סיפורה של מצרים הוא הסיפור של האנושות כולה - סרוגים

סיפורה של מצרים הוא הסיפור של האנושות כולה

בשעת צאתה לעולם היא דרסה כל דבר שיכול היה לעמוד בפניה בדרך. האנושות עוד לא הייתה מוכנה לקלוט שהאומה המצרית מוליכה אותה לאבדון, היא עדיין לא הבינה שהמחלה בה היא חולה סופנית וכואבת עד מוות

author-image
סיפורה של מצרים הוא הסיפור של האנושות כולה
  (צילום: שאטרסטוק)

בזמן השעבוד הייתה האומה המצרית לממלכה העוצמתית והנערצת ביותר בכל רחבי תבל. הבנייה המפוארת, היכולת להשתמש במשאבי טבע ואנוש בצורה יעילה, הספרות הייחודית והמסחר הרחב, עיצבו את דמותה של האומה המצרית בצורה מעוררת השראה. כל מדינות העולם נשאו את עיניהן לתרבות אחת – התרבות המצרית.

על מנת לעצור את המדרון התלול שהולך ומחלחל לעולם כולו יש צורך להתמודד עם ראש הנחש, עם חוד החנית שהולך בראש התרבות, רוצה לומר, עם האומה המצרית. סיפורה של מצרים הוא בעצם סיפורה של האנושות כולה. הרצון להכות את האומה המצרית נובע מהרצון לתקן את העולם כולו.

מצרים – מחלה עולמית

במסכת שבת (סז, ע"א), בין הלחשים לסוגי החוליים השונים, יש לחש כנגד מחלה הקרויה 'סימטא' (שחין). אופייה של מחלה זו הוא בכך שבתחילה היא מופיעה כמעין זוהמה הפוגעת בגוף כולו ומחלישתו, והרפואה למחלה זו – במה שמתקבצת כל זוהמת הגוף למקום אחד ויוצרת בו כיב (פצע פתוח) מלא מוגלה. מוגלה זו אמנם גורמת לסבל רב, אבל לבסוף לכשיתמסמס העור העבה המכסה ומסתיר כיב זה ומונע את המוגלה מלצאת – יתנקה הגוף כולו מזוהמתו, ויירפא.

בעין אי"ה (שם) מבאר הרב קוק שמושג הרשעה במובן הפרטי והלאומי יכול להיות חבוי ונגלה. כאשר הוא חבוי, בשעה שעוד לא הופיע בעולם בצורה גלויה אלא רק בתיאוריה, אפשר שישדר כלפי חוץ יופי ואסתטיקה, הוא מסוגל להציג לראווה תרבות נוצצת ומושכת. הרשעה הנסתרת מסוגלת לשדר לעולם כולו שהיא אפילו חפצה לגאול אותו מייסוריו ולהביא את האנושות לתיקונה. הדרך הזו, השוללת כל מושג של קדושה מסף דלתה, גורמת לבריות לטעות ולחשוב שבהליכה בדרכה יהיו החיים יפים וטובים יותר.

הרב מסביר שמחלת הסימטא, כלומר, הרשעות הגדולה שיכולה לדבוק באיזו אומה מן האומות, אמנם בשעת צאתה לעולם היא מולידה כאב נורא וייסורים קשים. אך דווקא הייסורים הללו מביאים את האנושות לדחוק את הממשל הזה מן העולם, להתרחק מהרשעה הגדולה הזו ולטהר מעט יותר את העולם. ה'סימטא' אותה מתארת הגמרא, היא משל לרשעה גדולה, שבשעת הופעתה בעולם יוצרת כאב גדול, אך דווקא זו דרך גאולתה ורפואתה.

עשר המכות כטיהור עולמי

האומה המצרית היא בדיוק הביטוי של אותה 'סימטא' עליה דיבר הרב קוק. מצרים הייתה מרכזית מאוד בעולם, מלאה ברשעה ובבערות, וכל מהותה ותכליתה הייתה לחבר את העולם אל יסודו החומרי. בשעת צאתה לעולם היא דרסה כל דבר שיכול היה לעמוד בפניה בדרך. האנושות עוד לא הייתה מוכנה לקלוט שהאומה המצרית מוליכה אותה לאבדון, היא עדיין לא הבינה שהמחלה בה היא חולה סופנית וכואבת עד מוות.

בשל כך החל הקב"ה בעצמו את המהלך הזה, הוא הנחית על פרעה ועמו מכות רבות, המתחילות מפגיעה במציאות הארצית – דם, צפרדע כינים וכו' עד פגיעה במציאות השמימית – ברד, ארבה, חושך, בכורות. עניין המכות הללו הוא לגרום למצרים ולאנושות כולה להבין כי היא מוגבלת, להכיר בכך שהמחלה אותה מצרים מפתחת ומנסה להדביק בה את האנושות כולה – היא מחלה סופנית.

בדרך זו מתברר שתכלית המכות היא לפרסם בקרב האנושות את מפלתה של הממלכה המצרית בידי אלוקי העברים. מפה לאוזן תעבור השמועה שאותו עם של עבדים, אשר באופיו מנוגד בתכלית לממלכת הפאר של פרעה, דווקא הוא אשר מחולל בעם המצרי נסים עצומים ומכות נוראות. ממכה למכה יבין העולם שלחומריות מצד עצמה אין יכולת עמידה, היא זמנית, רגעית וחולפת.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
11 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
ישר כח
לישעותך קיוויתי ה | 24-01-2020 9:34
ישר כוח גדול שיהיו הדברים למילוי נשמת פורטונה בת חנה חימשנה
2
מעניין מאוד
אורי | 24-01-2020 11:34
יישר כח..רעיון מעמיק ומרתק
3
מאמרו של גיא אמיר
לייטנר יעקב | 24-01-2020 12:30
מאמר המקיף נושאים רבים ומתמקד באקטואליה הקשורה במצרים.יישר כח.
4
משוב לפרשת השבוע
אורלי | 24-01-2020 14:10
גיא תמיד כיף לקרוא דברים חדשים על פרשת השבוע , ישר כח
5
כאלה היינו זהו זמננו זהו חלומנו
נוסעת באחלא זמן | 24-01-2020 15:38
זו דרכן של אימפריות. לא לעולם חוסן אבל כל התאור התנכי הזה נורא מזכיר לי את הוליווד את סרטיה הפנטסטים. כמה עזר לי להבין מול מה אני עומדת. זה מפצי פנטזיה מפעימים. הרי הוא הזמן ההוליוודי האבוד ששוכן וממלא את כיסי התנך. יפעה כה גדולה לא יאומנת. המיצרים חוו זאת בוודאי בני ישראל ואלה רשימות מזמן הנצח האבוד שיצרבו לעולמים במוחות הנשמות האלה. זה נימצא גם היום אבל המפתח אבד. כשיבוא הזמן הזמן האבוד ההוליוודי הזה יצו מחדש במלוא תיפארתו בזכות הנבואה בזכות משה בזכות דבורה האלוהית שהישתמשה בו להביא ניצחון הרואי כמו של אחיה משה הנביא. בזכות אליה הנביא בזכות מרים ואסתר ויוכבד הנביאה. וישעיה ירמיה יחזקאל וכל שרשרת הנבואה בת המאה 21. שיר הלל לגיבור התנכי האחד ויחיד- הלא הוא אלוהי צבאות ישראל מנהיגנו הבילעדי האחד ואין שני לו.
להיתחדש
לזה שהיגיב | 27-01-2020 9:12
ראה יקירי המאה 21 היא סופה איומה ונוראה. ואני שחווה אמונה בהוויה הרגילה מה שרואה שהרסה כפי שלא קרה מעולם כולל 3 הדתות המונותאיסטיות שנהרסו. אמונה היא חיה מיתחדשת רואים זאת במשך ההיסטוריה למשל הנצרות היתפתחה הולידה את הפרוטאסטנטיות וככה שני הדתות האחרות. אמונת הגלות היא לגלות מיימיילא מיצתה עצמה. מה שנישאר זה מיצוות אנשים מלומדה. השאלה בהוויה לאן מה הכי מתאים למאה 21 מה נישאר שהוא עתידי עתידני. התנך נותן תשובה. הנבואה. זו הסיבה שהתנך אקטואלי להיום בגלל נישת הנבואה. היא הנבואה חזתה את אמריקה את מה שקורה היום ואת כל ההרס והחורבן ומביאה נחמה ותיקווה לנו לעולם כולו ואף ליקום. לפי הבנתי היא טוענת שסיבת שיבתנו קשורה בסיפור גן עדן הוא סיבת השיבה ותולדת התשובה. הסיפור כמו חידה ענקית שמוצאותיה בשיבת עם ישראל ובחזרתו לסיפור העתידני הפנטסטי הזה. באנו לסיים את הבשורה- בחזרה היקום כולו לגן עדן. הבחזרה לעתיד הכי כדולה בעולם. התנך אומר שפה המיזרח זו מכונת זמן רדומה ואנחנו כולנו נוסעים בזמן.
תגובה לנוסעת
חיים | 26-01-2020 8:52
הזכרת רבים ונכבדים בעמנו .לא הזכרת רבנים .האם זה מקרה .או כך ראוי
6
נהדר
נחמן | 25-01-2020 20:03
מאמר יפה מאוד
7
עמוק
צופיה כהן | 25-01-2020 20:04
ישר כח גדול
8
מרתק ממש
מיכל | 26-01-2020 15:20
אשריך. מעניין מאוד. המשך להעשיר אותנו בידע.
9
וישראל הם שהיו אור לגויים
palmoni777 | 31-01-2020 11:46
מנין שלא היתה אומה באומות שהתעיבו מעשיהם יותר מן המצריים? תלמוד לומר... מנין לדור אחרון שהתעיבו מעשיהם יותר מכולם? תלמוד לומר... ומנין למקום שישבו בו ישראל שהתעיבו מעשיהם יותר מכולם? תלמוד לומר... ומנין שישיבתם של ישראל גרמה להם לכל המעשים הללו? תלמוד לומר אשר ישבתם בה לא תעשו. ומנין שלא היתה אומה באומות שהתעיבו מעשיהם יותר מן הכנענים? תלמוד לומר... ומנין לדור אחרון שהתעיבו מעשיהם יותר מכולם? תלמוד לומר... ומנין למקום שבאו בו ישראל וכבשו שהתעיבו מעשיהם יותר מכולם? תלמוד לומר... ומנין שביאתם של ישראל גרמה להם לכל המעשים הללו? תלמוד לומר אשר אני מביא אתכם שמה לא תעשו. ר' שמעון אומר, הרי הוא אומר מי פעל ועשה קורא הדורות מראש. זימן לדור החייב שיבואו ישראל ויפרעו מהם. ודיי להתבונן ביחזקאל כג על כל ביטוייו, ולהבין על מה ולמה הפך ליבו לשנוא עמו, ולהתנכל לעבדיו אבויי לעבדים שכאלו.