | 12-08-2020 19:37
לכולם הכותבים בטח אתם לא רווקים ולכן ניראה לכם שנכון להחמיר אדם שלא זכה להתחתן צריך להיות בתול כל חיו לא מספעק הסבל של החברה גם הסבל להרגיש נאהב אלוקים לא רוצה שנוהיה מדוכאים ועצובים דיי כבר אף אחד לא באמת מבין מה אלוקיים התכוון
30
כל המזדעקים, הרב לא התיר, ומוכן*לשקול*חריגים
שכל ישר | 11-02-2021 23:24
מה אתם קופצים בלי לבוא איתו בדין ודברים הלכתי? הוא אמר שהוא התייעץ עם גדולי הרבנים, פשוט תהיו בשקט, אם אינכם רבנים באיזה זכות אתם מגיבים בכלל?