המלכוד של יו"ר הכנסת ומה בין סמוטריץ' לנתניהו? סיכום פוליטי

המלכוד של יו"ר הכנסת ומה בין סמוטריץ' לנתניהו? סיכום פוליטי

יו"ר הכנסת הסתבך בצל המחלוקת על הקמת ועדת הכנסת שניצבת לפתחו ועלולה לעלות לו במחיר אישי, הפרדת הרשויות שמנסה סמוטריץ' לקיים מול נתניהו והאם עדיין הימין החדש בדרך לליכוד?

המלכוד של יו"ר הכנסת ומה בין סמוטריץ' לנתניהו?
  נערך לבאות (צילום: חיים גולדברג/ סרוגים)

הוא הליכודניק הכי בכיר ברשימת הליכוד לכנסת אחרי ראש הממשלה בנימין נתניהו, נבחר שוב ושוב כמספר שתיים בפריימריז, אבל יו"ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין הסתבך השבוע כהוגן. המחלוקת סביב הקמת ועדת הכנסת שניצבת לפתחו, הציבה אותו מול שתי חזיתות: הפנימית והציבורית, בין הנאמנות לליכוד וליו"ר התנועה לבין הנאמנות לתפקיד הנוכחי כיו"ר הכנסת של כולם והשאיפות האישיות לתפקיד הבא.

בסמכותו של אדלשטיין לאשר או למנוע את הבקשה להקמת ועדת הכנסת שצפויה לדון וגם לשלול בהיעדר רוב בעד את בקשת החסינות של נתניהו שהגיש ביום רביעי שעבר, בכדי לדחות את תחילת משפטו בעקבות כתבי האישום נגדו על שוחד, מרמה והפרת אמונים ובעקבות כך גם דחיית העמדתו לדין. בליכוד ובחלק ממפלגות הימין הנוספות מגבים את בקשתו של רה"מ, אך במפלגות השמאל רואים בכך פתח להצליח למנוע מנתניהו לקבל את החסינות מהכנסת ולהראות לו את דרך החוצה, שכן יטענו שראש ממשלה שנגדו מתנהל משפט יתקשה מאד בניהול המדינה על אתגריה וסיכוניה.

כאן נכנס אדלשטיין, שלעת עתה נראה שהוא מתכוון למנוע את הדיון על ידי סירוב לאשר את כינוס הוועדה המסדרת שאחראית על הקמת ועדת הכנסת שתדון בחסינות ובכך למנוע את המהלך שעשוי לפגוע בראש מפלגתו מצד אחד אך גם בשאיפות משלו להיות הנשיא הבא של מדינת ישראל, תפקיד שעתיד להתפנות בקיץ 2022, או שהוא עלול למצוא את עצמו ברשימת המועמדים שלא נבחרו לתפקיד.

זה לא סוד שאדלשטיין מועמד מרכזי לרשת מראובן ריבלין את נשיאות המדינה שכיהן בעבר גם הוא כיו"ר הכנסת. התפקיד הממלכתי, המגשר והמאזן בין הקואליציה לאופוזיציה הצליח להעמיד את אדלשטיין כאדם בסביבה הפוליטית ציבורית שהכי ראוי לתפקיד, אך הוא עלול להיסדק השבוע באופן משמעותי. האם לאור סירובו יחליטו בכחול לבן להדיחו? בכיר בליכוד אמר לי השבוע כי הם כבר מתכוונים להליך שכזה בו אדלשטיין יצבור נקודות זכות בליכוד מצד אחד בשל מניעת הדיון על החסינות וח"כ מאיר כהן ימונה במקומו בתמיכת ישראל ביתנו שנמנעו לערער את המערכת עד כה בחילופי גברא שכאלו. מצד שני, עלול אדלשטיין בעקבות סירובו לאבד תמיכה מצד המפלגות אותן יצטרך בשלב הבא לתמיכה בנשיאות, לשם היבחרו צריך אדלשטיין רוב של לפחות 61 מבין כל חברי הכנסת בבחירה חשאית.

יו"ר הכנסת, חרף היותו נבחר ציבור במוקד הסערה וכנראה על אף זאת, לא התראיין מאז הבחירות האחרונות. מעל שלושה חודשים שהוא שומר על שתיקה, הוא במקרה גם היחיד מבכירי הליכוד שלא הביע תמיכה בראש הממשלה נתניהו או ביריבו גדעון סער, במהלך הפריימריז לליכוד. בדברים אחרים כמו גינוי של דברי הראשי יצחק יוסף השבוע כנגד עולי ברית המועצות הוא דווקא נשמע היטב, בבהירות ובחדות. כמו גם הודעות אחרות מהחודש האחרון על הפיגוע האנטישמי בניו יורק, הספד לפטירתה של גאולה כהן ז"ל או ברכות לניצחון בוריס ג'ונסון בבריטניה. לכל אלו מצא יולי מקום להתייחסות, אך לסוגיות הפוליטיות הוא מעדיף שלא להיכנס ולא להביע את דעתו בפומבי. מן הראוי שמי שזכה באמון הציבור ייתן את הדעת לנושאים הציבוריים העומדים בראש סדר היום ולא יצטרף למנזר השתקנים.

הימין לא יסלח

בצאת השבת הזהיר ראש הממשלה את ראשי המפלגות שמימין לליכוד כי "הימין לא יסלח לבנט, סמוטריץ' ופרץ אם לא יתאחדו לרשימה אחת". לדבריו, "שתי הרשימות עלולות ליפול מתחת לאחוז החסימה". בהמשך כמבוגר האחראי הוא כבר זימן אותם ביום שני בערב לפגישה ביום למחרת יחד עם הרב חיים דרוקמן, בכיר הרבנים בציונות הדתית, אך סמוטריץ' סירב להגיע ולא רצה את קיום הפגישה בתירוץ כי  "לא צריך לתת לנתניהו נקודות זכות בציונות הדתית". הוא תמה: "אנחנו צריכים את ראש הממשלה בשביל להסתדר"? עם זאת, עובדה היא שבשני הסבבים האחרונים הציונות הדתית לא הצליחה להגיע להסכמות ללא התערבותו. אך במפלגות הימין לא יסתפקו במסרים מנתניהו לאיחוד, הם רוצים לכך תמורה: הבטחה לתיקים, שריון בליכוד, נורבגי מורחב. עד כה, נענו בשלילה. אך סמוטריץ' לא מדבר על תמורות אלא מבקש לעסוק מהותית בדברים עקרוניים לכך שאין צורך בשתי רשימות.

גורם אחר אמר לי על הפגישה עם נתניהו שבוטלה, כי היה כדאי לנצל את ההזדמנות ולדרוש ממנו לפתור את בעיית תקציב הישיבות סביב הכספים שטרם הועברו בועדה בראשות ח"כ משה גפני. "אתה דואג לציונות הדתית? בבקשה, בוא תראה ונדבר איתך בעוד 48 שעות, זה יותר חשוב משריון במקום התשיעי ברשימה", הוא ציין.

בין סמוטריץ' לנתניהו מערכת יחסים מורכבת, כשבחצי שנה האחרונה התגלעו ביניהם מחלוקות חריפות. השבוע כתב סמוטריץ' כי הוא "מכבד מאוד את ראש הממשלה. עובד איתו צמוד ברמה יום-יומית בענייני משרד התחבורה והקבינט, ומעריך את הרצון הטוב שלו לסייע. אבל את המהלכים הפוליטיים בתוך הציונות הדתית אנחנו מנהלים באחריות בעצמנו", אך רק בחודשי הקיץ הם החליפו מהלומות כשהשר התרעם בטוויטר על אותו ראש ממשלה סביב הסערה על ההפרדה בעפולה כי מדובר ב"ראש ממשלה חלש שמאה אחוז מהטרלול הזה מתרחש במשמרת שלו. אפס מנהיגות. אפס משילות". במקרה אחר על סערת "מדינת ההלכה" ראש הממשלה תקף את סמוטריץ', וכינה את דבריו "שטויות, הבל מוחלטים". יו"ר האיחוד הלאומי הגיב בחריפות: "ביבי לא זלזל בי או בדבריי, ביבי מזלזל בכל מי שהוא יהודי מאמין". מכאן ברורה הפרדת הרשויות שמנסה סמוטריץ' לקיים מול נתניהו ומהפחד מההתערבות בתוך מגזרו שלו.

הימין החדש בדרך לליכוד?

במקביל מנסה סמוטריץ' לגשש לאיחוד דרך אמצעי עזר: שליחים לבנט, שליחים לרב רפי ושליחים לפריימריז פתוחים הכל במטרה לנסות ולהכריע את המשוואה, הוא לא מתכוון לוותר אלא לסלול בדרך הטובה והנכונה על הראש של הבית היהודי ועוצמה יהודית את דרכו חזרה למיינסטרים הפוליטי. לא רואה מצב שבו סמוטריץ' פורש מהחיים הפוליטיים במטרה לחזור, אלא רצון בוער להביס בתרגיל פוליטי של חיבור עם הימין החדש כצעד ראשון וחיבור נוסף עם השותפות כצעד שני.

מצד שני, יש מי שאחרי השבועיים האחרונים היה חושב כי מאחר ואסטרטג הקמפיין של הימין החדש הוא יוסי שלום, שותפו הוא יוני עוזרי, שניהם עובדים מהכוורת הכי פנימית של נתניהו שהלכו איתו בשתי המערכות הבחירות האחרונות. הקמפיין עצמו מתמקד במסרים ביטחוניים מדיניים מאשר כלכליים ליברלים כמו הסלוגנים של נתניהו, אז אולי נעריך בזהירות כי למרות הכל ייתכן ונראה עוד מעט את המפלגת הימין החדש בתוך המפלגה של נתניהו.

השר שעזר לסיים את הש"ס

בסיום הש"ס של הציונות הדתית שנערך ביום חמישי בבנייני האומה, סיפר לי איציק וקסלר איך התחיל את לימוד הש"ס ואיך הגיע לסיים אותו אחרי 7.5 שנים: "הייתי מאבטח מהשב"כ של שר המשפטים לשעבר יעקב נאמן, באתי איתו לאירוע של סיום הש"ס – אוזן אחת עם האוזניה והשניה מקשיבה לאירוע, מאד התרשמתי", הוא מתאר. בדרך חזור מהאירוע משוחח וקלסר עם השר ושאל אותו: "איך אני מתחיל"? השר הציע בתגובה: "בזמן שאתה מאבטח אותי אולי תיכנס פנימה לתוך בית הכנסת ותשמור עלי משם". וקלסר מצידו נענה להצעה: "הייתי עומד ומקשיב בבוקר ותוך כדי מאבטח. בזכותו הצלחתי אחר כך להמשיך לבד".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
בדרך לכלא ביבי ישחית את כל בכירי הליכוד
חיים וייס | 10-01-2020 10:11
הנוכל סגול השיער מקייסריה ישאיר אחריו אדמה חרוכה. לימין יקח שנים להתאושש מההרס שהנוכל זורע עם נפילתו , וכשזה יקרה, זה כבר יהיה מאוחר מידי. כמו שאין אף אחד שמיתכוון לחזור לעזה, כך יהיה גם עם חברון!
2
הפתרון של אדלשטיין
משה | 10-01-2020 10:27
אם הוא ימשיך למשוך זמן הוא יפסיד את המעמד וכנראה את הנשיאות. לעומת זאת אם הוא יכריע לא לאפשר את הקמת הועדה ויגבה את דבריו בחווד משפטית הוא יצא גדול
אין שום חוות דעת שלא תאשר הקמת הועדה
הפוך | 10-01-2020 10:34
יש רוב בכנסת לועדה. יש רוב נגד חסינות. בדמוקרטיה הרוב קובע, אלא אם כן בליכוד מעדיפים שהיועץ המשפטי יקבע ולא הכנסת....
3
אין סמכות
shulamit cohen | 10-01-2020 10:30
ב-10 בדצמבר 2014 אישרה ועדת הכנסת, פה אחד, את מינויו לתקופת כהונה נוספת בת 5 שנים לפי בקשת יושב ראש הכנסת, יולי אדלשטיין, בהתאם לסעיף 23 (משך הכהונה) לחוק הכנסת, התשנד-1994. ינון היה לראשון מבין היועצים המשפטיים לכנסת, אשר הוארכה כהונתו בדרך זו. כלומר: ב 10.12.19 איל ינון סיים את תפקידו שלח אותו הביתה
4
רעיונות יפים, רק העובדות חסרות:
רוצה ממשלת ימין | 10-01-2020 11:20
שני מפלגות, עוברות את אחוז החסימה וממקסמות את הפוטנציאל. איחוד הימין, רק הפעם עוצמה במקומות (יחסית) הוגנים - תביא תוצאה יותר יפה מבעבר. הימין החדש אמור לפנות למאוכזבי ליכוד, כחול לבן וליברמן וכמובן מצביעי פייגלין וכחלון, במקום לנגוס שוב בציונות הדתית. זה כל כך פשוט. ואין באמת מי שחושב אחרת. הבעייה היחידה היא האגו והמופקרות של סמוטריץ'. אחרי שהוא יצר בלגן מיותר, התחילו לבנות מסביב פרשנויות ותחזיות.
אין קהל מצביעים לימין החדש
שטויות | 10-01-2020 18:06
חוץ מכמה קרובי משפחה של שקד ושל בנט, אין חילוני אחד שיצביע להם. לקהל המצביעים הדתי יש די והותר בחירות: שס, יהדות התורה, הליכוד, ואפילו כחול לבן. הבית היהודי והימין החדש מתקוטטים על בין 7 ל 8 המנדטים הנותרים.
5
אם סי קול ג'י
נועם | 10-01-2020 15:20
אם סי קול ג'י
6
ראפ
נועם | 10-01-2020 15:21
ראפ