נשיאת העליון בדיון בבג"צ: "למה לא לחכות לאחר הבחירות?"

נשיאת העליון בדיון בבג"צ: "למה לא לחכות לאחר הבחירות?"

בית המשפט העליון בשבתו כבג"צ התכנס לדון האם נאשם בפלילים יכול להרכיב ממשלה. הנשיאה חיות: "הסוגיה היא דיון מקדמי האם בית המשפט יכול לדון ולהכריע בשאלות אלו"

author-image
נשיאת העליון: "למה לא לחכות לאחר הבחירות?"
  צילומים: חיים גולדבר/ סרוגים

בג"צ התכנס היום (שלישי) לדיון דרמטי שיעסוק בשאלה האם ניתן להטיל את המנדט להרכבת הממשלה על חבר כנסת המצוי תחת כתב אישום, במקרה זה ראש הממשלה בנימין נתניהו.

הדיון מגיע בעקבות עתירה של 67 גברים ונשים, מבכירי תעשיית ההיטק, האקדמיה והביטחון, ולפיה אין לאפשר את הרכבת הממשלה למי שעומד נגדו כתב אישום בעבירות שיש איתן קלון.

עוד באותו נושא

בג"צ דחה הצטרפות של מצביעי ימין לדיון נגד נתניהו


7

הסוגיה תעמוד לפתחם של שלושה שופטים הותיקים ביותר, הנחשבים גם כליברלים ואקטיביסטים: נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, המשנה לנשיאה, השופט חנן מלצר, והשופט עוזי פוגלמן.

בפתח הדיון אמרה הנשיאה חיות: "הסוגיה היא דיון מקדמי האם בית המשפט יכול לדון ולהכריע בשאלות אלו"

בהמשך הדיון הגיבה לעותרים: "כשאנחנו מפעילים שיקול דעת לפני מעשה, זה כאשר אין אפשרות לטפל בו אחר כך. זה המקרה? אין הוראת חוק שמונעת מנתניהו להתמודד לרשימה, עדיין איננו יודעים מה יהיו התוצאות, לפי התוצאות הדברים יעברו לידי הנשיא ואז תהיה צומת שהנשיא יצטרך להחליט. למה לא לחכות לצומת? לא שמעתי תשובה לזה."

השופט חנן מלצר פנה אל עו"ד דפנה הולץ- לכנר: המייצגת את העותרים: "האם גברתי מכירה פרוצדורה שבית המשפט נותן הבהרה או יצירה של דין. בחירות יש בהן אי ודאות, אף אחד לא יודע מה התוצאה יכול להיות שהדבר לא יתקיים. אפשר להגיד שאין תקדים כזה.

העותרים טענו בפתח הדיון: "החוק עוסק בפרטים הטכניים של הרכבת הממשלה, נקלענו למצב בו ראש רשימה נמצא תחת כתב אישום חמור. העבירות פוגעות באמון הציבור, במיוחד כשהן מבוצעות על ידי הנמצא בתפקיד הרם ביותר. זאת לא סוגיה פוליטית, זאת סוגיה נורמטיבית. אין סיבה שמה שחל על שר הממשלה לא יחול על האדם שעומד בראש כל השרים".

היועמ"ש לא מוכן להציג את עמדתו: "הדיון תיאורטי"

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, חזר על עמדתו המשפטית בנושא, זאת לאחר שגלגל את האחריות לפתחו של בג"צ פעמיים בטענה שכרגע המצב הינו תאורטי ועל כן אינו חייב לשלוח חוות דעת. כך גם נאמר על ידי נציגיו בדיון: "היועמש הבהיר את עמדתו, אין מקום שיחווה דעה. כל עוד בית המשפט לא הכריע, העניין תיאורטי".

מנדלבליט אף מתח ביקורת על קבלת העתירה ללא דיון מקדים ואמר כי בדיון היום על בית המשפט לדון קודם בעצם השאלה האם בית המשפט צריך לעסוק בכשירות ראש ממשלה המואשם בשוחד: "או לדחות את העתירה על הסוף או לדון בה לגופה". בג"צ דחה את עמדת היועץ ודרש את חוות דעתו שלא הוגשה עד לרגע זה.

ענר הלמן ייצג את המדינה בדיון אמר: "אין מקום לחייב את היועמש לתת חוות דעת. אם הוא יאמר שאי אפשר ובית המשפט יחליט שאפשר, יגידו שניסה לעשות הפיכה שלטונית. העתירה היא להכניס את מערכת המשפט למערכת הבחירות. זה שדה מוקשים. הנשיא לא פנה בבקשה ליעוץ משפטי, אין עניין שיתן לו את חוות דעתו".

מלצר: "אומרים שעכשיו מוקדם מדי, אך יכול להיות מצב שזה יהיה מעשי, האם יהיה צומת נוסף בו השאלה תוכל להתברר?"

הלמן: "הנשיא יחליט על מי להטיל את המנדט להרכבת הממשלה. אם הנשיא יבקש את דעתו של היועץ, הוא יתן אותה".

מלצר: "לאחר הבחירות לא תטענו שזה מאוחר מדי?"

הלמן: "היועמש לא יגיד דבר כזה, אולי אחרים".

חיות: "השארתם את הדבר לבית המשפט, האם אין לכם שיקול דעת האם בית המשפט צריך להתערב?"

הלמן: "אם הנשיא יחליט להטיל את המנדט על נתניהו, נביע חוות דעת".

מלצר: "אי אפשר לעתור נגד הנשיא, זאת בעיה. מה תהיה עמדתכם אם אחרים יעתרו נגד החלטה בנושא בעתיד?"

מחוץ לבית המשפט העליון הפגינו פעילי ימין, בהם הזמר אריאל זילבר נגד ההתערבות של בג"צ, כשהם נושאים שלטים: העם הוא הריבון, רק העם מחליט ועוד.

הנושא לא שפיט

פרקליטיו של נתניהו עו"ד מיכאל רבליו אמר בדיון: "יש חוק יסוד מפורש שראש ממשלה שמתנהלים נגדו הליכים, אפילו אם הורשע בבית משפט מחוזי, יכול להמשיך לכהן בתפקידו עד להרשעה חלוטה. על מה אנחנו מדברים פה? מה שצריך לעשות פה זה לא להשאיר את העתירה הזאת, בית המשפט יקר לנו, צריך לדחות אותה על הסף ולציין שאין סמכות לדון בנושא. דורשים דחיית עתירה על הסף, ולציין שגם לאחר הבחירות אי אפשר יהיה להגיע לבית המשפט לבקש לדון בנושא. הנושא לא שפיט. עם כל הכבוד לעותרים, מי שמכריע מי מנהיג את העם הוא העם"

בהמשך רביליו תיאר סיטואציה מסוימת בה יהיה ניתן להרכיב ממשלה בצורה שעוקפת את נשיא, הנשיא חיות נזפה בו: "הדברים האלה לא כאן, תשאיר את זה למי שאתה מייעץ לו!"

בסרטון קצר שפרסם אתמול ראש הממשלה לקראת הדיון היום, אמר: "יש מי שמנסים לגרור את בית המשפט העליון לתוך המגרש הפוליטי כדי שיכפיש ויסכל משפטית את המועמדות שלי לראשות הממשלה".

"אני לא מעלה על דעתי שבית המשפט העליון של מדינת ישראל יפול לתוך המלכודת הזאת. בדמוקרטיה מי שמחליט מי ינהיג את העם זה רק העם ולא אף אחד אחר. כך תמיד היה וכך תמיד יהיה".

החלטת בג"צ בנושא תהיה דרמטית ביותר. במידה ובג"צ ידחה את העתירה או יאשר לנתניהו להרכיב ממשלה זאת תהיה בשבילו חותמת כשרות משפטית עד להרשעה חלוטה, ובמקרה בו יחליטו שנתניהו לא יוכל להרכיב ממשלה זאת תהיה רעידת אדמה משפטית ופוליטית שאת תוצאותיה קשה לחזות.

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
כיפה סרוגה מטמאים את עם ישראל בשחיתות ושפלות
מתנחל אבל ישר. | 31-12-2019 9:47
מטמאים מטמאים ומשחיתים את עם הקודש בשפלות בטומאה ובסחי של שוחד מרמה והפרת אמונים בחסות מתנחלים... כיפה סרוחה=טמא טמא יקרא.
חולה נפש
משיב | 31-12-2019 16:39
אתה בכל מקום כותב את זה.למה?אתה חולה נפש?
2
תשובה
יואל | 31-12-2019 9:56
בית משפט מנסה להתחמק מתשובה חד משמעית,עבריין לא יכול להרכיב ממשלה מדינה זה לא מוסך.
3
ביבי אשם
ליכוד | 31-12-2019 10:14
ביבי והליכוד שמרו על הבגץ מכל ימני אמתי שרצה לחולל שינוי בחונטה!!!! מי שבאמת רוצה שינוי שיצביע רק לבן גביר. ויקבל 10 יורם שפטלים בעליון ושינוי שיטת בחירת השופטים.