אם חב''ד יכולים, למה אנחנו, הספרדים, לא? - סרוגים

אם חב"ד יכולים, למה אנחנו, הספרדים, לא?

יש לי חלום שבו פעם בשנה ישנו כנס ענק בבנייני האומה שכל כולו עוסק בתורת חכמי ספרד. אפשר לקרוא לזה נניח ''ליבי במזרח'. ובטח זה יהיה בתאריך כ' טבת שהוא פטירת הרמב''ם וה'אביר יעקב' אבוחצירא

אם חב''ד יכולים, למה אנחנו, הספרדים, לא?
  כנס בבנייני האומה. ארכיון (צילום: פלאש90)

יש לי חלום.

חלום שבו פעם בשנה ישנו כנס ענק בבנייני האומה שכל כולו עוסק בתורת חכמי ספרד. אפשר לקרוא לזה נניח "ליבי במזרח'. ובטח זה יהיה בתאריך כ' טבת שהוא פטירת הרמב"ם וה'אביר יעקב' אבוחצירא.

ובחלום הזה, לכנס הזה יגיעו המוני בני אדם, גברים ונשים, מהציונות הדתית אבל ממש לא רק, מגיעים לשמוע להתבשם וליהנות ממופע אור קולי מרשים ובו יופיעו גדולי הפייטנים כאמיל זריהן ומשה חבושה בליווי התזמורת האנדלוסית או 'פירקאת אל-נור' אך גם יוצרים נוספים בתחום כאהוד בנאי, ברי סחרוף ואתי אנקרי (במופע לנשים).

בין לבין יהיו גם חכמים הדורשים בתורת רבותינו כהרב אורי שרקי והרב יצחק שוראקי. בכל שנה לקראת הכנס יצא אלבום חדש, נניח "ליבי במזרח 1, 2, 3…", ובו ביצועים לפיוטים שיש בהם טעם של יין ישן בקנקן חדש. מפיוטי 'תור הזהב' דרך שירי הדיוואן של ר' שלום שבזי ושירת הבקשות ועד לפיוטי זמננו.

בחלומי, אחת מגולות הכותרת של הכנס תהיה יריד ספרים ענק ובו כל אחד ואחת יוכלו לרכוש במחירי עלות ספרים מהגות חכמי ספרד מכל הדורות. עגלות סופר יתמלאו בסטים של אוצר המכתבים לר"י משאש, בשו"תים של הרב עובדיה, בדרשות של החיד"א ובכתבי הרמב"ם במהדורת הר"י קפאח, בספרי "אחרונים" כספריו של הרב סבתו וגם בספרי ילדים שינגישו את סיפורי רבותינו לצעירי הצאן בצבעים יפים המושכים את העין והלב.

בחלומי, גם בשאר האולמות של בנייני האומה יתקיימו תערוכות עם כתבי יד עתיקים של אור החיים הקדוש, חלופות מכתבים של הרבנית פרחה פלורה ששון עם כל חכמי עירק, פרטי אספנות נדירים של תרבות הלאדינו, סדנה לשירת פיוטים והכל הכל הכל במחיר כניסה השווה לכל נפש.

ועוד בחלומי; המונים יגיעו, וידברו על זה חודשים לפני כן, וישאלו בכל קבוצות הוואטסאפ "למי יש כרטיסים ל'ליבי במזרח'?" ויעמדו בתור בכניסה רק כדי לספוג מעט מזעיר מתורתם של רבותינו.

וכאן הבן שואל: אם חב"ד יכולים, למה אנחנו לא, בעצם?

=======

הרב הראל מקייס הוא רב בארגון רבני צוהר, רב בי"ס בנתניה ושחקן בתיאטרון 'אבני דרך'

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
13 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
חזון אחרית הימים....
אבי כהן | 18-12-2019 15:19
הציונות הדתית הייתה ונשארה אשכנזית
2
לא קלטת בכלל
שלמה | 18-12-2019 15:27
לא חוגגים 'עדה' כזאת או אחרת. זה לא שחוגגים יוצאי העיר ליובאוויטש או כל מוצא אחר שבינינו- מה זה משנה? כולנו יהודים ואיפה ששהינו בגלות אינו אמור להיות מקור לגאווה. חוגגים דרך בעבודת ה שבעזרתו התקרבו יהודים מכל העדות לאביהם שבשמים. חוגגים גם את עצם האפשרות שהתגלתה להתקרב להשם ושהרבה יהודים אכן ניצלו אותו, וגם את זה שדרך החסידות מנע הרבה התבוללות, ה' ירחם. (אגב, אינני חסיד חבד, רק מעריץ)
החסידות מנעה התבוללות?
טליתמאכער | 19-12-2019 8:19
עד כדי כך מנעה, שרוב המתבוללים ברוסיה, בגליציה ובשאר ארצות מזרח אירופה היו חסידים....
3
מזרחי שעסוק בשטויות. מקופח מקצועי...
רועי | 18-12-2019 15:43
מה זה משנה ספרדים אשכנזים? (אני גם ספרדי). יאללה תתקדמו. אכלו לי שתו לי חטפו לי. די ,נמאס!
4
יוזמה מבורכת
חי | 18-12-2019 16:03
אני מאוד בעד. האמת קיים אירוע שהוא דומה לאירוע שאתה מתאר וזו ההילולא של האיש מצליח הרב מצליח מאזוז זצ״ל. זה בגני התערוכה בת״א מגיעים כ-10,000 איש כל שנה וזה קורה בי״ז בטבת בסמיכות להילולת הרמבם והאביר יעקב שהם גם חלק מההילולא. נכון שזה עדתי, תוניסאים בעיקר, וזה של ישיבה אחת - ישיבת כסא רחמים עדיין מזכיר מאוד את מה שתיארת.
5
הספרדים צריכים להעלות את קרנם
בצלאל | 18-12-2019 16:03
בעוד הרבה נושאים. כולל בפוליטיקה בניחוח של שבט יהודה. לא יהודה שמחקה את יוסף.
6
החלום לא חייב להגיע מהתמסכנות
מרוקאי | 18-12-2019 16:09
אלא להביא את התרבות הספרדית יותר למרכז, ויש בה הרבה תום אמונה תקווה וחום להוסיף למרחב...
7
תשמע חבר, רואים כמה דלה בקיאותך בתרבותנו הרוח
צדוק | 18-12-2019 16:32
הרוחנית, כך שלפני פסטיבלים, צריך לשבת ללמוד ולהכיר. השותים שלנו לא מסתכמים ברי משאש (שלמען האמת, לא משקפים את הבון טון בפסיקה הצפון אפריקאית) ובגרעי יוסף, והחידא הוא לא סמל של דרשות... והאמת היא, שפסטיבל זה היפך הדרך הרוחנית שלנו. יש הילולות לכבוד צדיקים, וכמו שמישהו הזכיר , יש מעמד מאוד מכובד של כסא רחמים כל שנה..
מסכים אבל
אביח | 18-12-2019 17:16
זה אירוע דומה, רק שבצמאה זה שבוע שלם, ול30 אלף, ומדברים על זה גם לפני וגם אחרי והל הישיבות התיכוניות והרבה מישיבות גבוהות והסדר שולחות לשם אין לי עם זה בעיה רק אומר שזה שונה. וזה לא בא מנקודה של מסכנות אלא מנקודה של יחידת גאווה במה שיש לנו
8
הספרדים לא מסוגלים לעשות כלום
שמעון | 18-12-2019 17:21
כי כך זו דרכם- לשבת ולקטר שלא לומדים ספרדים ולא מקבלים את תרבות ספרד וכו צא ובדוק בכוללים הספרדים מה לומדים על השוע- מגן אברהם וטז או ברכי יוסף וכנסת הגדולה? משנה ברורה או כף החיים? בקיצור במקום לעבוד מתעצלים ובוכים ובוכים ולומדים רק חזון עובדיה ויביע אומר כי זה מגניב ובזה סיימתי רק תראו כמה ישיבות ספרדיות יש... עלוב ואני ספרדי שלם
9
להיתחדש
נוסעת באחלא זמן | 19-12-2019 6:25
קודם כל אני לא ספרדיה אני מיזרחית נורא חשוב. המילה קדם טעונה בטרוף היא מכילה את העתיד הכי זוהר בעולם הוריי לא היו גלותיים כמו החרדים חייתי בערב הם היו מודרנים עבדו מאמינים ועיבריים לאומיים כבר שם מה להם ולגלות הגמרא.רוצים לתקוע אותנו בגלות. אדם מאמין צריך לעבוד והכי בעולם שיחיה אך ורק מיכספו. יש סופה ענקית של המאה 21 שהרסה והחריב איומות כולל 3 דתות מונותאיסטיות יש מלא מידע מזוויע ביוטיוב על הותיקן ועל ועל. זה לא במיקרה זה אומר לדרג להישתנות. נותרה רק הנבואה כניראה לא במיקרה. חייבים להחליף פה הכל בנבואה הלאומית שלנו. מנקודת המבט שלה מבינים המון דברים היום. שבת שלום
להיתחדש המשך. תודה
כאילו הכל מוצה | 19-12-2019 6:40
תודה שמכניסים את התגובה שלי. רציתי להוסיף מה אלוהים הוא ספרדי כאילו. לא אבא לא ספרדי אבא פה במיזרח בחגורת התנך האמיתית. אני רוצה להיות אמיתית ובלי מניפולציות כדי להיות מוארת להבין מי אנחנו למה שבנו. מסקנתי היא שפונים ישירות לאלוהי צבאות ישראל ובלי שום מתווכים הם כולם כושלים במאה 21 . אני רוצה רק אותו אני רוצה את הזמן האבוד שלו שחי בין דפי התנך אני רוצה לחיות איתו לקום איתו לישון איתו ליבכות ולהיתווכח איתו . אני רוצה את השעשוע התנכי אני רוצה נסיעות בזמן. מלא פנטזיה הוליוודית המוח שלי, וזה מה שאני רוצה. זה השיא הכי פנטסטי לחיות עם אלוהים ממש כמו בזמן האבוד התנכי. בימינו רק זה נותר. כי אין יותר לגיטימציה לא לעולם לא לנו לא לבני אדם. רוצים אישור מרגישים באפסות נוראה. תודה על שזה מפורסם שבת שלום לאתר לכותבים לבעלים.
10
יש לי חלום, שתלמדו את לקח הגלות למצרים......,
משה אהרון עו"ד | 19-12-2019 8:03
על הכותנת [של יוסף] בא כור ההיתוך של הגלות - גלות מצרים 19/12/2019 07:52:45 בסד. כותנת הפסים של הקבה ========================= צדיקים נפרעים מהם בעולם הזה ובחשבון של עובר ושב מידי והכל במידה השווה - של מידה כנגד מידה. והנה מששב יעקב לארץ ,במקום לשנס מותניים ולהתחיל במימוש הייעוד והחזון. התעסק בעצמו ובאהבתיו. - באנוכיות משל ביקש להמשיך את אהבתו את רחל ולא סתם אהבות - אהבות מפלגות בין בניו. ומרסקות כל אופציה של איחוד וגיבוש עם העם שהיה צריך להתחיל להתגבש בארץ ישראל. יצא אם כן,לחניכה אחרת למחוזות של גלות . ששם בכור ההיתוך של הייסורין יתגבש לסוף לעם. משל אמר לו הקבה ליעקב : אתה עשית כותנת של פסים להתוות פסים אחריםשל עתיד. חייך שכל תכליותיה הנפסדות יעברו ויפוסו מהעולם . שמי שלסוף ימלוך בארץ ישראל ועל עם ישראל יהיה מי המיועד לכך לכתחילה - יהודה . ויעקב גם שילם אישית ואלף מונים על אהבתו המפלגת בין הבנים [אגב לימים וטרם הסתלקותו וכמי המכה על חטא, יקרא להם להיאסף ולהיקבץ]. ונגזר עליו להיות שרוי באבל וצער שנים לא מעטות ודווקא על מושא אהבתו - יוסף. יוסף שחלם חלומות פרועים על מלוכה. התכבד לממש חלומותיו במחוזות זמניים ולא רלוונטיים של גלות וזמניות ולאחר מסכת מירוק של ייסורים רבים . והאחים נשאבו לפירעון של פרעה . הם שמכרו אח נדרשו לחניכה מחדש ללמוד וללמד עצמם להקרבה בשמירה על אח . משל מידה כנגד מידה לא פסה מהעולם . והכל עוד טרם לכן גם שילמו ראשיהם של האחים טבין ותקילין : יהודה במיתת שני בניו . וראובן בירידה מגדולתו - כבכור. שהיה בכוחם של שניים אלה אם היו מאוחדים למנוע את מכירת יוסף