אלו ארבעת המתווים של הבית היהודי לבחירות - סרוגים

אלו ארבעת המתווים של הבית היהודי לבחירות

ערב הבחירות, על שולחן הבית היהודי נמצאים 4 מתווים לבחירת היו"ר והרשימה לכנסת, מהעתק הדבק ועד שריון של איילת שקד, החלטה מי הגוף הבוחר וקביעת עקרונות למיזוג עם האיחוד הלאומי

author-image

הבית היהודי מתמודדת לקראת הבחירות לכנסת ה- 23 עם כמה מתווים שימנעו התפרצות של מלחמה פנימית לבין חיזוק עוצמתם של נבחריה וגידול כוחה בציונות הדתית.

המערכת הפוליטית נדרכת לקראת בחירות אפשריות שההכרזה עליהן צפויה ביום רביעי הקרוב. אך, בעוד מפלגות שאינן עם הליכי בחירה דמוקרטיות ישאירו את המצב הקיים, הבית היהודי בדומה לליכוד נמצאת בבעיה, ישנם חברים בעלי זכות הצבעה והשפעה במפלגה ובהנהגה נאלצים למצוא את המתווה הנכון לקראת הבחירות שישמור על היותה של המפלגה דמוקרטית עם הליכי הצבעה, והן עם כמה שפחות סחרור מחדש של המפלגה לקראת הבחירות.

כאמור, הבית היהודי היא מפלגת הימין היחידה פרט לליכוד שיש בה זכות הצבעה – מנסים גם הם להתגבר על מכשול אפשרי בדמות החלפת היו"ר והרשימה רגע לפני הבחירות – ובהנהגת המפלגה שוקלים בין 4 אפשרויות עיקריות.

בחירות ליו"ר + לרשימה – המצביעים יחליטו על זהות יו"ר הבית היהודי כמו גם חברי הרשימה לכנסת.

קיבוע ליו"ר + בחירות רק לרשימה – החלטה גורפת לפיה הרב רפי פרץ ממשיך בתפקידו כיו"ר הבית היהודי, ומתנהלות בחירות רק לרשימת המפלגה.  ברור שלרב רפי הכי נוח קיבוע ליושב ראש, מצד שני המחשבה היא כי אין הרבה אנשים שיבואו להתמודד, אך אם כן הם יהיו חייבים להיות חברי המפלגה, כמו הרב אלי בן דהן וח"כ מוטי יוגב.

מצד שני, אחרים רואים פה אפשרות לחיזוק המנהיגות של פרץ. ובאפן מפתיע, במפלגה לא שוללים בחירות ליו"ר בצורה גורפת, אך המטרה היא לקבע את מעמדו של פרץ. אך המתנגד הראשי למהלך – מספר שתיים ברשימה ח"כ יוגב, שצפוי לכרוך בין הבחירות ליו"ר ולרשימה ובכך מסכל את האפשרות של מתנגדיו להדיחו בנוסך לכך שאין יכולת אמתית להבטיח כי לא ייבחר בפריימריז, במיוחד שחוזקתו במרכז היא מוכחת לאחר שתי מערכות בהן נבחר במקום הראשון.

קיבוע יו"ר + קיבוע הרשימה- העתק לשיטת הבחירות לכנסת ה- 21 ולכנסת ה- 22, השיטה הקלה למניעת סחרור המפלגה לריבים וסכסוכים מתוקשרים שעלולים לפרוץ במקרה של שינוי השיטה והכנסת חברים חדשים.

עוד באותו נושא

סקר: הבית היהודי בחוץ; גדעון סער מרסק את הליכוד


65

שריון מספר 2 ברשימה – איילת שקד

אלו שלוש האפשרויות המצויות עד כה לבית היהודי, אך גורמים במפלגה הביאו לידי סרוגים אפשרות נוספת שנשקלת ברצינות.

מתווה נוסף שמקודם לאחרונה הוא קיבוע יו"ר והרשימה, בהתאם למתווה מספר 3 אבל עם אפשרות של שריון שעומד לזכותו של היו"ר, לפיו הוא יכול להנחית במספר שתיים דמות לבחירתו, שאף לא חברה במפלגה ובכך לדחוק את ח"כ מוטי יוגב.

השם החם: איילת שקד או דמות ליברלית אחרת. על ידי כך, מסכלים אופציה בהתמודדותה של שקד על הראשות ומחזירים דמות אלקטורלית בחזרה הביתה ובעקבות כך ישנה אפשרות לפיצולה של הימין החדש וגם עונים ללחצי פעילים מרכזיים במפלגה שדורשים את שובה.

הבעיה: איום על מועמדתה של חברת הכנסת לשעבר עידית סילמן, ששריון אישה במקום השני יידחוק אותה לתחתית הרשימה הראלית לכנסת.

במקביל לשיטת הבחירות, במפלגה צריכים להחליט מי המכריע את זהות היו"ר והרשימה בכל אחת מן האפשרויות, וזה נקרא הגוף הבוחר ולו 3 אפשרויות.

הספר בוחרים של בנט ושקד

מלכתחילה, על פי חוקת הבית היהודי על המפלגה לערוך פריימריז על פי ספר הבוחרים, אך התירוץ המשפטי המתקבל  למנוע זאת הוא הבעיה ,לפיה רשומים בספר 20 אלף מתפקדים שמי שפקד אותם אלו ראשי המפלגה הקודמים נפתלי בנט ואיילת שקד בטענה כי המתפקדים הללו לא משקפים לחלוטין את קהל המצביעים של הבית היהודי כיום.

ועדה מסדרת – אישי ציבור שמינו בבחירות האחרונות לכנסות ה- 22 ולכנסת ה- 21 יחליטו גם לגבי הרשימה והיו"ר בבחירות הקרובות. אך לאחר גל תגובות נזעמות כשהוועדה מתקבלת בצורה דיקטטורית בטענה שהחברים בה מושפעים מקשרים פוליטיים עם ראשי המפלגה ולא על ידי החברים בה – סיכויים אפסיים.

במכתב שהוציא לאחרונה יו"ר המפלגה ניר ארבך נרשם כי "עם ההכרזה על יציאה למערכת בחירות, ככל שאכן תרחיש זה יתממש, אנו נבחר את נציגנו לרשימה מהר ככל האפשר, על מנת לפנות מספיק זמן בכדי למצות את המקסימום בחיבורים האפשריים ובכדי להבטיח ייצוג משמעותי והולם לנציגי ונציגות הבית היהודי ברשימה".

במפלגה תוהים על הניסוח של המשפט האחרון וביקשו הבהרות מצידו של אורבך. בחודש האחרון הבהירו במפלגה כי המועצה הציבורית שמוקמת בימים אלו לא תבחר את היו"ר והרשימה אלא תנהל דיוני עומק על הגדלת כוחה של הציונות הדתית.

פריימריז – א. מתפקדים, על פי ספר הבוחרים של הבית היהודי ב. פתוחים- נותן יתרון למתמודדים שלהם חיילים חזקים שמשועבדים למנהיג. שיטה בעייתית לפרק הזמן הקצר ולוח הזמנים הצפוף. נותנת יתרון לשחקנים וותיקים בשוק, כמו איתמר בן גביר ונפתלי בנט.

חברי המרכז: א. נוכחיים- 890 שמבצעים למעשה "פריימריז" מצומצמים. במפלגה לא רואים היתכנות לשינויים מרחיקי לכת בזמן קצר וביחס למפלגות אחרות הם יהיו הבודדים לעשות כן מול רשימת מועמדים קצרצרה. ב. צירוף חברי הסניפים מרחבי הארץ- כ-2500, המהלך טרם דובר עם ראשי המפלגה ולא ניתן לכך אישור מצידם

עקרונות לגבי מיזוג עתידי עם האיחוד הלאומי

במקביל, ברקע הלחצים למיזוג של הבית היהודי והאיחוד הלאומי. במידה ולמפלגות לא היה עוד סבב בחירות על הראש סביר להניח שהיו מתחילות בדיונים אקטיביים על מנת להתאחד ומשם לייצר מפקד משותף שישקף את ספר הבוחרים של המפלגה כיום ומשם לייצר בחירות ליו"ר והרשימה.

אך לוח הזמנים הצפוץ מוביל לכך כי  ביום ראשון עתידים להפגש צוותי המשא ומתן, בהם מנכ"לי המפלגות יהודה ולד וניר אורבך כדי לבחון את כלל האפשרויות לשיתוף פעולה, במטרה לחתום על טיוטת הסכם לריצה משותפת והסכמה על עקרונות לגבי מיזוג עתידי.

הריצה המשותפת היא עובדה מוגמרת ואילו שאלת שיתוף מפלגות נוספות כמו עוצמה יהודית והימין החדש היא המשנית, בתקווה שגם זה יסתיים בטונים נמוכים ויישור הדורים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
15 תגובות - 14 דיונים מיין לפי
1
מי מעמיס את סמוטי?
חיים | 05-12-2019 18:21
בחור עדין נפש צנוע ולא מתלהם, בעל עבר צבאי עשיר ,הוא מוכן לוותר על המקום הראשון במפלגה שתארח אותו ולהסתפק במועט במקום השני ברשימה ותיק בכיר ממש המינימום שבמינימום בהתאם לתכונת הצניעות שכל כך מאפיינת אותו. הוא מתחייב להורות ל 100 רבנים בראשות רבני בשבע שיביעו תמיכה במפלגה שתארח אותו ויורו על חובה הלכתית לתמוך בה, בנוסף הוא מתחייב להורות לערוץ 7 להלל לשבח ולפאר את המפלגה המארחת ולהשפיל כל מפלגה אחרת. מיועד למפלגות מהירות החלטה וחסרות שיקול דעת. רלוונטי לבחירות הקרובות בלבד . לאחר הבחירות הוא כבר יחפש מפלגה מאחרת אחרת. אין שום רלוונטיות למצע המפלגה המארחת . הזדרזו הוא בלחץ
כיפה סרוגה מטמאים את עם ישראל בשחיתות ושפלות
מתנחל אבל ישר. | 05-12-2019 18:52
מטמאים מטמאים מטמאים מטמאים מטמאים מטמאים ומשחיתים את עם הקודש בשפלות ובסחי של שוחד מרמה והפרת אמונים.
2
אז הלכו
הלכו | 05-12-2019 18:43
נפתלי בנט בחר ללכת להקים מפלגת ימין חדש הלכו-אז לכו ,ביי כנ''ל לאילת שקד.ביי ביי.
3
רק קיבוע הרשימה
דובי מגנהיים | 05-12-2019 18:45
כל משהו אחר זה הכרזת מלחמה
4
נמאס !
חצי-ירח | 05-12-2019 18:53
פשוט שערוריה.... הם לא הבינו קלום. נמאס אם כל השיריונים האלה הקביעות מעמדו של פלוני ופלוני... שכולם הלכו בפני המצבעים, כולם משמוטריץ לפרץ ! למה רפי פרץ רוצה לשמור על מעמדו ? כי הוא יודע שהוא לא יברח ! המצביעים קובעים מי בראש ומי ברשימה, רק הם !
5
למען כבוד התורה שלא יבחרו
חיימי | 05-12-2019 18:59
רב מכהן בתפקיד רבני כלשהו ליור.
6
רק פריימריס פתוחים בציונות הדתית
עוצמה יהודית! | 05-12-2019 19:05
זה המתווה הכי נכון לאחדות אמיתית. לא סידור עבודה נוסף לפרץ ולסמוטריץ
7
עסקנים נמאסתם
איש יהודי | 05-12-2019 19:07
מאד פשוט בלי בחירות מקדימות פתוחות לא נצביע לכם כל העסקנים שמסדרים לעצמם יפה יפה את הדרך להנהיג בלי להבחר יהיו היחידים שיצביעו למפלגה הזאת
8
הבית היהודי נכשלה בשתי המערכות האחרונות
למה לחזור על טעות | 05-12-2019 19:19
אז למה לקבע משהו. אולי רעידת אדמה תצליח להחזיר משהו מהזוהר שלה ותעלה אותה על המסלול כרגע היא בקושי שני מנדטים
9
הב הב רפי כלב נובח לא נושך.
משה | 05-12-2019 19:26
רפי פרץ היה קרוב להצטרף לקואלציית השמאל,רפי פרץ מסוכן מאוד לגוש הימין! ראו הוזהרתם..
10
שום אפשרות. רק פריימריז.
חיים | 05-12-2019 20:31
אנחנו נבחר יור ורשימה.
11
ה"איחוד" שלכם לא רלוונטי בלי עצמה יהודית
דוד היכיני | 05-12-2019 20:51
אין שום תועלת באיחוד כשממילא הלכתם יחד ואתם ממילא מתפקדים יחד - נראה אתכם מצרפים את עוצמה יהודית שאמנם לא עברו אחוז החסימה אבל השיגו מספר רב של בוחרים שהצליח להפתיע אפילו אותי.
12
מה אתם אומרים???
דובי מגנהיים | 05-12-2019 21:40
לא יקום ולא יהיה
13
רק פריימריז פתוחים. אין הזדהות בלי השתתפות
דוד | 05-12-2019 21:48
השיקול העיקרי של הפוליטיקאים הוא הפחד שלא ייבחרו. אסור לנו לתת לזה לקרות. בצורה כזו יקבלו 4 מנדטים לכל היותר. אם באמת רוצים לגדול רק על ידי פריימריז שפתוחים לכולם בהשתתפות כולם, גם עוצמה וגם הימין החדש.
14
חנינה
פרז רחל | 05-12-2019 22:43
לא הוא צריך ללכת למשפט