אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

מגיע יישר כח למורי ישראל

פרופ' אבי לוי, ראה את הקפיצה בדירוג של תלמידי ישראל ואומר: "ראוי להגיד "יישר כח" ולפרגן למורי ישראל אחרי שנים רבות שידעתם להכפיש את שמם בכל הזדמנות תחת כל עץ רענן.

מגיע יישר כח למורי ישראל

בשבוע שעבר התבשרנו כי תלמידי ישראל השתפרו משמעותית בדירוג המבחנים הבינלאומיים במתמטיקה, מדעים ואוריינות. בכל קנה מידה שהוא, זוהי קפיצה מטאורית בתוך שנים מעטות יחסית, מאז הדירוג האחרון.

יישר כח לשר החינוך, גדעון סער, שמיד הצביע על הזיקה שבין תוצאות אלו לבין יכולותיהם הטבעיות והגבוהות של תלמידי ישראל אך בעיקר לרמה ולהשקעה של מורי ישראל.

קביעה זו משמחת במיוחד לאור העובדה שכל אימת שמתגלה פגם כזה או אחר בחינוך, הישג נמוך כזה או אחר, פנימי-ישראלי או ביחס לרמה בינלאומית, מאשימים מיד את מורי ישראל עד כדי הפיכתם ל"שק איגרוף" של החברה הישראלית.

לכל מי שמצוי במערכת החינוך ברור שהישגים אלו הבאים לידי ביטוי בדירוג הנוכחי, לא מתרחשים מאליהם, זה גם לא שיפור טבעי שמתרחש עם הזמן. דבר זה מעיד על עבודה אינטנסיבית, על שיפור דרכי הוראה, על שיפור בתוכניות הלימודים (ואף החלפתן), על שיפור ברמת המורים הנכנסים למערכת וכמובן על התמקצעות גבוהה של המורים.

יישר כח למערכת מפרגנת תומכת, שפתוחה לשינוי תוכנית לימודים, לכניסה מסודרת להתמקצעות, לתהליכי הדרכה והנחייה מובנים, וכפי שהשר ציין בדבריו בתקשורת, להגדלה מאסיבית בתקציבים, תוספת שעות ועוד.

אבל לא נשכח גורם מרכזי וחשוב: המכללות האקדמיות לחינוך. בשנים הללו, במיוחד בעשור האחרון, חלו תהליכי אקדמיזציה מרחיקי לכת, שבאו לידי ביטוי בקליטת פרחי הוראה בדרישות של תנאי קבלה שהולכים ועולים, כמעט מידי שנה, בתהליכי התמקצעות של המכללות באמצעות מתווי לימוד חדשים מוגדרים וממוקצעים יותר, העלאת רמת הלימוד והקורסים, תהליכי בקרת איכות ועוד. כל זה, כשבעשור הזה לא הושקעו משאבים בתשתיות של המכללות האקדמיות לחינוך בבינוי, במעבדות ועוד.

הסוד להצלחה ולהמשך העלייה המתמדת בדירוג הבינלאומי, הוא טיפוח המצוינות, ההתמקצעות ותיעדוף מקצועות דוגמת מתמטיקה, מדעים ואוריינות בתוך מערכת הכשרת המורים. המינהל והאגף להכשרת מורים עשו ועושים הרבה אבל עדיין המלאכה (ובעיקר התקציב הנדרש) רבה וככל שנשקיע במורים טובים יותר, כך נראה תוצאות טובות יותר בקרב תלמידנו.

אין כל סיבה שמדינת ישראל, מהמדינות המתקדמות בעולם בתחום ההיי-טק, במדע, בפיתוח וייצור ציוד צבאי מתוחכם ובשילוב המורשת היהודית העתיקה שמכבדת ומוקירה את הספר ואת הסופר, את קניית החכמה ואת הלימוד המתמיד לא תגיע לחמישייה הראשונה בכל דירוג בינלאומי. עם שמכבד ומטפח את מוריו, מקבל זאת בריבית דריבית בתלמידיו.

מכאן, אני פונה לשר החינוך: יש בידך להפוך את המכללות האקדמיות לחינוך, למוקד הטיפוח והפיתוח של מורי ישראל העתידיים. לאחר שנים רבות שלא הושקעו מספיק משאבים בתשתיות, בינוי ובתיעדוף מקצועות, זה הזמן לעשות זאת כדי שבבחינות הדירוג הבא נקפוץ עוד כמה שלבים כלפי מעלה.

ולתקשורת כאן אני אומר: ראוי להגיד "יישר כח" ולפרגן למורי ישראל ולמכללות שמכשירות אותם אחרי שנים רבות שידעתם להכפיש בכל הזדמנות את שמן תחת על עץ רענן. חלק מהמכללות האקדמיות לחינוך, ובהן המכללה שאני עומד בראשה, נותנות מקום חשוב לטיפוח החינוך למדעים.

הדבר משפיע באופן ישיר על הקהילה כגון: אימוץ בתי ספר וחיזוק הפן המדעי בחום, עד כדי הפיכתם לבתי ספר ניסויים ו/או "בי"ס שליד המכללה". הדבר תורם באופן ישיר לתלמידים ומשפר את יכולותיהם ובעיקר יוצר אווירה תומכת מדע ותומכת ידע והרחבת הדעת.

==

פרופ' אבי לוי הוא נשיא מכללת חמדת הדרום הדתית לחינוך.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
"תודה" ? למורים " עוזרים " ,להעתקות כאומנות והדלפות.
מרים | 25-12-2012 15:41
כמו המבחנים הארציים של הממד ביהדות שהפכו לבדיחת תוצאות מבוימות בכמה מקומות. מורים לועסים ותלמידים מקיאים. מנהלים מדליפים מבימי השגים. מערכת שהפכה למערכת עיכול של מעלי הגרה בשתי קיבות. קיבת המורה , העלאת גרה וקיבת התלמיד הפולטת ומלקטתת במרעה בין " המשגיח " למנהל, המפקח והמורה להוטי התוצאה. ראיתי כי במקומות בהם המנהלת או המנהל לא מוסריים ( ויש הרבה כי כך התקדמו ) שחיתות המבחנים מונחי תוצאה שולטת בכיפה.....