יואב שורק העיתונאי והפובליציסט, אביו של דביר שורק הי"ד, שנרצח בגוש עציון כתב הערב (חמישי) בפייסבוק פוסט יוצא דופן.
"מה שלומך? איך אתם?" שואלים אותי שוב ושוב, מתוך אכפתיות אמתית ובמין כובד ראש, אנשים שאינם פוגשים אותי ביומיום. וכשאני משיב – לפעמים – "מצויין, ברוך השם" (כלומר אני משיב כך כשאני מרגיש מצוין; יש ימים של 'בסדר' ו'טוב', כמובן), מגיעה לעתים מין תגובה ששואלת שוב, מניחה שהתשובה הראשונה היתה מין מריחת-נימוסין, או לחילופין שאני 'חזק' ו'מתמודד' באופן מרשים.ומשום מה, מסתבר שקשה לקבל את זה. חברתית. קשה עד כדי שאני חושש לכתוב את הפוסט הזה.
גדלנו כולנו על הקביעה שאין דבר נורא יותר מלאבד ילד. קראנו אינספור ראיונות עם הורים שתיארו את החיים כמתחלקים ללפני ואחרי. עם משפחות שהתרסקו. גדלנו כולנו על ההיררכיה של השכול, המעמידה בראש את החיילים הצעירים, ולאחרונה גם את נפגעי הטרור, לפני כל אינספור האובדנות האחרים שאדם פוגש בחייו. אנחנו חלק מחברה שמחבקת, רגשית וכלכלית, את המשפחות השכולות. עמדנו בהמון טקסי זיכרון שבהם בכינו קולקטיבית על זיו העלומים, בהזדהות אמת רגשית ולאומית, כשבלב מקנן החשש שזה יקרה גם למשפחה שלנו.
אחרי כל זה, כמעט בלתי אפשרי להתייחס לאבדן הזה כמשהו שאפשר, ורצוי, וטבעי – וכמובן, זה תלוי במבנה הנפש ובדפוסי החשיבה ובמעגלי התמיכה ועוד ועוד – להמשיך לחיות אחריו חיים מלאים ושמחים. חיים מלאים ושמחים ככל שיכולים להיות חיי אדם בעולם הזה, עולם שהמוות הוא הדבר הבטוח היחיד בו, עולם שבו הכל חווים אבדן, ולא פעם אחת.
למה אפשר ורצוי וטבעי? בגלל המקום הפשוט היודע שמי שהלך לא ישוב, ואין מה להתמקח עם זה. המקום הפשוט היודע כמה טוב שהיה, ואיזה אור הוא הביא, ולמה לא להתרפק; המקום הפשוט המבין שהחיוניות טמונה בהווה ובעתיד, בחיים ובמי שעוד יבואו לעולם; המקום המפנים שלא תמו אתגרי החיים, שתווית הקדושה והקרבן אינה פוטרת מאחריות, ושהיא אינה תעודת ביטוח לעתיד. וכאשר הנפש הולכת לשם – כאשר היא נרגעת מן הערעור הקיומי, נגמלת מן הבכי, מרימה ראש מההתכנסות – כאשר היא נפתחת מחדש, אולי זמנית ואולי לא, לחיים וליופי, כאשר היא שבה לדעת כמה מתוק האור וטוב לעיניים, או אז היא מוצאת שעליה לפלס את הדרך בין תזכורות מכשילות, הדוחקות אותה שוב ושוב אל עמדת 'המשפחה השכולה', אל המעמד המחייב, אל הזהירות של בני השיח. אל הפרגון הממכר.
יש הרבה לומר. על ההיררכיה המדומה של הסבל ושל השכול. על התמיכה הברוכה ומחיריה הלא פשוטים. על האופן שבו תפיסת עולם חשובה לא פחות מדפוסים רגשיים. על חוסר הזמן והפניות לכתוב את כל הפוסטים שראוי שייכתבו…אז אינני יודע אם ומתי ייאמרו כל אלה, אבל לפחות את האמירה הגולמית הזו אני חייב להניח כאן: נכון לעכשיו שלומי מצויין, חברים, ואני מתכוון לזה. ואם צריך, אני מבקש על כך סליחה.
מה דעתך בנושא?
17 תגובות
3 דיונים
רות לשם
לא חוויתי שכול, אך בני הפך לנכה. תקופה לא פשוטה הוקדשה להפנמה ולגיבוש דרכי התמודדות, אך עכשיו החיים יפים. אני פוגשת השתתפות בצערי, אך אין בי צער. אלה החיים, ויש בהם...
לא חוויתי שכול, אך בני הפך לנכה. תקופה לא פשוטה הוקדשה להפנמה ולגיבוש דרכי התמודדות, אך עכשיו החיים יפים. אני פוגשת השתתפות בצערי, אך אין בי צער. אלה החיים, ויש בהם הרבה יופי ונחת.
המשך 06:38 31.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיטל פינטו
לשבת ולדבר עם עשיו לא ישנה את ההלכה הזו ולא ישנה את שנאתו ליעקב.
02:20 29.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חגית
אנחנו עם די מוצלח החי במדינה די מוצלחת, ובכל זאת - קורבנות. את אתוס הקורבנות לא ניתן למחוק. זה כל כך מאכזב.
06:43 31.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רוני
תודה על המילים המאירות
12:10 27.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עוז
גם אנחנו כאזרחי המדינה ולנו היא שייך פוסלים אנחנו את כל שופטי ביתי המשפט בכל הדרגים כי הם לא עומדים לפני העקרונות האמת והצדק היור והיראה בת פסיקת...
גם אנחנו כאזרחי המדינה ולנו היא שייך פוסלים אנחנו את כל שופטי ביתי המשפט בכל הדרגים כי הם לא עומדים לפני העקרונות האמת והצדק היור והיראה בת פסיקת הדין הרבה הרבה נשפט לפי הרגשתם האישית או הקבוצתית שבו הם חיים כבועה שעומדת להתפוצץ מרוב סירחון של רמאות
המשך 12:50 25.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חגית
התוכן והצורה מעידים על יכולות ומיומנויות בדרגה נמוכה. לך ללמוד משהו. לשבת בכיתה זה לא ללמוד, דרך אגב.
06:41 31.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נועם
נועם שמואלי נועם בן ישראל
12:09 25.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מעריץ
מדוייק ואמיתי ככ, נוגע ללב באופן הכי עמוק. תודה
18:36 23.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חוה מנסבך
אתה מאד יהודי,מאד בוחר בחיים. ומאד מאד אמיץ
09:49 19.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איש יהודי
מסוג האנשים שעשויים מחומר אחר
23:41 18.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בצלאל
את האמירה ששכול זה לא אובדן מוחלט וניצחי ולכן מדכא, כמו שחושבים אנשי הפוסט מודרנה, אלא מעבר הנשמה שזוכתה מהמקום שלנו לעולמות טובים יותר בשבילה. ושקרבנות לא הולכים סתם, אלא...
את האמירה ששכול זה לא אובדן מוחלט וניצחי ולכן מדכא, כמו שחושבים אנשי הפוסט מודרנה, אלא מעבר הנשמה שזוכתה מהמקום שלנו לעולמות טובים יותר בשבילה. ושקרבנות לא הולכים סתם, אלא לכל דבר יש סיבה וזמן, ושהם גיבורים ונפלו בגלל או לשם סיבה שגדולה מכל פרט. כל זה האדם המודרני האגואיסט הילדותי לא מבין.
המשך 22:50 18.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בובע
יופי
06:18 24.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חגית
עולה על דעתך שהוא לא חושב כך?
06:39 31.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אחינעם
כי הוא לא בא לספר על המת. או על המוות. הוא בא להגיד כמה נכון ובריא להסתכל על החיים. פוסט מדהים
10:31 01.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אוחנה
איש ראוי....הבית היהודי זכה!!!!!
21:33 18.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר