אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

הרב אלי סדן תוקף: בחינוך הדתי לא לומדים אמונה • האזינו

בפודקאסט חדש שעולה במכינה בעלי והגיע לידי סרוגים, ביקר בחריפות הרב אלי סדן את הישיבות והאולפנות: "אני שואל שאלות פשוטות ואנשים לא יודעים לענות עליהן", מבהיר: "החזקת נשק ביד זו עבודת השם", ומודה: "אנחנו לא יכולים לנהל את המדינה כפי שהיינו רוצים"

הרב סדן תוקף: בחינוך הדתי לא לומדים אמונה • האזינו
  (צילום: יוסי זמיר/ פלאש 90)

סערות צהובות ופוליטיות עברו על מכינת בני דוד בעלי, בהן צוטטו קטעים משיעורים שנמסרו בשנים האחרונות, נשמעו רבנים מהמכינה מתייחסים לסוגיות שונות שהפכו לכותרות תקשורתיות. בתום תקופה מורכבת החליטו במכינה כתגובת נגד, להשיק פודקאסט (הסכת) בהשתתפות רבני ובוגרי המכינה.

לסרוגים הגיע הדו שיח הראשון בין ראש המכינה הרב אלי סדן לרב אלישיב נתנאל. שם פורש הרב סדן את משנתו, מבקר בחריפות את הישיבות התיכוניות והאולפנות: "אני שואל את השאלות הכי פשוטות ואנשים לא יודעים לענות עליהן", טוען שהמורכבות הדתית לאומית היא "משימה קשה וגדולה". מבהיר אחת ולתמיד נגד ארגוני השמאל כי "אין דבר יותר מוסרי מאשר לשמור על מדינת ישראל גם אם הוא נעשה על ידי שימוש בנשק", ומודה לבסוף: "הדתיים לא יכולים לנהל את המדינה כפי שאנחנו רוצים".

החרדים מתייחסים לישראל כמדינת פולין

הרב אלי פותח במורכבות הציבור הדתי לאומי: "מבחינה היסטורית למרות שראשוני העולים לארץ ישראל היו תלמידי חכמים גדולים, בסוף את הפעולה הסופית, המשמעותית והמכרעת של הקמת מדינת ישראל היא נעשתה על ידי אנשים חילונים ומאז ההנהגה היא חילונית", מכאן הוא מסביר כי "זה יוצר תחושות בחברה שיש להן השפעות: קודם כל זה מרחיק את החרדים מהמדינה, החרדים לא מתייחסים אליה כמדינת היהודים אלא מדינת פולין כדרך משך, כך הם מתבטאים, למה? כי היא מנותקת מתורה ומצוות".

הוא מציג את המורכבות הדתית לאומית של בין חיים דתיים לחילונים: "הציבור הדתי לאומי שחי מתוך רצון לחבר את העולמות, הוא באמת מבולבל בעולם הזה. מצד אחד הוא רוצה להשתלב במדינה והמערכת הפוליטית, החינוך, התרבות הכל מדבר בשפה חילונית והוא רוצה להיות חלק מזה. מכן לדברי הרב, "נוצר מצב שאדם שומר על הדתיות שלו בעולם הפרטי אבל נחשף לשיח הכללי". לטענתו, "הציבור הדתי לאומי לקח על עצמו משימה גדולה להשתלב במדינה אבל להפיח בה נשמה- זאת משימה גדולה וקשה".

דתיים לא יודעים לענות על שאלות פשוטות

על זה מוסיף הרב עוד טיעון אותו הוא מגדיר "סיבה עצובה". לפיו, "ברוב מערכות החינוך לא לומדים אמונה, כל הדברים הפשוטים שאנחנו במכינה לומדים אותם יום ולילה. אני נדהם, אני עובר בישיבות תיכוניות ואולפנות ואני שואל את השאלות הכי פשוטות ואנשים לא יודעים לענות עליהן.

אחד הדברים שאני כל הזמן שומע, כשאנחנו עושים כנסים של בוגרים ומבוגרים ומבקשים להסתכל אחורה על מה שהם עברו, הם אומרים 'בעלי פעם ראשונה שמעתי דברים חדשים וזה עיצב לי את כל החיים אחרי זה'", הרב אומר בפליאה: "אני מצטער על זה, איך יכול להיות? בסוף באים אלינו מיטב הנוער. איך יכול להיות שבעלי הם פעם ראשונה שומעים את הדברים האלו?!"

 החזקת נשק ביד זו עבודת השם

על הקמת המכינה בעלי, סיפר הרב על המחלוקות החריפות ולקח דוגמא מראש ישיבת הר עציון, הרב ד"ר אהרן ליכטנשטיין: "בין הרבנים הבודדים שמאד חיזקו אותנו כשהקמנו מכינה קדם צבאית זה היה הרב ליכטנשטיין, הרבה רבנים פחדו ו'מה פתאום אתם מפתים את הנוער ללכת לצבא?' הוא חיזק אותנו". על ההסתייגות מהצבא ציין, "הרב חשש כמו הרבה רבנים שהפיכת הצבא לאידאל יכול להיות איזשהו תחליף, 'אני לא חייב להניח תפילין כי אני מפק"צ ביחידה מובחרת'. אני לא יכול להגיד שאין בחשש הזה כלום, זה וודאי שכשאתה מוציא דברים לציבור רחב אז יש גם אנשים שמספלים אותם", מודה הרב. "אבל ההגדרה של הרב צבי יהודה מאד ברורה: אדם שמתגייס לצבא הוא מקיים בשירות הצבאי שלו שתי מצוות עשה דאורייתא שאין כמותם. בניגוד למה שאנשים מתכוונים, זה בדיוק ההגדרות שממשלת ישראל נותנת לצה"ל: על ידי כוח ההתרעה לאפשר את קיומה של מדינה יהודית ולשמור על ביטחון אזרחיה".

עם זאת, המנחה מקשה על ההבדל שבין המצווה להתגייס לצבא ואילו הטנקים והמטוסים הם קודש. "כמו שהתפילין פסולות אם חלק מהצבע השחור ירד – כך הנשק הזה פסול אם יש לו גרגירים בבית הבליעה. ההבנה של יחס של חרדת קודש, את המצווה הזאת לקיים בדקדוק ובהידור לא פחות מאיך שאתה מדקדק במצוות התפילין, זה מה שהרב צבי יהודה התכוון".

הרב מבהיר בקול רועם: "אין דבר יותר מוסרי מאשר לשמור על מדינת ישראל ולהגן עליה גם אם הוא נעשה על ידי שימוש בנשק. הניסיון להפוך את הצבא למשהו מגונה של אין ברירה הוא מחליש צהל ואת כל קיומה של מדינת ישראל והוא בדיוק הפוך מכל מגמת התורה. הרב צבי יהודה כמחנך ומנהיג צריך לומר לעם ישראל: החזקת נשק ביד בדור הזה זו עבודת השם".

בהרחבה מתייחס הרב למאבק הפרדת דת ומדינה: "גם המחשבה הפרוגרסיבית וגם המחשבה השמרנית היא מחשבה שמתאימה לכל מדינות העולם. בכל מדינות העולם, הגישה של הפרדת דת ומדינה מאד מוצדקת, כי למדינה אין שום קשר לדת – אתה יכול להיות נוצרי, מוסלמי, יהודי, אתאיסט – ואין שום קשר למדינה, כי אין מדינה שההגדרות שלה הולכות דרך התורה. העם היהודי שונה מכל העמים".

הרב הסביר כי הוא תומך בהפרדת הדת ומדינה בכל המדינות האחרות חוץ ממדינת ישראל. "עם ישראל שונה מכל העמים, ותורת ישראל שונה מכל הדתות. כל הדתות בעולם ממהותם עוסקות בפרט, גם הנצרות, גם האיסלאם וגם הבודהיזם ווהינדואיזם מדברות על השלמות של האדם הפרטי. אין להם שום תכנית ויומרה לדבר על מדינה. הנסיון להלביש את הדת על המדינה זה רק בשביל שיהיה כח לכפות את הדת, אבל הדת במהותה עוסקת רק בשלמות היחיד. לעומת זאת תורת ישראל היא תורת חיים של אומה".

ולקח דוגמא מסוגיית הגיורים: "גוי שרצה להתגייר אומר שהוא רוצה להישאר צרפתי-יהודי – אין דבר כזה. גרות זה קודם כל הצטרפות לעם ישראל, ולכן זה הבלבול. אני חושב שזה יפה שאנשים רוכשים להם ידע אקדמאי אינטלקטואלי כדי שיוכלו להיכנס לשיח הציבורי גם בשפה של העולם החילוני – אבל לנו יש תורה".

לא יכולים לנהל את המדינה כפי שהיינו רוצים

"כיוון שכל כוחה ומהותה של המדינה היא המדינה של העם היהודי – ומה לעשות שבעם היהודי יש חילונים וחרדים ויש אותנו כמיעוט – אז כשצריך לנהל את המדינה, אנחנו לא יכולים לנהל את המדינה כפי שאנחנו רוצים. לא רק בגלל שזה לא ילך וזה כפייה, אלא גם באופן מהותי – הצורך שלנו להתחשב בחלקים אחרים בחברה הישראלית בנויה בתוך המושג מדינה. מה לעשות, זה העם היהודי כרגע, אז בוא נראה איך מנהלים את זה יחד, רק אנחנו רוצים שגם לנו יהיה מה לומר על אופיה של המדינה".

"אנחנו לא יכולים לנהל את המדינה כפי שאנחנו רוצים", הרב אלישיב מקשה על הרב סדן

"אנחנו לא יכולים לנהל את המדינה כפי שאנחנו רוצים", הרב אלישיב מקשה על הרב סדן

איך מחברים את המערכת הדתית והחילונית? "כשאני הייתי בצבא, מכיוון שכמעט ולא היו דתיים כמעט ולא היה שום ספר הלכה שהורה לחייל דתי איך להתנהג בצבא. הרב גורן פרסם פסקי הלכה מחוברת הרבנות הראשית. זה ביקוש והיצע קלאסי. היום ברוך ה' יש המון ספרים על הנושאים האלה. כנ"ל במערכת המשפט – ברגע שתהיה דרישה מהציבור מה התורה חושבת על הדברים האלה, ללא ספק יעשו בירורים ועמל גדול בשביל לראות איפה לתורה יש מה לומר ואיפה היא אומרת להסתכל סביבנו ולראות מה הכי טוב".

האם ישראל הופכת למדינת כל אזרחיה? נשאל הרב "מבחינה לאומית ישראל זו מדינתו של העם היהודי, שהייתה פה עוד לפני שהייתה נצרות ואילסאם לפני שכל האנשים האלו באו לארץ הייתה כאן מדינה יהודית. אבל בתורה כתוב 32 פעמים את היחס החיובי אל הגר, זה בדיוק הפוך על הפוך. אם זו מדינת כל אזרחיה אז העוגה מתחלקת לפי הלחצים ולמיעוט יהיה קשה להסתדר ולעמוד מול בליץ' של הרוב. אבל אם זו מדינה של התורה אז יש לנו מחוייבות לדאוג לערבים, בדואים ודרוזים במידה והם לא הורגים אותנו".

הוא תקף את חברי הכנסת הערבים: "העבודה שלמרות ש- 70 שנה הערבים נלחמים בנו, ולמרות ש- 70 שנה נציגים של הערבים בישראל שולחים חברי כנסת שתומכים בטרור ומדברים נגד ישראל בכל מיני פורמים בינלאומיים, למרות זאת היחס שמקבלים אזרחי ישראל הערבים הוא יותר טוב מהיחס שמקבל ערבי בכל מדינה ערבית. אני לא אומר שאין מה לתקן, זה שייך למחוייבות המוסרית שלנו כיהודים, לא שייך למדינת כל אזרחיה".

פרקי הפודקאסט הראשונים יעסקו במגוון נושאים חשובים ומשמעותיים על סדר היום הציבורי והתורני. הם ייצאו בשבוע הקרוב לאוויר ויהיו זמינים ונגישים למאזינים באתר המכינה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
24 תגובות - 21 דיונים מיין לפי
1
מי אמר שעלי מקבלים את מיטב הנוער?
הנחה שגויה | 10-01-2020 10:35
ואם כן מה אחוז מסירי הכיפות שם?
לשרית
יהודי | 10-01-2020 11:42
מסכים איתך שלא על זה צריך להתפס אך גם את מגזימה - ההגדרה של גדול דור היא לא פשוטה ולקרוא לרב סדן גדול דור זאת קיצוניות, רוב רבני ישראל לא מסכימים עם ההשקפה שלו והרבה מדיעותיו שנויות במחלוקת אז נכון שהוא תח אך גדול דור?! נסחפת... בנוסף - לא שווה הקניית הערכים בעלי אם בסוף אחוז גבוהה מהתלמידים חוזר בשאלה...הדבר שאמור להיות הכי חשוב לנו זו יראת שמיים
מדויק.לעלי מגיעים הבינוניים המתלהבים מנשק.
יוסי | 10-01-2020 11:15
לכן הם שומעים רק בפעם הראשונה את הסיסמאות שמועלות פעם אחר פעם כמנטרות.
זה מה שהפנמת????
שרית | 10-01-2020 11:02
יש כאן שלל רעיונות, הגות נרחבת, מכלול שלם של תהיות טוענות. ומכל השפע הרב והנפלא הזה נתפסת למשפט הכי שולי???? כמה שטחי ועצוב. גם השאלה כמה מורידים את הכיפה היא קנטרנית ורדודה. האם ברגע שאדם הוריד את הכיפה מיד נעלמים ממנו הערכים והאוצרות שקיבל? הרב סדן הוא אחד מגדולי הדור. התברכנו בו: בחוכמתו, במנהיגותו ובערכיו. הלוואי והיו לנו עוד רבים כמוהו.
2
זו חוכמה קטנה לרדת על המיגזרים האחרים
מאן דהוא | 10-01-2020 10:52
חוכמה קטנה לרדת על החילונים מחד ועל החרדים מאידך וכתוצאה מכך אנו מיטב הנוער אנא בלי הגזמות.. כמה בני נוער ממיטב הנוער יודעים ללמוד דף גמרא? כמה ממיטב הנוער לומדים בטכניון ולא במכללות אקדמיות מליגה נמוכה? מי אמר את השטות הזו שללכת עם נשק זו עבודת השם? ברור שהגנה על עם ישראל היא מצוה אבל מכן ועד הליכה עם נשק ברחוב דיזנגוף זו עבודת השם???? הלו... תרדו לקרקע !!!
3
תפסיק כל הזמן לתת מוסר.
אריק | 10-01-2020 10:59
לא מוצא חן בעיניך כנס לפוליטיקה
4
נכון מאוד!
בצלאל | 10-01-2020 11:13
בתור בוגר מוסדות דתל רק עכשיו אני מבין עד כמה קצת למדו אמונה ומחשבה.
5
הרב סדן צודק ב100%
חרדלית | 10-01-2020 11:37
היום החינוך באולפנות ובישיבות של הצינות הדתית ,הוא ממש כמו החילוניים לעשות צבא וקרבי ותארים בלי אמונה בלי לחלוחית של אמונה וירש ,לא פלא שבסוף נופלים ברשת החילונית ??
6
גולדין
חיים | 10-01-2020 12:02
למה הרב אלי לא מדבר ולא עושה משהו בעניין הדר גולדין
7
אצל הרב סדן אמונה =אידיאולגיה
דודי | 10-01-2020 12:35
לאדיאולוגיה שלו הוא קורא תורה. לא מבין מה עושים עניין מהגיגים. הוא לא כזה תח גדול, לסכם שיעורים של הגרזנ הרבה יכולים. ורק מבלבל בשכל את הפיקציה הסינטתית דתי-לאומי, הגות ברמה גבוהה היא כזו שניתן לבקר אותה ולדון עליה. ראיתי הרבה בוגרים של עלי, אנשים טובים. לחלקם עבר קרבי עשיר. אבל כמה עילויים אמיתיים יצאו משם? כמה אנשים משם יצרו מלל עם טיעונים מסודרים שראויים לדיון? אצלם הכל ידוע מראש.... עם רוחניות נבובה ואינטלקט נמוך איך לא יווצר מצב שאפילו בית פוליטי כמעט וכבר לא קיים
8
קל שזה פרסומת... חח אבל מה רע
דודו | 10-01-2020 13:03
ג
9
40% מבני ובנות הכיפה הסרוגה עוזבים. הנה למה.
יאיר | 10-01-2020 13:24
עולם שבו נחייה על חרבנו, אנחנו והם, שחור ולבן, הוא עולם מעוות שמפספס את הגוונים בעולם. יש משהו עמוק בלהבין את הלגיטימציה והמוטיבציה של האחר - דבר שהרב מפספס בעולם השחור-לבן שבנה.
10
אהה, קלטתי: אמונה, זו אמונה במדינה
צחי | 10-01-2020 13:58
המשיכו בדרך זו, וילדיכם יהיו דתלשים.
11
אצלנו למדו אמונה
לימודי מחשבת ישראל | 10-01-2020 14:26
מאוד קשה ללמד דבר כזה, טקסטקים כטלו, רעיונות כאלו צריך תלמידים אינטלגנטים וסקרנים. מה לעשות שאין הרבה כאלו...
12
הרב סדן
ברוכי | 10-01-2020 15:04
בסוף יצא המרצע מהשק זה ידוע שהחינוך הדתי לאומי בשפל .תמיד היה וימשיך להיות כך כל דור אצליכם מקטין את הכיפה באותה מידה גם האמונה קטנה אצלם .יש לנו ללמוד הרבההההה מהציבור החרדי
13
תלמיד בחינוך הדתי מתוקצב ב30% יותר
בולשביקים ארורים | 10-01-2020 19:15
מאשר בחינוך החילוני. לעומת זאת המס הממוצע שמשלמים החילונים גבוה ב 50% נמז שמשלמים הדתיים.
14
יואב
נועם | 11-01-2020 12:22
יואב מוסלמי יואב יהודי
15
אמינם
נועם | 11-01-2020 12:23
אמינם = קובי אוז
16
כל הזמן ביקורת, ראיית שלילה
נמאס מהקו | 11-01-2020 17:59
תירגעו תוסיפו אור. כל היום רואים שחורות.
17
אתה קיים מעל 20 שנה וכעת אתה יוצא עם משנתך את
ליאור | 11-01-2020 19:01
מגלומן מטיף בשער והתוצאות מדברות בעד עצמן
18
גם זה לא זה!
בן-ציון | 11-01-2020 21:23
הגנת העם בארצו חשובה ומצווה. אבל גם כאן 95% מעיקרי האמונה והחיים הקדושים אפילו לא נזכרו! המדינה חילונית ובתי הספר הממלכתיים (דל ורגיל) לא מלמדים רוב האמונות ודעות הנדרשות. מטרתנו להיות עם *קודש* בארצנו (לא עם חופשי). ולזה צריכים ללמד אמונה, ביטחון, העליונות של לימוד תורה, תפקידי האדם - זכר ונקבה ומשימותיהם הנפרדים (ושווים בחשיבות), צניעות ולימוד ושמירה על כל פרטי המצוות. כל הנל רחוק מאוד ממה שמוגש היום ברוב המכריע של בתי הספר הדתי-לאומי.
19
תיקון קטן
נריה | 11-01-2020 21:30
הרב סדן אינו תוקף. הוא סך הכל מציג את העובדות כמות שהן. לכם במערכת, קשה לקבל את האמת הזו, ולכן כמו כל תקשורת זולה, החלטתם להציג את דבריו כהתקפה.
20
די, נמאס כבר מההיבריס של עלי ורבניה.
מוטי | 12-01-2020 0:18
עלי ורבניה מטיפים בהתנשאות על כל הציבור בכלל ועל הציבור הציוני-דתי בפרט, והמצחיק הוא שאין להם על מה. החברה התקדמה והם נשארו בניינטיז.
21
בנוגע להפרדת הדת מהמדינה
שבט לוי | 12-01-2020 7:39
מר נתנאל והרב סדן מדברים על מפלגת זהוּת ועל הנושא של הפרדת הדת מהמדינה בעוד שאינם מבינים על מה זהוּת מדברת. וחבל. היה מצופה מהמתיימרים להיות אינטלקטואלים - לדעת על מה הם מדברים.