הפרדה זה לא קיפוח; תשובה לקמפיין הליכוד

בליכוד חושבים שאם אנו מפרידים את הגברים מהנשים, אנו מקפחים את הנשים. התורה לא מפרידה את הבשר מהחלב כדי לקפח אותו ואת שדה החומוס משדה העדשים כדי לקפח את העדשים.

הפרדה זה לא קיפוח; תשובה לקמפיין הליכוד
  הפרדה זה לא קיפוח. (פלאש90)

קמפיין הליכוד שיצא היום תוקף את מפלגת הבית היהודי (שבצמרתה, אגב, ממוקמות שלש נשים) בכך שהיא מקפחת את מעמד האשה.

שר החינוך גדעון סער הסביר שמי שמעמד האשה לא חשוב לו שיצביע הבית היהודי. ובלשונו: "אם זה לא חשוב לו הוא יכול להצביע לרשימה שמספר 4 שלה, הרב בן דהן, שהיה מנכ"ל בתי הדין הרבניים, קורא לביטול הועדה לקידום מעמד האישה או שמספר 9 שלה, מוטי יוגב, הוביל כמזכ"ל בני עקיבא את ההפרדה המגדרית בסניפיה".

לא אתמודד כאן עם עצם הטענה. אתייחס רק לדוגמא האחרונה.

משום מה, יש אנשים שחושבים שאם אנו מפרידים את הגברים מהנשים, אנו מקפחים את הנשים. מדוע? אולי אנו מקפחים את הגברים? בודאי בבני עקיבא, שם נותנים הן לבנים והן לבנות את אותן פעילויות ואותם תפקידים, אבל בנפרד. אז מה שייך מעמד האשה לכאן?

אבל לא רק גדעון סער לא מבין את זה. רבים אחרים לא מבינים את זה. נדמה להם משום מה שכל הפרדה היא בהכרח קיפוח. התורה מפרידה את הבשר מהחלב כדי לקפח את החלב, והיא מפרידה את שדה החומוס משדה העדשים כדי לקפח את העדשים.

אז למה בכל זאת אנו משתדלים להפריד את הבנים מהבנות? שאלה שטעונה הסבר. נדון בה בהזדמנות. דרך אגב, רציתי לשאול בתמורה את נציגי הליכוד מה עם ערכי המשפחה. "מי שזה לא חשוב לו, יכול להצביע למפלגה שהמועמד שלה לחנך את העם התגרש מאשתו, וכעת הוא חי עם אשה שעדיין לא קיבלה גט מבעלה הקודם."

"מי שזה לא חשוב לו, יכול להצביע למפלגה שעל מעלליו של היו"ר שלה בתחומי המשפחה לא כדאי להרחיב כאן את הדיבור. מי שזה לא חשוב לו, שיתלונן אח"כ על הטרדות ושות'". האם מישהו עושה משהו בקשר לאחוזי הגירושין הגבוהים במדינה?

אולי בכל זאת צודק מוטי יוגב שכדאי להפריד את הגברים והנשים.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
9 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
הפרדה היא נגד היהדות, אפי' דיני "איסור יחוד" הם מאוחרים
יוני | 03-01-2013 12:21
התקבלו בתקופת דוד המלך. הם שיא החומרא. כל המוסיף עליהם עובר על "בל תוסיף" שזה עוון יותר חמור מ"בל תגרע". במקדש היו מתפללים! ואפילו מתפרקים בשמחה! מעורב גברים ונשים. ממטרת המקדש היה לעקור את הע"ז שיסודה ההתיחסות לאשה כהפקר. לכן היה המקדש מעורב לחנך שמעורב הוא קדוש ולא הפקרות. עיין בסוגיה לגבי ביטול ההפרדה בסוף שמחת בית השואבה במסכת סוכה, כדי להחזיר את המקדש למצב עליו מורה הנבואה שיהיה מעורב!
2
תשובה ליוני (1)
יהושע סופר | 03-01-2013 13:44
א. הסיבה העיקרית שביגללה התורה מתנגדת לעבודה זרה, היא שהעבודה הזרה היא שקר. את העולם ברא הקב"ה ולא אף אל אחר. העולם שייך לקב"ה ולא לאף גורם אחר. ולכן יש להתנגד לכל עבודה זרה. הסיבה שאתה מתאר גם היא נכונה, אבל צדדית לחלוטין. ב. עברתי על הסוגייא בסוכה שוב ושוב, ואני לא מצליח להבין איך הוצאת ממנה את מה שהוצאת. היא אומרת את ההיפך הגמור ממה שכתבת: נכון, בהתחלה היה מעורב במקדש, אבל זה היה גרוע והייתה קלות ראש, ונאלצו להוסיף עוד הפרדה ועוד הפרדה ועוד הפרדה עד אשר התקבל משהו שאכן מגן בפני היצר. לא הזכירו שם שום נבואה שמנבאת על כך שלעתיד לבוא יהיה מעורב. להיפך, מהנבואה למדו שצריך שיהייה נפרד. איך למדת משם שהאידאל הוא מעורב? ניסיתי להבין ולא הצלחתי. אם במציאות של אז היה צריך להוסיף עוד ועוד הפרדות, מה נאמר אנחנו היום? ג. כדי שהאישה לא תהייה הפקר, כדאי מאד להרחיק ממנה את הגברים. כך הגברים יוכלו להתייחס לאישיות שלה ולא לגוף שלה. צא וראה מה קורה בחברה שאין בה הפרדה. מעניין, איך ככל שיש יותר אי-הפרדה, יש יותר פריצות, יותר גירושין, יותר ניאוף, יותר אנשים שמחליפים נשים כמה פעמים בחיים. ובכלל, נותנים לגיטימציה לכל הדברים האלה. אתה חושב שבדרך הזאת נשים לא תהיינה הפקר?
3
ליהושע - קודם כל אתה מסכים שהמקדש במקור היה מעורב! הגמ'
יוני | 03-01-2013 14:29
שם שואלת איך מותר לעשות הפרדה והרי מבנה המקדש ע"פ נבואה. א"כ הנבואה דורשת שיהיה מעורב! מפורש שם שההפרדה הייתה זמנית רק לשמחת בית השואבה. עיין במשנה שמתארת שכל שנה היו בודקים אם צריך את ההפרדה. אם לא היה לחץ גדול לא היו מפרידים. אם תעיין יותר תראה שהיה תהליך שנמשך כמה שנים. בהתחלה רצו את המצב האידיאלי שהנשים תהיינה בפנים המקדש והגברים בחוץ. רק בגלל ההתנהגות של הגברים, לא הייתה ברירה ובסוף שמו את הנשים בצד. בכל אופן כל השנה גם אחרי ה"תיקון הגדול" היה מעורב. ההוכחות שלך מחברה שאין בה הפרדה אין נכונות, כיוון שחברה כזאת גם בהפרדה תתיחס גרוע לאשה. ההפך, העירוב נותן שויון ןממתן את היחס הגרוע.. לכן זה תפקיד המקדש לנצל את העידון של השיויון כדי להוביל לקדושה!
4
תשובה
יהושע סופר | 03-01-2013 14:48
מבנה המקדש ע"פ נבואה, כי מבנה המקדש מיועד לצורכי כל השנה שבה ממילא כמעט ולא באות נשים למקדש. הנבואה שמנבאת על צורת החצר, לוקחת בחשבון שצריכה להיות חצר יפה ומכובדת. החצר לא מיועדת לשמחת גברים ונשים אלא למגוון רחב של שימושים (אומנם היא נקראת בשם עזרת נשים, אך היא מיועדת לשימושים רבים). במשך השנה לא נוצרה בעייה כי לא היה שם עם גדול ורב שחוגג. שבוע אחד בשנה באו לשם גברים ונשים ולכן היה צריך לתקן תיקון גדול. ללמוד ממבנה החצר שיש אידאל של חברה מעורבת זה פשוט לא לעיניין. כי מבנה החצר לא תוכנן לא כדי להפגיש גברים ונשים ולא כדי להפריד ביניהם. הוא תוכנן כדי שתהיה חצר מכובדת. ובדרך כלל לא הייתה בעייה. אז נכון, בהתחלה היו גברים ונשים בחצר אחת (לא במעורב, אבל בחצר אחת), וראו שזה לא הולך. מי אמר שזה המצב האידאלי. רק בגלל שככה היה בהתחלה? על סמך מה אתה מכנה את זה "המצב האידאלי". הגמרא לא אומרת על זה שום דבר אידאלי. היא רק אומרת שכך היה בהתחלה. אבל נניח שזה אכן המצב האידאלי. אותם אילוצים שעמדו בפני חכמים שחייבו להפריד, עומדים גם בפנינו, וביתר שאת. אם אז היה צריך להפריד - במציאות של ימינו על אחת כמה וכמה. ולשאר דבריך: בחברה נפרדת יתייחסו גרוע לאישה??? תגיד לי, על מה אתה מדבר? איפה אתה חי? אני חי כל השנה בחברה נפרדת, ושם מתייחסים מצויין לאשה. ודואגים לכבודה. כשאני יוצא למילואים אני מגיע לחברה של אנשים שחיים בחברה מעורבת (וכשהיייתי בסדיר חיייתי בחברה מעורבת) ואני יודע מה זה חברה מעורבת. זו חברה שאין בה טיפת כבוד לאישה. האישה שם היא רק גוף.
5
ליהושע - כשם שמצוה לומר דבר הנשמע כך מצוה שלא לומר אם
יוני | 03-01-2013 15:29
לא נשמע. האתרים האלו ברגע שמשהו לא מתאים להשקופה מיד מורידים אותו. לגופם של דברים, כיון שנראה לי שאתה אישית מעונין באמת - שים לב, הגמ' שואלת איך היה מותר לשים מחיצה! מכאן שמעורב זה האידיאל! התיקון היה קודם לשים את הנשים בפנים המקדש ואת הגברים בחוץ (כיוון שהם עושים את הבעיות)! מכאן שזה האידיאל! אציין מעשה רב ידוע - ריטמיקאית שאלה את הרב שך זצ:ל אם מותר לה לנהל את חגיגת יום העצמאות של הגני ילדים הממ"ד. כיון שהיא תשיר ויהיו שם גברים. הוא פסק לה שהיא יכולה. כשהמשיכה לשאול מה עם הגברים, ענה לה שזו בעיה שלהם. אם זה עושה להם שלא יבואו!
6
יוני, פספסת את עיקר הנקודה
| 03-01-2013 15:33
א. במקדש היו באים כל אחד להתעסק בקרבן שלו, וזה כמו - להבדיל - רחוב או חנות, שלא צריך להפריד. אך שהיו עושים אירוע משותף (שמחת בית השואבה) הייתה הפרדה. ב. בגמרא מבואר שאפילו בלוויה של יצר הרע לעתיד לבוא יהיה צורך בהפרדה, דבר הסותר את התאוריה שלך.
7
מאמר מטופש שכאילו נכתב על ידי חרדי קיצוני, מעבר לשקרים
בלה | 03-01-2013 16:47
איתי הגישה שלך שפוסלת את סער בגלל שהוא התגרש- מייצגת בדיוק את הגישה ההפוכה של הבית היהודי ומתאימה יותר לאמנון יצחק או לאיזה פאנט דתי. אגב , גאולה אבל גרושה ולא פרודה אז כדאי שתבדוק את המקורות שלך
8
ליוני
יהושע סופר | 03-01-2013 21:11
הגמ' שואלת איך אפשר לשים מחיצה לא מפני שמעורב זה האידאל, אלא מפני שהאידאל הוא לא לשנות שום דבר מהמבנה המקורי. לא משום שהוא מעורב או מפני שהוא נפרד אלא פשוט מפני שכך הוא נבנה מלכתחיל.ה כך לפחות הגמ' מנמקת זאת. והמבנה נבנה מלכתחילה לא לשם שמחת בית השואבה. לכן אי אפשר ללמוד ממנו שום דבר לענייננו, לא שהאידאל הוא מעורב ולא שהאידאל הוא נפרד. לא רלוונטי לדיון. המשך הגמ' אכן רלוונטי, והוא אומר שצריך להפריד כדי שלא ישלוט יצר הרע. ואני חוזר על מה שכתבתי. גם אם נניח שאתה צודק והאידאל הוא מעורב, אותם אילוצים שהכריחו את חכמינו אז להפריד, עומדים גם בפנינו בדורנו, וביתר שאת.
9
אתם לא מפרידים את מדכאים את הנשים כי זה נוח לגברים
נעמה | 05-01-2013 19:10