הרב יעקב פילבר: ראשי הציבור מאלצים את המחנה להתפלג

הרב יעקב פילבר: ראשי הציבור מאלצים את המחנה להתפלג

נגע הפילוג וריב האחים מלווים אותנו, לצערנו, לאורך כל ההיסטוריה הישראלית. הרבה סיבות לתופעה זו אבל אחת מהבולטות שבהן היא האמביציה האישית של מנהיגי האומה, הגוררים אחריהם את הציבור כולו

author-image
ראשי הציבור מאלצים את המחנה להתפלג
  (צילום: הדס פארוש\ פלאש90; תמונה קטנה: יונתן זינדל/ פלאש90)

מעט ורעים היו ימי שנותיו של יעקב כפי שהוא מעיד באזני פרעה. אחר מסע ארוך מגיע יעקב לסוף דרכו, והוא יודע שעוד עתיד גדול מצפה לבניו, עתיד של אור וחושך, של גלות וגאולה, ועל כן טרם נפרד יעקב מבניו הוא מרגיש צורך וחובה להכין אותם לקראת עתידם, והוא קורא לבניו לומר להם את אשר בלבו.

במחשבה ראשונה הוא מבקש להגיד להם את אשר יקרא אותם באחרית הימים, לחשוף בפניהם את סוד ההיסטוריה היהודית, לומר להם את כל הצפוי להם, אבל לאחר שנקבצו סביבו הוא משנה לפתע את כוונתו ומסתפק בהתייחסות אישית לכל אחד מבניו.

וגם אם יעקב אינו מגלה לבניו באותו המעמד את "אחרית הימים", עם זאת הוא מוסר להם מבלי משים סוד אחד באומרו: "האספו ואגידה לכם", מה רצה יעקב לומר להם בביטוי "האספו"? ופירש את הדבר השל"ה [חלק ג' פרשת ויחי]: "האספו ואגידה לכם – אמר לשון 'האספו', כי אי אפשר לקץ כשיש ביניכם שנאת חינם, רק צריכים אתם להיות כולכם באסיפה אחת באגודה אחת".

ויעקב אמר את דבריו לאור הנסיון הלא רחוק של חייו. כי  גם אם נקבל את דבריו של הרמב"ן שכתב: "ייראה לי על דרך הפשט שלא הוגד ליעקב כל ימיו כי אחיו מכרו את יוסף" גם בלי זאת הרי קודם המכירה נאמר: "ולא יכלו דברו לשלום" ושם נאמר: "ואביו שמר את הדבר". ואע"פ ששנאת אחים לא היה דבר חדש בבית אברהם, הדבר התחיל בישמעאל שהיה מצחק עם יצחק ולפי המדרש ביקש להורגו. ועל עשו אומרת רבקה ליעקב: "הנה עשו אחיך מתנחם לך להרגך".

אלא ששם גם אם השנאה והמחלוקת כואבת, אין היא הרסנית, כי אין לישמעאל כל חלק עם יצחק, ואין לעשו כל קשר עם יעקב, אבל בבני יעקב, שרק מכולם יחד יקום בית יעקב, וכולם יחד הם עם ישראל, אי אפשר להשלים עם שנאה ומחלוקת. ואכן כך כתב רבי יונתן אייבשיץ בספרו "אהבת יונתן": גלות ראשונה (מצרים) וגלות אחרונה (רומי) לאחר חורבן בית שני, שניהם באו מחמת שנאת חנם, על כן הזהירם יעקב אביהם: "האספו – התחברו, התאחדו, כי בכך תלוי המאורעות שיבואו לעתיד באחרית הימים.

לא רק יעקב אבינו מצווה את עם ישראל לפני מותו על האחדות, המסר הזה נאמר לעם ישראל בברכת משה את בני ישראל לפני מותו, וגם שם הוא מברך את כל אחד מהשבטים בברכה פרטנית, אך לפני כן הוא פותח ואומר: "ויהי בישורון מלך בהתאסף ראשי עם יחד שבטי ישראל", מה רצה משה לומר לישראל בפתיחה הזו? על כך אמרו במדרש [ספרי]: "כשישראל שווים בעצה אחת מלמטה, שמו הגדול משתבח מלמעלה, שנאמר: 'ויהי בישורון מלך' – אימתי? 'בהתאסף ראשי עם'. 'יחד שבטי ישראל' – כשהם עשויים אגודה אחת ולא כשהם עשויים אגודות אגודות".

דבריהם של יעקב ומשה לא נאמרו בחלל ריק, נגע הפילוג וריב האחים מלווים אותנו, לצערנו, לאורך כל ההיסטוריה הישראלית, הרבה סיבות לתופעה זו אבל אחת מהבולטות שבהן היא האמביציה האישית של מנהיגי האומה, הגוררים אחריהם את הציבור כולו. וכך פירש ה"תולדות יעקב יוסף" את הסמיכות של הכתוב: "בהתאסף ראשי עם" לכתוב: "יחד שבטי ישראל", שכוונת הכתוב היא: קודם צריכים להיות מאוחדים "ראשי העם", המנהיגים, – ורק אז יש לקוות ל"יחד שבטי ישראל".

וכדברים הללו כתב גם "אור החיים" בפירושו לתורה: "כי מלכות ישראל תהיה מתקיימת כשיהיו ישראל מתאספים ראשיהם יחד ולא יהיו בד בבד, שבזה תהיה סיבה שיתייחדו יחד שבטי ישראל, וכשישראל בגדר זה הנה הנם ברום גדר ההצלחות ומלכותם תהיה בה הוויה של קיום" והוא מסיים שם: "וצא ולמד כי מיום שנחלקו הלבבות ונחלקו המלכויות מה עלתה בידם. וזו סיבת עגלי ירבעם והבאים אחריו. כי ראש האובדן הוא הפירוד, וכלי מחזיק ברכה הוא השלום ויחוד הלבבות".

דומה שמאז דבר לא נשתנה, גם היום בדורנו עומדים אנו בפני התופעה שהציבור בהמוניו אינו מבין את ההתפלגות הציבורית, הוא היה רוצה לראות את כלל הציבור במחנה אחד, ורק ראשי הציבור הם המתפלגים ובצורה מלאכותית הם מאלצים את המחנה להתפלג.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
19 תגובות - 12 דיונים מיין לפי
1
הגאווה של סמוטריץ החריבה את הציונות הדתית
אשריך הרב יעקב פילבר | 05-01-2020 20:41
את סמוטריץ לא מעניין הציבור ולא מעניין אותו ארץ ישראל ולא תורת ישראל אותו מעניין אך ורק הכבוד שלו ובגלל שהרב רפי הראה לו קבל עם ועדה שהוא מסתדר מצויין בלעדיו הוא נוקם בו ועושה לו בלאגן וכל זה כמובן בחסות הלכתית של הרב זלמן מלמד שמגבה את השחצן הזה בלי הפסקה
כיפה סרוגה מטמאים את עם ישראל בשחיתות ושפלות
מתנחל אבל ישר. | 06-01-2020 11:45
מטמאים מטמאים מטמאים ומשחיתים את עם הקודש בשפלות ובסחי של שוחד מרמה והפרת אמונים בחסות מתנחלים.
2
הציבור מבין הכל בגלל שחצנות של בצלאל סמוטריץ
שלומקה | 05-01-2020 21:56
הרי כבר הם היו פעם כולם ביחד ובזכות עוצמה יהודית הם קיבלו 5 מנדטים והשחצן הגדול נהיה שר בממשלה רק בזכות עוצמה יהודית. אז מה קרה פתאום שכל כך כואב לו שהבית היהודי התאחד שוב עם עוצמה יהודית? זה הכל בגלל האגו של בצלאל שהבית היהודי הוביל את מהלך האיחוד עם עצמה לפני שסגרו עם השחצן הגדול וזה מאד פגע לשחצן הגדול באגו הציבור רואה מבין וקולט את האמת הפשוטה הזו
3
מדוייק וקולע כתמיד-מעשה אבות סימן לבנים
תלמיד | 05-01-2020 23:20
הרב פילבר ניחן בעין בוחנת את מאורעות השעה
4
הצבעה
ימין | 06-01-2020 10:08
נמאס מהסמטוטיץ הזה מתנשא בלי הרף במקם להתאחד מתפצלים בגללם לא יהיה 61 מנדטים לימין הגיע הזמן שכל מי שחשב להציע להם יעבור להצביע שס או יהדות התורה או לליכוד העיקר דיהיה רוב לא צריך את הציונות הדתית כבר נמאסתם.
5
מספיק עם התגובות הממומנות נגד סמוטרץ התותח.
בלוגרים של הקרן | 06-01-2020 11:41
אני מבקש מסרוגים לצנזר את תגובות חולי הנפש שונאי הימין. זה עובר כל גבול.!!! סוף סוף יש לנו תקשורת שלנו.. פתיחות -כן.. השתלטות עויינת-לא!!
אריק בן שמעון שתה כוס מים
חיים | 06-01-2020 13:40
אין לסמוטריץ תומכים, בסקר הוא קיבל 0.9. בקיצור כלומניק שעושה הרבה רעש.
6
שינאת סמוטריץ'/ בחסות אתר סרוגים הוא סקנדל.
שוקי | 06-01-2020 12:11
האתר מרבה להשמיץ את שר התחבורה סמוטריץ' מדוע? בצלאל הוא כל כך אהוד בעיני רבים וטובים מבני הציונות הדתית. מה קרה לאתר הזה?...????
האתר סרוגים הוא ניטרלי וזה מה שיפה בו
לשוקי.ס | 06-01-2020 12:54
אם אתה רוצה לקרוא שבחים הילולים ותשבחותח חסרי ביסוס על בצלאל סמוטריץ תכנס לערוץ הפרטי שלו בבעלות משפחת מלמד מבית אל ושם תהיה בהלם איך עד היום לא סגדת לדמותו המושלמת הנערצת והנדירה. פה זה לא ערוץ 7 וגם לא בני עקיבא שוקי
7
דורשים מפרץ לחשוף מחיר התגובות מהיח"צ שנשכר!
משרד יח"צ זליגר שומר | 06-01-2020 12:52
דורשים ממנגנון הבית היהודי, ניר אורבך ומר פרץ, יחשפו כמה כסף הולכת מקופת המפלגה ועל חשבון חובותיה, לחברת יחסי הציבור זליגר שומרון שהם שכרו בעקבות הדיל המסריח, כדי להגיב פה ובאתרים אחרים את כל התגובות הפיקטיביות שמגבות את שלטון היחיד והביזיון של התנהלות פרץ ועסקניו (כלומר של אורבך שלא נבחר עי איש ושל העובד שלורפי פרץ).
שים לב שישר הגיבו מהיח"צ של פרץ, מדהים
איתמר | 06-01-2020 14:08
צירוף מקרים לא יאומן!
חחח
חיים | 06-01-2020 13:26
אריק בן שמעון נכנס למשרד והוא בהלם מכמות השנאה של הציבור כלפי הלקוח שלו. אריק שתה כוס מים ותרגע.
הציבור רוצה לדעת על הקשרים בין ערוץ 7 לסמוט
חיים | 06-01-2020 13:23
כמה כסף משלם האיחוד הלאומי לאריק בן שמעון על כל ספין שיקרי שהוא מפיץ?! אנחנו רוצים רשימה מסודרת של רבני התקציב של האיחוד הלאומי. אנחנו רוצים רשימה של כל כתבי החצר של סמוטריץ! אנחנו רוצים פוליטיקה נקיה משחיתות ולכן אנחנו רוצים שסמוטי המזהם ילך הביתה כפי שהבטיח. אם לא אקבל מנדט מהציבור אלך הביתה מפלגה שנמצאת על סף אחוז החסימה אסור לה לרוץ לא אשב בין הרב רפי לסמוטריץ
8
סמוטריץ אדם כלומניק נבזה רודף כבוד ושררה
למגיבים מטעם סמוטי | 06-01-2020 13:17
אפס עשיה באזרחות ובצבא! בצבא היה בשירות הכי מינמלי בתפקיד פקידה בקריה! אחרי שדחה גיוס בשקר כאילו הוא בן ישיבה והלך בזמן הדחיה ללמוד תואר ראשון במשפטים!באזרחות הקים לעצמו את תנועת רגבים שהעסיקה 7 עובדים כולל אותו וכיכבה בדוח מבקר המדינה על כספי ציבור שהגיעו אליו בקומבינה! זה לא שמאל ולא קרן חדשה זה אמת לאמיתה תבדקו ותראו הכל עובדות חד משמעיות
סמוטריץ הוא חבר רשום בכנופיית בשבע
חחחח | 06-01-2020 13:31
מעניין איזה תמלוגים הוא מקבל?!
9
מודעת דרושים להפיץ בכל קבוצות הווצאפ
ציפי סמוטריץ מחפשת מ | 06-01-2020 13:28
בחור עדין נפש צנוע ולא מתלהם, בעל עבר צבאי עשיר ,הוא מוכן לוותר על המקום הראשון במפלגה שתארח אותו ולהסתפק במועט במקום השני ברשימה ותיק בכיר ממש המינימום שבמינימום בהתאם לתכונת הצניעות שכל כך מאפיינת אותו. הוא מתחייב להורות ל 100 רבנים בראשות רבני בשבע שיביעו תמיכה במפלגה שתארח אותו ויורו על חובה הלכתית לתמוך בה, בנוסף הוא מתחייב להורות לערוץ 7 להלל לשבח ולפאר את המפלגה המארחת ולהשפיל כל מפלגה אחרת. מיועד למפלגות מהירות החלטה וחסרות שיקול דעת. רלוונטי לבחירות הקרובות בלבד . לאחר הבחירות הוא כבר יחפש מפלגה מאחרת אחרת. אין שום רלוונטיות למצע המפלגה המארחת . הזדרזו הוא בלחץ
10
סמוטריץ ביזבז כבר מנדט אחד לגוש הימין
שלום | 06-01-2020 13:38
הספיק להסתכסך עם נהגי המוניות שבגללו יצביעו לכחול לבן. הבחור הקטן הזה הוא נזק לגוש הימין. מעניין שישראל כץ לא הסתכסך עם אף אחד והיה שר תחבורה תותח!
11
מה יועילו זוג האווילים פרץ ובן גביר בכנסת??
ענייני | 06-01-2020 14:04
מישהו עוד חושב עניינית? נניח שיקרה נס בלתי אפשרי. מה יועילו לנו זוג האווילים פרץ ובן גביר בכנסת?? בן גביר לא ישתף פעולה עם דבר, פוליטיקה היא עולם הפשרה וגם הוא כבר אמר שיישב באופוזיציה כשלא יראה לו משהו. ופרץ? פרץ ישמור על הערכים הדתיים לאומיים בכנסת??? הטיפוס שברח כמו ארנבת אפילו מלנהל מומ ישיר עם בצלאל, הליצן שהתקשורת מסובבת על האצבע הקטנה והוא מתקפל ואומר בדיוק מה שהשמאל מכתיב לו, אחרי כל פעם שהוא מנסה לפתוח את הפה. ובגלל הסמרטוטיות שלו כולנו, על השקפתינו, נהפכים לשק חבטות ולבדיחה של המדינה. זה שבמקום להלחם על הבית מעודד את תלמידיו לרקוד עם מגרשים. זה שבמקום לפרוש מבושה אחרי פארסת המסוק שלו שנגמרה בהרוגים, התעקש להתמנות רב צבאי ראשי למרות זעקת המשפחות. זה שהתמנה לרב צבאי ראשי בזכות חנופה וריקוד עם מגרשים. זה שבתור רב ראשי כדי ללקק לרמטכל השמאלני גנץ פיטר מתפקידו את הרב ראבד וכפה על דתיים לשמוע שירת נשים. זה שאפשר לעקר את הרבנות הצבאית מתפקידה ולהעביר את סמכויותיה לחילונים. זה שמגיע לדרום תא וכדי לצאת טוב בתשקורת תומך במסתננים. זה שלא יכול לאמר מילה נגד השתלטות הלהטבים בלי לחזור בו בלחץ הכי קטן ולהתנצל על קיומם של דתיים. זה שנתניהו תמיד מזמין לשיחות לבד ובלי סמוטריץ, כי אפשר לקבל הכל מטיפשים וחלשים. זה שאומר משהו ואחרי שעה מתנצל ומשנה את עמדתו, ואם גם זה לא טוב יתנצל וישנה שוב. זה שכל הציונות הדתית היתה צריכה להסתובב אחריו ולנקות את הנזקים שהיה משאיר. זה שמתקשר לרבנים להוועץ אחרי שהוא מחליט. זה שמופעל עי ניר אורבך ועסקנים במקום שזה יהיה הפוך. זה שבורח מהתמודדות ומבקש בכל מקום שריונים לעצמו, לכסאו, ולתיקו. זה על קצה המזלג. זה ראוי ויכול להנהיג את הציונות הדתית??
12
זוהי כל התורה כולה על רגל אחת!!
ישר | 09-01-2020 1:36
פשוט קליט נכון. מאד!