האם ילדינו מוגנים בבית הספר? - סרוגים

האם ילדינו מוגנים בבית הספר?

התופעה המדאיגה שכולנו מתמודדים איתה היא לא האלימות בבתי הספר, אלא האלימות בחברה הישראלית. בית ספר הוא לא בועה נפרדת ומנותקת

author-image
האם ילדינו מוגנים בבית הספר?
  צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

נערה נאנסה במקלט של בית ספר בדרום. תגרה עם פצועים בבית ספר בצפון. חרם על תלמידים בקבוצות וירטואליות כיתתיות. ניסיון התאבדות של תלמידה בכיתה י'. אלימות בשירותים של בית ספר..

אלו הם רק חלק מהמקרים שפורסמו מאז תחילת השנה הקשורים לבתי ספר ברחבי הארץ. הסיפורים בהחלט מדאיגים ובהחלט מעוררים אצל כולם את השאלה: האם הילדים שלנו מוגנים בבית הספר?

השאלה הזו נשאלת במקומות רבים לאחרונה. בעיתונים, ברשתות החברתיות וגם בפניות של הורים מודאגים לבתי הספר ולרשויות המקומיות.

השאלה הזו היא אולי שאלה טובה אבל בעיני היא גורמת לשיקוף לא נכון של המציאות ולעוול גדול כלפי המורים.

התופעה המדאיגה שכולנו מתמודדים איתה היא לא האלימות בבתי הספר, אלא האלימות בחברה הישראלית. בית ספר הוא לא בועה נפרדת ומנותקת. בית ספר הוא חלק מהחברה הישראלית ולכן גם בו יש בעיות של אלימות ומוגנות. האלימות לא מתחילה בבתי הספר וגם לא נעצרת כשהתלמידים יוצאים משעריו. בדיוק ההיפך. מקרי אלימות, אונס ושיימינג מתרחשים הרבה יותר בשעות הערב מאשר בשעות הבוקר והרבה יותר בחופשים מאשר בימי הלימודים.

הדרך הנכונה להציג את המציאות היא כך: מקרי האלימות, הפגיעות, וכל שאר הרעות החולות מתרחשים הרבה פחות כשהתלמידים בין כתלי בית הספר מאשר בזמנים שהם באחריותכם, הורים יקרים.

זו סטטיסטיקה פשוטה וזה קורה בדיוק בגלל שצוותי החינוך עמלים כל העת על יצירה סביבה מוגנת ובטוחה ככל שניתן. נכון, ישנם מקרים מועטים שבהם בית הספר לא מצליח לשמור על מוגנות תלמידיו וצריך להתמודד איתם בנחישות על מנת למגר את התופעה. אבל אנא, אל תאשימו את בתי הספר בכל תחלואי החברה הישראלית. והאמת היא שכדאי שהחברה כולה תהיה אסירת תודה לבתי הספר על ההצלחות הגדולות בתחום מוגנות התלמידים.

ואם עדיין לא השתכנעתם פשוט תבדקו את מספר מקרי ההתנהגות הפרועה והמסוכנת של בני נוער  בהשוואה בין שני חודשי החופש הגדול, יולי ואוגוסט, לבין שני חודשים הראשונים של שנת הלימודים. מישהו מוכן להמר היכן נרשמו יותר מקרי אלימות ופשיעה של בני נוער, בחודש האחרון של החופש או בחודש הראשון של שנת הלימודים?

בתי הספר הם חלק מהחברה ומתמודדים בהצלחה גדולה עם הצורך בשמירה על מוגנות התלמידים. דווקא המקרים המעטים שנחשפים מידי פעם מדגישים עוד יותר את המקרים הרבים שנמנעו בדיוק בגלל שהמורים הם אלו ששומרים על הילדים שלכם, לפעמים אפילו יותר טוב מכם.

הכותב: צוריאל רובינס, מנהל תיכון מקיף אמי"ת באר שבע 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו